Mitt musikår!

Spotify släppte förra veckan den årliga genomgången av mitt musikår så jag tycker vi tar en titt!

Inledde året med T-Swift känns rimligt. ”Ready for it” känns lagom aggressiv och rivig för en sen nyårsafton.

Inte så mycket om man jämför med många andra. Men jag lyssnar faktiskt inte alls mycket på musik. Gillar tystnaden alldeles för mycket.

Skickade ett tack på Twitter. Fick inget svar. 🙁

Minns när jag såg dem första gången på Debaser för fem år sedan. Hur jävla golvad jag blev. Så glad att jag gick på den spelningen med ett band jag typ hört en låt med. Smart move av mig.

Jag är ett sånt popsnöre alltså. Ett väldigt basic popsnöre som tydligen lyssnat sönder Sigrid Bernsons ”Patrick Swayze”. Delt pga ÄLSKAR Dirty Dancing, dels pga trallvänlig sommarlåt. Trodde nog dock att ”Thunder” skulle ta topplaceringen, jävlar vad jag och Sara lyssnade på den i somras.

Jag är så basic.

Ella. <3

Justin och Ed och jag. Bra trekant det hade blivit.

Tjoho, heja Elin!

Och det var mitt Spotify-år! Vad lyssnade du mest på?

Det här med att komma ihåg att sälja

Linda Hörnfeldt

Att sälja blir lätt något fult. Något som associeras med dryga telefonförsäljare eller handelskillar med backslick som bara vill komma till avslut för att få plinga i klockan och kunna skryta för hela det öppna kontorslandskapet (ja, det är mina egna – upplevda – fördomar).

Att sälja är fult. Reklam är fult. Att tjäna pengar är fult. Att äta detta till frukost varje dag i landet lagom, blandat med marknadsföringens starkaste trend att skapa värde och ge bort sitt bästa gratis (jag är skyldig till att själv pusha för denna strategi) så har vi hamnat i en dålig spiral av att skippa den lilla detaljen som faktiskt gör att vi tjänar pengar – säljet.

Jag pratade med en kompis härom veckan som sa att hon fortfarande hade dåligt samvete när hon skickade fakturan, ”det var väl inte så mycket, de kan väl bara få det gratis.” Och då har hon inte bara gjort säljet – hon har hon också gjort jobbet! Och ändå inte tycka att man ska ha betalt..?

Det här är ju ungefär den sämsta egenskapen man kan ha som egenföretagare. För utan säljet (och faktureringen) så ingen inkomst och inget företag.

Jag och Alex pratar om det här i det senaste avsnittet av ”Vad fan håller jag på med?!”, om att någonstans ”glömma” att sälja. Om att Alex nästan springer åt andra hållet hellre än att sälja. Spelar svår liksom.

Självklart behöver vi inte vara den där dryga säljaren som kränger fan och hans mormor. Men vi behöver ju inte göra det svårt för dem som faktiskt vill ha vår hjälp att köpa den av oss? Öppna dörren på glänt och släppa in dem? Inte bara säga ”det här och det här borde ni göra i sociala medier” utan också lägga till ”och vi kan hjälpa er med det”.

Lyssna för mer om call to actions och att faktiskt komma ihåg att sälja!

Första veckan i december

20181206_114207

Det har gått en hel vecka av december och snart är det här året slut. Minns du när man var tonåring och åren liksom kröp sig fram? Nu verkar de ha kommit in i någon form av sprintfas och går superfort! Hur blir det då när man är 60?

Den första snön har äntligen kommit och mörkret har fått lite konkurrens. Men det är fortfarande väldigt, väldigt mörkt. Och jag är så trött. November och december har varit riktigt tunga månader i år, energimässigt. Och även om jag verkligen älskar att bo på landet så tär det på mig, det här att inte ens ha gatlysen och en stad som lyser upp vardagen.

2018-12-04 13.25.56

Men jag har en vedspis och jag älskar den gränslöst. Eldar så det står härliga till varje dag och blir bättre och bättre på att faktiskt få en brasa att både bli till och hålla sig vid liv!

20181206_114257

Jag och Leia har gått i skogen, så klart. Nu börjar kanske den vackraste skogsårstiden – snöårstiden. Nu börjar dock också årstiden då Leia liksom smälter in i omgivningen vilket gör livet lite jobbigare när hon springer iväg på egna äventyr.

Bäcken som låg torr hela sommaren brusar nu så jag hör det hela vägen ner till huset. Det är något magiskt med brusande vattendrag, jag kan stå där och titta hur länge som helst, försöka följa vattnet i sin väg. Lyckas gör jag så klart aldrig för att det är, well, vatten.

181201 - Öppet hus på Ting1

December började med öppet hus i stans kanske knäppaste byggnad, Ting 1. Huset är byggt över gamla Tingsrätten, därav namnet, och inspirerad av Bengt Lindströms tavla Women dance.

Du förstår, gamla tingshuset är K-märkt, därför fick man inte bygga direkt ovanpå huset. Lösningen blev att att bygga ett betongskaft på innergården och sedan låta nybygget liksom sträcka sig ut över den befintliga byggnaden och bilda en fyrkant på 22 gånger 22 meter med plats för 51 bostadsrätter.

Jag har tyckt att huset har varit ganska fult men nu när jag fått ta del av bakgrundshistorien så gillar jag det. Snacka om att ta ut svängarna.

181201 - Öppet hus på Ting1

Nicklas Nyberg är en välkänd entreprenör i Övik och ville fira att hans familjeföretag Nybergs måleri fyllde 90 år och bjöd därför in hela Övik på tårta i hans lägenhet. En helt knäpp grej, jag älskar det!

Nicklas bor själv på toppvåningen i Ting 1 och öppnade dörrarna till lyxlägenheten – och sin enorma samling av Bengt Lindströms verk – för allmänheten. Och det var minst sagt färgglatt. Och välbesökt! Typ 1000 pers kom för att få en titt.

181201 - Öppet hus på Ting1

Egen terass och utsikt över Öviks inlopp och hamn.

181201 - Öppet hus på Ting1

Mamma var med och ungefär lika stor som EN av Nicklas 180 (?) Bengt Lindström-tavlor.

Efter kalaset gick vi till kyrkan och tittade på Luciakröningen av Öviks Lucia. På min tid (ja, jag är 100 år) så var det här en enorm grej, kyrkan var alltid knökfull och Luciatåget åkte i procession genom stan ovanpå bilar (!). Nu var kyrkan halvfull och det är länge sedan processionshistorien las ner.

2018-12-05 04.17.01 1

Igår snöade det ungefär en decimeter men när jag varit ute och skottat en timme så började det regna så vi får se hur länge snön är kvar. Isen har i alla fall lagt sig över sjön.

Glad andra advent!

Hur tar jag betalt för samarbeten på blogg och Instagram?

Ta betalt för samarbeten på Instagram och blogg

”Jag har fått min första förfrågan om ett samarbete och jag har noll koll på vad som är rimlig ersättning. Jag har ju inte så stort konto, är det lön i form av kläderna jag får som gäller då? Något mer jag bör tänka på?”

Känner du igen dig? Så här ser många DM ut som jag får på Instagram och Facebook från up and coming influencers som är i starten av sin karriär och inte känner sig säkra på hur reglerna ser ut eller vad man borde ta betalt.

Idag tänkte jag bjuda på de fem saker du måste ha koll på när du börjar göra samarbeten på dina kanaler.

1. Ta inte betalt i produkter!

Väldigt många företag försöker erbjuda produkter i utbyte mot exponering i dina kanaler – gå inte med på det! Av följande anledningar:

  • När du tar emot produkter som lön för arbete så måste du betala inkomstskatt på ca 30% på värdet av produkterna (summan beror på var du bor). Exempel: Du får kläder som är värda 1000 kronor. Då ska du betala ca 300 kronor i inkomstskatt som ska tas upp i deklarationen. Du går alltså back i rena pengar på samarbetet.
  • När du tar betalt i produkter visar du företag att det är okej att betala för reklam i prylar. Du sätter en standard för branschen. Hur ska vi andra kunna ta vettigt betalt för våra tjänster när du ger bort dem gratis? Tänk på dina kollegor.

 

Läs mer om Skatteverkets regler för influencers här!

Jag har pratat mer om detta i en YouTube-video, kolla in den här!

2. Annonsmärkning är ett måste

När du tar emot en produkt eller pengar i utbyte mot att nämna den i dina kanaler så gör du reklam och måste meddela dina följare detta. Detta är lag (marknadsföringslagen) och du måste skriva först (högst upp) i inlägget att det är ett samarbete.

Om du får produkter utan krav på exponering (till exempel pressutskick) behöver du inte annonsmärka (MEN du ska skatta för inkomsten som är produkten).

Läs mer om hur annonsmärkning ska se ut här!

3. Så  mycket ska du ta betalt

Efter att ha undersökt både vad influencers tar betalt och standardpriser hos olika annonsörer, agenturer och förmedlingstjänster har jag kommit fram till följande rekommendation. Detta är en rekommendation som både ämnar möta branschstandard men också försöka värdera influencers som yrkespersoner och kreatörer och motverka prisdumpning som sker inom många områden i branschen.

Vad räknar man på?

Det är så klart många faktorer som spelar in när det kommer till att ta betalt för sitt arbete, bland annat tid, varumärke och engagemang. Men det som ändå alltid är mest intressant för en annonsör och som är standard i branschen är att utgå från räckvidden. Även om det kanske inte är det mest rättvisa så är det branschstandard.

Detta innebär i till exempel:

  • Unika besökare i veckan på bloggen
  • Prenumeranter på YouTube
  • Följare på Instagram

 

Rekommendation

Jag rekommenderar att du utgår från nedan summa när du börjar se över din prisbild. Denna summa gäller alltså per inlägg och ett antal olika faktorer spelar in när det kommer till var på skalan du landar.

OBS! Det finns så klart alltid undantag, detta är en fingervisning.

Utgångspunkt: 300-700 cpm

CPM betyder ”cost per mille” och betyder alltså antalet kronor per tusen personer/visningar.

Detta betyder till exempel:

  • 1500 unika läsare på bloggen/veckan: 450-1050 kr
  • 7000 visningar på YouTube: 2100-4900 kr
  • 20 000 följare på Instagram: 6000-14000 kr

 

Faktorer som avgör

Vilka faktorer är det då som avgör var på detta spannet du bör ligga? Bland annat dessa:

  1. Arbetstid – Hur lång tid tar det att producera samarbetet? Här bör du räkna in både produktionstid men även administrativ tid för löpande kontakt och korrvändor.
  2. Målgrupp – Hur väl stämmer din målgrupp in med kundens målgrupp? Är varumärket svenskt och du har en hög andel svenska följare är det absolut en fördel vid förhandling.
  3. Varumärke – Hur etablerad är du i branschen och i din nisch? Har du ett gott renommé och kan visa upp referenser på tidigare samarbeten så kan du höja priset.
  4. Kvalitet – Håller ditt material alltid hög kvalitet, är väl genomtänkt och kreativt så kan du också ta betalt för det.
  5. Engagemang – Engagemang innebär att någon visat intresse för ditt innehåll genom en like, en kommentar, delat eller sparat. En hög engagemangssiffra betyder att dina följare faktiskt bryr sig om vad du delar och en faktor du absolut kan använda som ett verktyg i din förhandling.

4. Hur tar jag betalt om jag inte har företag?

När du jobbar med samarbeten är standard att du fakturerar kunden för ditt arbete och därför lämnar du alltid priser plus moms (25% är standard för de flesta tjänster influencers erbjuder).

Om du inte har ett företag ännu så kan du använda dig av så kallade egenanställningstjänster (till exempel Cool Company) för att fakturera, då sköter de all administration och betalar ut vanlig lön till dig.

5. Vem äger bilderna?

Många företag ser det som en självklarhet att de får använda bilderna som du producerat i ett samarbete i sina egna kanaler. Det kan absolut vara så att ni kommit överens om det (och det är väldigt vanligt), men tänk på att du faktiskt äger alla rättigheter till alla dina bilder per automatik!

Så för att det inte ska bli dålig stämning, kom överens om hur kunden får använda bilderna, i vilka kanaler och hur länge.  Det kan till exempel vara helt okej att använda bilderna på Instagram men inte i tryckt reklam.

Fortfarande förvirrad? Ladda ner fusklappen!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier