40-årskalas

2020-04-01 14.58.58

I onsdags fyllde jag 40. FYRTIO.

Jag vet inte riktigt hur det är meningen att jag ska känna inför detta faktum. Det smög liksom på mig. Jag visste så klart att dagen var på ingång. Jag kan ju trots allt räkna. Samt att mamma sagt i ett år nu ”du är ju 40 snart” och det var ju en indikation.

Jag har känt mig konstig hela veckan. PMSig fast jag precis haft mens. Är detta någon slags kondenserad 40-årskris? Det vet man inte, jag får återkomma i den frågan.

Så länge tycker jag vi kikar på hur dagen såg ut!

2020-04-01 14.57.39

Leia fick på sig en rosett! Det höll i sig i säkert hela 10 minuter men vi hann dokumentera det i alla fall. Du ser ju på öronen hur nöjd hon är med situationen.

2020-04-01 14.11.53

Syrran Anna kom och blåste upp ballonger. Man måste ju älska heliumballonger. 40 är tydligen INTE åldern då man blir för gammal för sådana.

2020-04-01 15.26.42

Ballonger gör mig lycklig.

Foto 2020-04-01 13 10 39

Vet du vad mer som gör mig lycklig? Vimplar. Och smörgåstårta. Jag är en simpel människa på många vis och jag älskar det.

Foto 2020-04-01 13 10 45

Omnomnom.

Foto 2020-04-01 14 05 01

Och de här gör mig lycklig! Min familj. Mormor och morfar stenvägrade att stanna hemma (med tanke på coronahärket) utan riskerade liv och lem och satte sig i bilen till Eldsmark för att äta tårta och fira mig. Vi kramades inte och alla var friska (så vitt vi vet) så jag hoppas det gick bra ändå.

Se så fint att alla får plats vid mitt nya underbara matbord!

Foto 2020-04-01 14 53 19

Och när man fyller 40 så räcker det inte med EN tårta, nejnej. Då ska man ha minst två. Så det blev Carl Gustav-tårta med. Nom.

(I ärlighetens namn så åt jag inte av tårtan vid detta tillfälle utan skar bara upp den för ”det ska födelsedagsbarnet göra”. Men jag åt senare så du kan vara lugn.)

2020-04-01 15.00.06

Anna tog den här bilden på mamma och utbrast ”KOLLA, EN BRA BILD PÅ MAMMA!!!”. Det händer typ en gång per år så håll till godo! Hon är himla fin mamma när hon ser ut som hon ser ut och det gör hon här. Hurra!

2020-04-01 14.12.42

Sara har varit och hälsat på! Hon kom i måndags kväll och åkte idag så hela fyra dagar fick jag rå om henne, sådan lyx! Nu har hon åkt tillbaka till Coronaland (Stockholm) men innan dess hann vi dricka en massa bubbel, skvallra och inte lämna huset (ungefär).

2020-04-01 16.16.34

My bubbles.

2020-04-01 15.54.38

A-T kom och åt tårta och gav mig fågelfrö och champagne i present. Jag känner att det var en jävligt on brand present. Här pratar hon om att odla mynta ”så kan jag hämta till min mojito” sa hon precis när jag tog bilden. Se så lycklig hon ser ut!

2020-04-01 18.48.08-2

Sedan ramlade de underbara människorna in en efter en. Jessica och Silea.

2020-04-01 18.47.23

Johanna.

2020-04-01 18.48.28

Mammas kusin Anna och bästa Jonas.

2020-04-01 19.21.32

Siv fick en ny kompis i Jonas hund Tore.

2020-04-01 19.21.45-1

Och Torsten utkrävde klappar hos Jessica.

2020-04-01 19.24.13

Själv var jag lite stressad av värdinnerollen (är ju helt värdelös på sådana här saker då det ska vara ORDNING och FLÖDEN och skit) men som tur är tog Anna över värdinnerollen och såg till att alla hade tallrikar och glas och att det fanns kaffe så att jag faktiskt kunde umgås med mina gäster.

Min stjärna, så evigt tacksam för hjälpen var jag!

2020-04-01 19.24.38-2

Jenny, som själv fyllde 40 för två veckor sedan, kom och välkomnade mig över 4.0-strecket.

2020-04-01 19.26.50

2020-04-01 19.30.11

2020-04-01 19.30.22

Och så tittade vi på Corona-hamstern på TikTok. Jessica och Silea ska jobba på att deras hamster ska bli lika känd.

2020-04-01 19.30.39

<3

2020-04-01 19.31.11-2

2020-04-01 19.37.09

2020-04-01 21.34.09

Till slut var det bara jag, Jonas och Sara kvar. Och där satt vi i nån timme, varvade ner, drack bubbel och bara smälte dagen.

2020-04-01 20.01.27

Kunde nog inte tänkt mig en finare dag än ett kök fullt med människor jag älskar. Tack för att ni kom och firade mig. Älskar er!

Mitt nya, handgjorda köksbord!

200330 - Nytt köksbord

Ända sedan jag flyttade in i huset i somras har jag drömt om det, det perfekta matbordet.

Stort skulle det vara. Och rufft. Rått. Gärna gammalt, det ska liksom synas att det har levt.

Men också stabilt. Vackert och fotogeniskt.

Och för några månader sedan så hittade jag det. Eller – jag hittade inte just det här bordet. För det fanns inte då. Men jag hittade bordets storasyskon som också Hanna och Robert hade gjort. Och jag blev så kär i deras skapelser så jag frågade om de kunde göra ett bord till mig med. Och det kunde de!

Och så i fredags fick bordet flytta hem till mig. Och nu känns det som det alltid bott hos mig.

200330 - Nytt köksbord

Det är byggt av gammvirke, eller ”bonnavirke” som jag tror Hanna kallade det. Alltså riktigt RÅA brädor som sedan har passats ihop så gott det går (och det kämpade de med för att gliporna inte skulle bli så stora att glas och annat skulle trilla igenom eller omkull!) och slipats och slipats och slipats lite till.

200330 - Nytt köksbord

Så här ser det ut på flera ställen på kanterna. Min morbror sa att masken gått i trädet? Ingen aning men vackert är det i alla fall.

200330 - Nytt köksbord

Och den perfekta gråbeigabruna nyansen.

200330 - Nytt köksbord

200330 - Nytt köksbord

Tror säkert det är dubbelt så stort som mitt gamla bord och nu får det LÄTT plats 8-10 personer vid bordet. Älskar det!

200330 - Nytt köksbord

Underredet är perfekt som fotstöd för mig som av någon anledning inte gillar att ha fötterna på golvet.

200330 - Nytt köksbord

Älskar kökets nya mittpunkt!

102. Om att inse sitt eget värde med Johanna Berglund (Snickarglädjen)

Johanna Berglund, också känd som Snickarglädjen, är uppvuxen i byggdammet, med pappa som snickare bodde hon i ett konstant renoveringskaos. Något som gjorde att hon tänkte bo i lägenhet resten av livet. Istället hamnade i ett stort hus utanför Herrljunga i Västergötland där hon och hennes familj renoverat i stort sett allt från grunden.

Vi pratar så klart om renovering och odling, om planen för Prästgården som de köpte förra året och hur hennes man hjälpte henne förhandla samarbeten i början. Om att göra grejer från scratch, att vara pensionär i sinnet och det där lilla lilla skelettet längst in i influencergarderoben.

Och så gräver vi ner oss – igen – i ämnet som är annonsmärkning – något som folk verkar ha glömt helt plötsligt?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Digitalisera din kunskap

Den frågan jag fått flest gånger den senaste tiden är utan tvekan denna:

”Hur gör du dina webinar och kurser online?”

Det är en läskig tid just nu. Många av oss går igenom prövningar, både fysiskt men främst mentalt. Inget är som det ska. Kanske är du osäker på om du får behålla ditt jobb. Kanske kämpar din business för att överleva.

Jag vill hjälpa dig. Och jag ska göra mitt bästa för att dela med mig av min kunskap för att du ska kunna dela din.

Som du kanske vet så har jag sedan drygt ett år tillbaka en business som är till 90 procent onlinebaserad. De sista 10 procenten består av fysiska föreläsningar och rådgivning och dessa gör jag enbart på förfrågan, det är alltså ingenting jag själv säljer in till kunder.

Fördelarna med att ha en helt digital och onlinebaserad business är många och blir läskigt påtagliga i tider som dessa, då många av oss jobbar på distans på grund av läget i världen. Kanske är du en av dem som blivit kastad in i en akut situation som du behöver lösa på bästa sätt nu, gärna igår. Eller har Coronakrisen gett dig ett litet wakeup call kring att din business är väldigt sårbar och beroende av att du befinner dig på en fysisk plats, och det vill du råda bot på?

Så – varför bör du överväga att digitalisera din kunskap?

Först och främst – din kunskap är värdefull. Och inte bara på grund av den faktiska kunskapen – utan också för att det är DU som förmedlar den. För så här är det ju – allt finns online. Allt du kan tänkas vilja lära dig, den finns troligtvis på internet.

Vi betalar inte för information. Vi betalar för paketering och leverans av information.

Vi betalar alltså för att någon vi gillar och litar på – du för dina följare – ska kurera och berätta för oss vad vi behöver veta och sortera bort resten. Och så vill vi ha det levererat på ett sätt vi förstår, enkelt kan ta till oss och sedan kan implementera.

Så fastna inte att du inte kan tillräckligt eller att någon annan kanske är bättre än du i ett visst ämne. Det är inte viktigt. Det viktiga är att DU kan leverera på DITT sätt till DIN publik.

Varför ska jag digitalisera min kunskap?

Förutom det självklara svaret – platsoberoendet – så är mitt bästa och starkaste argument detta: skalbarheten.

Att något är skalbart betyder helt enkelt att du kan skapa EN produkt som du sedan kan sälja tusentals gånger. Ett exempel på sådant är en onlinekurs – eller en föreläsning.

Vem passar för att digitalisera sin kunskap?

De allra flesta som lär ut något kan digitalisera delar av sin business. Men det är så klart lättare för vissa och jag ska dra några exempel!

Föreläsare och utbildare

Många av mina vänner och kollegor jobbar som föreläsare och jag läser varje dag om inställda jobb och utebliven inkomst. Som tur är är detta en av de absolut bästa och enklaste sakerna att digitalisera!

Coacher

Min businesscoach och jag har alla våra möten över Skype. Det är otroligt smidigt och jag kan på det här sättet också spela in alla våra sessioner och gå tillbaka och lyssna på vad vi kommit fram till, om jag inte vill ta anteckningar. Ofta kommer jag till nya insikter när jag lyssnar i efterhand!

Yogalärare och PT

Att spela in träningspass – eller köra dem live med klienter – är ett perfekt sätt att digitalisera sin kunskap inom träning och hälsa. Ett väldigt bra komplement – eller i dessa tider, ersättning – till fysiska klasser.

Hur gör jag?

Jag är så SJUKT glad att jag tog steget till att helt digitalisera min business när jag gjorde det. Att helt ställa om för att kunna hjälpa fler samtidigt som jag själv kan bestämma hur och när jag jobbar? Det har förändrat allt.

Och nu förändras världen. Marknaden för onlinekurser bara växer och tro mig, du VILL vara med på det här tåget.

Jag ska inte hymla. Det är massor av jobb att skapa en kurs och lansera den. Och du vill ABSOLUT inte lägga en massa tid på att skapa en kurs som inte är en perfekt match för din publik och där du är i din business.

Bättre att göra det rätt. Men vi kommer dit. 🥳

Först?

Spana in min miniföreläsning om 5 lärdomar jag fått från att sälja onlinekurser för 5 miljoner på 5 år. Den är helt gratis och här delar jag med mig av de fem viktigaste lärdomar jag tagit med mig från de här fem åren som jag drivit en helt onlinebaserad business.

(Inlägg uppdaterat 5 juli, 2024)

Måndag och tisdag i Göteborg

Foto 2020-03-09 10 26 20

Det är inte ens två veckor sedan. Jag anlände Göteborg på förmiddagen förra måndagen efter att ha åkt nattåg ner från Övik. Visst, vi hade börjat prata om Corona då men allt var ändå så långt bort och ogreppbart.

Foto 2020-03-09 10 36 16

Göteborg var fullt av folk som, precis som vanligt, åkte till och från sitt jobb, gjorde livet liksom.

Foto 2020-03-09 12 59 42

Jag checkade in på Bellora (vilket MAGISKT hotell, vill aldrig bo nån annanstans nu), duschade, bytte om och gjorde mig redo för dagen.

Foto 2020-03-09 14 22 35

Sedan åkte jag iväg till Liseberg och knallade vidare till Hanna Wendelbos studio! Jösses så fint hon har det!

Foto 2020-03-09 15 03 14

Hon visade mig originalet till tapeten ”Camille” som ju hänger på min vardagsrumsvägg här hemma. Fatta att hon målat detta för hand?! Så vansinnigt imponerad av den här typen av konst.

Hanna är så driven, klok och grymt duktig på det hon gör. Kolla gärna in hennes webbshop och stötta henne i dessa tider!

Foto 2020-03-09 15 04 55

Älskade också golvet i hennes studio.

Foto 2020-03-09 14 29 17 (6)

Och jag menar, Hanna i all ära. Men hon hade med sig VALPAR (och mamma Stella). Så mjuka och fluffiga och pussiga och hjärtat höll på spricka av MYS.

Foto 2020-03-09 14 17 22

<3 <3 <3

Foto 2020-03-09 14 29 17 (2)

Tyvärr var ingen till salu (eller det kanske var bra) för annars hade de fått följa med mig hem. Inget snack.

Foto 2020-03-09 15 45 23

Efter besöket hos Hanna gick och åt lunch i fönstret på Sofina. Så gott! De har mat som är perfekt att ta med hem och erbjuder också hemkörning i Corona-tider. Spana in här!

Foto 2020-03-09 19 15 43

På kvällen mötte jag upp Sanna och så gick vi och såg Molly Sandén på konserthuset. Detta var två dagar innan regeringen införde begränsningen på event med över 500 personer.

Foto 2020-03-09 19 27 28

Jag är helt vansinnigt glad att jag fick se henne. Nu är resten av hennes turné framskjuten till hösten och ni har något magiskt att se fram emot, ni som har biljetter. Vilket musikaliskt geni hon är.

Foto 2020-03-09 22 32 30

Efter konserten mötte vi upp underbara Hannah och drack bubbel! Alltså snacka om att klicka på alla nivåer med en person. Sister from another mister och så vidare. Så SJUKT fin kväll vi hade tillsammans. Snart, snart igen!

Foto 2020-03-09 23 37 18

Jag skulle ju tatuera mig två dagar senare och blev väldigt sugen på en sån här. En riktig håll-käften-tatuering.

Foto 2020-03-10 07 27 32

Morgonen efter drack jag kaffe utan inspirerande citat.

Foto 2020-03-10 07 29 58

Åt äggröra och melon och sedan åkte jag vidare på nästa äventyr! Men det tar vi i ett annat inlägg.

Puss på 2 meter avstånd!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier