6 saker jag lärde mig på Influencer Marketing Hub Conference i London

Förra veckan pratade jag på min första internationella konferens, Influencer Marketing Hub Conference i London. Jag var en av två kvinnor på scenen under hela dagen och föga förvånande den som höll sig längst ifrån sifferkåtheten och de som gör vågen för allt som heter big data. Istället pratade jag mig varm om content, trovärdigheten och värdet i långvariga relationer och för detta fick jag hurrarop både på twitter och på plats.

Men ska vi kika på vad jag faktiskt fick med mig från konferensen?

1. Vi ligger långt fram i Sverige

Det finns ingen organisation som Influencers of Sweden i någon av de andra länderna som fanns representerade (allt från USA till Indien och Australien). Väldigt många ville prata med mig om det arbetet vi gör och om att eventuellt etablera oss i andra länder, något som känns väldigt spännande. Men också lite läskigt att det finns så galet mycket okunskap där ute.

2. Vi måste sluta titta på följare

Till och med de som jobbade som mest med data sa att följare var helt ointressant när det kom till vad man ska mäta. Engagemang och faktisk räckvidd är två mycket bättre variabler. Med tanke på hur enkelt det är att köpa både följare, likes och kommentarer så måste vi bli sjukt mycket mer transparenta med den datan som faktiskt är värt något.

Över 2 miljarder dollar väntas läggas på instagram influencers 2019. Alltså jag vet inte jag…

3. Folk vill verkligen inte prata pengar

Jag försökte vid flera tillfällen få folk att berätta vad de faktiskt betalade eller faktiskt tjänade men det var helt stopp och belägg, i alla fall på scenen. När jag grävde lite off stage så landade jag någonstans mellan 30-70 öre per faktisk kontakt. Alltså inte per följare utan faktisk räckvidd. Det skulle kunna översättas till 300-700 CPM, siffror som stämmer överens ungefär med beräkningen jag gjorde för snart tre år sedan.

4. Det är ett jävla tjat om ”gifting”

Japp, det är inte bara svenska företag som försöker köpa influencers för produkter. That virus has gone global. Ännu större behov för InoS att också go global med andra ord.

5. Trust is the economy

De som jobbar kortsiktigt och cashar in på fejkföljare och perfekta instagramflöden utan någon som helst substans, deras days are numbered. Som alla nya branscher och hypes har även influencer marketing så klart dragit åt sig lycksökare, både bland företagen som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt på sin teknik och sin data, men också bland ”influencers”. Jag sätter ”” runt dem för de som jobbar så kommer inte hålla i längden. Att jobba långsamt, metodiskt, inte rucka på sina värderingar och förtroendet hos ens publik, det är de som kommer se den här branschens långsiktigt lukrativa sidor.

6. We got a long way to go

Men vi är på helt rätt sida om den här utvecklingen. För vi har förstått det verkliga värdet med influencers och låter oss inte stressas. Det här kommer bli så jävla bra i slutändan.

Jobbiga listan

Vad ville du bli när du var barn?

Flygvärdinna eller sångerska. Som alla andra barn med andra ord. Mimade framför spegeln med hårborsten och nailade dansen till Carolas ”Fångad av en stormvind”.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?

När jag gick gymnasiet skulle jag bestämt bli fotograf. Plåtade artsy bilder på tågrälser och hängde i medialinjens mörkrum och framkallade alldeles för många bilder på papper som var svindyra.

T_GRAELS
Min gymnasiekompis Linda som faktiskt blev modell sedan.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen i skolan?

Fysik och kemi var inte mina bästa grenar. Eller idrott, uschiamej. Var ett geni på svenska och engelska samt ljudteknik (?).

Vilket var ditt allra första jobb?

Mitt förstaförsta jobb? Jag inventerade skruvar på min morbrors åkeri. Fy fan vad jag räknade parallellt med att jag hånglade med min första kille. Åh, sommaren 1996.

Vad har du haft för olika betalda jobb?

Oj. Nu är jag ju 37 så det är ju ett par stycken. Men vi tar det från början.

Efter skruvräknandet så jobbade jag som städerska på vårdcentral och sjukhus i säkert 4-5 somrar och sedan extra städandes hos folktandvården. Det var ett helt okej jobb förutom de vidrigt tidiga mornarna (började 6) samt ganska ensamt. Detta var på tiden innan smartphones så gick liksom inte att prata med en kompis eller lyssna på poddar, det var radion som gällde som sällis.

2001 gick jag ut min YR-utbildning och började jobba på McDonald's. Först i kassan sedan också i köket. Minns första natten jag jobbade, hade varit där typ en vecka och så slänger de in mig i kassalinjen när krogen stänger. Klarar man det klarar man allt säger jag bara. Speciellt när man råkar hälla cola i säkerhetslådan där man stoppar ned 500-hundringarna. Det blev kladdiga pengar.

2001 i Drive In-luckan på McDonalds i Ersboda i Umeå. Gulli!

Jag jobbade på Donken i drygt ett halvår sedan fick jag jobb som webbdesigner (detta var 2002 och jag hade bara gjort privata sajter innan). Drömmen liksom! Så jag flyttade från Norrland till Borås för ett kvällsjobb som webbis på ett löpande-band-bolag som sedan hamnade i Uppdrag Granskning. De var inte goa vill jag lova. De körde mig rakt in i väggen och vägrade ställa upp på rehabilitering.

Efter det praktiserade jag (okej, inte betalda jobb men ändå värda pga bra story). Jag hade fått för mig att jag skulle bli lärare och förändra morgondagens ungdom. Klarade 2 dagar i en andraklass innan jag kastade in handduken. Arbetstränade istället i typ två månader på en skobutik. Myyyycket bättre.

Flyttade till Stockholm och jobbade på Siba i kassan i typ fyra månader. Var en hejare på att kränga Siba-kort (du vet sådana kreditkort). Vann också massa DVD-filmer i diverse tävlingar. Var mycket het i den röda västen.

Fick sedan jobb på ett företag som hade smyckesbutiker på NK och ett eget smyckesmärke. Blev på något vis marknads- och PR-ansvarig där och det var galet roligt. Styrde upp pressfrukostar och jobbade med bloggare (detta var alltså typ 2008) och fick med smycken både i Let's Dance, Idol och på omslaget av Damernas Värld. Inte dåligt för en PR-rookie!

Åkte jorden runt och när jag kom tillbaka fick jag jobb på Efva Attling där jag jobbade som ansvarig för webb och digital marknadsföring i två år. Och sedan dess har jag drivit eget företag!

Vad har du gått för utbildning?

Pluggade mediagymnasiet och sedan en KY-utbildning (numera YR tror jag?) i medieproduktion. Detta var 99-01 så vi pluggade radio och tv och journalistik och typ EN vecka webb, hehe. Sedan gick jag en distansutbildning på ett år på halvtid till webbredaktör 2010. Men i det stora hela är jag rätt självlärd på det mesta.

Vad går ditt nuvarande jobb ut på?

Att influencer ska bli ett erkänt yrke. Typ. 🙂

Vilka är dina starka respektive svaga sidor på jobbet?

Jag är dålig på struktur och pengar. Jag är skitbra på PR och att prata och peppa. Tror jag. Hmm. Kan någon annan svara på detta?

Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?

Alltså det här att ha startat världens första branschorganisation för influencers känns ju ändå rätt fett. Och riksdagen. Att ha pratat i riksdagen är också rätt coolt.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget? 

Jag har ju typ en massa olika yrken så jag tror inte jag skulle vilja ha något annat. OM jag skulle göra helt om skulle jag nog vilja jobba i butik. Jag gillar serviceyrket. Skor eller smycken eller kläder, ja det vore mysigt.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?

Något där jag är själv hela tiden och som bara är rutinjobb. Skulle eventuellt klösa ögonen ur mig efter en vecka.

Vad gör du om fem år?

Jag hoppas att jag gör ungefär det jag gör nu. Bara större och bättre.

Vecka 45 | London och Berghs och Ångestpodden

Förra veckan fick jag skriva äntligen skriva ”international speaker” på visitkortet. Jag vet inte riktigt hur och när jag ska använda mig av det (jag har inte ens visitkort) men lite bucket list moment var det allt.

Ögonblick ur mobilen från veckan som gått:

Vecka 45 började alldeles lysande med en sådan här strålande sol. Kylan bet lite hårdare i kinderna och jag blåste moln framför mig.

Jag låg kvar extra länge i sängen med den här och jobbade från mobilen för jag skulle ju inte få hänga med pälsbarnen på flera dagar. (Och om ni undrar, ja, det bor en katt här också med men hon vill liksom väldigt sällan vara med på bild.)

På tisdag kväll flög jag till London i den här plåtfågeln och ni har ju redan läst om att jag knappt ens nästan kom iväg.

Och så hängde jag hela onsdagen på Influencer Marketing Hub Conference och satt här i en panel och pratade om hur man hittar en perfekt match till sitt företag. Tjatade mig blå om relation och trovärdighet och mjuka värden samtidigt som jag matchade fåtöljerna väldigt bra.

Jag bodde hos den här stjärnan, Emelie, som också var med på konfan. Och så åkte vi Emirates Air Line cable cars från The Crystal där konferensen var och på andra sidan väntade ett fotobås där vi tog den här mycket oklara bilden. Det gick liksom inte att välja London?

På torsdagen hade jag en heldag i London som jag inledde på Harrods där jag tafsade på svindyra väskor och förundrades över hur mycket betalt man kan ta för en julgranskula.

Innan jag åkte hem tog jag en bild i taket i hissen i Emelies byggnad. Snajdigt va?

Och så flög jag hem igen sent på kvällen. Kom hem klockan två på natten och sju skulle jag upp igen.

För klockan nio skulle jag vara på Berghs och lajva lärare! Och jag var inte ens sen!!

Efter tretimmars lärarande (SÅ HIMLA KUL!) hetsade jag till Kungsholmen för att återförenas med Leia (och fota ett klistermärke tydligen) och sedan tillbaka till stan för att podda med…

… Ångestpodden! Vilka grymma tjejer alltså, det här blev nog den längsta podden i mannaminne. Och nu tror jag att jag har fått ordning på dem. Ida till vänster och Sofie till höger.. va?

Blandade tankar från veckan:

» London känns väldigt mycket som Stockholm. Förutom att de kör på fel sida. Och att alla pratar som i Doctor Who. I can live with that.

» Var går gränsen mellan dimma och moln? Jag tänkte på det när vi höll på att landa i London. Molnen var superlåga. Eller var det dimma? Är dimma bara moln på marken? Var går då gränsen? Finns det en höjdgräns?

Tipselitips:

» Ni vet fantastiska Homecoming som jag tipsade om förra veckan? Det ska bli en TV-serie!! Med JULIA ROBERTS!!!! *andas i påse*

 Förra året då?

» Förra året pratade jag i Riksdagen. No biggie liksom.

69. Christoffer Collin/Wisslaren

Han beskriver sig själv som nörd, är ett stort Kent-fan och har över 1,3 miljoner följare på Instagram. Christoffer Collin är personen bakom instagramkontot ”Wisslaren” där fantastiska naturbilder och drömmiga solnedgånger dominerar flödet.

Christofferberättar hur en olycka fick honom att se på livet med nya ögon och hur han började se de små, vackra sakerna i vardagen och föreviga dem. Hanberättar också om disciplinen det krävs för att underhålla kvaliteten på hans konto och alla de fantastiska saker han fått uppleva tack vare sitt jobb. Samt hur han ställer sig till alla rykten kring Instagrams algoritm.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

OOTD: London calling

2017-11-08 11.51.49


Jumpsuit – River Island / Skor – River Island / Väska – Ulrika / Badge – Influencer Marketing Hub Conference


 

2017-11-08 11.53.28

Så här såg jag ut när jag pratade på Influencer Marketing Hub Conference i London i onsdags. Mitt första internationella talarframträdande! Så sjukt kul och spännande med en HEL dag bara om influencer marketing. Jag lärde mig en massa som jag ska sammanfatta i ett eget inlägg och dela med mig, jag kände mig verkligen inspirerad och att jag fick med mig NY information!

Ni som lyssnar på ”Vad fan håller jag på med?!” vet att jag har känt att jag stagnerat lite på inspirationsfronten på sistone så detta var verkligen välbehövt. Fler internationella influencerkonferenser får det banne mig bli nästa år!

2017-11-08 11.51.50

Och hörrni! Vi har överlevt en arbetsvecka till. Bara det är ju värt att fira! Min vecka har varit mer intensiv än vanligt, med konferensen i London i onsdags och halvdagskurs för en klass på Berghs idag. Men det gick ju lysande alltihop och nu laddar vi för vecka två av föreläsningsnovember. Men först helg.

2017-11-08 11.54.29

2017-11-08 11.51.47

Jag är så kär i de här stövletterna från River Island! Min stylist Annika (ja, nu är hon MIN stylist) plockade fram dem till Stora Influencerpriset och sedan köpte jag loss dem för att ha som scenskor (jag KAN inte gå i sådana här skor annars en hel dag). På det här viset kan man helt gå klädd i svart och ändå sticka ut lite. Vad tycker ni?

2017-11-08 11.54.31

Trevlig helg kära ni!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier