Att gå från ett blankt papper

Detta inlägg är en del av ett reklamsamarbete med Blank Page

Jag ligger på rygg i sängen med datorn på magen. Katten snarkar bredvid och jag mår lite illa. Om det beror på för mycket popcorn eller vad jag precis ska ta mig an är oklart.

Framför mig stirrar den vita arket mot mig på skärmen. The Blank Page. Det finns fan inget mer skrämmande. Speciellt när man ska börja skriva sin allra första bok.

Förord.

Det är nu jag ska sätta tonen för boken. Vad den ska handla om. Hur den ska få folk att känna. Ramen för historien. Förväntningarna.

Jag kräks nästan lite.

Orden har bubblat i mig hela kvällen. Jag har formulerat de där första meningarna i huvudet sedan mötet med förläggaren tidigare idag.

Och så, som kolsyran som trycker ut champagnekorken ur flaskan, smäller det till och orden flödar ned på skärmen. Det är som en liten orgasm.

”Detta är inte en bok om att bli känd.”

Den första meningen är skriven. Den kanske ändras längs vägen men arket är inte vitt längre. Startskottet har gått. Vi är iväg.

Och champagnen fortsätter att flöda.

När smileygubben under min text indikerar att jag nått dagens skrivmål av mäktiga 250 ord blir jag orimligt stolt. Den känns ungefär som att checka av något på en todo-lista. En tillfredsställelse olik något annat.

Och imorrn gör vi det igen. 250 ord i taget. Hela vägen till min allra första färdiga bok.

Vecka 29 | På berg och bryggor

Förra veckan hängde jag också i Övik och i en backe och på en massa berg!

Några favoriter från veckan:

170717 - Hill Climb i Härnösand

Måndag ⇢ Veckan började med att jag och mamma åkte till Härnösand för att lajva funktionärer när morbror Roger ställde till med biltävling – närmare bestämt backtävlingen ”Hill Climb”. Jag fick det ärofyllda uppdraget att hålla ordning på tiderna och skicka ner till speakern. Det kan hända att jag tokade till det lite men bara lite.

170717 - Hill Climb i Härnösand

Dagens kontor. Lite mer växtlighet än vanligt. Och lite mer bilbatterier än vanligt men jaja.

170717 - Hill Climb i Härnösand

I pausen passade Roger på att njuta av solen.

Loppis Ådalen

Efter att bilarna brummat klart och pokalerna delats ut åkte vi till Kramfors och gick på loppis. Å HERRE vad prylar det fanns där. Och fina prylar! Dock visste de också hur man tog betalt så jättemycket fyndande blev det inte.

Middag Trattoria Nevia

På kvällen fick jag stilla både mitt Jessica-behov och mitt Italien-behov när jag fick testa stans bästa Italienare – Trattoria Nevia. Roger följde också med!

Middag Trattoria Nevia

Parmesan nom nom!

Foto 2017-07-19 11 07 30

Onsdag ⇢ Den här dagen var det ju Sara-dagen som började med att jag klättrade uppför ett berg som ligger bakom garaget i Kvaved och hittade den här utsikten. Tänka sig att den varit där i alla år och jag inte hittat den förrän nu. Och resten av Sara-dagen har ni ju redan sett!

Fredag ⇢ Blev en anings trött på Kvaved en sväng (hur det nu går till) och åkte ut till Tennviken och låg på en brygga en stund.

170721 - Grillkväll i Kvaved

Sedan grillade vi på kvällen och Anna agerade grillmästare. Passar det inte henne otroligt bra?

170721 - Grillkväll i Kvaved

Och så bjöd Leia på sin finaste sida i gyllene timmen.

170723 - Genesön
170723 - Genesön
170723 - Genesön

Söndag ⇢ Veckan avslutades med en tur ut till Genesön och upp på ett berg som bjöd på en alldeles vidunderlig utsikt. Och ett hopp på en brygga. För att jag kan.

Blandade tankar från veckan:

» Det är fan svårt att skriva bok. Att sätta sig ner, utan distraktioner, men också utan inspiration som strömmar, och bara skriva. Det kräver disciplin och det är en jädra utmaning för mig. Men jag älskar det!

» Behöver jag kanske på riktigt lite semester i sommar med? Det lutar liksom åt att jag inte riktigt kommer få det. Sådan där inget-inbokat-på-en-vecka-sova-hela-dagen-semester. En resa i september kanske? Italien? Ja tack.

Tipselitips!

» [[ reklam ]] Måste ju tipsa att om du nu blir PRO-medlem i Influencers of Sweden så får du en kurs på köpet! Missa inte att bli medlem i världens bästa community, jag älskar verkligen dessa människor!

» Jag har hittat en ny favvoblogg – Fitnessfeministen! Hon lyfter tungt och lägger upp bilder på sin fabulösa kropp och skriver om varför kroppspositivism behövs. Älsk!

» Den nya doktorn (Doctor Who), den 13:e i ordningen, offentliggjordes i veckan och äntligen får vi se en kvinna i rollen. Jag ser så sjukt mycket fram emot detta, jag anar succé!

Förra året då?

» Förra året var Sara på besök och vi hängde i Kvaved och jag forgot how to cat. 

Saradagen

170719 - Saradagen

I onsdags firade vi Sara-dagen här på landet! Både jag och mamma heter Sara i andranamn och eftersom ingen av vi barn fyller år på sommaren så var Sara-dagen a pretty big deal när jag var mindre. Nästan lika stort som födelsedagen. Det var presenter och kalas och hela baletten! Namnsdagar liksom, the shit.

På senare år har vi skalat ner det till ”bara” surströmmingspremiär med potatis från eget land, köttbullar till barnen (jag tillhör fortfarande dem) och så klart jordgubbstårta med gubbar från det egna landet.

170719 - Saradagen

Mormor, den lilla linslusen, var med!

170719 - Saradagen

Mormors rosa iPad var också framme med jämna mellanrum. Hon hoppade direkt från analog kamera till att ha iPaden som fotoalbum, mycket modernt tycker jag. Dock alltid underhållande att se folk fota med en iPad, inte supersmidigt.

170719 - Saradagen

Surströmming är ett underligt ting och jag hyser en väldig hatkärlek till doften. Leia höll på få spel, jag visste inte om hon skulle tuppa av pga överexalterad eller om hon skulle kräkas. Hon gick istället och kissade bakom stugan där mamma hade slängt spadet från surströmmingsburken. Rimlig reaktion.

170719 - Saradagen

170719 - Saradagen

Hemgjorda köttbullar, färskpotatis och tunnbröd. Nom.

170719 - Saradagen

När fisken ska rensas krävs det ögon. Läsglasögon.

170719 - Saradagen

Gullemormor.

170719 - Saradagen

170719 - Saradagen

Hela gänget! Morfar, morbror Roger, mormor, mamma Lotta och lillebror Johan.

170719 - Saradagen

170719 - Saradagen

Jag hade bakat tårta. Very basic men mycket stolt över den.

170719 - Saradagen

Leia fick kalasa till det med glass från Hugo & Celine. Jag tror aldrig jag sett hennes ögon så galet besatta någon gång. Ska vara när hon fick smaka glassen första gången i våras. Kolla den lilla tassen med klorna som ba ”GE MIG!!!”.

170719 - Saradagen

170719 - Saradagen

Vi har dialed it down litegrann från presenterna när jag var liten, nu är det istället trissfest som gäller. Och jag vann på tre av fyra lotter! Jag som aldrig någonsin vinner! Så himla nöjd med detta.

170719 - Saradagen

Älskar den här bilden på morfar. Som han skrattade den här dagen. Sådana skratt som man lever extra länge på.

Tre sätt att undvika lårskav i ”sommarvärmen”

Inlägget innehåller annonslänkar.

ootd

Även om sommarvärmen inte riktigt vill ära mig med sin närvaro så finns det ändå dagar som jag vågar på mig en kjol. Och som plus size är jag också väl bekant med nackdelen av det här klädvalet, det stavas nämligen lårskav.

Lårskav var något man inte pratade om, bara för några år sedan. Väldigt länge trodde jag att jag var den enda människan i världen som led av det här och skämdes något så oerhört när jag illröda utslag på insidan låren efter att ha gått omkring i klänning en hel dag.

Sedan dess har både jag och världen kommit till insikt – problemet är ett faktum för alla oss som är såna där personer vars lår rör varandra när vi går. Och ännu bättre – det finns lösningar! Mer eller mindre vetenskapliga men här kommer tre tips från någon som testat det mesta (jag).

Shaping: 1. Kapp Ahl | 2. Spanx | 3. Lindex | 4. Maidenform

Shaping är alltså underkläder som också håller in och upp och åt lite här och där. Jag föredrar modeller i stil med nummer två, sådana som går hela vägen upp under behån och håller in både mage, lår och rygg. Inte så mycket för att jag ska se smalare ut utan snarare för att det inte ska bli några fula kanter och muffin tops här och där.

Shaping kan bli en aning varmt om det är varmt ute men i den här temperaturen är det nästan att föredra lite extra värme på fiffi.

Cykelbyxor: 1. Gina Tricot | 2. Lindex | 3. Ellos | 4. Ellos 

Cykelbyxor fyller samma funktion med att undvika lårskav, dock är de mer av klassiska leggingsvarianten i bomull och inte lika höga i midjan. Jag kör dessa på landet och när jag inte har så tajta klänningar som jag vill ha lite form på.

Om det är riktigt varmt och man vill undvika extra plagg kan man testa Skin Agent, ett ”deostick” som man stryker på där det skaver (kan såklart användas på andra delar än låren med) och produkten lägger sig som en tunn hinna som glider utan att skava. Den är vegansk och till stor del ekologisk och fukttålig, samtliga viktiga faktorer tycker jag.

Har du några fler tips på hur man undviker lårskav?

Vad fan håller jag på med?! #26 – Temperament och tips!

Det här med att hålla en podd om entreprenörskap vid liv på sommaren kan ju tänkas vara en utmaning men av någon underlig (inte så underlig då jag jobbar mer eller mindre varje dag) anledning får jag och Alex det att funka bättre än vanligt! Kanske för att vi inte har några möten eller kollegor eller annat löst folk som stör oss. 😛

Jag sitter på landet och Alex sitter i bilen. Det regnar hos mig och är strålande sol hos henne. Och så berättar hon något som får mig att gå igång rejält. Jag blir Mama Bear och ingen muckar med mina björnbebisar (medlemmar).

Men så blir allt så mycket bättre när Alex sommartipsar lite!

Ni lyssnar väl? 🙂

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier