Hej februari!

Vips så hade första månaden av 2019 gått och det var plötsligt februari!

Jag och Leia försökte hitta åt stigen upp till sjön som hade snöat igen och Leia försvann nästan i snön!

Det snöade och snöade och snöade lite till och jag körde fast bilen på uppfarten. Det var ju bara en tidsfråga tills det skulle hända, det visste vi ju allihopa.

Första gången fick jag faktiskt loss den helt själv! Andra gången fick jag kalla in förstärkning i form av min morbror som fick komma göra proffs-bil-körar-grejer för att få loss den. Annars hade den fått stå där tills det blev vår.

Jag rev av årets första föreläsning för Marknadsföreningen i Övik och hade en riktigt rackarns bra dag! Älskar när flowet bara kommer och föreläsningen liksom flyter på som bara den! Bra fredag.

Sedan stängde registreringen för Social Brand Lab i söndags och jag tog en selfie ganska precis 32 sekunder innan jag skulle gå live på Facebook för en avslutande Q&A innan vi stängde dörrarna. Och nu har jag en hel massa fina elever som är så jädra drivna och peppiga och jag är så stolt!

Uppskattade också att Jackie körde tuggimmipopstil i samband med min live där. Viktigt att jobba med bra folk!

Jag fotade spontant lite bilder till Jacks Instagram i OffCoffs fönster. Jag försöker få honom att förstå det här med musiker och personligt varumärke = bra skit. Det sitter långt inne men bilden fick mycket likes så jag tror vi fick ett break through!

Och efter mycket snö och moln så kom solen och livet tillbaka en sväng!

Och Leia väntade på att få skälla på brevbäraren men han kom aldrig.

Och det var början av februari!

84. Instagrams algoritm – så får du den att jobba för dig!

Instagrams algoritm. Jag får nästan dagligen frågor om den, hur funkar den – men oftast – hur kan jag jobba runt den! Vi har fått för oss att algoritmen är något man måste komma underfund med och nästan bekämpa.

Jag vet inte om någon av er varit inne och tittat på en hashtagg på Twitter som uppdateras i realtid under en liveevent, till exempel melodifestivalen eller en VM-match i fotboll. Texten rullar så fort att man inte hinner läsa någonting – och då har man ju ändå klickat in sig på just den hashtaggen för att man är intresserad av innehållet!

Det är här algoritmen kommer in. Dess jobb är nämligen att hjälpa oss mot ett flöde som okontrollerat överöser oss med innehåll vi faktiskt inte engagerar oss i.

Så idag ska jag prata om hur vi kan bli kompis med den här algoritmen istället för att känna att den tar över våra liv.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Det här med pengar

Alltså det här med pengar. Jag har alltid varit så van att inte ha pengar. Har aldrig haft ett speciellt välbetalt jobb eller tjänat massor i mitt företag. Jag har varit rätt dålig på att fokusera på att tjäna pengar, jag har istället byggt värde och gett bort mitt bästa gratis. Och det har ju funnits ett syfte med det med, att bygga tillit från den skara människor som idag köper den produkt som jag till slut skapat.

Och när man inte har pengar är det enkelt att prata om pengar. Åtminstone har jag känt så.

Men nu har jag pengar. Vi snackar inga mängder och miljoner men mer pengar än vad jag har haft på länge. Pengar så att jag kan ta ut en minimilön. Och helt plötsligt blev det lite svårt att prata om pengar.

I veckans avsnitt av ”Vad fan håller jag på med?!” pratar jag och Alex om min lansering, att den gått över förväntan och överväger om jag ska berätta HUR bra det gått eller om det är ointressant eller skrytigt.

Vad tycker du om att prata om pengar? Enkelt? Svårt? Lättare när man inte har pengar eller när man har?

Vecka 5

Den senaste veckan har varit megarörig i mitt huvud. Samtidigt som lanseringen har gått som tåget och jag är helt överväldigad av den respons och de resultat som jag får så har det varit snurrigt på den privata fronten. Du vet ju att jag sällan har någon slags aktivitet på den privata fronten som får utrymme här så försök inte trilla av stolen i chock.

Jag har inte så mycket mer att säga om det just nu. Förutom att blev en hejdundrande bergochdalbana och jag blev själv förvånad över hur jag reagerade. Jag måste nog reagera färdigt innan vi kan prata mer om det.

Igår sken solen i alla fall över Kvaved en liten stund. Det var sexton grader kallt och jag tog med mig Leia och fotostativet och gav mig ut på promenad. Ungefär så här ser min lilla by ut. Den består av den här raksträckan och några svängar innan den. Nyser du när du åker igenom så missar du allt. Typ. Älskar det.

Lagom till jag hade fotat klart på ängen och mest busade loss med Leia så fick hon för sig att dra. Upp på vägen. Samtidigt som jag hör en bil som närmar sig. Hela magen bara knyter sig och jag avgrundsvrålar för att få henne att stanna. Tror ni hon stannar? Nejnej.

Så jag plumsar upp från ängen på det där supersmidiga sättet som man gör när man är skitstressad i djupsnö och kommer upp bara för att se henne spatsera längs med vägen, korsa den lite då och tå. Tipptapp liksom.

Fy fan vad jag gormade och skrek! Något som jag sedan på instagram stories fick veta att en av mina grannar hade hört – igenom sina hörlurar (!) – när hon var ute och skottade. Japp. Hon som fotar sig själv på ängen och sedan springer gormandes efter sin hund, det är så jag är känd i byn. Jappjapp.

Efter sisådär 300 meter kom Leia på att hon skulle vända och komma tillbaka till mig. Hon insåg väl att det där gormandet inte var kärleksspråket eller åh-nu-ska-vi-busa-språket. Och jag fick gå in i min lilla solfläck och se zen ut.

Tänk vilken lyx du har som får läsa den här bloggen och få all behind-the-scenes-goodness som inte syns på Instagram! Haha! Känner du dig inte lyckligt lottad?

Gården är så vansinnigt vacker just nu och jag har inte ens något emot att det verkar ha kommit en decimeter snö varenda gång jag går utanför dörren.

Imorgon är det dags för mitt sista webinar och sedan är det in i kaklet med den här lanseringen. På söndag stänger registreringen till Social Brand Lab och jag ska försöka definiera vad ”vardag” betyder för mig.

Puss!

Fotografering för Social Brand Lab!

Häng med på hur det gick till när promotionmaterialet för Social Brand Lab blev till – från fotografering till grafisk design.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier