En fredag på Elfvinggården

181214 - Elfvinggården

I fredags var jag och hälsade på på Elfvinggården, en alldeles fantastisk liten gård insprängd i ett villaområde i Domsjö utanför Övik. Jag skulle dit för att hänga med några medlemmar i Influencers of Sweden!

När vi sågs för någon månad sedan bestämde vi oss för att vi skulle adventsmysa hos Jennie. Nu blev vi bara fyra personer i slutändan men det var minst lika härligt och mysigt ändå. Vi körde en liten mastermindvända och gav varandra feedback på aktuella bryderier, men mest pratade vi bara strunt och viktigheter.

181214 - Elfvinggården

Jennie och Linda till kaffet! Innan det fick vi mangowraps och bubbel!

181214 - Elfvinggården

Och fudge! Alltså herre min je va gott!

181214 - Elfvinggården

Maria och jag! Maria bloggar och instagrammar om omställning, om att skapa framtidens hållbara samhälle genom att utgå från byn. Hon bor i byn Drömme utanför Övik och är i startgroparna med det här galet spännande projektet. In och följ!

181214 - Elfvinggården

Ni som följer Jennie har säkert redan sett hennes samling av guldljusstakar i fönstret. Jag bara älskar den och vill härma härma härma!

181214 - Elfvinggården

Elfvinggården är verkligen mitt drömhus, med inredning och allt. Tyvärr tänks det inte flyttas något speciellt snart så jag får leta vidare efter ett annat eget hus.

181214 - Elfvinggården

På kvällskvisten drog sig Maria och Linda hemåt. Jag skulle sova över eftersom det hade bjussats på bubbel och då passade jag på att även hänga med Jon, Jennies man. Alltså vilka fina personer detta är. Så himla glad att jag ramlade över dem såhär i mitt hemvändande.

181214 - Elfvinggården

De har också världens finaste kisse, Findus, men världens längsta svans – alltså kolla?! Jag saknar Silver.

181214 - Elfvinggården

Och här någonstans blev det #vina för hela slanten! Tack för en ljuvlig afton!

Vad gör att jag följer någon på Instagram?

 

I avsnitt 62 av ”Vad fan håller jag på med?!” pratade jag och Alex om vad det faktiskt är som gör att man tar det där enorma steget och klickar på ”följ” på Instagram. Vad krävs för att jag ska känna att jag vill ta del av någons flöde på en daglig basis?

Jo, det tänkte jag berätta för dig idag.

1. Bilder på ägaren

Om jag inte efter ett par, tre sekunders scrollande kan avgöra vem som är avsändare av kontot så blir det ingen följare av mig. Jag vill veta vem det är jag pratar med när jag kommenterar, vem jag engagerar mig i och lägger min tid på. Jag vill ju förhoppningsvis hitta en ny internetkompis!

2. En historia

Om du bara har emojis som bildtext, count me out. Ge mig reflektioner, tankar eller bara en liten historia kring när bilden togs! Om jag ska engagera mig i en bild så pass att jag skriver en kommentar så måste det finnas något att engagera sig i! En snygg bild resulterar bara i ”snygg bild” som kommentar. Och så bygger vi ju inte någon längre vänskap, så att säga.

3. Kvalitet

Jag vill ha snygga bilder. Det behöver inte vara superstylat eller arrangerat men det behöver vara snyggt. Vill du att ditt instagramkonto ska vara för mer än vänner och familj så behöver du lägga lite krut på att skapa bra content. Ta en fotokurs och lär dig grunderna i redigering – jag lovar, det är inte så svårt som du tror.

4. Vad brinner du för?

Du behöver inte ha en nisch som i träning, mat eller mode. Men du behöver ha något du brinner för. Ett budskap, ett ämne eller något annat som gör att du sticker ut ur mängden. Ge mig din passion!

5. Biografi

Har du inte berättat vem du är och vad jag kommer få hos dig i din bio så bryr du dig inte. Och då bryr inte jag mig heller. Och lägg inte bara länkar till andra kanaler, vill du skicka mig ifrån din Instagram när jag precis hittat hit?


Vill du veta hur du vässar din presentation på Instagram? Ladda ner min guide GRATIS här nedan!

Gravid vecka för vecka – Avsnitt 5

Glad fredag go vänner!

Idag släpps det femte avsnittet av ”Gravid vecka för vecka” och i det här avsnittet pratar jag om det här med att jag inte får hjälp av vården i Sverige för att jag är överviktig. Jag pratar om skam, ångest och helvetet som är BMI.

Skottland – Blackness Castle

Jag har börjat titta OM på ”Outlander”. Jupp. Avsnitten tog slut och det var en hel vecka till nästa och så kan man ju inte ha det så jag började helt sonika om. Och det är till och med bättre andra vändan.

Men så när jag satt där och såg Jamie bli pryglad på Fort William insåg jag att jag ju inte visat de här bilderna från Blackness Castle i Skottland för dig! Och varför jag kom på det då? Jo, för att Blackness Castle har rollen som Fort William i serien ”Outlander”!

180615 - Blackness Castle

Blackness Castle är ett maffigt 1400-talsslott som ligger bara någon kilometer utanför Edinburgh och framifrån ser det ut som ett skepp med formen av en för ut i vattnet. Det kallas ofta för ”skeppet som aldrig seglade”.

När vi var där var det lågvatten så varken detta skepp eller båtarna utanför skulle någonstans.

180615 - Blackness Castle

Båtarna här har dubbla kölar (kölar? kölor?) så att de inte ramlar omkull vid lågvatten. Såg väldigt skoj ut med en hel flotta båtar parkerad på kölarna (?).

180615 - Blackness Castle

Det här slottet är väldigt välbevarat och det finns många rum man kan gå runt och utforska i. Just den här innergården känner du onekligen igen om du sett ”Outlander”.

180615 - Blackness Castle

Slottet har även använts i filmer som ”Hamlet” och ”Ivanhoe” och jag kan verkligen tänka mig att detta är en dröm som inspelningsplats för historiska filmer och serier.

180615 - Blackness Castle

Jag klättrade upp på taket och poserade i en kanonhåla (antar jag, ingen aning men känns rimligt? Och coolt).

Här följer nu en drös bilder från slottet för jag älskar gamla slott och detta var en dröm att fota och få drömma sig bort i, just för att det var så välbevarat.

180615 - Blackness Castle

180615 - Blackness Castle

Lillebror. <3

180615 - Blackness Castle

180615 - Blackness Castle

Slottet ägs idag av Historic Environment Scotland och är öppet för allmänheten året om.

Läs mer om slottet hos Angelica och mer från min Skottlandsresa här!

En kväll med Bygdsam på OffCoff

IMG-20181205-WA0009

En kväll på OffCoff (mitt co-workingspacekontor!) med en sisådär 30 glada landsbygsföretagare föreläsandes om hur man vässar sina sociala medier? Jomen tack, jag har haft värre onsdagar! Vissa lyssnade på mig för tredje gången i onsdags och gick därifrån med orden ”jag lär mig alltid nånting nytt!” och det är banne mig ett betyg värt namnet!

Jag är så glad att det var så här jag fick komma hem till Övik igen. På en helt annan plats än jag lämnade. Till peppade människor och öppna famnar. Att jag, som hemvändare, välkomnades tillbaka utan några ”men nu äru väl sån där stockholmare” eller annat trams. Utan med öppenhet och tacksamhet att få ta del av den kunskap jag har att erbjuda. Så bra.

181205 - Föreläsning på OffCoff

Titta på dem. Hur kan man inte älska den här stan?!

Som alltför ofta glömmer jag det här med att föreviga mig själv så det är ju tur andra tog på sig det ansvaret!

IMG-20181205-WA0005

Jag mitt i en Elin-macka framför den gula väggen. Elin och Elin är två av stans finaste fotografer, spana in dem vettja!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier