Vintern rasat!
HEJ MAJ!
Äntligen är den här – den riktiga vårmånaden! April är slut och jag hoppas innerligt att vädret fattar det så att det här tramset med hagel och 3 plusgrader kan lägga av och vårvärme kan komma och smälta bort det sista av den där envisa isen som vägrar lämna min gräsmatta.
Men nu ska jag inte vara sån. Nu ska vi istället fokusera på vilken LJUVLIG Valborg jag faktiskt fick i år! Som traditionen bjuder åkte jag till Kvaved för vår egen privata brasa som vi eldar uppe på berget varje år. I år var ett helt träd nedklippt till en buske och resterna hade redan fjuttats på när jag anlände.
Färgerna på världen är ju sådär just nu. Inget grönt gräs här inte ännu. Men solen lyste och all is var borta och hela familjen (nästan) var på plats. Bara det var ju värt att fira.
Mamma har utökat pallkragesamlingen och förberett för sommarens odling.
Som också traditionen bjuder skulle det grillas korv med alldeles för korta grillpinnar över en vansinnigt het glöd så både handen och kinden brinner.
Vi hade alla olika sätt att lösa detta. Jag förlängde mitt grillgaller med en extra pinne (den är PERFEKT för detta galler och måste därför läggas på en speciell plats från år till år för att inte råka hamna på brasan) och Roger använde mössan som värmeskydd.
Sedan kan man också lägga ifrån sig gallret men då finns en överhängande risk att skaftet blir bränt och korven likaså. Nåja.
Som vanligt blev korven mest bränd på utsidan och ljummen på insidan men traditioner är ju till för att upprätthållas, eller hur?
Senap, ketchup, gurkmajonäs och räksallad. Och saft. Mjum.
Sedan jag flyttade från Kvaved är skogen och bäcken det jag saknar allra mest. Och nu brusade vårfloden frisk så jag tog Leia och gick upp och bara njöt en stund.
Det syns inte men vi sitter precis vid bäcken. Jag tog inte med stativet så kameran hamnade i gräset och ja, då blir det som det blir. Du får helt enkelt lita på mig.
I Kvaved är vårt Valborgsfirande mer av en eftermiddagsaktivitet så när solen började gå ner och alla åkte hem till sitt blev jag bjuden hem till Jonas och hans föräldrar och ännu mer brasa!
Det finns inte jättemycket att klaga på när det gäller deras utsikt.

”Men se normal ut då!!”
Han kan om han vill.
Lite diesel på den och FOFF så var dagens andra brasa igång!
En aning oklart men Jonas pappa hade eventuellt kladdat jordnötssmör på skallen. Torsten tvättade glatt bort.
Hejhej från häxan i elden.
Som ett skolfoto. Torsten och Leia är lika gamla men Leia är verkligen en tant jämfört med honom.
Hej då april. Du var konstig men ganska fin ändå.


















































Senaste kommentarer