En sådan där vecka.

Kvaved

Vilken pissig vecka.

Sådär, nu har jag satt ribban för det här inlägget.

Senaste blogginlägget jag skrev var förra onsdagen. Sist jag postade på instagram var i tisdags. Och då fick jag verkligen vrida ur mig inlägget som en alldeles för torr trasa.

Jag har ingen inspiration just nu. Eller så här. Jag har massor med inspiration och massor med idéer på inlägg och innehåll som ligger och puttrar men det tar liksom stopp. Och jag vet inte riktigt vad det är som tar emot.

Ångest är det definitivt. Prestationsångest? Kanske.

Jag har inte skrivit något här om Terese tragiska bortgång. Det finns så många som skrivit om det, som formulerar sig bättre, som har mer ”rätt” att vara ledsna. Jag träffade Terese många gånger, vi hördes då och då och kommenterade på varandras innehåll. Hon var med i podden när den var helt ny och jag var med på hennes spinningpass då och då. Men vi stod inte varandra nära.

Hennes död kom som en käftsmäll. Och jag har kommit på mig själv många gånger under den senaste veckan att tänka ”vad är poängen?”. Jag har känt mig ensam. Jag har känt mig ovärdig. Varför får jag fortsätta? Speciellt dagar som denna, då jag inte gör någonting överhuvudtaget för att göra världen till en bättre plats.

Jag tänkte bara jag skulle säga hur det är. Så att du inte undrar om jag skiter i den här platsen. Det gör jag absolut inte, jag älskar den. Jag måste bara bli kompis med den igen.

Tre tips för att bli snällare mot klimatet

190523 - Klimatfrukost

Den 8 oktober 2018 startade mina fantastiska kompisar Maria Soxbo, Emma Sundh och Johanna Nilsson Klimatklubben med ett hopp om att få oss alla att se världen lite mer genom klimatglasögonen, att få oss att prata mer om klimatet och kanske dämpa den där klimatångesten som många av oss känner.

Reaktionen lät inte vänta på sig och inom bara någon vecka hade de över 10 000 följare på Instagram. Sedan dess har de varit med i otaliga artiklar, TV-program och till och med lite hastigt och lustigt skrivit en bok (!) på ämnet.

Men inte nog med det – de har också satt ihop konceptet ”Klimatfrukost” där tanken är att de vid olika tillfällen ska lyfta olika teman som mode, inredning, resor och barn.

Jag fick äran att vara med på den första Klimatfrukosten som ägde rum när jag var i Stockholm för några veckor sedan! Denna premiäromgång var temat mat och anordnades tillsammans med Coop och Naturskyddsföreningen.

190523 - Klimatfrukost

Platsen för frukosten var en oas mitt på Karlavägen där odlingarna dignar uppe på ett tak. Fantastiska Bee Urban!

190523 - Klimatfrukost

Vilken otrolig lyx OCH öppet för allmänheten?!

190523 - Klimatfrukost

Vi höll till i ett litet hus mitt på detta vackra trädgårdstak, så rackarns mysigt!

190523 - Klimatfrukost

Syrenerna i Stockholm stod i full blom, längtar tills syrenen här i Kvaved blommar.

190523 - Klimatfrukost

Systrarna bakom @mat_jord hade fixat klimatsmart frukost till oss gäster – 100% växtbaserat käk som dukades upp som buffé för att minska matsvinnet. Frukosten var minst sagt panggod med allt från färska grönsaker direkt från landet till overnight oats och fröknäcke.

190523 - Klimatfrukost

Och marmeladerna, åmajlård! Rabarbermarmelad och himmelsk maskrosmarmelad som jag bara måste testa göra! Maria har kirrat upp ett recept här, hugg medan maskroserna finns kvar!

190523 - Klimatfrukost

Mums!

190523 - Klimatfrukost

När gästerna hade droppat in i regnet körde morgonens panelsamtal igång. I panelen fanns Charlotta Szczepanowski, hållbarhet- och kvalitetschef på Coop, David Kihlberg chef för klimat och juridik på Naturskyddsföreningen och kocken Paul Svensson, som vi sett i SVT-serien “Maträddarna” och som släpper boken Rädda maten i höst.

Vad det pratades om? Bland annat matsvinn, skillnaden mellan ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag” (sluta släng, börja lukta!!). Jag har faktiskt blivit bättre på att plocka det ”gamla” brödet om jag ändå vet att det kommer hamna i frysen direkt när det kommer hem. En liten sak som ändå minskar mängden mat affärerna får slänga lite lite grann.

190523 - Klimatfrukost

Charlotta förklarade också med dessa ”spindeldiagram” hur bland annat svenskt griskött och bönor skiljer sig i sin klimatpåverkan på en massa olika områden. Otroligt intressant! Speciellt eftersom att min hjärna alltid fastnar i ”å ena sidan, å andra sidan”-bråket när det kommer till mat och klimat.

190523 - Klimatfrukost

Jag passade också på att krama på de här, Ila från Morotsliv och fina Fanny!

Så vad kan vi som individer göra för att vara snälla mot klimatet i våra matvanor?

1. Äta mer vegetariskt. Hur man än vrider och vänder på det så är köttindustrin en stor klimatbov. Så att byta ut större delar av våra måltider mot växtbaserade alternativ vore ett toppensteg i rätt riktning. Här är jag själv riktigt dålig, är superbekväm och gillar kött (ja, så enkelt är det) så det finns absolut bättringspotential!

2. Sluta släng! Visste du att ungefär hälften av vårt matavfall inte består av skal, ben och annat oätbart, utan av rent matsvinn! Helt galet.

Sluta följ ”bäst före”-datum religiöst utan lukta och smaka istället på maten innan du slänger den! Jag äter lätt ägg som ”gått ut” för en vecka sedan och fem dagar gammal mjölk är sällan något problem. Och bröd går fint att äta tills det luktar mögel haha! Det är ju vansinne att vi köper mat som kanske flugit runt halva världen (tex bananer) bara för att slänga dem när de blir lite bruna. Frys in!

3. Välj miljömärkt och närproducerat. Jag har blivit lite av en mat-patriot sedan hemflytten till Övik. Vill köpa så mycket lokalt jag kan och gärna också ekologiskt. Ska dock vara ärlig och säga att jag väljer närproducerat före ekologiskt då våra svenska livsmedelslagar håller så pass god standard som det är. Att köpa importerat kött är ett totalt no-no hos mig!

Tack Maria, Emma och Johanna och Klimatklubben för allt ni gör och att ni öppnar våra ögon för vad teeny tiny jag faktiskt kan göra för att dra mitt strå till miljöstacken!

94. Om annonsmärkning och reklam i sociala medier med Essie Majkowitz, Den Kreativa Juristen

Essie Majkowitz, också känd somDen Kreativa Juristenhar specialiserat sig på juridik kring influencerbranschen med målet att hjälpa profiler som jobbar med sociala medier. Vilka rättigheter har man som influencer och vad behöver mantill exempeltänka på inför ett samarbete eller när man ska börja blogga för en portal?

Vi pratar även om: vad säger lagen om marknadsföring i sociala medier? Hur annonsmärker man och vad gäller när man som influencer gör reklam för sina egna produkterpå Instagram?

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Vitsippans dag

190519 - Vitsippans dag

För sisådär två veckor sedan var jag och familjen till Brynge Kulturområde i Sidensjö. Där skulle man nämligen fira Vitsippans Dag med en massa lokala matproducenter, musik och allmänt gemytlig stämning. På plats kunde du beställa kött från lokala gårdar, köpa lax från odlingen i Näske och även besöka ljusstöperiet på gården.

190519 - Vitsippans dag

I Stockholm finns det ju vitsippor överallt men här uppe är de inte lika vanliga så gissa om jag blev lycklig över den lilla dungen där det bara dignade av vitsippor!

190519 - Vitsippans dag

Det här är Brynge och den rätt typiska målgruppen för den här typen av aktiviteter. Men jag tycker det är så jädra mysigt!

190519 - Vitsippans dag

Området ligger precis bredvid Nätraån som använts till det mesta sedan Bryngesågen anlades här på 1700-talet. Här har energin ur vattnet tagits tillvara för att driva kvarnar, såg och mangel bland annat. Älskar den typen av historia och det finns så mycket sådan här uppe!

190519 - Vitsippans dag

Vi fokuserade mest på detta – kolbullar! Det är typ fläskpannkaka men görs över öppen eld istället för på en spis.

190519 - Vitsippans dag

Med lingonsylt så klart – MUMS!

190519 - Vitsippans dag

På plats fanns också två tjejer som övade inför sitt deltagande i SM i utomhusmatlagning (!!!) som går av stapeln under Öviksmässan i helgen. Det fungerar så att man är lag om två till tre personer som har två och en halv timma på sig att tillaga en trerätters meny över öppen eld. Lagen ska komponera sin egen meny och får välja fritt utifrån en förutbestämd råvarukorg med lokalt innehåll. Hur cool grej??

190519 - Vitsippans dag

Här hade det här teamet friterat munkar som vi fick smaka med en kompott på rabarber och jordgubb. DUBBELMUMS!

190519 - Vitsippans dag

Sedan tog vi en promenad runt på området.

190519 - Vitsippans dag

Och det var den söndagen!

190519 - Vitsippans dag

Ha du en underbar helg! 🌟

Popupbutik i Övik med High Coast Creative

190528 - HCC Popup

Ett community som tagit emot mig med öppna armar sedan jag flyttade hem till Övik är stadens kreatörer. Konstnärer, fotografer, författare och allt där emellan. Jag är ju också en kreatör, jag skapar dagligen med text, foto och kommunikation, vilket jag kan tycka är en konstform i sig självt. Att prata med människor så att de känner sig förstådda och sedda.

This is my people, det kände jag direkt när jag kom in i deras bubbla. De är öppna och livfulla, sköra och känslofyllda, precis som jag. De är engagerade och de får saker att hända. Men de är också osäkra och behöver bekräftas i sitt skapande. Precis som jag. Att liksom hitta en hel hög människor som man kan identifiera sig med och bara gosa in sig i, det har varit en otrolig skatt i mitt återvändande till hemstaden.

Och på tal om att få saker att hända – just nu har High Coast Creative, en branschorganisation för Höga Kustens kreatörer – en popupbutik i Övik där 15 olika kreatörer visar upp och säljer sina alster. Det är allt från fotoprints till illustrationer, keramikskulpturer och böcker. Och en massa mer!

190528 - HCC Popup

Jag hängde i butiken i tisdags, och då var också Jack på plats och bjöd på musik. Han har tonsatt ett gäng av Karin Boyes dikter och det är så jädra fint. Han spelar imorrn fredag också så kom förbi och lyssna!

190528 - HCC Popup

Finaste Jennie kom förbi! Hon är också medlem i HCC men ställer inte ut den här gången.

190528 - HCC Popup

De här två stjärnorna bemannade butiken i tisdags – Linda som är florist men också formger i betong och Linnéa som är illustratör och keramiker.

190528 - HCC Popup

SÅ många galet talangfulla människor i det här gänget!

190528 - HCC Popup

Johannas nätskulpturer är vansinnigt vackra och står på min inköpslista. Så även någon av Elins bilder (är ju hon som fotar mig då och då!).

190528 - HCC Popup

Mitt bidrag denna gång är min bok! Kom å köp! 🤗

190528 - HCC Popup

Jennys choklad finns också på plats!

190528 - HCC Popup

190528 - HCC Popup

Är sååå sugen på ett av halsbanden som Malin gjort. Vilket är finast tycker du?

190528 - HCC Popup

Illustrationer av Maricel!

190528 - HCC Popup

Butiken är öppen till på lördag klockan 15. Kom förbi om du är i krokarna vettja!

190528 - HCC Popup

Om du har tur sitter jag utanför och äter sushi och Jack och Linnéa ser ut som tvillingar igen! 😂

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier