Glad midsommar!

Kikar bara in en snabbis för att säga GLAD MIDSOMMAR! 

Jag firar denna livets högtid ute på Sandvikens fiskeläge på Ulvön. Just nu sitter vi på altanen till vår sjöbod som vi hyr här och dricker rosé medan potatisen kokar på spisen och snart ska vi ta sikte på grillen och kanske ett kvällsbad.

Jag hoppas du har en magisk midsommar! Och har du inte det så är det också helt okej. <3 Kram!

Fyra av mina bästa midsomrar

Glad midsommar!

Jag tänker vi inleder denna årets längsta dag (ÄLSKAR att sommarsolståndet och midsommarafton sammanfaller i år) med att kika tillbaka på fyra av mina bästa midsomrar genom tiderna.

2011

Midsommar 2011 Midsommar 2011

2011 hade jag på mig bordsduksklänning med ”free hugs”-pin och firade midsommar i en lägenhet i Östberga utanför Stockholm med en massa twittrare. Minns du #Bleckan-tiden? Detta var på peaken av den, kan man säga. Nog också senast jag fick hångla på midsommar. Dock inte mot någon gärdsgård. 🙃

Festen pågick från fredag förmiddag till söndag kväll och vi dansade på soffor, drack vin på balkongen och hade så jädra, jädra trevligt. Det var en underlig tid och vi var verkligen i en bubbla men fan vad jag hade det fint i den bubblan.

Jag vloggade också från tillställningen, kolla in videon här!

2013

2013 firade jag för första gången midsommar med midsommargeneralen själv – Sara Öhman. Vi var i hennes hemstad Bollnäs och det var blommor och kransar och sill och nubbe och tradition för hela slanten.

Jag tog också potentiellt min bästa bild någonsin på Johan och hans hund Enzo.

Så klart vloggade jag även detta år – kolla in videon här!

2015

Midsommar 2015 Midsommar 2015 Midsommar 2015

2015 kom nog den mest idylliska midsommaren av de alla, hittills. Den spenderades i Nordingrå och, ja, ni ser ju. Det går typ inte att bli bättre än så här.

Och här är videon! 😁Den har liksom allt! Midsommarstång, nubbe, små grodorna OCH BAYWATCH! #mustsee

2018

Förra året firade jag en regnig midsommar i Friluftsbyn med Sara (så klart), Anna och Jerry. Halva nöjet med midsommar är att se hur Sara blir som ett barn, hon älskar ÄLSKAR verkligen midsommar. Mest av alla högtider på hela året. Mer av något annat någonsin potentiellt. Så jag är så klart extra glad att jag får fira med henne i år igen!

Här är vloggen från förra året!

Ha en underbar midsommar, återkommer med rapport (eller häng på med IG Stories)!

Ett år på landet – om att flytta hem

Den 7 juni var det ett år sedan jag tog mitt pick och pack och flyttade hem till Örnsköldsvik efter 12 år i Stockholm. Här berättar jag om varför jag flyttade och hur det första året har varit.

Meet & Eat i Örnsköldsvik

Foto 2019-06-01 14 18 33

Att ”gå på stan” en lördag i Övik är lite som att vara på ett branschmingel i Stockholm. Man snofsar till sig lite för man träffar garanterat minst fem personer man känner. Stannar och pratar en stund, blir uppdaterad på läget innan man går vidare med sin lördag.

Denna lördag för dryga två veckor sedan var dessutom lite speciell då det vankades matkalas i stan – Meet & Eat! Det gick ut på att man fick köpa ett ”smakhäfte” och sedan gå runt på åtta matställen i Övik och äta något litet på varje ställe. Som en smakmeny fast på flera olika ställen!

Jag älskar den här idén! Jag fick testa på flera ställen jag inte varit på tidigare men som jag garanterat kommer återvända till. Dock märktes det att många av restaurangerna var överväldigade av responsen och inte hade förväntat sig trycket som blev under dagen. Långa väntetider och två ställen som till och med fick slut på mat så där väntade vi förgäves. Men all in all, ett superfint initiativ som jag hoppas upprepas nästa år.

Nu kikar vi på hur den här lördagen såg ut, shall we?

Foto 2019-06-01 13 33 41

Vi började på Reuterdahls och som av en händelse blev denna första bild på mig och Lina som inte alls kände varandra innan denna lördag, haha!

På Reuterdahls fick man välja mellan en rödbetsgravad lax eller eller högrevs-chili. Jag valde chilin och blev INTE besviken. Sååå vansinnesgott! Inser att jag måste göra långkok snart snart.

Foto 2019-06-01 13 33 44

Här är Emelie! Henne träffade jag första gången på en dansfest för några månader sedan, då hoppade hon på kryckor och dansade inte alls. Sedan sågs vi i Stockholm när jag var där senast och nu hoppas jag vi ska hänga hela sommaren!

Emelie kommer från Övik men bor i Stockholm. Jag gör mitt bästa för att locka hem henne igen och det går ganska bra tror jag. Någon som kan ge henne ett jobb?

Foto 2019-06-01 14 21 12

Nästa ställe var Matstudion där det bjöds på norumgravad röding med grillad sparris och Cecina de Buey med Manchego och ramslöksmajonäs. Den intogs på stående fot utanför pga pytteställe med typ ett bord.

Näst på tur var min favoritrestaurang här i Övik – Linnéa och Peter (ni som tittar på matlagnings-TV kanske känner igen Linnéa, hon kom tvåa i Kockarnas Kamp nu senast). Där glömde jag fota menyn men jag åt iaf en mummig skagen och mitt emot mig hittade vi en griskind i chilimayo (tror jag).

Foto 2019-06-01 14 56 57

Med oss hade vi också ljuvliga Maricel! Så jädra härlig människa med exakt samma humor som jag, så glad att hon ramlat in i mitt liv!

Efter den lilla toast skagen blev det efterrätt i form av ost hos Dr Käse! Här bjöds det på Fjällko kaffeost, Lapplands Eldost och Gärda. Jag kan inte mycket om ost förutom NOM och allt smakade verkligen NOM. Gillade eldosten lite extra.

Foto 2019-06-01 17 38 31

Sedan bar det av ner på stan igen till Bishop's Arms där jag inte heller fotade menyn men vill minnas att det var lammkorv med rostad majs och.. fänkål? Lammkorv är inte riktigt min grej alltså.. men majsen var god?

Foto 2019-06-01 18 31 50

Lagom till tredje glaset vin (för de andra, jag drack alkoholfri öl pga bor på landet och kör bil JÄMT) bytte vi ut Lina mot Sofia! Sofia träffade jag också på nämnda dansfest, en underbart rolig person!

Efter en välbehövlig kaffe också på Bishop tog vi cyklar och våra glada humör och drog till..

Foto 2019-06-01 19 38 43

… Mamma Mia! Här mumsade jag i mig grön sparris och buffelmozzarella på machésallad. Där bredvid anar ni också en carpaccio på hälleflundra. Tycker jag låter jätteskumt men var tydligen gott?

Här någonstans började kvällen smyga på oss (och det fjärde glaset vin för vissa) och Sofia demonstrerade hur Emelie vid något tillfälle långt tillbaka i tiden hade lärt henne ”kast med liten boll” i gymnastik. Tror jag. Det var i varje fall utomordentligt återberättat med rörelser och allt!

Foto 2019-06-01 21 44 33

Och det var alles! Så vi ställde upp kameran bak på min bil och tog en episk bild med självutlösaren som ändå sammanfattade lördagen på ett alldeles rättvist sätt.

Avtalsrätt för influencers: Att tänka på när du börjar blogga för en portal

Metro Mode. Lovely Life. Elle. För många bloggare är ett av målen med att blogga att bli upptäckt och tillfrågad att blogga för en stor portal. Dels för den prestige som kommer med det men också för kollegorna, trafiken och säljteamet det innebär.

De här lockelserna kan göra att man helt tappar huvudet av excitement när man till slut får frågan av drömportalen och missar något av det viktigaste i processen – avtalet. Att vara överens om vad samarbetet innebär, vilka rättigheter och skyldigheter man har – samt vad som händer när samarbetet avslutas – är superviktigt och ett steg man verkligen inte borde hasta igenom.

AVTALSRÄTT FÖR INFLUENCERS: ATT TÄNKA PÅ NÄR DU BÖRJAR BLOGGA FÖR EN PORTAL

I det senaste avsnittet av #WeAreInfluencers pratar jag med Essie, också känd som @denkreativajuristen. Hon fällde en utomordentlig kommentar under vårt samtal när hon sa ”när det kommer till juridik, när man börjar bli riktigt förvirrad så vet man att man är något på spåren”. Haha! Så är det verkligen, för ju mer man gräver i olika frågor och olika prejudikat inser man att det är ett sjukt svårt område!

Vi pratade så klart väldigt mycket om annonsmärkning och marknadsföringslagen men också just om hur viktigt det är att se över sitt avtal när man ska börja blogga för en portal. Ofta är man just sådär exalterad och skiter i att ens läsa igenom avtalet (eller förstår inte vad man ska kolla efter) och det kan stå en dyrt i längden.

Ha koll på dessa tre saker i ditt avtal innan du börjar blogga för en portal:

➡️ Vem äger upphovsrätten?

Upphovsrätten består av två delar, den ekonomiska rätten och den ideella rätten. Den ekonomiska rätten innebär att man som upphovsman har rätt att få ekonomisk ersättning när någon annan publicerar ens ”verk”. Ett verk vanligtvis – när det kommer till bloggare – innefattar bild, text, ljud och video. Den ideella rätten innebär rätten att bli omnämnd som upphovsman i anslutning till alla publiceringar av ens innehåll.

Gör det helt klart i avtalet med portalen att du får behålla både den ekonomiska rätten och den ideella rätten för allt innehåll du skapar under din tid på portalen. Speciellt viktigt är det att det framgår att portalen inte får fortsätta publicera ditt innehåll utan ersättning när avtalet upphör. Du ska alltså ha rätt till ersättning om de nyttjar ditt material efter att du lämnat.

» Läs mer om upphovsrätt här!

➡️Hur mycket pengar ska du tjäna?

Det ska i avtalet stå klart vara tydligt vad du får betalt och hur ersättningen för ditt arbete beräknas. Ska du få en fast ersättning per månad eller beräknas ditt arvode på sidvisningar, unika besökare eller andra rörliga faktorer? Betalas ersättning ut som lön eller ska du fakturera (i sådana fall behöver du ha företag eller fakturera via en egenanställningstjänst som tex Cool Company).

Se också över om det är så att portalen kan ändra eller frysa din ersättning av någon anledning, samt om det finns inplanerat hur och när ni ska omförhandla avtalet.

➡️ Flytt av bloggen

Skulle det vara så att du efter ett tag vill lämna portalen – se då till så att du har rätt att ta med dig bloggen inklusive alla texter och bilder till din nya bloggplats. Se också till att portalen åtar sig att hjälpa dig med flytten OCH radera allt ditt innehåll när du lämnat.

Om du inte avtalar om att portalen ska radera allt innehåll kan det bli så att de behåller bloggen och därmed all trafik från Google som skulle ha kommit till din nya blogg men istället hamnar på den gamla. Här kan du också luta dig mot din rätt som upphovsman men att ha en egen klausul om borttagning efter flytt sparar en hel del tjafs (och det kan bli långdraget och dyrt, tro mig, jag har sett det).

Vill du ha mer? Lyssna på poddavsnittet med Essie här nedan eller i din poddapp!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier