Triggerhappy
Det är onsdag, jag sitter på ett tåg till Skinnskatteberg där jag ska föreläsa ikväll och så läser jag om Kenza som blivit anmäld till Konsumentverket efter att ha bott gratis på Ystad Saltsjöbad.
Kenza på Stora Influencerpriset i höstas. Foto: Jessica Lacina
Så här. Först och främst vill jag vara jävligt tydlig med att jag absolut tycker att man ska annonsmärka när man fått betalt för att exponera ett företag i sina kanaler (inte för att det spelar roll vad jag tycker, det är lag). Men ibland undrar jag om vissa personer bara väntar på att framgångsrika influencers ska trampa snett. Sitter där med fingret på enterknappen och gnuggar händerna. ”Nu du, nu ska du få!!”
Det är alltså inte mindre än 14 anmälningar som kommit in till Konsumentverket och det får mig att undra vad som gått snett här? Kenza är vanligtvis helt klanderfri med sina annonsmärkningar, hon märker ut Ivy Revel (hennes eget märke) varenda gång och har stenkoll på hur man gör. Så jag tror knappast att hon glömt det (jag såg hennes Insta Stories, de var många och inga av dem var annonsmärkta).
Dessutom har hennes agentur, Tourn, inte varit i kontakt med Ystad Saltsjöbad. Eftersom de högst troligt har exklusiv rätt till alla hennes samarbeten och inte har den blekaste aning om detta så tror jag faktiskt inte alls detta var ett regelrätt samarbete.
Så vad är det som har hänt?
Min analys är denna: Kenza blev inbjuden till Ystad Saltsjöbad, de skickade ett mail och skrev typ ”vi gillar dig, kom och häng!”. Kenza kände ”ja för fan, jag har släkt där nere, då kan de komma och hänga och det är sommar och det blir gött!” Typ. Hon fick alltså boendet betalt men inga pengar för exponering i hennes kanaler och inget krav om detta heller. Inget avtal ingicks alltså.
Så åkte hon ner och hotellet hade ansträngt som som aset med ballonger och nallar och Kenza gillade verkligen stället och blev impad av deras ansträngning. Så hon fotade och postade loss, som man gör när man gillar något.
Men så började folk undra över hennes stories och, var det här inte sponsrat? Och Kenza blev osäker och tänkte att ja, jag skriver ut att det var sponsrat för säkerhets skull och helt plötsligt så bröt all hell loose och helt plöstligt var hon anmäld till Konsumentverket för att alla trodde att detta var ett samarbete.

Notera skillnaden mellan Kenzas ”vanliga” annonsmärkning och märkningen för Ystad Saltsjöbad.
Så, vad är problemet?
Problemet är egentligen ordvalet. Jag har alltid varit negativ till att man ska använda ordet ”sponsrat” när det kommer till betalda samarbeten för det tolkas så olika och det finns olika lagstiftningar för olika tolkningar.
Var det ett samarbete?
I det här fallet är min tolkning, och min analys, att Kenza fått bo gratis på hotellet MEN utan motprestationskrav vilket innebär att det INTE är ett reklamsamarbete utan vad som kan jämföras med en ”pressresa” eller liknande. Denna typ av resa kräver ingen form av märkning alls men Kenza ville vara transparent mot sina läsare vilket egentligen bara gav henne mer problem.
Hur undviker man detta i framtiden?
Som jag ser det finns det två lösningar på sådana här problem:
- Ta betalt för den här typen av exponering.
- Betala för sin egen resa.
- Vara jättetydlig att det är en pressresa man är på och förvänta sig följdfrågor på det.
Den här typen av ”gråzon” kommer att skapa förvirring och frågor hos följare som inte känner till hur branschen funkar, speciellt hos enorma influencers som Kenza. Vi lever i en tid då myndigheter vill statuera exempel och när man har ögonen på sig och tyvärr inte bara följare som vill en väl, då måste man vara extra försiktig om man inte vill riskera att sitta med en rejäl utgift i advokatkostnader.
OBS! Jag sitter inte på fakta gällande frågan, har varken pratat med Kenza, Tourn eller Konsumentverket utan utgår enbart från mina egna erfarenheter i den här analysen.






























Senaste kommentarer