”Stress är inte farligt. Det är bristen på återhämtning som är farlig.”

Jag är i Göteborg och Bokmässan är i full gång. Men jag har kaninhjärta och vill bara åka hem. Jag borde njuta av varje sekund men jag känner mig gråtfärdig mest hela tiden. 

Det är så bisarrt mycket folk på Bokmässan. Överallt i montrar pågår intervjuer, det är höga ljud och den ena montern mer flashig än den andra och det är så mycket intryck att jag på riktigt drog för alla gardiner, släckte alla lampor och bara låg i ett kolsvart rum när jag kom till hotellet för att få hjärnan att sluta rusa.

Jag njuter när jag står på scenen. När jag får prata om min passion, när jag får prata om min bok och de magiska entreprenörer där ute som gjort sociala medier till sitt jobb. Då njuter jag. Men det är lite som träning; själva träningen är inga problem – den är bara härlig – men det är att ta sig dit och att duscha och fixa sig efteråt som är jobbigt. Precis så är det just nu.

Jag hatar att jag låter otacksam. Fan vad jag låter otacksam. Och det är jag inte. Jag är galet tacksam att jag får vara här och leva det här sjukt bra livet. Men min hjärna håller inte alltid med.

Clara och Erica är också på mässan för att prata om sin bok ”Hjälp, jag är utmattad” och jag var och lyssnade på dem när de blev intervjuade i Storytels monter (som för övrigt gjort en sjukt rolig grej med ett ”ljudbås” och så får publiken lyssna på utsidan i hörlurar).

Bokmässan

De sa en sådan bra sak. Och jag har hört det här citatet förut men jag behövde det verkligen idag.

”Stress är inte farligt. Det är bristen på återhämtning som är farlig.”

Efter en sådan här dag (och två stycken sådana till med ännu fler programpunkter) behöver jag bara stänga av. Inte mingla, inte springa på middagar, inte göra något annat än att ligga i ett mörkt rum och bara känna hur hjärnan saktar ner. För jag kan jobba livet ur mig – men inte utan återhämtning.

Jag måste bli bättre på att lägga in återhämtning i kalendern. Jag borde avboka allt på måndag och bara återhämta mig efter den här Bokmässaveckan men nu blir det inte så av olika anledningar. Men nu är det jag som skriver ÅTERHÄMTNING med stora bokstäver på första lediga dag nästa vecka (visserligen först torsdag men får microåterhämta på söndag när jag kommer hem).

Man kan få allt. Bara inte hela tiden. Jag börjar lära mig designa mitt liv så att jag kan göra det jag älskar och ändå behålla balansen. Det är svårt men det går.

Nu ska jag bara hålla FOMOn på avstånd..

Mer om utmattning:

» Att känna sig som en svikare

» 3 saker om dagen – för utmattningshjärnor

Äppelmust på Äpplets dag

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Blir det mer höstigt än äppelfest? Gärna i kombination med krispig luft och gula löv så klart, men äpplen i sig är  något som bara skriker höst för mig.

Skörden från vårt lilla äppelträd i Kvaved resulterade i ganska precis åtta äpplen av blygsam storlek men mormor och morfars tre äppelträd har bjussat på desto mer frukt! Vi har nog redan varit där och plockat 3-4 gånger till saft, mos och kräm och i söndags var det dags igen. 10 kilo äpplen fick vi med oss som skulle bli must!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Dessa äpplen släpade vi med oss till Nätra Hembygdsgård i Bjästa där Äpplets Dag skulle firas!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Jag älskar den här hembygdsgården! Vi har varit här flera gånger förut, bland annat på teater (eller bygdespel som det så härligt heter) och så har de en grym loppis här. Denna söndag dignade det av saft och sylt och marmelad och annat göttigt som resultatet av skördesäsongen.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Magnifika grönkål såldes vid ett loppisstånd och det gick åt så det stod härliga till. Vi har fortfarande massvis med grönkål kvar i landet så då kände jag mig rik. Fantastiskt hur rik man faktiskt kan känna sig av saker som växer ur jorden.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Marmelad på maskros och havtorn, har du provat det någon gång?

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Här var vår primära anledning till besöket – äppelmustande (fler än vi med den tanken)! Det var alltså ett gäng på plats med äppelkross och press och så fick man ta med sig egna äpplen och så gjorde de must av kalaset. 15 kronor litern ville de ha för besväret, ett kap!

Ska vi titta på hur det gick till?

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Först tar man bort skavanker på äpplena och tvättar dem. Vi hade precis plockat äpplena från träden och bara plockat ”bra” äpplen så vi behövde inte rensa bort något.

Sedan ner i äppelkrossen!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

På andra sidan kommer det här gojset ut! Ser halvmysigt ut va? Våra äpplen var ganska mjöliga, därav den lösa konsistensen.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Gojset åker sedan ner i äppelpressen!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Leia var med så klart och som alltid poppis, främst hos barn. Den här lilla killen kom fram och ville prompt hålla kopplet och sa helt sonika åt mamma (min mamma alltså, inte hans) att ”håll min glass”. Så då höll hon i glassen och han i vovven. Man ska veta att be om det man vill ha här i livet annars får man ju inget!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Det fanns även andra husdjur på plats, som den här geten! Älskar det här mötet, båda två viftade lite försiktigt på svansarna och försökte få kläm på varandra.

Minns ni förresten getterna som jag fotade som tittade sig själva i spegeln just på den här loppisen förra sommaren? Det här är bebis till den mamman!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Mormor var med och blev kompis med geten. Visst är hon fin mormor i röd jacka och matchande blommössa? Det blåste så in i norden den här dagen så hon frös. Och så fint att man ser att hon ler fast hennes mungipor går nedåt, är inte det knäppt och gulligt?

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Tillbaka till pressandet. Jag ÄLSKAR den här retro-pressen! Det fanns även en annan variant, en mer modern sådan, på plats som använder lufttryck (tror jag) men denna var manuell och den fick man liksom snurra ner och så kom musten ut längst ner.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Hallå musten!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Sedan silades den en gång till och så ner i dunken vi hade tagit med oss. Närmare 3 liter blev det av våra 10 kilo, det brukar bli runt hälften men eftersom våra äpplen var mjöliga och liksom lite ”lösa” så blev det mindre. Fråga mig inte hur den ekvationen går ihop.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Sedan sa vi hej då till geten och begav oss hemåt!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Morbror Roger och mormor matchar. Vilken gullig liten tant hon blivit.

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Must och ett äpple och en kofta som det blåste rakt igenom. Men jag var glad ändå!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

När vi kom hem var det dags att pastörisera äppelmusten! Man kan hoppa över det här steget men då håller musten sig bara i några dagar. Om man pastöriserar den håller den ofta i över ett år! Och med den kanske inte så supersäkra hanteringen utomhus av hela kalaset så kändes det bra att få bort eventuellt skräp.

När man pastöriserar så hettar man upp musten till mellan 78-82 grader, låter den gurgla där i några sekunder och tar den sedan från värmen. Under tiden tog vi bort överdrivet skum och sedan tappades musten på uppvärmda flaskor. Klart!

180923 - Äppelmustning i Bjästa

Rikedom. <3

Kom och träffa mig på bokmässan!

Nästa vecka kommer gå ner i historien på min bucket list – jag ska nämligen närvara på Bokmässan i egenskap av FÖRFATTARE!

Det är så knäppt att jag vet inte vad. Nyp-mig-i-armen-knäppt liksom.

När jag skrev blogginlägget om MEG och bokmässan förra året var jag inne på upploppet av att skriva min bok ”Yrke: Influencer” och kunde bara drömma om att jag faktiskt skulle närvara på Bokmässan bara ett år senare som författare.

Jag minns hur jag stod i Brombergs monter (mitt bokförlag) och de hade enorma bilder på sina författare uppsatta på monterväggen. Då skojade jag lite ”är det där jag nästa år?” men trodde inte riktigt på det. Och nu är vi här.

Drömmar går i uppfyllelse hörrni.

Förra året var jag som sagt på plats på mässan då jag skulle vara med på tre programpunkter under MEG (Mediedagarna) som pågick samtidigt som Bokmässan. Dels i en panel och en presentation och dels som juryledamot i Årets Raket vid MEG Awards! Då var det Frida som var konferencier – och i år är det faktiskt mitt jobb! 🙂

Ska vi kika på var jag kommer synas under Bokmässan/Mediedagarna?

Torsdag 27 september

11:00 – 11:45: Medieakademin presenterar Maktbarometern (Mediescenen, F-hallen Monternummer F02:16)
Tillsammans med mina styrelsekompisar i Medieakademin, Emanuel Karlsten och Gustav Martner, ska jag presentera årets Maktbarometer, en rankad lista över Sveriges digitala innehållskapare, en unik kartläggning av de största sociala medieplattformarna som presenteras för andra året.

14:00-14:30: Författarsamtal i Brombergs monter (B04:40)
Casia Bromberg som är redaktör på förlaget intervjuar mig om ”Yrke: Influencer”.

Fredag 28 september

12:00-12:30: Författarsamtal i Brombergs monter (B04:40)
Casia Bromberg som är redaktör på förlaget intervjuar mig om ”Yrke: Influencer”.

13:00-13:20: Föreläsning: Vägen till framgång i sociala medier – så bygger du personligt varumärke som en influencer (Mediescenen, F-hallen Monternummer F02:16)
Influencers är experter på sociala medier. De har en relation med sin publik som kan jämföras med bästa kompisar och de tjänar massiva pengar tack vare den. Men hur har de lyckats bygga denna relation och vad är nyckeln till deras framgång?

17:00-18.30: Konferencier: MegAward: Prisutdelning och mingel (Mediescenen, F-hallen Monternummer F02:16)
Jag agerar konferencier när pris ska delas ut för Årets Förnyare och Årets Raket!

Lördag 29 september

10:00-10:30: Författarsamtal i Brombergs monter (B04:40)
Casia Bromberg som är redaktör på förlaget intervjuar mig om ”Yrke: Influencer”.

10:45-11:15: Debatt: Konsumtion forever! (Debattscenen, F-hallen Monternummer F02:50)
Konsumentantropologen Katarina Graffman, aktuell med Vi är vad vi köper, har studerat dagens konsumtionskultur där de flesta tycker att de handlar självständigt. Att vi råkar konsumera samma saker eller på samma vis som alla andra ses mest som en festlig slump. Hur hänger det ihop med den allt mer framträdande influencerstrenden? Hon diskuterar hur vi ska förhålla oss till konsumtion med Linda Hörnfeldt, grundare av Influencers of Sweden, Sveriges intresseorganisation för social media-influencers och aktuell med Yrke: influencer, en bok om konsten att tjäna pengar på sociala medier.

Ses vi där? 🙂

En sväng till Bukarest

2018-09-13 05.56.00 2

Förra veckan gjorde jag min första internationella föreläsning. Och det gick över förväntan! Hör här:

Jag var inbjuden till Influencer Marketing Conference i Bukarest, Rumänien, för att prata om influencer marketing i Sverige och Influencers of Sweden för sisådär 100 pers. Jag var nervös, vilket jag inte är jätteofta, men första gången på engelska (när jag varit på internationella konferenser tidigare har jag suttit i paneler, vilket är enklare enligt mig) med presentation.

Så jag skämtade om IKEA och köttbullar och de skrattade och då flöt det liksom på och blev jättebra!

Men ska vi ta det lite från början?

180912 - Bukarest

Här bodde jag. På JW Marriot Grand Hotel, ett 5-stjärnigt hotell med extra allt. Ärligt talat så kändes det lite underligt att vara tryggt undanstoppad på lyxhotell i ett land som är så komplext (pratar mer om det i nästa veckas avsnitt av ”Vad fan håller jag på med?!”) men ska inte sticka under stol med att det var rackarns trevligt.

180912 - Bukarest

Här var utsikten från mitt hotellrum. Till vänster hittar vi parlamentsbyggnaden, den andra största i världen efter Pentagon, med en sisådär 1100 rum. Maffig pjäs.

Sedan har vi en brand spanking ny kyrka som de håller på att bygga, ”folkets kyrka” sa taxichaffisen till mig.

180912 - Bukarest

Här är mitt rum. Det ser kanske ganska ”standard” ut men var jättestort! Samt maxad minibar (från vilken jag åt inget).

180912 - Bukarest

Istället gav jag mig iväg till en lokal mataffär och botaniserade. Jag ÄLSKAR att gå på mataffärer när jag är utomlands, det är så spännande! I Rumänien verkar man ha dille på portionsförpackade fyllda croissanter för typ 2,50 SEK. Behöver jag säga att jag köpte ett gäng?

180912 - Bukarest

Åt gjorde jag dock på rummet. Det finns nog få saker jag älskar så mycket som room service. Burgare och cheese cake (det bästa på det rumänska/amerikanska hotellet enligt utsago). Helt okej enligt mig men inte mind blowing.

180913 - Bukarest

På torsdagen vaknade jag av ståhej utanför fönstret,  drog gardinen åt sidan och möttes av detta! Militärorkester, katolska präster och massor med blomsterkransar. Efter lite research kom jag fram till att det var ”Brandmännens dag” (varför har vi inte sådan pompa och ståt på kanelbullens dag undrar jag?).

180913 - Bukarest

Sedan var det dags för scenen och jag matchade loggan i min nya favorit, kimonon från Carin Wester för Åhléns. Mitt hår är platt som en dränkt katt för jag kom fram till Rumänien och insåg att jag lämnat alla stylingprodukter hemma. Såatte.

180913 - Bukarest

Efter konferensen tog arrangören med oss till en supermysig restaurang i stadsdelen Piața Romană, Caju.

180913 - Bukarest

Efter scensuccé får man en drink, denna är en whiskey sour på New York-vis (med rödvin??).

180913 - Bukarest

De här härliga personerna åt jag middag med! Cristian, Olivier, Mike och Alexandra. Cristian är arrangör av konferensen och de andra var som jag, talare. Mike har världens snyggaste instagramkonto, du måste kolla in det. Snacka om innovation av mediet!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

My ”back to school” essentials – thanks to @AmazonLaunchpad for gearing me up with some of the most innovative accessories designed by the coolest startups like @nurasound. #AmazonLaunchpad #WhatsYourSound #LikeNeverBefore #ad

Ett inlägg delat av Quyen Mike (@qmike)

180913 - Bukarest

Till efterrätt bjöds det på parfait och cheesecake. NOM.

180913 - Bukarest

Gulligt.

PSX_20180915_092730

Och sedan åkte jag hem i soluppgången efter att ha klivit upp klockan 04. Tjohej!

Skogens guld

180915-svampplockning-21

Nu börjar min favoritsäsong – hösten. Luften är krisp och hög, träden sprakar av färger och skogspromenaderna är en fröjd utan myggen.

I söndags gav vi oss ut jag och mamma, på jakt efter guld.

180915-svampplockning-2

Jag är ju inte alls någon mästare på svamp, jag vet knappt hur kantareller ser ut – eller jag vet det men det finns ju de som är sjukt lika också! Dock inte denna, denna vet jag inte smakar dödsskönt i kistan. Eller så gör den det? Döds-skönt. Höhö.

180915-svampplockning-4

Leia var med så klart, det bästa hon vet är att traska i skogen! Och nu för tiden är hon så himla duktig och lyssnar på mig och springer inte iväg så nu kan jag ha henne lös nästan hela tiden. Så skönt!

180915-svampplockning-6

180915-svampplockning-16

Uppe i bäcken fanns inte en droppe vatten men dock ett bävernäste! Så imponerad att de små varelserna kan bygga detta. Och vilka gaddar sedan!

180915-svampplockning-23

180915-svampplockning-25

Vi hittade en hel del magiskt fina svampar men inte den där guldiga typen som vi var ute efter.

180915-svampplockning-19

Leia blev varm i allt rännande och då är det ju tur att det finns läskeblask att tillgå.

180915-svampplockning-7

Mamma har så klart sina gömmor och de levererade även i år! Sådana här stora fina kantareller fick följa med hem! Några små rackare lämnade vi att växa till sig så de hämtar vi förhoppningsvis om några veckor (om ingen annan hunnit dit först).

Jag undrar alltid när jag ser sådana här träd – vem har varit framme? Hackspetten? Bävern? BJÖRNEN??

180915-svampplockning-11

Så otroligt fint ljus i skogen att jag var tvungen att knäppa av en bild på mamma. Sedan bad jag henne att ta en likadan på mig.

180915-svampplockning-13

Kompositionen är lite off och jag är inte i fokus men va fan, det är ändå en rackarns fin bild, eller hur?

180915-svampplockning-17

180915-svampplockning-28

Och så avslutade vi uppe på berget med utsikt över Kvavedsjön och hela vägen bort till havet. <3

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier