Dimmig fredag

Kära dagbok,

Jag satt och klippte vlogg till klockan ett inatt och klockan fyra stod Leia bredvid sängen och gav ifrån sig ett ljudligt HMMMMM. Ljudet översätts till ”hallå matte toakris” och då är det bäst att lyssna (vanligtvis är hon den som sover så länge hon får).

Sedan dess har vi varit ute varannan timme och besudlat omgivningarna med vad jag anar är rester av surströmmingsrens hon grävt fram i trädgården. Jag är en aning trött.


Jag har känt mig lite ensam idag. Dimman har legat grå över Kvaved och jag har nästan saknat Stockholm och AW-livet lite. Men bara lite. För jag vet ju att det inte är min kopp te egentligen. Så jag ringde ca alla jag kände och ingen svarade och när folk sedan ringde upp så kände jag mig helt asocial. Kul tjej liksom.

Jag skaffade lånekort på biblioteket i veckan. Grundanledningen var att jag fått nys om att man nu kan låna ljudböcker via en app samt streama film, men när jag väl befann mig på bibblan spenderade jag säkert en halvtimme med att gå längs hyllorna och dra fingrarna längsmed bokryggarna. Doften av gamla, tummade böcker är så välbekant och hemma på något vis.

Jag hittade min egen bok under ”IT” (det var nytt, den brukar hittas under samhälle eller ekonomi) och gick därifrån med fyra böcker. Nu ska jag bara komma ihåg att lämna tillbaka dem, i mitt tidigare liv bestod en stor del av mina utgifter av förseningsavgifter.

Fredagsmyset består ikväll av stuvade makaroner och korv samt folköl och Idol. Vad gör du?

World mental health day: Historien om min depression

Idag är Världsdagen för psykisk hälsa. 

Jag blev första gången sjukskriven för utmattningsdepression när jag var 24 år gammal. Det är nästan 14 år sedan. Sedan dess har jag haft återfall, brottats med ångest, utmattning och att leva med något som på sätt och vis är kroniskt. Man blir aldrig riktigt fri. Riktigt frisk.

För 14 år sedan pratade man inte om de här sakerna. Det var skamligt och jag fick ofta höra att jag bara var lat och borde rycka upp mig. Så många gånger som jag känt mig som en bluff, som jag skämts.

Idag är läget ett helt annat. Och jag är så tacksam för det, det är en stor del i att jag idag kan hantera min situation – att jag vågar prata om den.

För två år sedan spelade jag in en video där jag berättar historien om min depression och jag tycker att den passar väldigt bra idag.

Bloggen och du som läser har varit ett otroligt stöd för mig genom alla dessa år och jag vill bara ta det här tillfället i akt att säga tack. Tack för att du stöttar, är snäll och inte dömer mig. Det betyder allt.

Idag faller löven

Kära dagbok,

Idag är det måndag och jag har haft en tokmysig helg! Det har varit så soligt och fint men ändå krispig luft, precis sånt höstväder som jag gillar mest. Så det har bjudits på skogspromenader en masse och Leia är så himla duktig nu, går lös nästan hela tiden och lyssnar faktiskt på min inkallning. Det tog bara drygt fyra år men nu så är vi på banan! Hon märker väl att när hon lyssnar så får hon gå lös och det gillar hon ju. Konsekventanalytisk hund, bra där!

Jag hade planerat att sitta inne och jobba hela helgen men så kom mamma och Roger och vi har fixat på gården, klippt gräs och skördat en del av rotsakerna som är kvar i landet. Mamma plockade bort resterna av plantorna som frosten tog och jag rensade bort sommarblommor så nu är trädgården nästan vinterredo, det är bara lite morötter och kål kvar i landet som kan skördas en bit in på frostsäsongen.

På lördagskvällen fick vi rostade rotsaker från landet, köttfärsbiffar och tzatziki, ääälskar den typen av klassisk husmanskost, när ska jag bli en sådan där som gillar att laga mat?!

Roger hjälpte mig också att flytta in en massa prylar från lastbilsskåpet som har stått på gården, där det mesta av mitt bohag har bott. Nu när det bli kallt (under nollan många nätter) måste jag plocka in allt som kan bli fuktskadat, alla textilier och papper till exempel. Så det roade vi oss med i söndags! Skönt att få det gjort, det är en sån där ångestgrej som har legat och grott alltför länge.

Sedan åkte jag till brorsan och tvättade (har ju ingen tvättmaskin här ute utan tvättar hos mamma eller brorsan) och tittade på säsongspremiären av Doctor Who med den första kvinnliga doktorn! Hon har helt klart potential även om jag inte är helt övertygad av den nya ”show runnern”. Men är ändå supertaggad på den nya säsongen!

Efter en fantastiskt vacker helg är det idag riktigt höstruskigt ute, det regnar och blåser. Jag tror att det är idag alla löven faller från träden. Mysigt absolut, men jag har väldigt låg energi denna måndag och är inte alls på bra humör så hade behövt lite sol. Eller, äh, det hade nog inte spelat någon roll.

Vad gör du när du har en låg dag? Hur vänder man liksom?

Titta, vi har en gul gran på tomten! Den tappar tydligen alla barr också, olikt andra barrträd. Mamma berättade vad det heter men jag minns inte och kan heller inte googla mig till det? Vet du?

Det var min helg, kära dagbok. Hur var din?

Tack Bokmässan!

Bokmässan 2018

Foto: Madeleine Wejlerud

Vilket jädra kalas!

Det är måndag och jag är fortfarande helt golvad efter alla intryck, alla otroligt inspirerande samtal och alla lovord jag fått under de senaste dagarna. Även om jag var överväldigad och väldigt trött bitvis så är jag så tacksam över varje minut och varje möte.

Ni som kom fram och sa att ni tyckte om boken och att den hjälpt er – det är ni som är min största inspiration!

Jag kommer hela tiden tillbaka till varför jag startade Better Bloggers för fyra år sedan, det var för vi skulle prata med varandra om vårt jobb så att fler skulle våga ta steget och leva sin dröm och sin passion. Och varje gång jag fått höra att jag bidragit till verklig skillnad i någons liv, det är så stort att jag liksom inte kan ta in det. Så jag tar in litegrann varje gång. Och det ger mig sådan energi! TACK!

Bokmässan 2018

Foto: Madeleine Wejlerud

Det här är en av mina bästa platser på jorden – på scenen. Jag fick höra att man gjort en undersökning om folks största rädslor i livet och där kom ”tala inför folk” på plats ett – på plats två kom DÖDEN.

Jag fattar inte det, haha! Här får jag energi och jag får prata om något jag brinner för och något jag verkligen kan, det bästa som finns!

Bokmässan 2018

Så tack Bokmässan och MEG och Brombergs för att jag fick insupa kunskap, energi och kärlek under dessa dagarna tre, jag kommer leva på det hela året!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier