91. Att gräva där man står med Elin Lewenhaupt

Elin Lewenhaupt bor på landet utanför Eksjö i Småland tillsammans med sin familj och deras djur. När du tittar på Elins Instagramkonto idag möts du av ett vackert flöde med bilder på naturen, mammalivet och det vackra i det enkla. Men det har inte alltid varit så. Mer om det hör du i avsnittet där Elin berättar om hur hon började med sociala medier och dessutom om ansvaret vi har för våra flöden och hur hon ser på sina amningsbilder.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Hej vågkluck! Jag har saknat dig!

Bara för en vecka sedan gick det inte att gå här för snön var fortfarande så djup. Nu är den nästan borta. Så i förmiddags tog jag och Leia sikte på sjön. Äntligen.

Jag har inte varit vid sjön sedan isen släppte, det går inte att komma över bäcken nu när det är vårflod (och spången är trasig) och det har varit så mycket snö i skogen så det har inte blivit av. Men idag tog vi oss ända upp igen. Och det var balsam för själen.

Även fast denna lördag bjöd på rätt ruggigt väder och dis och blåst så var det magiskt att få höra vågklucket mot stenhällarna igen.

Leia gick totalbananas och FLÖG över sten och vatten och ris och så det blev en liten rymningsepisod av det hela, dock inte så långvarig. MÅSTE fixa GPS på henne omgående.

Se så nöjd person. Har för övrigt färgat håret lite rosa. Mycket glad över detta vårkalas.

Vattennivån var väldigt hög, i vanliga fall ligger inte den ”stenen” ute i sjön utan är del av klipphällar som går längs med sjön. Så Leia blev lite förvirrad över att hon inte kunde trippa längs med vattnet på samma sätt som tidigare.

Färgerna just nu fascinerar mig. Den mörka ljungen som inte vaknat till än, de gröna granarna och liksom den dova färgskalan. Snart kommer allt ha vaknat igen. Jag längtar!

Att bara låta det göra ont och inte göra någonting alls åt det.

Foto 2019-04-16 14 28 37

”Jag vet inte vad mer jag ska säga”, sa han.

”Det finns väl inte så mycket mer att säga”, sa jag.

Och så gick han. Och det gjorde ont i hela kroppen.

Ute sken solen och jag tog på mig solglasögonen för att det inte skulle synas att tårarna brände bakom ögonlocken. En timme senare skulle jag gå på dejt och att gå från sorg till hopp på en timme är inte lätt, inte ens för en känslosvallande person som jag själv som känner mest alla känslor hela tiden.

Men dagen gick och nästa dag och nästa. Och jag skulle landa i ett liv där han inte fanns med. Där han inte ville vara med. Och det gjorde ont och jag försökte döva det onda med att älta med vänner om vad som gått fel. Till slut fanns inga fler stenar att vända på men det gjorde fortfarande ont.

Och jag kunde inte göra någonting åt det.

Foto 2019-04-16 14 30 42

För några år sedan fick en av mina bästa vänner cancer. Hon berättade det för mig dagen före julafton och det var som att världen rämnade. Jag grät och jag svor och var arg för att den där jävla cancern hade våldfört sig på en av de viktigaste i mitt liv.

Jag messade henne mest varje dag och sa att jag tyckte om henne. Frågade hur hon mådde. Och vi kramades och grät tillsammans och skrattade och hade sådana där fina stunder som man minns resten av livet.

Men sedan kom vardagen, då cancern fortfarande bodde som en inkräktare i hennes kropp och hon var tvungen att hitta en vardag i det. Och så även jag. Sådana där dagar som man inte minns alls. En vardag där jag inte visste vad som skulle hända med min vän och jag kunde inte göra ett jädra skit åt det. Och jag kunde inte varenda dag påminna henne om den jävla cancern genom att hela tiden fråga hur hon mådde för att visa att jag brydde mig.

Vi var tvungna att gå vidare i livet fast vi inte visste om livet skulle finnas kvar. Och det gjorde så ont. Och det fanns ingenting jag kunde göra åt det.

Foto 2019-04-16 14 28 40

För ungefär en månad sedan fick jag ett samtal som levererade nyheten att min vän Angeliqa hade valt att avsluta sitt liv. Och jag blev så arg. Så arg på världen som svikit henne. Så arg på depressionen som dragit henne under ytan. Så arg på mig själv som inte kunnat hjälpa. Som inte visste att hon behövde hjälp.

Dagarna gick och blev till veckor och ilskan blev till sorg som vissa dagar blev till apati och vissa dagar var den nästan inte där alls. Vardagen kom och den där tisdag eftermiddagen då hennes namn dök upp som förslag när jag skulle skicka meddelande på Facebook och mattan drogs undan under fötterna.

Och allt gjorde så jävla ont. Och jag kunde inte göra någonting alls åt det.

Foto 2019-04-16 14 31 33

I de där stunderna, då livet känns som mest, då alla säger ”det är okej att känna”, ”gråt om du behöver” och ”det bli bättre”, så ÄR det lätt att känna. Då ÄR jag verkligen den personen som vältrar mig i det onda, ältar alla detaljer, skriker och gråter och KÄNNER i varenda cell av kroppen.

Men alla stunder mellan de stunderna, alla dagar och timmar och minuter då det bara skaver, då det gör ont som glasbitar under huden och en knut av tarmar i magen och man inte kan gråta mer. Det finns inget mer att älta. Allt är sagt och sönderfnasat och dissikerat. Då det bara gör så jävla ont och det finns ingenting jag kan göra åt det.

Då livet måste fortsätta och det där onda bara måste få vara med. Få spela en roll i vardagen. Det är där någonstans själen växer sig starkare. Det är då tålamodet byggs som en muskel som lyfter en alldeles för tung vikt.

Där det bara måste få göra ont. Måste få klia och svida och jag kan bara inte göra någonting alls åt det. Och det måste vara okej.

Hur gör man det okej?

Foto 2019-04-16 14 28 46

Come rain or shine

ootd regnjacka

De här bilderna tog jag för två veckor sedan – nu är gården helt snöfri! Tokigt hur snabbt den här våren kom när den väl satte igång. Eller – vi får väl se. För en vecka sedan var det sommarvärme och nu har det varit minusgrader flera nätter igen. Men det sista som ger upp är hoppet, eller hur var det de sa?

ootd regnjacka

Jag vet att det är lite emot reglerna att gilla regn, men eftersom jag investerade i en sproilans ny regnjacka för några veckor sedan så blev jag ärligt talat lite smått exalterad att det regnade när jag klev upp igår.

För om det är något jag insett med det här med kombinationen hund + bo på landet – paraply är ofta inte en klockren lösning på regniga promenader. Det är ju likt förbannat blött på alla träd i skogen! Därav denna – min första regelrätta regnjacka!

ootd regnjacka

ootd regnjacka

Den kommer från Tuxer, finns upp till 5XL (min är 3XL vilket är större än jag brukar ha så storlekarna är nog lite små men whatever, skit samma vad som står på lappen – den passar!) och jag köpte den på Häggströms Modehus i Lögdeå.

Alltså detta modehus är något av ett enigma i sig. Ligger mitt i obygden mellan Övik och Umeå och är en enorm byggnad med en massa märkeskläder till typ outletpriser. Helknäppt och underbart! Speciellt nu när syrran bor typ ett stenkast därifrån.

ootd regnjacka

Hittade dessutom matchande gummistövlar på Strömsknallen (ett annat lågprisvaruhus i stan). Älskar att vara lantis.

ootd regnjacka

Tjenix prix, ha en fin tisdag!

Ett avsked.

När vi passerade Hudiksvall låg snön vit på marken, såhär i början av maj. Lövträden hade börjat slå ut och snön hängde tung över trädkronorna. Det var som att Moder Jord samlade alla årstider för att minnas Angeliqa, en kärleksförklaring lika stark som hon älskade henne.

Jag och Rania var i road trip mode, sjöng högt till radion och skrattade. Jag road rage:ade en aning över idiotiska omkörningar och vi pratade om livet. Vi var glada. Men på ett lite ont anande sätt.

När vi äntrade Västerås kommun kom klumpen i magen. Det kliade under huden och hela kroppen spände sig, muskel för muskel.

Vi parkerade bilen, gick och åt lunch och sprang på två vänner som också skulle på begravningen. Kramade om varandra och kände varandras oro. Nervositeten av att inte veta hur man kommer reagera.

Redan när klockorna ringde kom tårarna. Först stilla.

Angeliqas vandringskängor var prydligt placerade framför kistan i ett hav av blommor. Det var blommor överallt och kyrkan var proppfull. Hon var så älskad. Så saknad. Ljust klädda människor för det hade Angeliqa önskat. Många i vandringskängor. Vissa med en grankvist istället för en ros att lägga på kistan. Och det kunde ju inte blivit mer passande.

När prästen läste Angeliqas dikt som hon publicerat på Instagram, bara en månad innan hon dog, då brast jag. Tårarna rann hejdlöst och Rania höll min hand hårt.

”Nakna fötter mot jorden. Ett med allt som någonsin varit.”

Jag och Rania gick hand i hand fram till kistan med var sin handbukett vi plockat ut hos floristen tidigare på dagen. En vit ros med lite vilt grönt. Vi klappade på kistan, jag minns inte riktigt vad vi sa. Jag hoppas jag tackade henne för all inspiration, all glädje hon spridit.

Efteråt samlades vi på minnesstunden, vänner och kollegor, de flesta som jag faktiskt träffat på tiden Influencers of Sweden fortfarande var Better Bloggers. Dessa bloggkollegor, dessa magiska, kreativa, känsliga själar som också är inspirerande och starka och sköra och helt fantastiska.

Det var en dag av sorg men också en dag av samhörighet, av tacksamhet och kärlek. Av glädje för de som finns kvar. Vi etsas närmare varandra av det onda. Det är något gudomligt över det.

Jag har känt så många känslor idag. Så många känslor som jag inte känt förut.  Jag har aldrig förlorat någon så ung. Jag har aldrig förlorat en vän. Och jag har aldrig förlorat någon som själv valt att avsluta sitt liv.

Jag hade så många frågor i huvudet idag. Fortfarande så mycket ilska över att det blev så här. Och någonstans en acceptans över att vi aldrig kommer få svaren på varför det blev som det blev.

Men mest av allt var det kärlek.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier