Första veckan av 2019

Foto 2019-01-02 09 39 29

Nämen hej 2019! Kul att se dig!

Det är lördag kväll och jag sitter här i min något fula – men ruskigt sköna – skinnsoffa bredvid Leia och tittar på Taylor Swifts ”Reputation Stadium Tour” som kom upp på Netflix till nyår. Min lillebror var här tidigare ikväll, vi har ätit tacos och tittat på nyårsspecialen av Doctor Who och två avsnitt av Black Mirror. Det är en redigt fucked up show alltså.

Foto 2019-01-05 11 43 01

Imorse såg det ut så här på ängen nedanför mig. De senaste dagarna har temperaturen snurrat upp och ner runt nollan så det är skare och blixthalka om vart annat men imorse var det dimma över ängen och jag blev alldeles kär i den här utsikten ännu en gång.

Foto 2019-01-01 13 55 26

Annars har jag varit på promenad uppe i skogen och kikat på den här solnedgången. Jag tror det var en solnedgång i alla fall. Det är inte helt lätt att veta när man har typ fyra timmar solljus och det är soluppgång eller solnedgång mest hela tiden.

Inte för att jag klagar på soluppgångar/solnedgångar, jag skulle bara vilja ha lite mer tid att knalla runt i skogen och faktiskt se var jag går.

Foto 2019-01-01 14 00 13

Den här första veckan av det nya året tycker jag alltid är lite jobbig. Innan nyår är den så full av förväntan och hopp och man planerar allt man ska ta tag i och allt roligt som ska hända när det nya året kommer.

Men så kommer det nya året och vet du vad – allt är ungefär likadant som det var innan nyår – fast med ett lager av prestationsångest från all den där förväntan som jag la på mig själv och, jag vet inte – livet – innan tolvslaget.

Foto 2019-01-02 09 38 55

På tal om tolvslaget! Som du såg i vloggen så firade jag ju nyår några dagar tidigt och skippade således hela nyårsfirandet. Och OJ vilken lättnad det var. Kände ingen som helst press, fick hålla mig hemma i skogen där fyrverkerierna inte skulle skrämma livet ur Leia, jobbade typ hela kvällen, störde skiten ur mig på Persbrandts ”Ring klocka ring” (karln skrek ju hela talet!) och vaknade pigg som en lärka på nyårsdagen. Det är så en slipsten ska dras.

Foto 2019-01-05 11 16 02

Titta. Tänk dig också minus fem grader, lite bit i kinderna och fras fras under fötterna. <3

Foto 2019-01-05 11 18 49

Vad har jag mer hittat på denna första vecka av 2019? Ärligt talat har jag mest jobbat. För nu till veckan kommer det hända grejer. Då kommer jag presentera för dig vad jag jobbat på det senaste halvåret. Jag är sjukt pepp och helt vansinnigt nervös. Sådär så jag mår lite illa.

Men först måste jag göra en massa grafik och banners och braaanding till projektet. Bästa biten!

Foto 2019-01-05 11 38 19

Det här huset är så himla fint. Det tillhör granngården och jag vet mamma hängde här när hon var liten. Det är det äldsta huset i byn och, enligt sägnen, det enda huset som blev kvar när ryssen drog igenom här och brände ner allt på 1800-talet. Anledningen till att detta skonades var för att ryssen blev bjuden på mat där.

Hur mycket sanning det ligger i detta är oklart, men det är tydligt att huset är äldre än alla andra i byn.

Foto 2019-01-05 11 42 14

Det var ungefär det som hänt hittills 2019. Hur har din halva första vecka varit?

VLOG: Faux new year

Om man vill slippa pressen av nyår, samt få ihop ett gäng som ska åt olika håll på nyårsafton, då kan man helt enkelt fira nyår några dagar tidigt! Världens bästa idé som jag kanske måste upprepa varje år.

Vad är jag mest stolt över från 2018?

I veckan gjorde jag ett inlägg på Instagram där jag berättade om vad jag är mest stolt över från 2018 och ni delade också med er av vad ni är mest stolta över från året som gått – tack!

Jag måste bara säga – gud vad jag älskar detta! Att ni skryter med mig! Att ni lyfter era framgångar, oavsett omfattning, och delar dem med mig och världen. Det gör mig så himla himla glad och varm i själen att jag kan inspirera till att stanna upp och reflektera och till och med hitta den där skrytnerven hos dig som följer mig! GAH så lycklig det gör mig!

Så jag tänkte helt sonika utveckla det inlägget här och kanske lägga till en sak eller två. Vad säger ni, ska vi reflektera och skryta lite ihop? Jag börjar så kan väl du fundera och sedan gå loss i kommentarsfältet? Bra!

1 –  Jag flyttade hem till Övik

I slutet av mars berättade jag om beslutet och i juni bar det av. Att flytta hem till Övik var ett monumentalt steg som jag i slutändan är så himla himla nöjd med. Vem hade anat när jag lämnade ”DÖ-vik” för 17 år sedan att jag skulle komma tillbaka frivilligt? Och att jag då skulle vara på denna helt andra plats än jag var när jag åkte?

Jag älskar att jag kommit in i företagarvärlden i Övik, hittat nya vänner och återknutit med gamla. Förutom att jag saknar mina vänner i Stockholm (och att det tar så fasligt långt tid att ta sig till södra Sverige) så hamnar allt med den här flytten på plussidan.

2 – Jag bestämde mig för försöka skaffa barn själv

Är fortfarande helt skakis av tanken. Det har inte varit en enkel resa – och jag har knappt börjat. Jag blir fortfarande ifrågasatt kring beslutet, något som är väldigt jobbigt och jag blir ledsen. Jag vet att det kommer bli tufft, men det är väl inte en anledning att inte göra det?

Jag ser mig inte direkt som en person som tar den enkla vägen, eller? Jag tar den vägen jag vill gå, punkt. Sedan om den är krokig eller rak, det spelar ingen större roll. Huvudsaken att jag mår bra av den och trivs på den.

3 – Jag lämnade Influencers of Sweden för att ta nästa steg i mitt företag

I oktober valde jag att kliva av från rollen som styrelseledamot i Influencers of Sweden. Det var ett tufft beslut som tog lång tid att landa i men i slutändan tror jag att det var bäst både för mig och för föreningen. 2019 kommer bli mycket mer fokuserat på grund av det.

Jag är stolt över att jag tar tuffa beslut, inte enbart baserat på mitt ego och hur jag vill ha det utan också vad som är bäst för alla inblandade i situationen.

4 – Jag släppte min första bok!

2018 blev ett år då jag uppfyllde en rejäl yrkesdröm – jag lanserade min första bok, ”Yrke: Influencer” och den blev så fint mottagen. Dessutom fick jag pris för den! Ändå hyfsad debut med andra ord. Om det blir någon fler? Det vore kul, jag ska bara komma på vad jag ska skriva om först. Vad skulle du vilja läsa om?

5 – Jag var snäll mot mig själv

Jag gjorde mitt yttersta för att lyssna på min kropp, inte sätta för stor press på mig själv och göra sånt jag mår bra av. Det funkade inte alla dagar men generellt som gick det ändå ganska bra. Jag gick i terapi för att reda ut ett och annat och jag tycker ändå att året slutar på en bättre plats än där det började.

Jag och Alex pratar också om just stolthet och 2018 i det senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!”. Lyssna här nedan eller i din poddapp!

Vad är du stolt över från 2018?

Julmarknad på Bruksgodset

181215 - Julmarknad Bruksgodset

Medan det fortfarande rent tekniskt är jul passar jag på att ta med dig till årets julmarknad på Bruksgodset i Banafjäl! Det här är kind of a big deal härom kring, parkeringen var knökfull och ett lämmeltåg av folk kröp mellan parkeringen vid skolan och till godset. Men jag förstår varför, detta var nog den bästa julmarknaden jag varit på i år!

Små röda stugor och ännu mindre röda bodar som sålde tomtar, honung, hemmagjord sylt och tunnbröd, tunnbröd, tunnbröd! Är tunnbröd en lika stor grej där du är? För här är det väldigt viktigt att hitta exakt rätt tunnbröd till julaftonens skinkmacka. Och tydligen finns det i den här röda bagarstugan dit det var kö för att komma in!

181215 - Julmarknad Bruksgodset

Själv var jag mest fascinerad av ekipaget med häst och vagn som gick mellan parkeringen och marknaden, med bjällror och allt. Så mysigt!

Min kompis Anna stod i bagarstugan och sålde fina tingestar, bland annat signa egna ”kompisar” i keramik som hon gör. Och i växthuset fanns ost en masse!

181215 - Julmarknad Bruksgodset

Och så den finaste kompisen av alla – geten med mössa som tydligen tillhörde den ovanliga rasen ”lappget” som är utrotningshotad.

Men det var typ 15 grader kallt och jag hade dumt nog inte tagit på mig underställ MEN hade med mig Leia så jag kunde inte gå inomhus långa stunder så vi blev inte jättelångvariga. Kom dock hem med tunnbröd, så klart!

20181215_124111

Och kom hem till detta. <3

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier