Testar (och trillar av) Stand Up Paddling

För ett par veckor skrev jag ett blogginlägg om saker jag ville göra i sommar men är för feg för att göra själv. Och nu, bara två veckor senare har jag betat av halva listan! Fantastiskt vad som händer när man bara ber universum jobba lite åt en. 🙏🏻 Fick paddla kanot (inte kajak men tillräckligt nära) förra helgen, har badat fyra gånger på tre dagar och så imorse fick jag paddla SUP!

Jag har ju haft Sara på besök ett par dagar och hon köpte en egen bräda härom dagen. Så imorse trotsade vi regnet och åkte upp till sjön och testade brädan!

Det är en uppblåsbar variant som hon köpte på Jula och så följde det med en paddel och en pump så den var väldigt smidig att både ta med sig samt pumpa upp och ur. Superbra!

Visst ser jag ut som ett fullblodsproffs!? Men skenet bedrar, satan vad svårt det var! Inte att stå på knä eller sitta på, men att STÅ upp var ett jävla projekt. Speciellt att komma på och av brädan, sjuuukt vilken utmaning för balansen.

Sara lyckades knäppa av en bild när jag är på väg i plurret för andra gången (första gången försökte jag ställa mig upp) och här borde jag egentligen bara kunnat hoppa i och ställa mig på botten för det var så grunt, men jag fastnade med foten i säkerhetsbandet (ironiskt nog) och snubblade och skrapade benet i grusbotten. AJ.

Så att jag ändå är sjukt pepp på att testa igen och kanske till och med skaffa en egen bräda, det är lite förvånande. Men väldigt härligt! Älskar när man får blodad tand på något. 😋

Vi kan väl minnas äventyret så här? Zen och chill och fullblodsproffs? Bra. 😇

Ärteråsens fäbodar

2019-06-09 08.57.31

Minns du att jag för någon vecka sedan berättade om när jag i juni var till Dalarna på fotoworkshop med Rania? Nu tänkte jag visa vad vi hittade på dag två på det äventyret – det var nämligen dags för praktik!

Första dagen hade vi gått igenom teorin kring bildberättande och på söndagen var alla taggade för att ge sig ut och omsätta sin nya kunskap i faktiska bilder! Så vi sprayade myggspray for dear life, fyllde våra bilar och satte kurs på Ärteråsens Fäbodar.

2019-06-09 08.24.46

2019-06-09 08.31.36

2019-06-09 08.34.04

Efter en kort vandring från parkeringen når man vad som är en av Sveriges största bevarade fäbodar med anor hela vägen tillbaka till 1400-talet. Gärsgårdarna sträckte sig flera hundra meter över vallen och delade in området i små ”gårdar”.

2019-06-09 08.36.03

Under mitten av 1800-talet hade Ärteråsen sin storhetstid och då fanns det hela 22 eldhus här och ett par hundra djur betade på vallen. Ända fram till 1954 brukades Ärteråsen och än idag så betar fjällkor på vallen om somrarna. Tyvärr var vi för tidigt ute för att kossorna skulle ha kommit dit för året.

2019-06-09 09.35.22

2019-06-09 09.20.49

Så otroligt vackert, jag älskar verkligen gärsgårdar och hur olika de ser ut i olika delar av Sverige.

2019-06-09 09.19.10

2019-06-09 09.12.07-1

Lagom till vi kom upp på vallen så började det regna men det skrämde inte någon, snarare gjorde det hela upplevelsen ännu vackrare.

2019-06-09 09.34.50

2019-06-09 10.00.23

Vi hittade en stuga att värma oss i där vi sedan också fick lunch serverad, så himla mysig dagsutflykt!

2019-06-09 09.26.05

<3

En titt in i mitt nya hus!

TACK för alla hurrarop och grattis på inlägget om att jag köpt hus! Det känns helt sjukt och jag kan fortfarande inte riktigt fatta att det är sant. Mitt alldeles egna hus. Och flyttlasset går redan nästa vecka!! Känns helt fantastiskt att det blir av så snart och att jag får bo in mig medan det fortfarande är sommar. Kanske hinner jag till och med plantera lite??

Jag tänkte vi skulle kika in lite i huset, vad tror du om det?

Köket är helt magiskt. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg det. Helt nyrenoverat förra året så det känns väldigt bra, jag behöver inte riva i det alls, så skönt. Och titta, jag får en vedspis här också! Den är inte eldad i på ett par år så måste provtrycka skorstenen innan jag kan elda loss.

Innanför köket ligger det här ”mellanrummet” som idag används som vardagsrum. Här tänker jag att jag ska ha kontor, så skönt att ha ett helt rum att jobba i istället för, som jag haft det tidigare, ha vardagsrum och kontor i ett.

”Röda rummet” längst in är rätt så hemskt, haha! Det här blir nog första rummet jag tänker renovera, allt behöver göras – golv, väggar och tak. Inget avancerat (om jag inte bestämmer mig för att ta ut den där altandörren på en gång) men alla ytskikt behöver tas om hand om. Här blir det vardagsrum!

Vi kikar på övervåningen! Här finns tre rum och en hall – mitt största bryderi. Vad i hela friden ska jag göra med hallen?! Min enda tanke just nu är att slänga ut yogamattan här och ha det som ”mysrum” för yoga och meditation men vi får se. Vad gör ni med era hallar på övervåningen??

Här är sovrummet rakt fram som jag kommer ha som mitt sovrum. Här tänker jag nog också måla om och byta golv men det blir inte i första hand. Det funkar ju att bo i liksom. Vid nått tillfälle ska jag också byta alla fönster på övervåningen, de på nedervåningen är redan bytta!

Det andra sovrummet – jag älskar golvet!! Detta kan nog bli lite kallt för kattvindarna på båda sidorna är oisolerade. Så detta blir gästrum och så får jag ta tag i isoleringen längre fram.

Och på motsatta sidan huset mot förra sovrummet ligger detta – en helt oinredd del där timmerstommen och det ursprungliga taket kommer fram. Det är så vansinnigt vackert! Men det är också kallt och skräpigt och har övergivna getingbon i taket. Så detta blir förråd till en början men sedan skulle jag vilja göra detta till ateljé eller studio eller någon liknande. Jag älskar att det finns så många möjligheter!

Jag sa ju tidigare att huset är från 1909, men det är förmodligen mycket äldre. Jag tror nämligen det är så att man började inte föra register över när hus var byggda förrän 1909 så alla hus byggda innan dess får taxeringsår 1909 om man inte vet när huset är byggt.

Mitt hus (tihi, mitt) är förmodligen byggt någon gång på 1880-talet eftersom en tidigare ägare hittade ett årtal från 1880 inristat i en timmerstock i en av kattvindarna. Jag får söka reda på det!

Och så min enorma gård! Här vill jag ha buskar och träd och pallkragar och annat härligt, ska bli en fröjd att planera det!

Vad tycker du? Var ska jag börja? Vad ska jag göra med den oinredda delen? Och hallen? Kom med tips och tanker om du vill!

Jag har köpt hus!!

JAG HAR KÖPT HUS!

Det är helt sjuka ord att skriva men jag har alltså äntligen köpt mig ett alldeles eget hus! Sedan jag var på visning i början av juni har det här huset varit i mitt huvud dagarna i ändan och nu idag har vi äntligen skrivit kontrakt och huset är MITT!

Ville bara kika in här och säga det och berätta hur PEPP jag är! Mer bilder kommer och sedan kommer du ju få hänga med på min flytt- och renoveringsresa och jag hoppas innerligt du tycker det ska bli spännande.

WHEE!!

Vlog: Första veckan i juli

Välkommen att hänga med under en vecka i juli då jag hängde på en bondgård, fixade fransarna, klappade älgkalvar, åkte på loppisrunda och lyssnade på Linnea Henriksson.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier