29 januari

Det datumet kommer gå till historien. I alla fall min personliga historia. Den 29 januari 2018 släpps nämligen min allra första egna bok – ”Yrke: Influencer”! HELT SJUKT (ord som är högst närvarande i mitt ordförråd these days).

I förmiddags hade jag möte med Brombergs, mitt bokförlag, om omslaget och införsäljningen av boken – som börjar redan nästa vecka! Då ska nämligen förlagets säljrep börja träffa inköparna på de stora bokhandlarna och kedjorna. Och till dess måste omslaget vara klart.

Jag fick ju ett skissförslag på omslaget för några veckor sedan och det kändes helt fel. Inte jag. Och eftersom säljet som sagt ska börja nästa vecka så blev det lite kris och panik när jag inte var nöjd med omslagsförslaget. Jag funderade lite fram och tillbaka och skickade några skissförslag till förlaget och en av dem nappade de på. Då ringde jag bästa Elin Kero och frågade om hon ville plåta och hon sa ja!

Så idag har vi hängt i Emilys gamla studio i Stureby (där jag ju blivit plåtad tidigare!) och plåtat på golvet, haha!  Omslaget ska nämligen bli en flatlay! Det här golvet har alltså varit mitt kontor idag (eftersom Emily flyttat ut och tagit med sig möblerna) och här har jag suttit med körschema och nomineringsvideos och mail inför galan på fredag medan Elin har stylat och flyttat och fotat och flyttat om. Och då och då har jag hoppat in som handmodell.

Det var SÅ jädra kul att plåta med Elin, jag älskar att vi fick en chans att jobba ihop till slut. Så jädra duktig och härlig att hänga med och omslaget blir SÅ JÄVLA SNYGGT.

29 januari hörrni. Nu ska jag bara skriva klart boken också.

Vecka 40 | Hallå oktober

Med tanke på att ett av årets största event (för mig) går av stapeln på fredag så känner jag mig märkligt lugn. Men det beror väl kanske på att hösten har börjat i ett så galet tempo att det helt enkelt blivit normalläge.

Det här hände förra veckan:

Tisdag » På tisdagar lyfter jag tunga saker medan PT-Elin manar på mig (jag tänkte skriva gapar på mig men det gör hon inte, hon bara uppmanar barskt som en mamma typ).

Torsdag » I torsdags poddade jag först med fina Jessica Lagergren på Acast och sedan med Ebba som du såg här (du kan lyssna på det avsnittet här!).

Sedan drog jag iväg och hängde med Ariel! Ariel är, som du ser, en robot och vi hängde på ett event som Hammer & Hanborg höll i och som jag modererade som handlade om framtidens professionella liv. H&H har släppt en bok om just detta som jag också är intervjuad i, du kan läsa den här! 

Ariels utvecklare heter Fredrik och han agerade sufflös under vårt samtal genom att ge henne repliker genom datan. Men hon har också inställningar för olika beteenden och ansiktsigenkänning. Var en aning läskigt när hon följde mig med blicken, lite som en hund. Jämförde henne otaliga gånger med Leia, rimligt? Nja, jag vet inte.

Och när man glömmer sina manuskort hemma får man göra nya lite kvickt.

Efter eventet åkte jag vidare till Östermalm och Casias vernissage med hennes superfina självporträtt! Älskar att man ser självutlösaren i varje bild, lite provocerande med sådan uttalad narcissism liksom.

Sedan gick vi, jag och en massa nya bekantskaper, till Un Poco på Karlavägen och åt tryffelmakaroner och drack Aperol Spritz. Mjum.

Fredag » En massa timmar framför datorn med siffror och styrelsearbete med Cecilia och Paulina och sedan kom Jackie och så blev det AW av det hela!

Jackie hade med sig sin underbara vovve som fes så det stank i hela kontoret och uppvaktade Leia så hon till slut sa ifrån på skarpen. Ett par gånger. Ihärdig typ den där kortbenta rackarn.

Nu snackar vi porträtt på konstnärliga nivåer.

Sedan så hängde jag och Jackie framför datorn och drack vin med Jonna på Skype ungefär exakt hela kvällen. Och sedan sov jag hela helgen. Det var den veckan!

Blandade tankar från veckan:

» Jag undrar om jag någonsin kommer få något som kan liknas vid rutiner. Jag säger till min PT varje vecka att vi ska sätta ihop en plan för mat och träning och verkligen implementera men det faller varenda vecka. Hur gör man liksom? HUR etablerar man nya rutiner??

» Det här med att bli en person som folk känner till men det är folk som inte känner mig eller ens följer mina sociala kanaler, det är otroligt underligt. När folk har åsikter och antar och tycker saker som är så galet långt från min sanning, jag vet inte vad jag ska tänka kring det. Mest tycker jag det är underhållande dock, så så länge det känns så så kan det väl bara få guppa på i periferin.

» GALA PÅ FREDAG I DIE OF PEPP!!! Talarmanus kanske vore en bra grej typ nu..?

Tipselitips:

» Sara skriver om sitt jobb och det bästa med att jobba som influencer. Så bra inlägg som jag tror öppnade ögonen för många som kanske inte har så bra koll på vad en influencer gör egentigen.

» Making of a galaklänning: Jag är SÅ pepp på att se Sandras klänning på galan på fredag som hon sytt själv!!

Förra året då?

»  Förra året var jag i Malmö och sov i världens skönaste säng på Duxiana. Jag måste investera i en svindyr säng. Någon gång.

Varför bara en galaklänning per kväll när man kan ha två?

Igår morse kom Annika och hälsade på mig på kontoret. Annika är stylist och vi träffades första gången för typ 10 år sedan när jag jobbade med PR för ett smyckesmärke som hette Gold Digger och hon jobbade på tidningen SOLO. Hon har dykt upp lite tidigare på bloggen (bland annat här) och nu råkar det vara så att hon ska styla mig till Stora Influencerpriset på fredag!

Lagom till morgonkaffet gled Annika och hennes trogne vän rullväskan in på InoS HQ och så började Annika dra fram den ena fantastiska godbiten efter den andra ur väskan. Dukade fram smycken på bordet och skor med jäääättehöga klackar. Och jag strippade glatt ner till underkläderna och provade loss. Det här med att strutta runt i underkläderna i jobbsammanhang verkar ha blivit en ovana (ja, det var andra gången stackars praktikant-Mimmi fick se mig halvnaken, mikket seriös chef).

Caroline Svedboms smycken alltså, MJUM. Ska ärligt säga att jag tyckt de ser lite trista ut på bild men var SÅ fina live.

Lyckades nog slarva bort ca tre örhängespluppar på kuppen med, varsågod Annika!

Mimmis dator gör mig glad.

Vimplarna i vårt mötesrum gör mig också glad. Och där borta i hörnet hänger klänningarna jag ska ha på galan på fredag. Yup, här kör vi klädbyte sirru! Har man chansen att inte bara få bära EN gräddbakelse på en kväll utan TVÅ, då tar man den. Sådana är reglerna.

Och så ska jag ha örhängen från Emma Israelsson som ligger häri. Så himla hemlig jag är.

Men okej, jag dör så fin den här är. Jag kommer vara så fin. Sorry not sorry för självkärlek och hybris.

Tillägg till teamet

Att jobba med bra människor är ovärderligt. Det är inget nytt. Och att hitta sådana människor när man har saftiga löner att erbjuda är kanske inte supersvårt, desto lurigare är det när man måste förlita sig på ideellt arbete, som vi gör på InoS.

I juli fick jag ett superlångt mail med ämnesraden ”Låt mig hjälpa dig”. Det var från Maria Anderzon som hade hört i podden att det var lite tungt och erbjöd därför sin tid och sin expertis. Några veckor senare tog hon över driften av vårt Instagramkonto för Influencers of Sweden. Jag hade inte alls kunnat ge kontot den tid och kärlek det behövde och kände att jag bara kastade ur mig det som var närmast till hands. Inte alls genomtänkt och när Maria sa att hon ville ta över så blev jag SÅ glad.

Jag var så klart en aning osäker till en början. Det är ju som att lämna bort bebisen. Men alltså, jag är blown away. Maria har skött kontot med järnhand, skapat en enhetlig stil och uppdaterat frekvent både på stories och i flödet. Hon har lyft våra medlemmar på ett fantastiskt fint sätt, introducerat takeovers och bara på en månad ökat följarantalet med 20% – helt organiskt!

Vad vill jag säga med det här? Våga be om hjälp. Och våga erbjuda hjälp. För rätt som det är ser ens instagramkonto ut så här:

65. Ebba Kleberg von Sydow

Ebba Kleberg von Sydow är inget mindre än en legend i bloggvärlden. Hon började sin bloggkarriär redan 2004 på Expressen, där hon jobbade som journalist med att innovera fredagsbilagan. Sedan dess har hon kunnat lägga till titlar som författare, programledare, stilexpert och bloggmamma på visitkortet.Vi pratar om hur hon under sin tid med Veckorevyn började bygga bloggvärlden från grunden, om ”Ebbapriset” och om varför hon inte bemöter näthat offentligt.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier