Svampjakt

Glad lördag!

Just nu pågår Bokmässan för fullt i Göteborg och förra året var jag ju där för att prata om ”Yrke: Influencer”. Känns lite knäppt sådana här stunder med livets kontraster men jag älskar ju dem innerligt.

Så medan många av min influencerkollegor just nu befinner sig i denna magiska Bokmässehysteri så tog jag igår en sväng i skogen med mamma i Kvaved. Samma olika liksom.

Foto 2019-09-27 16 33 14

Det var en magisk höstdag och jag och mamma tog med oss Leia och en pappåse och gick upp i skogen i Kvaved för att jaga trattkantareller.

Foto 2019-09-27 16 27 48

Solen smög sig in mellan träden och gjorde skogen till en riktig sagoskog.

Foto 2019-09-27 16 05 22

Leia var med och gick totalt bananas på alla dofter, det var ju ett tag sedan vi hängde i Kvavedskogen nu.

Foto 2019-09-27 16 19 52

Foto 2019-09-27 16 29 59

Så här lycklig var jag av en alldeles perfekt hösteftermiddag i skogen.

Foto 2019-09-27 16 07 37

Och ännu lyckligare blev jag när vi hittade de här – och en drös till! Jag har aldrig plockat trattisar (för att jag inte vetat hur de ser ut) så var helt pirrig över den här upptäckten.

Foto 2019-09-27 16 27 58

<3

Foto 2019-09-27 16 30 08

Rikedom.

Foto 2019-09-27 16 36 10

Kvavedfallet är helt torrt just nu vilket känns lite konstigt och trist. I somras var det ju ett vattenfall här.

Foto 2019-09-27 16 31 06

Och så tog jag en bild på en supervacker svamp som jag inte har någon aning vad det är men den var vacker som en tavla. Och oroa dig inte, jag plockade inte med den hem.

Foto 2019-09-27 16 39 21

Man saknar ju det här stället ibland alltså.

Bildregn från slutet av augusti och början av september

Min telefon är full av bilder som det aldrig blir något av. För jag tog kanske bara en bild vid det tillfället eller bilden hör inte ihop med någon speciell händelse som det blir ett blogginlägg av. Och så glöms de bort. Men de var fina stunder allihopa och förtjänar att kommas ihåg och därför tänkte jag helt enkelt samla ihop dem och ge dig ett bildregn från slutet av augusti och början av september.

Foto 2019-08-28 09 13 06

I slutet av augusti vaknade jag upp i Umeå och gick en promenad längs med sjön bakom huset där jag sov. Jag trodde inte då att det skulle bli sista gången jag gick där. Lite ont i hjärtat gör det allt.

190828 - Sisters in Law

Samma dag åkte jag sedan in och mötte upp Zanna på Sisters in Law och tittade på deras magiska studio som ligger mitt i Umeå.

190828 - Sisters in Law

Känns lite ironiskt så här i efterhand att jag gick och frotterade bland brudklänningar men jaja. Tyllkjolarna deras är så rackarns drömmiga, har liksom lust att köpa en bara för att ha när jag skräpar runt hemma.

190828 - Sisters in Law

Kan vi prata om det här med att scrunchies har blivit en grej igen? Jag kan inte riktigt komma ombord på det tåget. Men jag tror i och för sig att en snart-40-årig kvinna kanske inte behöver hoppa på den trenden? Tack för mig.

Untitled

En supertidig morgon hemma i Eldsmark steg dimman ur älven som i en dröm. Vansinnigt vackert var det.

Foto 2019-09-02 10 01 48

Samma älv bjöd på många stunder av bara andningspauser. Det är något med vatten alltså. Gör mig så lugn. Som att alla känslor får plats i närheten av vatten.

Foto 2019-09-04 11 13 55

Det var fortfarande hyfsat varmt så jag satt på verandan och poddade med Alex och drack mitt morgonkaffe.

Foto 2019-09-01 11 18 46

Min rödvinbärsbuske var helt överfull med bär så jag plockade typ en tiondel och gjorde tre flaskor saft.

Untitled

Och en annan dag bjöd Moder Jord på det här magiska.

Foto 2019-09-06 10 56 03

Det blev några svängar i skogen, dock långt ifrån tillräckligt många. Åh vad jag verkligen måste ut och leta reda på fler skogsstigar! Jag älskar vidderna med åkrar här runt huset men fan vad jag saknar att bara ha skogen utanför dörren. En skog jag känner till och igen. Det skaver så mycket att utforska nya skogar. Jag vet inte varför.

Foto 2019-09-06 11 02 35

Försökte mig på att plocka svamp men fick skrikande mess på instagram stories som sa att jag plockade giftiga svampar så jag la ner hela svampgrejen. Jag håller mig till blåbär.

Foto 2019-09-10 22 57 43

Sedan åkte jag till storstan en sväng. Jösses kontrasterna alltså. Jag hade hyrt en lägenhet precis ovanför Victoria på Åsögatan/Götgatan på Söder och det levde ju om där. Hela. Tiden. Höll på bli tokig efter ett par dagar, speciellt som jag blev sjuk mitt i vistelsen. Vojne.

Foto 2019-09-10 17 38 25

Så här såg jag ut en tisdag då jag skulle iväg och fira Klimatklubbens bok (det har du ju redan sett här).

Foto 2019-09-10 18 04 54

Det hade regnat och Karlavägen var alldeles geggig. Men får man tillfälle att gå i en supersymmetrisk allé, då gör man det.

Foto 2019-09-10 19 04 35

Jag och Anna María nyttjade fotobåset på kalaset!

Foto 2019-09-09 12 56 50

Jag passade också på att spela in inte mindre än fem poddavsnitt under Stockholmresan, kommer snart i We Are Influencers!

Foto 2019-09-12 19 01 29

Sista kvällen med mitt Stockholmsgäng åt jag burrata och färskpotatis på Bleck och det var himmelskt gott.

Foto 2019-09-13 13 59 57

Sedan på fredagen så blev det begravning i Solna kyrka. Ledsamt men åh så gullig kyrka.

Foto 2019-09-15 10 36 36

Och så kom jag hem igen och då hade alla min kanadagässkompisar flyttat söderut utan att ens säga hejdå. 😥

Foto 2019-09-16 15 52 23

Men så en måndag fick jag (och Leia) nya kompisar då de här två herrarna från P4 Västernorrland kom på besök och pratade om Världens Barn och min insamling (som jag ska skriva mer om snart!).

190918 - Landsbygdskonferens

Och så vankades det Landsbygdskonferens där bland annat Navid Modiri föreläste om kreativitet.

190920 - Nätverksträff Landsbygsutvecklare

Och i samband med konferensen kom ett gäng landsbygdsutvecklare från hela Sverige (allt från Sörmland till Gällivare) hem till mitt kök på studiebesök! Så himla knäppt, att ha ett studiebesök i sitt kök? Men väldigt stolt och glad över den här förmiddagen då jag berättade min historia och om hur jag jobbar nu – och hur jag hoppas att fler kan tänka om de vill kunna bo och verka i landsbygden!

190920 - Nätverksträff Landsbygsutvecklare

Och sen så stod jag på verandan och vinkade hej då och det var allt för det här inlägget!

👋

Rivningvlog!

Det är SÅ kul att se hur pepp ni är på min renovering och TACK för alla tips och tankar kring hur jag ska gå vidare.

Nu finns min första renoveringsvlogg uppe på min YouTube-kanal! Gillar du rivning kommer du älska denna.

Prenumerera gärna på min kanal här!

 

En ovälkommen överraskning

Glad fredag!

Det regnar i Eldsmark och jag sitter framför datorn och läser bloggar, just nu snöat in på Krickelins och insuper renoveringsinspiration och inredning. Dock känns det som att det kommer dröja länge innan jag får komma till själva ”skönhetsbiten” av renoveringen. Hantverkaren har precis varit här och även fast vi plastat igen in till vardagsrummet så ligger ett tunt lager av byggdamm över halva huset och även i mina lungor.

Jag hade ju tänkt att det här takprojektet i vardagsrummet skulle bli ett snabbt sådant, riva ned det gamla, smälla upp det nya liksom. Så igår började rivandet och det var skitkul! Gipsskivor och papptak och allt möjligt flög ner och under gömde sig ett fantastiskt fint planktak.

2019-09-19 16.54.29

2019-09-19 17.38.04

Titta! Så otroligt vackert. Jag önskar jag kunde ha det kvar men tyvärr såg det inte ut så här överallt utan man har ”klippt och klistrat där brädor har blivit dåliga.

Plus…

2019-09-20 18.12.48

I ett hörn av rummet var plankorna helt ruttna. Den gamla fuktskadan var inget skämt utan hade gått igenom hela taket (och golvet ovanpå) så där bröt vi upp och kollade hur det såg ut inuti.

2019-09-20 18.06.24

Och jösses vilken cirkus. En salig blandning av sågspån, glasfiberisolering, löv, tidningspapper och ett djurskelett (!?!). Inte bra. Inget bra alls. I och med att vinden ovanför är helt oisolerad så kommer all värme försvinna upp dit genom den här skräpiga isoleringen och värmekostnaden kommer skjuta i höjden.

Så då är frågan, vad gör vi nu? Slår igen med ny plank, slår på nytt innertak och låtsas som ingenting? Eller river ner hela taket, sätter upp nya reglar (timmerreglarna är svinlångt ifrån varandra vilket gör att golvet uppe sviktar), ny isolering och nytt innertak?

Det lutar åt alternativ nummer två, vilket kommer ta längre tid, kosta mycket mer pengar men det kommer vara riktigt gjort och förhoppningsvis höja värdet på huset.

Men vad i hela friden vet jag, jag har aldrig ägt ett hus förut? Hjälp?

Nu börjar renoveringen!

Nu har jag bott i mitt hus i snart två månader. Det har varit lite jobbigt att det inte riktigt känts som hemma och jag har bott i ett kaos för att jag ärligt talat inte orkat börja möblera och packa upp mer än nödvändigt när jag ändå visste att jag skulle sätta igång med en renovering så snart som möjligt.

Och nu äntligen är sagda renovering igång!

Jag ändrade mig ca femtielva gånger angående var jag skulle börja och vad jag skulle göra (fasadbyte, fönsterbyte, golv, väggar, tak) men till slut så bestämde jag mig för, efter inrådan från andra som genomgått samma huvudbry, att helt enkelt börja med det rummet där jag förmodligen kommer att spendera mest tid under höst och vinter – vardagsrummet.

Efter att ha bott bland andras saker så länge så känns det viktigt för mig att få göra huset till mitt, speciellt invändigt. Så nu blir det fokus på att byta innertak i vardagsrummet på grund av en gammal fuktskada och sedan tapetsera och lägga nytt golv. Det kommer bli så fint!

Hur som helst, i måndags kom hantverkaren Laszlo hit och satte igång! Vi pratade först om hur han skulle fixa ”kratern” i väggen i vardagsrummet som uppstått efter ett elbyte och jag undrade lite lätt om det skulle gå att ta fram timmerväggen bakom. Han frågade ”ska vi kika?” och jag fnittrade ”jaaa!”. Han skulle ju ändå ta bort den gipsskivan och byta ut den.

190916 - Rivning vägg

Och helt plötsligt började jag ana en helt magisk timmervägg där bakom, isolerad med tidningar från början av 1900-talet och tapeter från samma epok.

190916 - Rivning vägg

190916 - Rivning vägg

190916 - Rivning vägg

190916 - Rivning vägg

Inte nog med det, där bakom gömde sig också en dörr! Det är högst oklart vad den använts till då det på andra sidan är badrum, och mer bestämt min duschplats! Och dörren och reglarna här bakom verkade inte alls speciellt gamla så jag är aningen förvirrad kring vad den här dörren använts till.

Här tänker jag att jag antingen ska göra en platsbyggd bokhylla ELLER installera en kamin. Vad tycker du?

190916 - Rivning vägg

Sen kom Jenny! Vi skulle äta middag men hon fick feeling och behövde göra av med lite aggressioner så hon fick låna en kofot av Laszlo och gick loss samtidigt som jag poppade arg hårdrock på mobilen.

190916 - Rivning vägg

Och plötsligt stod jag framför det här. *hjärtögon*

IMG_5058

IMG_5060

Så vackert.

190916 - Rivning vägg

Samt – innovativ ellösning?

190916 - Rivning vägg

Den här lille vännen gömde sig där bakom med. <3 Någon som vet historien bakom dessa?

De två timmerstockarna som ligger längst ner är dock lite ruttna och behöver eventuellt bytas ut, något som kan bli ett projekt. Det återstår att se. Men sedan ska väggen så klart rengöras och lackas och eventuellt behandlas mot skadedjur men jag kommer få ha en synlig timmervägg i vardagsrummet i slutändan. Lyckan!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier