Att förlora ett pälsbarn

Dagen igår började precis som vanligt. Jag tog en promenad med Leia och när vi kom tillbaka strök Silver sig runt benen på mig som besatt. Enligt henne har man alltid väntat för länge när det kommer till frukost. Först frukost till Silver, sedan frukost till Leia, det blir lugnast så.

Silver började kissa utanför lådan för ett tag sedan och jag har funderat på varför. Enligt Google och hens vänner gör katter så, antingen när de är missnöjda på grund av en förändring eller om de har ont. Det här hushållet har inte sett någon förändring sedan flytten i somras (och ett halvårs reaktionstid kändes länge) så jag beställde tid hos veterinär för att kolla läget.

Vi skulle vara hos veterinären halv två så runt 12 satte jag in henne i buren för att hon inte skulle kissa innan då de ville få koll på om något var vajsing med urinblåsan. Hon var inte nöjd med att sitta där i dryga timmen innan vi åkte. En fullt rimlig reaktion.

Silver

Väl hos veterinären konstaterar hon att Silver är gravt överviktig, något som inte kom som en chock direkt för mig. Jag har försökt banta ner henne i omgångar men misslyckats (ungefär som med mig själv, mönster någon?) och denna övervikt kan tydligen leda till problem med urinblåsan. Innan veterinären undersökte henne vidare så började hon redan lägga upp en plan för viktnedgång och röntgen för att utesluta njursten.

Sedan börjar hon undersöka resten av kroppen och när hon kommer till bakbenen ändras hela hennes uppsyn. Det visar sig att knäskålarna på Silvers bakben är helknasiga och hoppar i och ur led så fort hon rör sig. Det är oklart om det är kopplat till övervikten men det har troligtvis blivit en ond spiral. Hon har ont i knäna så rör sig mindre vilket gör att hon blir fetare vilket tynger på knäna och så vidare.

Hela stämningen i rummet förändras. Veterinären försöker lägga upp det milt men jag förstår vad det är hon försöker säga. Silver har ont och det kommer inte bli bättre. Inte utan viktnedgång och smärtstillande i kombination, sedan dubbel knäoperation som kostar 60K och sedan rehab. Silver är 10 år. Jag får rekommendationen av både veterinären och ortopeden att låta henne somna in.

Tårarna rinner när jag skriver det här. Jag har sådana fruktansvärda skuldkänslor. För jag tog veterinärens råd. Jag frågade ”vad är bäst för henne?” och veterinären svarade ”att låta henne somna in”. Så jag tog hennes råd. Och det känns förjävligt.

Jag har märkt att Silver dragit sig tillbaka mycket på sistone. Lagt sig på ”sitt” rum och sovit mest hela tiden. Bara kommit ner för att äta och gå på lådan. Kanske legat hos mig och kelat lite på kvällen men knappt det. Och när hon låg där på britsen såg hon så trött ut. Så trött men så lugn. Som att hon var klar liksom.

Så kom en annan kvinna in, jag tror hon var sköterska men jag vet inte för jag storgrät. Hon förklarade hur det hela skulle gå till och frågade om jag ville ringa någon. Så jag ringde mamma och brorsan och storgrät. Ingen av dem kunde komma dit och det var nog lika bra för annars hade jag nog inte kunnat bryta ihop som jag gjorde. Och jag behövde nog det.

Sköterskan kom in igen och gav Silver lugnande. Ett medel som både gjorde henne otroligt avslappnad men som tydligen också är ångestdämpande så att hon inte ska ha ont av vad som komma skall. Jag la hennes lilla huvud på min hand, så som hon älskar att ligga och smekte trampdynorna på hennes tass. Sa farväl. Sa förlåt. Bad henne hälsa Mitzi. Sa att jag och Leia älskar henne. Och kommer sakna henne så otroligt mycket.

10 minuter senare kom sköterskan tillbaka och satte in en kanyl på hennes ena framben. Gav henne först narkos och sedan en överdos av sömnmedel för att hon skulle somna in. För evigt.

Det hela var över på någon minut. Sköterskan lyssnade på hennes hjärta och sa att det var tyst därinne. Jag la huvudet mot hennes lilla kropp. Det var så konstigt att inte höra henne spinna. Hon spann alltid. Hennes vackra, gula ögon var fortfarande öppna. Jag försökte stänga dem men det gick inte. Jag såg när livet försvann ur dem. Pupillerna blev maximala och det var som att de blev av glas. Helt tomma.

Jag fick en stund med henne men det kändes så fel att sitta och klappa något som inte längre var min Silver. Sedan kom sköterskan och svepte in henne i en filt och tog henne med sig. Hon var helt lealös. Jag har aldrig sett henne sådan.

Jag minns inte när jag grät så mycket som jag gråtit idag. Så mycket saknad, så mycket dåligt samvete. Jag tog bort hennes matskålar direkt när jag kom hem och ställde undan maten i skafferiet. Hennes transportväska lämnade jag hos veterinären. Den kommer säkert till användning.

Idag önskar jag verkligen hon hade kunnat prata. Säga om jag gjorde rätt. För det känns inte som att jag gjorde rätt. Men det hade inte heller känts rätt att hon skulle fortsätta ha ont. Hon var så lugn hos veterinären. Stretade inte emot när hon blev undersökt. Jag hoppas hon visste att jag bara ville hennes bästa.

Jag tänker avsluta det här fruktansvärda inlägget med att visa några typiska bilder på Silver. På hur hon var under de 10 år vi fick ihop. Tack Silver för att jag fick vara din matte. Jag hoppas du inte har ont längre och kan busa loss där du är nu.

Hon var ingen knäkatt men när hon själv fick bestämma så kom hon gärna och la sig på mig och spann så att hela jag skakade. Så kunde vi ligga i timmar.

Hennes bästa plats var på ryggstödet bakom mig så att jag kunde ha henne litegrann som huvudkudde. Alltid mysigt.

Så kunde hon också passa på att slicka och äta mig i håret. En väldigt underlig böjelse men oj så gulligt.

Ibland kunde jag undra om hon egentligen var så fäst vid mig, hon var ju en väldigt självständig kisse. Men så kom man hem från jobbet och hittade henne ligga invirad i en tröja jag lämnat på sängen. Och då smälte hjärtat.

Hjärtat smälte också då hon glömde den där lilla tungspetsen utanför munnen.

De där gula ögonen. Så otroligt vackra. Hon var en väldigt vacker katt, lite lik Mästerkatten i Stövlar från Shrek!

Det var aldrig några problem att resa med henne, hon var alltid tokchill både på tåg och i bil. Bara la sig ner och sov. Hon gillade dock inte när heliumballonger satt fast i snören, de skulle ju flyga! Så hon bet av alla snören. Presentsnören gick åt på en gång, tunna sladdar också. Jag har nog gått igenom över ett dussin hörlurar under vår tid tillsammans.

Hon älskade att sova på min arm. Det gjorde jag med.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Morgontvätt. #silverkatten #catsoninstagram #catstagram

Ett inlägg delat av Linda Hörnfeldt (@lalinda)

Och sedan var det det här med tvättandet. Skulle alltid tvätta mig. Händer, näsa, panna, där hon kom åt. Var alltid ren och fin. Hur ska det nu gå?

Älskade Silver. Fan vad jag kommer sakna dig. Älskar dig.

Vlogg: Bakom kulisserna på fotoutflykt!

För några veckor sedan var Rania på besök och vi spenderade en dag full med fotoäventyr, en föreläsning i stan och sedan ölprovning på kvällen. Häng med bakom kulisserna!

Årets marknadsföringsbok!

20181119 - Årets Marknadsföringsbok

Hejhej och glad måndag kompisar!

Förra måndagen vid den här tiden var jag i Stockholm på blixtvisit och tog emot pris! Min bok ”Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet” har blivit utsett till Årets Marknadsföringsbok Hedersomämnande, det ni! Prisad blev jag tillsammans med det här gänget som skrivit en bok om Employer branding, så intressant att lyssna på dem. Jag föreläste en kortis och fick sedan blommor och champagne.

Juryns motivering för hedersomnämnandet var: ”Linda utvecklar och beskriver på ett lättillgängligt sätt rollen som influencer, dess utmaningar och möjligheter med stor personlig ärlighet. Juryn uppskattar bokens format och Lindas tydliga råd och riktlinjer kring etik och regler. Juryn rekommenderar boken till alla som bättre vill förstå vad en influencer gör och hur den arbetar oavsett om det är i eget intresse att blir en influencer eller som potentiell uppdragsgivare till en influencer.”

Blommorna fick min redaktör som var på plats och skumpan fick frugan hålla fast vid så dricker vi den någon gång jag är på besök! Flög nämligen bara med handbagage.

Har du inte läst min bok ännu? !

Efteråt strosade jag på stan ett tag och mötte sedan upp wifey för middag på Wagamama! Det var faktiskt inte alls gott den här gången, nudlarna var typ brända och allt var torrt, så trist! Men efterrätten var iaf en höjdare! Friterade bananer med glass fast det hette något mer fancy. Är det bara jag som alltid ääälskat friterade bananer med glass??

20181120_144435

På tisdagen var jag tillbaka i Övik och föreläste på ”En dag med Höga Kusten”, en konferens för handels och besöksnäringen i Övik. Och detta var den enda bilden jag tog. Såatte.

Resten av veckan hängde jag hemma på landet. Vintern är på väg på riktigt nu, frosten täcker gräset och isen börjar lägga sig över sjön. Och solen kommer nästan aldrig över trätopparna.

Jag har hängt här, framför datorn. Bland annat med Jackie och hennes böna Signe och planerat lansering i januari, bland annat med Silver som fått för sig att hon ska ligga på skrivbordet, gärna datorn om hon kan.

20181124_123410

Och så här ser världen ut. Nu börjar det vackraste årstiden av de alla (okej, kanske får konkurrens av brinnande höstlöv).

Titta bara!

20181124_183250

Och en kväll såg det ut som att jag hade månen ovanpå huset. Och det var förra veckan!

Min helg i bilder: vänner, tårta och Stora Influencerpriset

Jenny, Carin och jag

Förra helgen började med att jag fick de här två hjärtana på besök – Jenny och Carin! Vi tre har känt varandra i dryga 10 år när vi alla bodde i Stockholm. Nu bor vi alla i Norrland och livet är på en helt annan plats men allt är ändå ungefär som vanligt!

20181117_123339

Jenny och Carin kom ut till mig i Kvaved på fredagskvällen, vi åt tacos och gjorde brasa och drack vin och pratade om livet. Sedan sov de över och så fick vi hela förmiddagen på lördagen också tillsammans.

De bästa hängen är de som fortsätter dagen efter, speciellt när gästerna bjuder på pannkaksfrukost!

20181117_164617

Sedan åkte jag och firade mamma som fyllde år och åt lite till. Så himla mysigt nu att kunna vara med på alla firanden, alla födelsedagar och namnsdagar och morsdagar. Livet kommer bli ett enda stort kalas!

Vann dessutom 30 spänn på en trisslott. Nästa blir miljonen, jag känner det på mig.

Stora Influencerpriset

Efter sockerchocken åkte jag hem till Kvaved igen, ställde upp hemmastudion och drog på läppstiftet, det var nämligen dags för Stora Influencerpriset som denna gång tog plats på nätet med mig som konferencier. För att vara ett gäng noobs på livesändningar (dessutom med presentatörer och vinnare!) tycker jag att vi lyckades alldeles lysande!

Carin stannade kvar en natt till och satt således i soffan ”backstage” och stickade medan jag körde min livesändning. Sedan satt vi så här resten av kvällen, med var sin kopp te och vårt ”handarbete”. Så jädra mysigt. <3

Och det var förra helgen!

Gravid vecka för vecka – Avsnitt 2

Glad fredag!

Idag släpps mitt andra avsnitt i Gravid Vecka för Vecka och i det här avsnittet berättar jag om hur jag kom fram till att jag ville skaffa barn själv.

Jag har nämligen aldrig haft en direkt barnlängtan. Aldrig känt att jag velat ha barn egentligen men inte heller känt att jag inte vill ha barn. Men klockan klämtade högre och högre och till slut kände jag att jag var tvungen att bestämma mig. Jag blir ju inte yngre!

Så här; jag kände att jag vet att jag skulle ångra mig om jag inte gav mig på den här resan. Och det får räcka.

Vad vill du veta om den här resan? Let me know!

Se första avsnittet här.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier