Nytt år – nytt namn. Hjälp mig döpa om mitt företag!

Dessa mellandagar spenderar jag med att planera nästa år ur ett businessperspektiv. I och med den nya strukturen och en större styrelse i Influencers of Sweden kommer mer av mitt arbete i föreningen vara ideellt och jag kommer ha möjlighet att lägga mer tid på mitt eget företag.

Sedan jag startade min business 2010 har mycket förändrats. När jag drog igång företaget hette det ”Linda Hörnfeldt Design”, eftersom jag främst arbetade med webbdesign och profildesign. På den här tiden var jag anställd på heltid på Efva Attling, som ansvarig för webb och sociala medier, och drev bara mitt företag på deltid. Därmed marknadsförde jag det nästan inte alls. Jag startade mest företaget för att kunna fakturera uppdrag jag fick via kontakter.

När jag sedan bestämde mig för att satsa på företaget på heltid var det läge för ett namnbyte. Jag ägnade mig inte längre åt design som främsta sysselsättning utan jobbade mer med content, sociala medier och PR. Eftersom jag älskar pingviner och precis nördat ner mig i ”March of the Penguins” så blev det ”Pingvin PR. Det namnet överlevde dock bara i knappt ett år då jag, efter otaliga frågor om ”hur många är ni i Pingvin PR”, bytte till nuvaranda ”La Linda PR”. Det visade sig att surfa vidare på ett etablerat varumärke var smartare.

Nu står jag här. Fyra år har gått sedan La Linda PR kom till. Jag har byggt en fantastisk förening och community i Influencers of Sweden och mina styrkor har byggts och förändrats. Detta vill jag att mitt företag och dess namn ska förmedla. PR är bara en pytteliten del av det jag jobbar med. Istället ligger mina styrkor nu i kommunikation, influencers och sociala medier. Att bygga värde och relation.

Så nu byter jag namn. Men till vad? Ska jag fortsätta använda La Linda, även till företaget, eller borde det vara vigt åt ”influencern La Linda” och konsulten Linda Hörnfeldt något annat? Och vad ska ersätta PR?

Jag har några idéer. Kan du tycka till?

  • La Linda Creative Communications
  • La Linda Media
  • Linda Hörnfeldt Kommunikation
  • La Linda Social

Jag gillar tilläggen ”creative”, ”kommunikation”, ”media” saker åt det hållet. Det behöver inte vara på engelska men det är liksom lite bättre schvung i engelskan.

Vad tycker du? Vad får du för associationer av de olika? Och av mig? Snälla, tyck saker i kommentarsfältet, jag behöver din hjälp. Och tack på förhand för att du är med och hjälper mig utveckla min business! <3

En jul i Övik

Julafton 2017

Hallå vänner! 

Hur mår ni? Hur har er jul varit? Min har varit mysig och sockerchockig, som sig bör. Jag har nästan glömt bort bloggeriet i allt umgängande men jag gissar att ni också har haft fullt upp och inte lagt speciellt mycket energi på att sakna blogginlägg från mig. Men nu börjar annandagen lida mot sitt slut och någon slags mellandagsverklighet tar vid.

Ska vi kika på lite på vad jag hittat på i jul?

Uppsittarkväll 2017

Vi börjar med dagen före dopparedagen, då bakade vi bullar.

Uppsittarkväll 2017

Lindas smörkrämsfyllda saffransbullar som var helt ljuvliga!

Uppsittarkväll 2017

Och så spelade vi bingolotto! Det tog banne mig hela natten och ingenting vann jag heller. Även om det var ruskigt nära (två siffror) en bil.

Julafton 2017

Det är första gången på sju år som vi har en gran och första gången någonsin som jag har en riktig gran! Mamma säger att vi hade en när jag var liten men det minns inte jag. Så att hugga ner en egen gran och klä den, det höjde ju julstämningen med ca tusen procent! Även om granen var så skev att det var synd om den.

Julafton 2017

Sedan blev det julafton och vi gick ut i skogen och fotade lite. Jag hade på mig min jultröja som jag köpt på Monki, samma tröja som jag har på mig idag. Man får klämma ut så mycket som möjligt ur den medan det är säsong!

Julafton 2017

2017-12-24 13.00.27

Hej hej och god jul!

Julafton 2017

Julafton 2017

TomteLeia! HUR söt?!

Julafton 2017

Sedan var det dags för glögg och pepparkakor och jag fick tre delar och önskade jättehårt.

Julafton 2017

Julmat. <3

Vad är ditt bästa på julbordet? Jag älskar mammas kalvsylta och rödbetssallad.

Julafton 2017

Julafton 2017

Och det var den julen! Hur var din?

Skatten som är skogen

Det är fredag och julen står onekligen för dörren. För första gången i livet har jag varit i skogen (Kvaved) och sågat ned en egen julgran! När jag växte upp hade vi alltid plastgran så jag är orimligt pepp på att avnjuta doften av en riktig gran i jul.

Ute i Kvaved har tiden sedan i somras stått still. Förutom att det på gården nu ligger otroligt mycket snö. Eftersom vi inte varit där och skottat så går det inte att köra upp bilen utan man får pulsa från gärsgårn' och hoppas att skaren håller någorlunda. För några år sedan hade jag tyckt att detta var jobbigt. Jag är bekväm och vill inte bli blöt och ha snö innanför skorna. Nu drog jag upp sockarna långt över byxbenen och pulsade på. Den knarrade och jag älskade det. Jag gick igenom skaren och jag garvade.

När jag var liten var jag den där ungen som hatade att vara ute. Jag var inte sportig eller hade myror i benen utan lekte snällt med mina Barbies och My Little Ponys medan mamma försökte få ut mig ur huset. Jag gillade inte utomhuset. Och definitivt inte skogen. Har tältat typ en gång och avskydde det.

Så ni kan ju ana min överraskning – och så även min mors – när jag nu närmar mig 40 och äntligen har insett magin med skogen. För nu – jag älskar den. Lugnet. Myllret. Tryggheten. Att allt bara är. Jag hämtar energi och lugn i skogen.

Jag har i detta insett att en av mina mål i livet är att bo närmare skogen. Och inte en liten skogsplätt där man kan se hus åt alla håll utan riktig skog. Jag vill kunna kliva utanför dörren och rakt in i skogen. Exakt när eller hur detta ska gå till vet jag inte. Men ett steg till att hamna rätt är ju att veta åt vilket håll man ska gå.

Trendspaning – influencertrender 2018

Linda Hörnfeldt
Foto: Elin Kero

2017 var ett galet år. Influencer marketing var hypen, lycksökare dök upp på alla fronter och branschen började så smått finna sin väg. Just nu befinner vi oss i stormens öga, då var sak ska finna sin plats, praxis ska bildas och vi står med byggstenarna i händerna. Möjligheten att skapa förändring är vår och vi måste förvalta den makten med respekt och självsäkerhet.

Idag tänkte jag sia kring vad jag tror de stora trenderna för influencers och inom influencer marketing kommer bli nästa år. Jag har redan pratat lite om detta i Beaconomist men nu grottar vi ned oss!

Bloggen är död – länge leve bloggen!

Nej, bloggen är inte död. Bloggens hype är förbi och därmed kan vi som bemästrar kanalen börja bygga hållbarhet. De sociala mediernas algoritmer (som skruvats på IGEN nyligen och räckvidden har kraschat än mer) fuckar både oss och våra följare och visar bara upp vårt innehåll för ca hälften av de som valt att följa oss. Därmed säger inte heller ”100 000 följare” någonting överhuvud taget.

Det här har jag sagt i många år redan men jag säger det igen. De sociala kanalerna är bara hyrda, inte ägda. Vi har ingen kontroll över de förändringar som görs inom Facebooks fyra väggar och därför borde vi prioritera den kanal som vi faktiskt äger och har 100% kontroll över – vår webbplats. Detta betyder i det flesta influencers fall bloggen.

De sociala kanalerna är fantastiska för spridning men lägg krutet på bloggen, det är där dina besökare ska landa i slutändan för att du ska ha en chans att behålla dem i längden.

Live och Stories

Om Snapchat var förra årets hype så har Instagram Stories dragit bort mattan under dem. Sedan IG lanserade Stories har Snapchats användartillväxt gått från dryga 17% per kvartal till blyga 5%. Nu använder 250 miljoner användare IG Stories dagligen och den siffran väntas bara öka. Så hoppa på tåget!

Jag hör från både höger och vänster att folk mindre och mindre scrollar flödet på Instagram och istället tittar på Stories. Detta kan också vara en anledning till att räckvidden minskat så katastrofalt. Men det betyder också att det är här du borde vara! Stories och Live är vad vi vill ha – något som är äkta och här och nu, jämfört med en bild som postades för fyra dagar sedan men som du kanske tog för en vecka sedan.

Charmen med Live och Stories är just den låga inträdesnivån. Det krävs bara en telefon och någon form av ljus, that's it. Publiken har låga kvalitetskrav och du har en chans att bygga en ännu närmare relation till din publik. Tips! Använd omröstningsfunktionen, ett superenkelt sätt att engagera dina följare.

Maillistan gör comeback!

Nyhetsbrev låter inte supersexigt. Men det är inte vad mailinglistor handlar om, även om det är precis samma teknik. Att ha en maillista handlar istället om att knyta till dig de personerna som gillar dig och som vill följa dig, oavsett kanal. Åter igen, att följa någon i sociala kanaler är långt ifrån en garanti att man kommer se den personens inlägg men en persons mailadress is forever. Eller så länge man inte byter mailadress i alla fall.

Elin skrev en superbra artikel om maillistor i början av 2017 – läs den och bli omvänd!

Influencers skapar team

Influencers blir arbetsgivare – eller i alla fall beställare! Länge har de stora bloggarna slitit sitt hår över att hinna med allt vad yrket innebär tills någon en dag insåg att – vänta – jag kan ju anställa någon att göra det jag inte hinner med! Och anställts har det gjort – och det kommer det göras mer av.

Nu när det finns riktiga pengar att hämta i branschen och kreatörerna själva respekterar sitt arbete och sitt yrke tillräckligt för att expandera, då kommer det hända grejer. And I can't wait.

Micro är det nya svarta

Det är egentligen inte något nytt men nästa år kommer microinfluencers bli en ännu mer relevant spelare i branschen än tidigare. Microinfluencers är mindre och mellanstora influencers som tjänar delar av sina pengar på sina sociala kanaler till skillnad från macroinfluencers som tjänar hela sitt uppehälle så. De är ofta mer nischade och har en närmare relation med sina följare vilket gör att de uppfattas mer trovärdiga.

När kunskapen breddas och när mer avancerade verktyg kommer som gör det lättare att lokalisera relevanta microinfluencers, så kommer det segmentet bli relevant på riktigt. Content och SEO kommer bli mer intressanta faktorer när antalet följare inte längre står i fokus. Så vässa era mediakit och paketera era tjänster för nu kommer kunderna.

Vad tror du om min trendspaning? Har du något du vill lägga till?

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier