På besök hos bonden

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

I Åsäng i Nordingrå, mitt bland Höga Kustens berg och dalar, där bor Paulina tillsammans med sin man, sina två barn (snart tre!!) och en massa, massa djur. Och till henne fick jag och mamma åka och hälsa på för ett par veckor sedan!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Paulina driver bloggen och Instagramkontot Mitt Liv Som Bonde och ni kanske även känner igen henne från TV4-serien ”Unga bönder” som gick för några år sedan. Vi fick kontakt efter att ha följt varandra på Instagram ett bra tag och så började vi prata efter att jag flyttade hem förra sommaren. Sedan dess har vi pratat om att ses och äntligen blev det av!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Paulina bor alltså här, på sin släktgård, i Nordingrå med en hel drös kor (och tjurar och kvigor och vad man nu kallar dem allihopa), höns, en hund och en katt, och de kanske charmigaste på gården just nu – ankorna!

Gud vad jag älskar ankor. Måste nog skaffa ankor själv inom en snar framtid.

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Hennes son körde runt med sin traktor och ”balade” med sina hörselkåpor och härmade sin far, Charlie. Sånt gull!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Jag var sinnesjukt pepp på att träffa det här gänget, kossorna! De var inte lika pepp på mig, tyvärr.

Foto: Paulina Westerlund

Men snart så värmde även de upp, speciellt Lovis som är gammkon på gården. Henne fick jag klia på nosen!

Leia blev dock livrädd för kossorna och rymde till skogs så en god kvart fick ägnas åt att jaga rätt på henne. Kul!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Sedan satte vi oss på altanen och det började spöregna. Vi drack kaffe och åt smörgåstårta och jordgubbar med glass och skrattade åt Paulinas dotter Hedvig som var ett riktigt charmtroll!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Vilka ljuvliga ungar alltså. Inte utan att man blir lite sotis.

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Min bästa kompis för dagen blev helt klart deras vovve Kajsa som snabbt blev varse om att jag var en jävel på att kasta boll. Således hängde hon mig i hasorna hela dagen och ville att jag skulle kasta. Och det gjorde jag gladeligen! Leia är ju ingen bollvovve alls så både jag och Kajsa var himla glada över upplägget!

190701 - Hos Paulina i Nordingrå

Förra veckan möttes jag av den hemska nyheten att det brunnit i ladugården hemma hos Paulina och hennes familj. Så himla hemskt MEN som tur i oturen så kom varken djur eller människor till skada och branden spred sig inte till närliggande byggnader. Men självklart är det riktigt otäckt och ett härke att få iordning allt igen. Men förhoppningsvis kan det komma något bra även ur den här trista historien…

Tårtprovning hos Märta och chokladbiten

2019-06-15 13.09.04

På mors dag fick mamma en present av mig och Johan som var lite annorlunda, och massivt sockerchockande – vi bjöd nämligen med henne på tårtprovning!

Märta och chokladbiten är en lokal konditor som bakar främst på beställning på ekologiska råvaror här i stan. Hennes café är öppet bara 2-3 dagar i veckan och för bokningar, som den här lördagen då vi skulle få smaka tårtor!

2019-06-15 13.00.20

Till tårtorna fick man, förutom kaffe eller te, välja mellan olika, lite mer festliga drycker. Jag valde mousserande vita vinbär (hur flott!) och mamma drack svartvinbärsnektar om jag inte minns fel.

2019-06-15 13.37.32

Skål!

2019-06-15 13.07.15

Och vilket kalas det blev! Titta bara, vilken dröm att få detta placerat framför sig.

Tårtbitarna vi fick innehöll följande:

1. Rabarbertarte med rabarberkräm, italiensk maräng på mördegsbotten med lite kardemumma
2. Chokladmoussetårta med ljus och mörk chokladmousse på browniebotten med krossade kakaobönor på toppen
3. Klassisk jordgubbsgräddtårta
4. Moussetårta med browniebotten, hasselnötsmousse & passionsfruktsmousse
5. Mandelbotten, jordgubbspanacotta, vit chokladmousse, hallonmousse och maräng på toppen

Jösses vilken fest! Alla fem var vansinnesgoda men jag måste säga att min favorit ändå var rabarbertarten. Mums!

2019-06-15 13.24.18

Även fast många av tårtorna var moussetårtor (och därav mindre bastanta) var jag tvungen att ta en liten paus halvvägs igenom. Efteråt mådde jag mindre illa än jag trodde jag skulle göra, vilket ändå var ett bra betyg! Sockerchockigt men inte för överväldigande liksom.

Jag älskar verkligen att både och få och ge bort upplevelsepresenter som denna, då blir liksom firandet inte bara uppdelat på två tillfällen, man får också ta del av presenten! Så himla bra. Och smart.

Maskrosmarmelad (och lite på rabarber med)

Maskrosmarmelad

Visste du att man kan göra marmelad på maskrosor?? Innan jag var på Klimatklubbens första klimatfrukost där i maj hade jag inte heller någon aning om detta! Men den var så nedrans god och hela ängen nedanför huset här i Kvaved bara kryllade av maskrosor så när jag kom hem var jag ju bara tvungen att prova!

Maria fixade receptet från tjejerna på Matjord som caterade frukosten och det hittar du här!

Maskrosmarmelad

Jag tog med mig korgen och plockade den nästan full av kronor från maskrosorna. Enligt receptet ska man ha 5 dl maskrosblad, lätt packade och det är rätt MYCKET. Jag plockade lätt drygt en liten maskrosblommor.

Maskrosmarmelad

Sedan började rensandet. Det är ju helst bara de gula bladen som ska med, inte de gröna som ligger underst, då kan marmeladen bli lite bitter. Sedan är det bara att koka som ”vanligt” (ja, jag läste receptet en miljard gånger, det verkade liksom för enkelt!)

Hur smakar det då? Lite citrus och lite blommigt och väldigt, väldigt gott! Och då har jag ändå haft ett antal skeptiker på besök som har fått smaka. En riktig hit som jag garanterat kommer göra igen nästa år.

Maskrosmarmelad

I samma veva passade jag också på att göra rabarbermarmelad då dessa två växter är lite i samma säsong. Receptet jag använde hittade jag hos Fredrik. 

Resultatet? Inte mindre än fem burkar marmelad att njuta av när det blir mörkt och kallt. Mums!

Bland myggen i Dalarnas skogar

Där i början av juni tog jag bilen och åkte iväg på äventyr. Målet var Dalarnas djupaste skogar i närheten av Rättvik. Där skulle jag nämligen få ägna en helg åt fotoworkshop med Rania och lära mig mer om bildberättande och näräventyr. Precis sånt som jag behöver mer i mitt liv.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Jag anlände redan fredagskväll till Näsets Marcusgård där vi skulle bo och Rania tog emot mig.

Här har de holländska ägarna Mireille and Willem skapat en oas dit man kan komma och anordna sitt eget event. Vi bodde i ”Fähuset”, en stor byggnad med uppåt tio sovplatser samt ett stort kök och sällskapsyta där vi skulle ha vår workshop.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

På lördag morgon anlände fem tjejer till som skulle vara med under helgen och så fick vi frukost serverat tillsammans med en liten goodiebag från Visit Dalarna som också var med och anordnade eventet.

Foto: Rania Rönntoft

Jag var lyckligast för den handsnidade dalahästen som låg i påsen!

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Efter frukosten inledde Rania workshoppen och berättade om bildberättande och hur vi skulle tänka både när vi tog våra bilder men också hur vi la upp dem i till exempel blogginlägg för att de bäst skulle förmedla det vi ville säga.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Deltagarna satt i soffor eller på golvet framför brasan, så nedrans mysigt!

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Efter det första workshoppasset tog vi en promenad runt på gården (och slogs med myggen).

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Det är nämligen inte bara en ”vanlig” gård, ägarna har också skojat till det med ”kojor” i skogen som man också kan sova i. Som den här bollen som är upphängd mellan ett gäng träd! Jag vågade inte ens klättra upp, såg sjukt läskigt ut.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Den här magiska kojan bodde Rania i, den kallas Oddis Öga och har plats för fyra, en liten kamin och, på riktigt, naturen som granne.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Sedan var det dags för lunch som Snitths Hantverksbageri hade fixat så fint.

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

På eftermiddagen pratade vi om utrustning och fick djupdyka ned i Ranias ryggsäck. Prylnörden i mig gick igång totalt och jag är såååå sugen på att köpa en drönare. Men jag kan inte riktigt rättfärdiga den utgiften för mig själv just nu, haha!

190607-09 - Fotoworkshop Dalarna

Och det var första dagen av vår workshop. Den andra dagen får ni se en annan dag!

Saker jag vill göra i sommar men är för feg för att göra själv

I många fall är jag en rätt modig person. När det gäller entreprenöriella tokigheter eller känslomässigt flanerande har jag inga problem att ge mig ut på tunn is och utmana mig själv.

Men alla de sakerna är mentala. Och mentalt – inom avgränsade områden – är jag ganska orädd. Eller nej, det är fel ord. Rädd som fan är jag, men jag är för nyfiken eller vill för gärna se vad som gömmer sig på andra sidan. Därför vågar jag. Det är väl så man definierar mod. Man är skraj men man gör det ändå.

Fysiskt är jag inte lika modig. Inte alls faktiskt. När det gäller att utmana mig själv rent fysiskt, testa nya aktiviteter, och upptäcka nya platser på egen hand, då är jag råmesig. Där är min komfortzon supermysig och jag lämnar den helst inte alls. Inte ens för att upptäcka en ny promenadstig eller åka och bada själv (jag kan gå vilse, någon kan sno mina saker etc).

Det här beror till stor del på att jag blir vansinnigt nervös när jag ska planera för oväntade situationer och det blir kortslutning i hjärnan. Dels för att det helt enkelt är roligare att göra saker med sällskap. Men mest att jag bara fegar ur.

Så nu behöver jag stöd. Så jag tänker plita ner fem saker som jag vill göra i sommar men är för mesig för att ge mig på själv. Så härmed efterlyses fysiskt och mentalt stöd. Jag erbjuder förmodligen sjukt många skratt när jag gör allt fel som tack för hjälpen.

1. Sova i tält

Det här handlar inte mest om rädsla utan om total okunskap. Vad ska jag har för tält? Var ska jag åka och tälta? Hur behöver underlaget vara? Vad ska man ha med sig? Hur fan funkar ett spritkök?? Ja, du ser ju. Borde kanske bara tälta på gården med mitt 20 år gamla tält för att testa?

2. Paddla kajak

Det kan vara så att jag romantiserar skiten ur detta. Att glida fram i solnedgången i spegelblankt vatten med en kopp kaffe i emaljmugg. Tyst vågkluck mot kajaken (oklart hur det ska gå till med spegelblankt vatten men jaja) och inte en enda mygga.

I verkligheten finns överhängande risk att jag trillar i plurret innan jag ens kommit i kajaken, alternativt tippar runt vid första sväng. Enda gången jag faktiskt paddlat kajak fick jag kramp i låret och fyllde kajaken med vatten när vattnet rann nedför paddeln när jag skulle ”byta sida”. Ingen aning hur jag lyckades med det. Privatlektion uppskattas.

Kajakpaddling

Enda gången jag paddlat kajak var i Nya Zeelands regnskog för 9 år sedan. 

3. Cykla MTB på skogsstigar

Återigen, jag romantiserar säkert det hela men det ser så sjukt kul ut! Inte som rå-trist landsvägscykling utan lite som att springa trail vs jogga på landsväg. Det finns så mycket annat att fokusera på (typ inte snubbla alt. ramla omkull av alla rötter och stenar) för att tänka på att det är jobbigt.

Men, åter igen, vad ska man ha för cykel som inte kostar en miljon? Var ska jag köra? Är dålig på att vara dålig på saker.

4. Paddla SUP

Det här har nog ändå lägst tröskel hittills. Jag borde rimligtvis kunna ta mig krypandes upp på brädan utan att trilla omkull. Och jag borde rimligtvis inte trilla i vattnet om det är lugnt på vattnet och jag tar det lugnt. Men tänker ändå att jag kan bjuda på underhållning i form av att någon får se mig krypa omkring på en jättestor surfingbräda?

5. Bada bada bada

Här är jag inte feg, mest bara bekväm. Vill inte lämna prylarna på stranden. Vill ha Leia med men ha fler ögon på henne. Tråkigt att hänga på strand själv. ETCETERA. Så badkompisar, visa er!

Vad står på din bucket list för sommaren?

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier