Promenad ut till ön

200325 - Lilla Buröholmen

I slutet av mars, när isen fortfarande var en halvmeter tjock men solen börjat värma, åkte jag ut till Hornön för att ta en promenad på isen.

Isen var täckt av små sjöar och en enda sörja här och där. En gubbe kom på spark utifrån ön och sa att det inte var någon fara – ”isen håller nog nån vecka till” men skakade på huvudet när han såg mina skor. ”Gummistövlar ska du ha!”. Det hade jag inte så klart. Så blöt och kall om fötterna blev jag men äsch.

200325 - Lilla Buröholmen

Det var en sån där perfekt vårvinterdag.

200325 - Lilla Buröholmen

Jonas hade hela studion med sig kändes det som och drog ut på isen med alla tre hundarna i släptåg (två hans, en min).

200325 - Lilla Buröholmen

Från mitt perspektiv.

Från Jonas perspektiv.

200325 - Lilla Buröholmen

Leia var med så klart! Plaskade omkring för glatta livet!

200325 - Lilla Buröholmen

Mikaela var också med! Jonas hade fått för sig att han ville fota en löpare på isen med den sjukt coola spegeleffekten som vattnet på isen gav och Mickan fick vara modell. Med sig hade han också sin supercoola blixt! Det som jag tyckte var coolast var allt var noll sladdar?! Det är framtiden. Coolt.

Fram och tillbaka på isen sprang hon (med broddar) och plask plask i det iskalla vattnet. Allt för konsten va?

200325 - Lilla Buröholmen

Regissörsfotografen pekar med hela handen.

Men trots lite blöta och kyla så var vi en glad trio!

Mitt mesta jobb var att hålla i blixten så att den inte skulle tippa. Vinden tog tag i den som ett paraply ibland och den riskerade att flyga iväg. Så jag var mest ankare? Vi har alla vår roll att spela.

200325 - Lilla Buröholmen

Leia. <3

200325 - Lilla Buröholmen

Liten fotograf. Mycket is.

200325 - Lilla Buröholmen

När Mickans fötter blivit till små isbitar och hon skulle åka och möta sin kille så gick jag och Jonas vidare ut på isen, mot ön.

200325 - Lilla Buröholmen

Solen var på väg ner och det var faktiskt galet vackert där ute, även om det blåste småspik.

200325 - Lilla Buröholmen

200325 - Lilla Buröholmen

En förening som Jonas är aktiv i äger den här lilla ön så han hänger här rätt ofta, både på vintern och sommaren. Det är galet fint med ett stort hus, lusthus, bastu och ett gäng andra små byggnader. Även nu och då är detta ungefär den minst smickrande årstiden. Tänk på sommaren med lite bad, lite grill och en solnedgång. ÅH så mys!

200325 - Lilla Buröholmen

Vi gömde oss från stormen i storhuset – herrgårn' – med de magiska gamla englasfönstren och knakiga golv.

200325 - Lilla Buröholmen

Gjorde kokkaffe och grillade mackor.

200325 - Lilla Buröholmen

Mys.

200325 - Lilla Buröholmen

Sedan promenerade vi tillbaka över den svarta isen och det var sista promenaden på is för i år!

200325 - Lilla Buröholmen

Hejdå Burön, vi ses till sommaren!

Utflykt till Munkudden

Untitled

Aprilväder gör verkligen rätt för sitt rykte i år. Det växlar vilt mellan sol och vårvärme till snö och ett gäng minusgrader, slask och grått och regn och så sol igen. Jag tror vi har gått igenom alla väder bara på en dag idag! Det snöade inatt, regnade imorse och nu när klockan närmar sig solnedgång är det strålande sol.

Men i fredags var det långfredag och fint väder hela dagen. Lillebror Johan fyllde år och efter att vi varit hos honom och ätit tårta åkte vi på utflykt!

Untitled

Jag har länge velat upptäcka Munkudden som ligger ute vid Gullvik. Och jag har längtat så himla länge efter att bara vandra i skog igen, utan is och snö, bara på den där härligt sviktande skogsstigen täckt av barr.

Så hit bar det av! Till Gullvik, förbi campingen, tills husen tar slut, där finns en båtklubb och parkering. I vanliga fall tar den här trippen nog max fem minuter (det är bara nån kilometer) men på en vansinnigt gropig vårväg tog det banne mig det dubbla!

Första delen av promenaden tog oss ner till en strand fylld av sand och sten och en glad mamma!

Untitled

Härifrån ser man över till öarna som utgör Öviks skärgård. Just den här ön har jag ingen aning vad den heter men bakom den ligger Grisslan i alla fall.

(Hej och välkommen till Höga Kusten jag har inget lokalsinne och vet inte vad saker heter.)

Update! Googlade och hittade hos Eva att det är Råskärsön man ser här! Tack Eva!

Untitled

Skog! Skoooog! SKOG! Fan vad jag älskar sådana här skogsstigar. De är livet.

Jag scoutade alldeles för dåligt vad gäller skogsstigar i mitt område innan jag flyttade hit. Har inte hittat några bra. Är väldigt ledsen över detta faktiskt. Så om någon vet bra promenadstråk runt Eldsmark/Västanå, hojta gärna!

Untitled

Vår i skogen det vill säga mindre sjöar på stigen. Men någon hade dikat fint ner mot stranden.

Untitled

Jag hade hört att det skulle ligga ett vindskydd precis vid Munkudden men vi irrade oss bort mot Skommarhamn och hittade det här superfina och väldigt nybyggda vindskydd som det stod ”Skatsand” på. Så Skatsand hade vi alltså hamnat i!

Untitled

Jag hade inte bytt om efter kalaset hos brorsan så gick på promenad i ”stadskläder”, dvs blus och bikerjacka och jeans.

Untitled

En sann frilufsare.

Untitled

En bättre vårdag, om än väldigt blåsig.

Untitled

<3

Untitled

En bit bortanför vindskyddet, precis vid udden, ligger den här lilla fyren. Och där långt borta i fjärran kan man också ana den stora fyren i Skeppsmalen, mitt favoritställe i världen.

Untitled

Untitled

När vi kom tillbaka till parkeringen tänkte vi att, det där var nog inte vindskyddet vi var ute efter egentligen, och gick istället åt höger vid båtklubben. Och mycket riktigt, bara ett par 100 meter därifrån låg ett annat vindskydd. Vilken utdelning på vindskyddsjakten denna dag!

Untitled

Mycket nöjd tjej.

Untitled

Hit ska jag tillbaka och bada i sommar. Så det så.

Hela Övik

I början av mars kom Maria från Örnsköldsviks Allehanda, vår lokaltidning, hem till mig för att göra ett ”hemma hos”-reportage. Det var väl ungefär det som krävdes för att de där rackarns tavlorna skulle komma upp på väggen, efter att ha stått och samlat damm i ungefär ett halvår.

Helgen innan var total panik i städväg. Jag hade ju ingen aning vart hon tänkte rikta kameran. Och ärligt talat slängde jag bara ut saker på vissa platser för att det inte skulle vara tomt. Jag tänker inte berätta var. 😉

Maria skulle komma på tisdag förmiddag och på måndag runt midnatt satte jag och Jonas igång med att bygga tavelvägg (hur det gick till kan du se i den här vloggen). Varför göra något i god tid när man kan göra det i sista sekund har jag alltid sagt.

Och allt var ju värt det för tavelväggen kom med på bild!

Och under min födelsedagsvecka kom resultatet i gratistidningen ”Hela Övik” som går ut till hela kommunen varannan vecka.

Jag fick till och med en liten blänkare på framsidan. 🤗

Det blåste på i sidled den dagen, därav en aningen grimaserande utomhusbild. Men i övrigt tycker jag reportaget blev jättefint!

Och så var det med det!

Odlingssäsongen börjar NU!

Det blåser utav bara den men idag har temperaturen klättrat hela vägen upp till dryga åtta plusgrader och helgen bjöd på sol och vindstilla så att man nästan svettades där på verandan. Och mina fräknar har börjat vakna till liv! Våren är onekligen på ingång. Äntligen. Igen. Det är nästan så man blir förvånad varje april när det händer.

Jag hör svanar nästan varje dag och väntar spänt på att tranorna ska anlända. Men först måste snötäcket bege sig, kan man typ kratta på skiten för att snabba på det hela? 😅

Foto 2020-04-05 13 55 57

I söndags började odlingssäsongen för mig! Egentligen är det nog fortfarande lite tidigt för mig som är i odlingszon fem men jag orkar inte vänta längre! Så fram åkte jorden och fröpåsarna och så körde jag igång!

Foto 2020-04-05 13 56 00

Det var de flesta av sommarblommorna som skulle försås och det blev aster, zinnia, borstnejlika, rosenskära, svart blåklint och solros. Och kanske nån till som jag inte minns. Pionvallmo kanske?

Foto 2020-04-05 14 10 55

Jag sådde enligt Hanna Wendelbos direktiv i gamla godislådor som jag fick av ICA i Husum. Glömde dock att göra hål i botten på dem men jaja, det får lösa sig på något vis.

Jag fyllde dem ungefär till hälften med Hasselfors P-jord (planteringsjord) och sedan ett lager på ca 1 cm med S-jord (såjord) och plattade sedan till med botten av en annan godislåda. Vattnade igenom och sedan strödde jag ut alla frön från en påse (säkert för mycket men jaja) och sedan på med ett tunt lager S-jord över det.

Foto 2020-04-05 14 09 24

Gjorde hål LIKE A PRO i locket med en kniv (herre vilket proffs man är) och sedan på med det!

Foto 2020-04-05 14 05 36

Så tejpade jag fast påsen på sidan för att komma ihåg vad jag sått! Borde nog också skrivit datum på den men det glömde jag. Jaja.

Foto 2020-04-05 14 28 28

Titta de här gulliga fröna från blåklint! Som små elkablar!

Foto 2020-04-05 14 41 31

Och nu står de på golvvärmen i badrummet och göttar till sig och så kikar vi på dem om någon vecka eller så när de tittat upp!

För Hannas mycket bättre och mer utförliga beskrivning av hur du sår sommarblommor, kika här!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier