tisdag, 16 oktober, 2018
6 kommentarer
Reklamsamarbete med Cellbes
Foto: Madeleine Wejlerud & Emmi Holmer
Idag tänkte jag vi skulle prata om att ta plats. Både fysiskt och mentalt.
Det är svårt det här, med att vara tjock och ta plats. Jag tar ju naturligt en del plats rent fysiskt och har inte alltid varit så nöjd med det. Och samtidigt så, enligt samhällets smalhetsnorm, ska man som tjock helst inte ta någon plats alls. Synas så lite som möjligt, gömma sin skamliga kropp och sitt lata utseende. Och det går ju dåligt, rent praktiskt.
Det är inte utan att det skapar kortslutning i hjärnan.

När jag var i tonåren och man skulle hålla presentationer på skolan så hatade och älskade jag det. Hatade att stå framför klassen, synad i sömmarna och skämmas för allt som putade där det inte ”skulle”. Samtidigt tyckte jag om att stå i centrum, att få uppmärksamhet. Ännu mer kortslutning i hjärnan.
När jag började föreläsa för ca fem år sedan satt den där känslan kvar. Att vara obekväm och utsatt. Att ställa sig framför en skara människor som skulle döma mig. Som skulle ha min tillåtelse att stirra på mig och jag var rädd för vad de stirrade på. Men samtidigt tillfredsställelsen av att vara sedd, att vara hörd. Att bli tagen på allvar och uppskattad för sin kunskap.
Att utsätta sig för rädslor är definitionen av mod och att vara föreläsare har gjort mig modig.


Att vara bekväm med min kropp och acceptera den som den är har varit en jävla resa, en resa som till stor del fortfarande pågår. Att ställa sig framför hundratals personer på en scen i en strålkastare och inte tänka på hur kroppen ser ut i olika vinklar, det har varit en process.
Kläder har för mig blivit en rustning på scenen. Att vara snyggt och fräsigt (I said it) klädd har gett mig mer mod. Det må låta paradoxalt, att ha kläder som drar till sig uppmärksamhet för att få mindre uppmärksamhet? Men precis så är det. För om kläderna får uppmärksamheten så får inte skavankerna det.




Nu skäms jag inte för min kropp längre när jag står på scenen. Men snygga kläder gör mig ändå modigare. Och klackar. och läppstift. Klackar och läppstift är liksom pricken över min bossiga i.
Men vad som får mest uppmärksamhet nu för tiden är ju faktiskt min kunskap och min energi. Att jag är hemma på scenen. Att jag är bekväm och trygg i det jag ska prata om och min kunskap kring ämnet men också min trygghet i min kropp.
Men jag älskar fortfarande fräsiga klackar och kläder på scenen.

Stövletter


I samband med mina framträdanden på Bokmässan och Mediedagarna så beställde jag dessa outfits från Cellbes och jag kände mig så rackarns bekväm och snygg i dem. Sköna som pyjamas men ändå supersnygga!
Tyvärr har de kläder jag har på mig här sålt som smör så de är slut, men det finns en massa annat fint bland höstnyheterna. Spana in dem här!

Cellbes har ett grymt storleksutbud för både oss tjockisar och smalisar, hela vägen från 34-64.
Shoppa dina höstkläder hos Cellbes här!
Senaste kommentarer