Att ta semester som egenföretagare

I år hade jag sagt till mig själv, det här är året du tar semester på riktigt. Sätter autosvar på mailen och checkar ut – på riktigt.

Jag har inte direkt haft någon riktig semester sedan jag startade eget för sex år sedan. Ingen sådan där ”nu tar jag tre veckors sammanhängande semester och gör inget jobbrelaterat alls” i alla fall utan snarare en halvdag eller en helg här och där, men alltid med jobb intryckt där emellan.

I år hade jag kommit överens med mig själv att göra det på riktigt. Typ inte öppna datorn på hela juli om jag inte verkligen kände inspirationen pocka på eller ville surfa på pinterest liksom. Inga måsten vid skrivbordet.

Och herregud vilken ångest jag har haft. Sedan midsommar ungefär har jag varit en fot inne, en fot utanför. Petat i allt möjligt men inte fått någonting gjort. Haft dåligt samvete för att jag inte direkt jobbar, men inte direkt är ledig heller. Bara är omgiven av halvmesyrer som halvfärdiga projektplaner och en tanke på att kanske åka på den där utflykten med familjen.

Jag och Alex poddade om det här i tisdags (podden kom ut igår) och jag öste verkligen ur mig all ångest. Bara en lång klagosång fylld av noll substans och en massa gnäll. Så här i efterhand så tror jag det var katarsis. För sedan satte jag mig och skrev det där blogginlägget som fastnat i flaskhalsen i två veckor och så kände jag mig lite.. fri?

Så jag satte mailen på autosvar och lovade mig själv att kolla den max en gång per dag. Och det har jag banne mig hållit. Och inte ens haft dåligt samvete.

Jag behöver tömma hjärnan. Jag behöver göra plats för kreativitet och nya intryck. Ge inspiration en liten jävla chans att komma in. För jag känner mig trött, orkeslös och utan driv. Och det är väl lite därför man har semester va? För att ladda om? Så jag tror jag måste våga testa det på riktigt i år.

Håll lite koll på mig är du snäll? 😉

Jag kommer så klart uppdatera sociala medier och bloggen ungefär som vanligt men lite mer på volley. När jag får feeling liksom. 😋

Lyssna på alla avsnitt av podden här!

Btw, under juli så kommer jag och Alex – eftersom vi tänker ha semester – att köra lite vacay mode även i podden! Så nu blir det noll jobbsnack och bara en massa andra spännande ämnen. Vad vill du att vi pratar om? Det ska faktiskt bli jättespännande att gräva sig ned i lite andra saker än företagande!

Varför ska jag ha en maillista?

För lite drygt ett år sedan blev jag med maillista. Jag skrev då det här inlägget om alla fördomar jag själv haft mot ”nyhetsbrev”, om den spammiga säljkänslan och, e-mail – känns inte det väldigt 2002?

Men nu ska jag berätta för dig vad jag lärt mig det här senaste året. Av att få privilegiet att dyka upp i tusentals personers mailbox men också få mail tillbaka av er med era historier och vad ni lärt er av vad jag delar med mig.

1. Du kommer inte närmare än email

I stort sett alla människor har en emailadress. Och majoriteten av dem kollar sin mail varje dag – vissa flera gånger om dagen (och vissa en ohälsosamt mängd gånger per dag -> jag). Mailen är den närmaste vägen mellan dig och mottagaren och det du skickar kommer med all största sannolikhet faktiskt hamna framför mottagaren.

Att bli inbjuden till någons mailbox är speciellt. Att någon väljer dig, att ta del av det du har att erbjuda, är något speciellt och ska behandlas på det sättet. Därför försöker jag alltid skriva något unikt till deltagarna på min maillista, något jag inte delar i andra kanaler. Jag ser dem som mina mest dedikerade följare, de som är mest troliga att vilja ta del av det jag erbjuder.

2. Mailen vinner över Instagram – alla dagar

Jag anser att sociala medier är helt och fullt nödvändiga för att bygga en business online idag. Det bygger relation, ger dig räckvidd och driver trafik tillbaka till din sajt.

Men sociala medier har en stor nackdel:

Du har ingen som helst kontroll över dem.

Skickar du ett mail så kommer som sagt mottagaren med största sannolikhet (om inte internets motsvarighet till PostNord är framme) att få det och se det. Om personen läser det är oklart, men hen kommer i alla fall få möjligheten – vilket man inte kan säga om sociala medier.

Det du postar på Instagram kommer inte visas för alla dina följare. Samma sak på Facebook och Linked In. Algoritmerna styr och det finns inga garantier att ditt inlägg kommer ses av just den följaren som vill se det – och behöver det. Detta även fast hen har sagt till Instagram att hen vill ta del av ditt innehåll!

Så vill du ha en garanti för att nå fram till din publik? Mail is the way to go.

Dessutom – ditt mails livslängd bestäms av mottagaren. Det står ju nämligen markerat som ”oläst” tills det att mottagaren antingen läser det eller raderar det.

3. Det är en av de väldigt få kanalerna du äger

Din maillista är en av de väldigt få kanaler som du faktiskt äger själv. Jag brukar säga att egentligen är de enda kanaler jag äger min blogg och min maillista, i vissa mått även min podcast. Där kommer jag garanterat att nå alla de som har valt att ta del av mitt innehåll.

Jag ser många som bygger hela sin business på sociala medier, på Facebook, Instagram och Linked In och det är lite läskigt. För sociala medier är inte ägda, de är i bästa fall hyrda eller lånade. Du har ingen som helst kontroll över hur dessa privata bolag kommer att utveckla SINA kanaler, du får bara gilla läget och hänga med.

Mailinglistan däremot, den kan ingen ta ifrån dig, den är din.

4. Mail konverterar

Vill du tjäna pengar? Då måste du ha en maillista. Enligt den här undersökningen ligger konverteringsgraden i sociala medier på 1,9% medan den via mail på hela 6,05% (men enligt min erfarenhet kan den också vara mycket, mycket högre beroende på produkt och bransch).

Det här är så klart förutsatt att du inte bara säljer till din maillista utan också levererar värde, precis som i allt annat innehåll du skapar.

5. Det bygger relationer

Om jag bara kunde berätta för dig om alla de fantastiska mail jag fått till svar när jag skickat ut till min maillista. Om alla som berättat hur jag peppat, hjälpt och motiverat dem att våga, att satsa och att gå utanför sin trygghetszon.

De gör att jag känner att jag gör skillnad. Att jag når fram. Och på ett personligt plan är det värt allt.

Vem bör ha en maillista?

Jag anser att de flesta som har en blogg eller en business bör ha en maillista, med några undantag. Om du aldrig har för avsikt att sälja produkter eller tjänster så behöver du förmodligen inte lista. Men sånt kan ju förändras?

Fram till alldeles nyligen använde jag MailChimp för mina mailutskick, men har nu bytt till Convert Kit (annonslänk) och önskar att jag alltid haft det – SÅ mycket lättare att hantera på alla sätt och vis.


Dela gärna inlägget på Pinterest!

Därför borde du starta en emaillista!

Granskottssirap

Granskott

I flera år nu har jag tänkt att jag ska testa att göra granskottssirap men alltid missat ”fönstret” då skotten är som spädast och optimala att plocka.

I år var jag i vanlig ordning ute lite sent MEN det här är det positiva i kråksången att bo längre norrut – jag hade ju säkert en vecka eller två längre på mig än de där hippa bloggarna söderut och hann därför ut i skogen och plocka hem en liten hink med skott innan det var för sent.

190612 - granskottssirap

Receptet för detta otroligt komplicerade och väldigt hipstriga hopkok (fast raw, så inte kok) hittade jag så klart hos Maria. Det är inte superkomplicerat (hela två ingredienser) men jag läste ändå receptet in i minsta detalj minst tre gånger innan jag satte igång.

Det är lite lustigt med mig, i mångt och mycket kan jag ”wing it” och gå lite på volley och känsla men INTE när det kommer till saker som kommer med recept. Nej, då är det banne mig på grammet för att inte göra fel.

190612 - granskottssirap

Och så här blev det. Granskott och socker, socker och granskott.

190612 - granskottssirap

Och nu har den stått där i några veckor och jag vänder och skakar på den religiöst varje dag så snart är det kanske dags (tar 3-5 veckor innan det är klart)? Kommer väl bli circa två matskedar sirap i slutändan men det är inte destinationen, det är resan, eller hur var det?

Så det var min skogsmulleinlägg för idag!

En midsommarafton vid havet

Midsommar 2019

Man måste ju ändå älska högtider som i stort sett bara handlar om vänner, mat och sprit. Och lite blommor. Och att göra så lite som möjligt där emellan.

Lite så skulle jag vilja sammanfatta min midsommar som lätt kvalar i på min topp 7 av bästa midsomrar någonsin (eventuellt även topp 5 men då skulle jag behöva fundera litegrann).

Jag firade midsommar med två av mina absolut bästa vänner, Sara och Sanna, och min nya bekantskap, vi kan kalla henne ”projektledaren”, Lina. Platsen för detta firande var Sandvikens fiskeläge, på norra Ulvön i Öviks skärgård. Och vädret – mer eller mindre perfekt.

Midsommar 2019

Sällskapet kom till mig redan på torsdag kväll så vi fick en hel bonusafton med vin och tacos och catching up på mest våra relationsliv faktiskt. Lina blev inkastad i väldigt grafiska situationer som hon hanterade med lugn och grace. Hon klarade således inträdesprovet.

På fredag morgon tog vi sikte på Köpmanholmen och den pyttelilla skärgårdsfärjan som skulle ta oss till Ulvön.

Midsommar 2019

Ungefär precis så här peppade var Lina och Sanna över det stundande midsommarfirandet!

Midsommar 2019

När vi åkte ut låg Höga Kusten bakom oss höljd i den mest magiska dimma jag någonsin skådat.

Midsommar 2019

Frugan Sara var också med, så lycklig över att äntligen ha henne tillbaka här i mitt Norrland!

Midsommar 2019

När vi kom fram till Ulvön blev vi upplockade av Eva-Karin och Peter som driver anläggningen och avsläppta här, med bara hav och sand och vågorna som sällskap.

Midsommar 2019

Sandvikens fiskeläge byggdes på 1600-talet och stugorna som finns kvar – och som vi bodde i – är från 1800-talet. Det var fjärrfiskare som kom hit och ”säsongade” men det upphörde på 1940-talet då moderna båtar med motor inte klarade den långgrunda stranden och det saknades en hamn.

Nu är det camping och man kan hyra de gamla sjöbodarna och kokhusen med självhushåll. Det finns även en liten restaurang och grillplatser.

Midsommar 2019

Sara spatserade fram och tillbaka längs med grannarna, vi bodde alltså i en av dessa stugor!

Midsommar 2019

Välkommen hem till oss!

Midsommar 2019

Ungefär på en gång sattes det igång med  matlagning. Jag höll mig rätt långt ifrån allt som hade med matfix att göra, det blir bäst för alla på det viset.

Midsommar 2019

Sedan följde en massa timmar av ungefär det här. Ett vinglas i handen och en blick i fjärran.

Midsommar 2019

Och sillunch med tillhörande fotografering så klart.

Midsommar 2019

Sara är ju sedan länge utsedd till Midsommargeneralen och fick således uppdraget att tillreda kransen. Det blev bara en krans, dels på grund av brist på sommarblomster i närheten av fiskeläget och rädslan för fästingar. Dels pga lathet.

Midsommar 2019

Istället använde vi alla Saras vackra skapelse för att ta de obligatoriska midsommarbilderna till sociala medier. 😎 Jag fick till och med stylingfix av Sanna! Resultatet hittar du här.

Midsommar 2019

Njutet.

Midsommar 2019

Sedan började det skymma. Någonstans runt 21-22.

Midsommar 2019

Hejhej från en njutare.

Midsommar 2019

Där mot kvällen åt vi igen. Denna gång blev det grillat på en eld som någon annan gjort upp. Vi saknade buschcraft-skills ibland oss.

Midsommar 2019

Jag passade på att gunga jättehögt. Satan vad kul det är!

Midsommar 2019

Dessa otroligt vackra små hus och solnedgången bakom. Det är ju nästan så man blir religiös.

Midsommar 2019

Det här är sommar.

Midsommar 2019

Och det var min midsommarafton.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier