Pressevent med IDUN Minerals

171024 - IDUN Pressevent

Förra veckan var jag på ett superhärligt frukostevent som Idun Minerals bjöd in till. Idun släpper nämligen hudvård och ville fira detta! Alltså jag älskar förpackningarna! HUR fina? Och väldigt pedagogiska med siffror i vilken ordning de ska användas. Jag kan förstå förvirringen med alla krämer och serum och jox som ska på så jag uppskattar tydligheten.

171024 - IDUN Pressevent

Det serverades superlyxig frulle (som jag såklart var sen till så snodde den här bilden från Iduns facebook, tacktack!) med mousserande äppelmust från Kiviks. AMAGAD så god den var, who would have thunk?! Men tydligen är den slutsåld typ överallt, jag skulle kunna dricka en back i ett svep. Så rackarns god!

171024 - IDUN Pressevent

Fina personer var på plats som Evelina och Mikael och Jocke.

171024 - IDUN Pressevent

Leia träffade en pommisvalp som tydligen var svindryg för hon skällde skiten ur den och det gör hon väldigt sällan.

171024 - IDUN Pressevent

Omnomnom.

171024 - IDUN Pressevent

Orkar typ inte så snygga männschär liksom.

171024 - IDUN Pressevent

Felicia och Sabina. <3

171024 - IDUN Pressevent

171024 - IDUN Pressevent

Och så träffade vi det här gulliset som bara var en liten solstråle – Natali som driver All the Cute Things på instagram! Älsk på henne.

Produkterna då? Jag håller på att testa för fullt så återkommer med utlåtande men det lutar åt succé.

Kickoff

Regntäcket ligger grått över Stockholm och idag  och imorgon ska vi ha kickoff med nya styrelsen i Influencers of Sweden. Jag är galet pepp och livrädd. Växtvärken känns enormt påtaglig. 

Idag lämnar jag på riktigt ifrån mig makten över vad som händer med min bebis till främlingar. Främlingar som visserligen, säkerligen vill väl, men ändå. Nu kliver jag rejält utanför min comfort zone. Håll mig i handen?

Vecka 43 | Årsstämma och årsdag

Jag känner att jag skjuter upp mitt liv. Väntar på att jag magiskt ska få fler timmar per dygn eller självdisciplin nog att göra mer av den tiden jag har. Har någon ett mirakel till övers..?

Ögonblick ur mobilen från veckan som gått:

Måndag » Förra veckan inleddes med tyll i en påse på väg till kontoret. Det var klänningarna som jag lånade till Stora Influencerpriset som skulle lämnas tillbaka till stylisten.

Sedan var det något drama ute på gatan och Mimmi klättrade upp på köksön för att kunna spana och skvallra vidare till oss om vad som pågick. Hon är engagerad, mamma Mimmi! Jag har börjat kalla henne för mamma för att hon påminner mig att äta samt öppnar saker åt mig nu när jag har nagelförlängningar och inte kan göra livet på samma sätt som vanligt folk.

Tisdag » Vi hade extrastämma med InoS men det har jag ju redan berättat om här!

Onsdag » Sedan blev det lillördag och den spenderade jag från soffkontoret med tända ljus och smoothie medan det regnruskade ute.

Torsdag » Influencers of Sweden fyllde officiellt ett år och det firade vi med pyttesmå biskvier! Mimmi höll dock på att klippa ”Year in review”-filmen och var lite för uppstressad för biskvier.

Och på kvällen gick jag på ”friends and family”-event på Efva Attling och fotade mig själv i världens bästa selfieljus.

Fredag » Jag var hos min bästa PT-Elin och fick lära mig att göra snatches! Tydligen är jag lite av en naturtalang på det. Vem hade anat?!

Här är hon, bästa PT-Elin. Hon har gjort mina tisdagar (fast just denna vecka fredagen) ungefär 2000% bättre. <3

Blandade tankar från veckan:

» Vi flyttar ut från kontoret och även fast allt annat går framåt så känns det som att jag tar 10 steg bakåt i utvecklingen. Det känns asjobbigt.

» Jag är så trött på min egen oförmåga att strukturera upp mitt liv. Så jävla trött.

Tipselitips:

» Jag har ännu inte själv sett avsnittet men har blivit tipsad om det så tipsar vidare! Det är ett avsnitt av nya Resumé Insikt Debatt där branschprofiler pratar sociala medier och influencers. Kanske kan vara intressant även för dig?

» Sara Bäckmo berättar om hur hon jobbar med sitt främsta sociala medium – Facebook!

 Förra året då?

» Då bloggade jag tydligen inte den här veckan?!

När man inte är överens med boken

Detta inlägg är en del av ett reklamsamarbete med Blank Page

Så här såg det ut när jag och Elin plåtade omslag för några veckor sedan.

Det är inte ens tre månader sedan jag började skriva på min bok. Började. Och nu är det tänkt att den snart ska vara klar. Det har varit tänkt det ganska länge nu. Sisådär en månad drygt. Men redaktören behövde åka till Berlin (tror jag) på någon slags redaktörsmässa (tror jag), yadiyada och helt plötsligt fick jag mer tid!

Och thank God för det säger jag bara. För min bok och jag, vi är inte riktigt överens just nu. Vi har liksom tappat gnistan. Man skulle kunna säga att vi har separata sovrum. Vi har kramp. Skrivkramp. Men jag tänker att det bara är temporärt.

När jag började skriva i somras var det så jädra enkelt. Det var varmt, jag satt i uterummet i Kvaved och orden bara rann ur mig. Det var ju så enkelt, jag hade ju inget annat jag var tvungen att göra! Och smileygubben i BlankPage var så rackarns superhappy varje dag. Det fanns tid för fokus, det fanns tid för research och för inspiration att flöda.

Sedan jag kom tillbaka till Stockholm efter sommaren har jag banne mig inte skrivit mycket. Några tusen ord kanske. Men de här första höstmånaderna har varit helt galna med intern kris i InoS, mediakris och galakris. Lite för många kriser för att man liksom ska kunna känna luuugnet och hitta den delen i hjärnan där boken bor.

Men nu är kriserna över (ta i trä) och jag och boken ska gå i parterapi. Parterapin heter BlankPage och smileygubben är vår terapeut. Smileygubben kräver nämligen prestation och visar sig bara när man skrivit X antal ord den dagen. Man kan ändra antalet ord från en dag till annan, vilket är jättebra då man vissa dagar känner att det rinner till på riktigt.

Och jag vet ju vad jag vill skriva! Men det är som att det bara inte kommer ut. Som att det fastnar på vägen från hjärnan till händerna. Skrivpropp.

Omslaget är nästan klart. Debutantporträttet är nästan klart. Boken är näääästan klar. Nu börjar det bli på riktigt. Den 29:e januari kör vi skarpt.

BlankPage är ett prenumerationsverktyg som hjälper dig skriva mer. De guidar dig genom skrivarprocessen och hjälper dig med motivationen. Läs mer här!

Hur kommer influencers tjäna pengar i framtiden?

Många frågar mig i intervjuer och paneler hur jag tror framtiden kommer te sig för influencers. Hur länge kommer ”flugan” hålla i sig och vad händer sen? Är annonsörerna med på tåget och vad kommer hända när nästa marknadsföringstrend kommer, kommer influencers vara passé då?

För det första, influencers kommer aldrig bli ”passé”. Titta på hur det sett ut i media så länge media funnits. Inflytelserika personer och kändisar har alltid använts i marknadsföring och jag ser ingen anledning att det skulle sluta nu. Sedan kommer garanterat både kanaler, strategier och profiler att förfinas och falla bort, precis som i andra medier. Men den här typen av marknadsföring handlar om långsiktiga relationer – inte en kortsiktig jakt på räckvidd och likes. Och ju fortare alla parter förstår det, desto bättre kommer det bli.

Kapa tredjeparten

Vad gäller influencers egen affär har min spaning väldigt länge varit denna – influencers kommer mer och mer att kapa bort ”tredjeparten”, alltså annonsören, och göra business direkt med sin publik. Linda Hallberg gör det redan med sitt sminkmärke. Kenza med sitt klädmärke Ivy Revel. Och nu när Patreon släpper bland annat en wordpressapp kommer så många fler ha möjlighet att göra affärer direkt med sina följare, även om de inte har rena produkter att sälja.

Gamers och YouTubers, speciellt de med en internationell publik, har länge jobbat med Patreon och donationer, något som till exempel är inbyggt i streamingplattformen Twitch. Patreon går ut på att du som kreatör kan erbjuda dina följare att betala en månadsprenumeration för att stötta dig, i gengäld kan du erbjuda exklusivt innehåll, livestreams och annat, det är bara fantasin som sätter gränser.

Min kära vän Jonna skaffade Patreon innan helgen, för bara 3-4 dagar sedan, och hon har redan 109 patrons, alltså prenumeranter som betalar minst $1 i månaden för att stötta henne. Det är så COOLT!  Kika in på hennes sida för att se mer om hur det funkar!

Tänk efter först!

Jag förstår att många känner nu ”det DÄR ska jag göra!!” och sätter igång och filar på er Patreon-sida. Jag kände själv så när jag såg Jonnas fantastiska sida. MEN. Att be folk att betala för att följa dig för ju också med sig ansvar. Ett ansvar som någonstans väger tyngst av allt. För när folk betalar så väntar de sig också något tillbaka. Så det kommer inte funka att slänga upp en Patreon-sida och tro att folk ska betala och du kan bara fortsätta som du gör. Du måste ha en strategi.

Jag ska intervjua Jonna om detta lite längre fram när hon kommit in i det hela lite mer. Men några punkter jag tycker att du ska tänka igenom först är dessa:

  • Varför ska man backa just dig på Patreon? Vad gör du som är unikt?
  • Vad kommer du att erbjuda dina prenumeranter som du inte erbjuder på dina andra kanaler idag (kanske får du ”flytta” några av dina etablerade koncept från blogg eller YT till Patreon?)?
  • Har du tid att underhålla en kanal till? En som dessutom ställer högre krav en de andra?

Med det sagt, jag tror Patreon (och liknande tjänster) kommer bli större och större och, om inte ta bort så i alla fall minska, ”samarbetspaniken” hos många kreatörer. Det kommer föra med sig en frihet att kunna skapa det innehåll man vill till dem som mest uppskattar det utan att tänka på någon annan.

Och vet ni, det är här det kommer visa sig vilka som har lyckats skapa ett riktigt community, en riktig relation med sina följare. En relation som är så pass genuin att följarna vill stötta med rena pengar. Detta kan komma att förändra allt.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier