Att jobba digitalt – mina bästa verktyg

Världen är konstig just nu. Jag har i stort sett slutat följa nyheterna för jag blir knäpp av alla enorma rubriker och hysterin som är #toapappergate. Till och med på mitt lilla ICA i Husum var det helt länsat på toapapperhyllan?!

Jag tänker ungefär 100 gånger om dagen på om inte hysterin egentligen är värre än sjukdomen i sig. Jag menar, en influensa är ju inte hela världen (om man inte tillhör riskgrupp SÅ KLART) men det faktum att hela världen stannar av har ju SÅ mycket mer jobbiga följder – som arbetslöshet, konkurs och allmän ekonomiskt mayhem.

Men usch, nu pratar vi inte mer om det. Min vardag har ju ärligt talat inte förändrats så mycket. Jag jobbar ju hemifrån som det är mest hela tiden ändå. Så allt är som vanligt, men ändå inte.

Leia ligger fortfarande bredvid skrivbordet i sin säng som har ganska precis samma färg som hon. Hon försvinner liksom i den litegrann!

Jag skissar på framtida idéer för min business och försöker få rätsida på hur min kunskap just nu kan vara till bäst hjälp för DIG och din business som soloföretagare. Och jag kom fram till detta – jag ska så klart bjussa på mina favoritverktyg!

Därför har jag satt ihop en rejäl guide med alla mina digitala favoritverktyg för att effektivisera din business!

» Du hittar den här!

Jag sitter redan och funderar på vad mer jag  kan sätta ihop till dig. Många frågor hur man säljer digitala produkter och tjänster, är det något som kan vara till användning? 🙂 Hojta i kommentarerna!

Vlogg: Kontorsmakeover!

ÄNTLIGEN! Efter att ha bott i huset i ett drygt halvår har jag äntligen fått ordning på kontoret. Häng med när jag flyttar om, packar upp och inreder på mitt hemmakontor! Samt – SPEED CLEANING. Gotta love it.

Bland bensindoft och rusande motorer

200307 - Örnskölden

När jag var liten, typ i tonåren, hängde jag mycket på biltävlingar. Min morbror har varit aktiv i Öviks motorklubb och rallyklubb så länge jag kan minnas och även min lillasyster har länge varit engagerad i bilsporten. Själv var jag till och med kartläsare i nått år eller två där i yngre tonåren! Så jag har en stark nostalgi kopplad till allt som heter rusande motorer och doften av olja och bensin.

Förra helgen var det dags för årets stora rallytävling för Öviks del – Örnskölden – med sisådär 70 startande. Och jag var funktionär! Morbror Roger ringde mig och frågade om jag kunde hjälpa till och när jag kom dit fick jag instruktionerna ”sätt dig i bilen och ge dem tidkort när de åker ut”. Ingen micromanaging här inte! Det är tur man är självgående och har lite sunt förnuft.

200307 - Örnskölden

Det här är så mycket nostalgi. Klistermärkena och brandade helljusskydd.

200307 - Örnskölden

Det var en helt magisk dag för utomhushäng! Och efter att ha gett ut 70 tidkort med rätt siffror på (jösses så många siffror det var den här dagen) och sedan bytt tidkort efter tredje sträckan – DÅ fick jag och Leia lämna min bil och ströva ner på isen där den sista sträckan skulle ta plats.

200307 - Örnskölden

Skotrarna hade kört runt friskt på sjön under dagen och fixat promenadspår för alla åskådare att knalla runt i.

200307 - Örnskölden

Morbror Roger var inte bara en av arrangörerna – han körde dessutom i tävlingen. Nummer 44 på bilen hade han och här stod han i kö för att få köra sista sträckan.

200307 - Örnskölden

Hejhej Roger och hans kartläsare som jag inte kommer ihåg vad han hette. Och grattis! Roger kom nämligen tvåa i hela tävlingen, heja heja!

200307 - Örnskölden

Men så gick solen ner och mina tår höll på frysa bort så då tackade jag för mig och åkte hem.

200307 - Örnskölden

Tack Långviksmon för en alldeles ljuvlig dag i solen och snön!

Sverigeturné, Corona och för mycket tankar.

Glad lördag kompis!

Den här veckan är ju mer än lovligt konstig. Jag har varit bortrest större delen av den, i Göteborg och Stockholm (och var bland annat på konsert innan regeringen kom med 500-gränsen för evenemang). Har haft det underbart härligt, som sagt gått på konsert, träffat fina vänner och druckit jättemycket bubbel.

Men jag har också åkt tåg, trängts på tunnelbana och tagit i fler ledstänger än jag vill räkna. Och med tanke på Corona-härket som hetsar land och rike runt just nu så undrar jag lite vad för skit jag fick med mig hem.

Jag kom hem med tåget i torsdagskväll och har sedan dess bara varit hemma. Gått ut på promenader med Leia så klart (i helt fantastiskt vackert väder) men i övrigt bara tagit det lugnt och suttit i soffan. För OM jag släpade med mig något jox hem från storstan så vill jag inte gå och sprida runt det, speciellt inte till t.ex. mormor och morfar som är 90+ och i en riskgrupp.

Man kan ju tycka att det är skönt. Lite mysigt sådär. Påtvingad downtime. Och jag kan ju säga att jag har aldrig varit så glad att ha en digital och virtuell business. Som just nu är inne i produktionsperiod. Jag är otroligt tacksam och stolt över att jag lyckats bygga ett företag utifrån mina förutsättningar och önskemål och i en tid som denna så blir det bara än mer tydligt hur viktigt det är att kunna vara flexibel i sin business.

Men jag tänker på mina entreprenörskollegor som ÄR beroende av fysiska möten, resor och folksamlingar. Hur ska det gå för er?⁠ Hur ska det gå för våra samhällsfunktioner och hur många ska behöva stryka med innan vi är över på andra sidan?

Och ja. Jag köpte ett extra pack toapapper och lite pasta när jag handlade i torsdags (jag är den. Egentligen tycker jag att vi bara behöver hålla huvudet kallt och ha sunt förnuft men Instagram made me do it.

Att vara hemma flera dagar i sträck helt ensam gör också att hjärnan går helt bananas och jag hamnar i någon slags existentiell kris. Alla mina ”måsten och borden” hopar sig och öser sig över mig som en rasande bokhylla och det slutar med att jag bara ligger i soffan och stirrar i taket. Overwhelm är en grej.

Och när privatlivet också är förvirrande och själen gör lite ont och man inte kan tänka en klar tanke, ja då kanske det är bra att världen står på paus en stund.

Fler hål i örat!

Foto 2020-02-19 13 48 30

Jag tog inte mina första hål i öronen förrän jag var över 20 år gammal. 21 tror jag till och med att jag var. Jag var en av dem som istället gick rakt på att pierca mig i näsan (det var 1998 och näspiercingar var jättecoola och mainstream, okej?).

Näspiercingen tog jag dock ut sisådär 10 år senare när en chef inte så subtilt påtalade att det såg oseriöst ut. Och jag kände liksom att jag var klar med den.

2020februari1920200219-134926_JF_HCC_31335_INSTAGRAM-31335

Fler hål i öronen har jag dock velat ha länge! Äääälskar de som har fyra-fem hål i örat och ser lite ut som en julgran, mina bästa inspos är så klart Josefin och Vanja.

Jag har gått omkring och funderat på det här i månader och när jag väl bestämt mig så ska det ju hända nununu. Att boka tid och sedan vänta lite till funkar inte riktigt för mig.

2020februari1920200219-134928_JF_HCC_31336_INSTAGRAM-31336

En kompis hade spontant gått in på Ur & Penn i Övik och tagit hål så jag gjorde helt sonika detsamma. Betalade för örhänget och då ingick håltagningen. Att tjejen som gjorde det hade hål längs med hela örat gjorde att jag kände mig trygg i att hon skulle punktera min örsnibb.

Och alltså, det är ju inte skönt. Det gör inte jätteont, men det är inte skönt. Och det här med att man liksom känner när hon tar i för att trycka igenom. Det är lite läskigt.

2020februari1920200219-134956_JF_HCC_31348_INSTAGRAM-31348

Men så vips hade jag två nya hål i höger öra! Nu ska de få läka och sen blir det julgran för hela slanten.

2020februari1920200219-135002_JF_HCC_31350_INSTAGRAM-31350

Ta-da!

Tack Jonas för bilderna!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier