Den tiden då utomhuset öppnade upp igen – första halvan av maj

Foto 2021-05-09 14 48 01

Nu är det snart slut!

Maj alltså. Så jag tänker vi tittar tillbaka på första halvan? Det bästa var så klart att Vilmer föddes. Gullunge!

Foto 2021-05-03 09 16 04

När man kan gå ner till älven igen, då känner jag att säsongen för utomhuset är igång.

Foto 2021-05-03 09 19 08

Hade med mig min alldeles egen Ferdinand. Som ni vet är Leia inte så sprallig eller en sån som springer omkring och röjer. Så har hon alltid varit, när vi var i hundgårdar i Stockholm så sniffade hon alltid längs kanterna medan de andra jyckarna busade loss.

Nä, henne hittar man istället luktande på blommorna nånstans. Min prinsessa.

Foto 2021-05-04 22 12 37

Jag är ju med i Amy Porterfields medlemsprogram ”Momentum” och livesändningarna hon kör är ju alltid kvällstid i Sverige. Så det blev föreläsning om hur man integrerar en virtuell assistent i sitt företag och solnedgång ihop.

Foto 2021-05-05 08 25 30

22 dahlior har jag uppe i gästrummet. Och jäääättemånga rosenskäror. Kan det blir varmt nu så de får komma ut? Please?

Foto 2021-05-02 16 00 35

Förra året hann sommarblommorna knappt blomma eftersom större delen av min gård ligger i skugga majoriteten av dagen. Så därför har jag nu en rabatt på gång på baksidan av huset där det är sol hela dagen.

Och lite längre bort grävde mamma ett pyttelitet potatisland. Vi får se om jag alls kan använda det, det var mest bara sand och grus i backen.

Foto 2021-05-06 08 59 58

Sixten följde med mig och Leia ut i skogen men ville inte följa med när vi gick hem igen. Så han blev kvar och jag tänkte att han kommer väl när han kommer. Tre dagar senare hade han fortfarande inte kommit hem (det var några hundra meter bort) och jag började få panik.

Men så när jag och mamma var på väg hem i bilen så slänger jag ett öga ut i skogen och då ligger han där bakom ett träd och trycker (tack och lov för vit katt och inte så vit skog!). Så jag tvärnitade och klev ut och lockade på honom och han kom som ett skott! Kastade in honom i bilen och så körde vi de 200 meterna hem.

Det här med att katter hittar hem även om de är flera mil bort gäller tydligen inte för min Sixten.

Foto 2021-05-07 18 45 31

Eldfatet har använts frekvent, det var ett väldigt bra köp! Funkar både för mys och för grill. Recommend recommend.

Foto 2021-05-08 11 55 47 (1)

Och så plötsligt en dag var det jättevarmt och jag satt här i två timmar och pratade med Carin. Och tulpanerna var på väg upp!

Foto 2021-05-08 16 16 18

Ibland behöver man bara hav, du vet. Och då är det bra att man kan ta bilen och köra sisådär en mil så är man vid havet. Det gjorde jag och Leia en lördag.

Foto 2021-05-08 16 20 25

Så här glad var jag för det! Hade uppenbarligen missat att rolla min tröja i lyckoruset.

Foto 2021-05-08 16 20 56

Idyll! Om man räknar bort pappersbruket som man ser röken från längst till höger i bild 🙄

Foto 2021-05-11 09 56 06

Hönsen fick en ny vattenautomat! Sååå mycket bättre. Den här fyller man nämligen uppifrån, man behöver inte vända på skiten och blöta ner halva världen. Tips! Här hittade jag den. 

Foto 2021-05-11 12 04 21

Och så åkte jag och hälsade på syrran och vi tog premiärtur med vagnen! Var väldigt poppis, Vilmer somnade på en gång.

Foto 2021-05-12 15 02 21

Och så köpte jag en ny vloggkamera! Som också tar rätt grymma bilder uppenbarligen. Här finns den! (annonslänk)

IMG_1508

Solnedgångarna. Nu börjar den tiden då det bjussas från sovrumsfönstret om kvällarna. Mjum.

IMG_1511

Tänk när dahliorna vajar där nere. Åhhhh vi var det bästa framför oss!

Jag gästar ”Ofiltrerat” med PT-Fia (igen!)

Jag var med i Fias podd ”Ofiltrerat” första gången i februari (avsnitt 130). Det var en ganska professionell Linda, uppstyrd men sårbar och lite sådär öppen kring sånt som inte alltid känns så bra (okej kanske inte superproffsig men helt okej).

När jag var i Stockholm förra veckan frågade Fia om jag ville vara med igen och, om man säger så, det där seriösa skeppet seglade ganska omgående.

Jag och Fia har lärt känna varandra ganska bra det senaste halvåret, något som märks väldigt tydligt i det här avsnittet. Jag glömde uppenbarligen bort att folk skulle lyssna i efterhand. 🙈

Men jag bjuder på det! Vi lägger grunden för samtalet i Fias nya tatuering ”tillit, kåtslag och lek” som hon tatuerade samtidigt som jag (kommer bilder!) förra måndagen och sedan gick det bara utför. Ämnen som företagande, mod och den kvinnliga runken avhandlades och vi pratade också om varför man onanerar och jag tipsar om mina bästa sexleksaker.

Så. You have been warned. Men jag tycker ändå själv det blev väldigt kul! Och informativt.

Lyssna direkt HÄR eller där poddar finns!

Gravidfotografering med syrran

Idag fyller min älskade lilla systerson Vilmer 3 veckor och det tycker jag vi firar genom att titta på några bilder jag tog på syrran bara några dagar innan Vilmer föddes.

Så knäppt att det var han hela tiden som låg där inne. Ändå himla glad att han är på utsidan nu och vi får fira ännu en mamma på söndag. 🧡

Grillpremiär, nyopererad Leia och storm inombords – andra halvan av april

Idag var det banne mig sommar här i Övik! Så då passar det väl bra att vara lite nostalgisk och kika tillbaka sisådär en månad till andra halvan av april?

Foto 2021-04-16 17 33 22

Den 16 april låg snön fortfarande på lägdan framför huset men det var tillräckligt bart för att vi skulle kunna slänga upp det nyinköpta eldfatet och fjutta på en liten brasa. Det ser himla mysigt ut men jag minns att det blåste som bara den och både jag och mamma frös. Hon hade dock på sig nån gammal päls hon grävt fram i nått förråd? Så hon kanske frös lite mindre.

Foto 2021-04-16 17 37 51

Snöhögen var fortfarande ganska mäktig och Sixten jobbade för att värma fram jordgubbarna ?

Foto 2021-04-16 14 15 20

Det blev ändå vår till slut och vad säger vår mer än att dika? SÅ många frågade ”vad är dika” eller ”gör folk fortfarande det” när jag la upp om det på Instagram och jag kände VA? Klart vi dikar! Bästa vårtecknet ju! Förutom snödroppar och droppande snö.

Foto 2021-04-13 22 31 55

Jag fick hem några nya kristaller från Soul Pharmacy och den här rosa seleniten var bara helt magisk. Ser du att den är mörkare på ena halvan? Jag som ÄLSKAR symmetri blev helt salig av den.

Foto 2021-04-13 13 07 08

Jag och Alex poddade som vanligt varje tisdag! Så glad att vi har den här stunden varje vecka för jobbterapi. Det har verkligen blivit det, helt sjukt att vi hållit i i snart fem år med ”Vad fan håller jag på med?!”.

Foto 2021-04-13 15 30 28

Det här med att Sixten numera snor Leias säng lite nu och då? Vet inte hur poppis det är egentligen men inget slagsmål har i alla fall utbrutit ännu.

Foto 2021-04-20 14 24 57

En tisdag drog jag på mig ett blåställ och rengjorde mina vinterdäck samtidigt som Roger satte på sprillans nya sommardäck. Fick feeling och poserade loss i detta extremt praktiska plagg! Sedan gick jag loss med högtryckstvätten på vinterdäckena. Det är ju inte utan att man blir som ett barn på julafton med sådana leksaker.

Foto 2021-04-20 14 52 48

Bettan fick nya pjucks! Och en tvätt. När man inte längre kan se registreringsskylten är det dags va?

Att bo vid en grusväg i vårtider, the struggle is real.

Foto 2021-04-20 16 02 48

Och så skulle Leia opereras! Hon har haft en massa små hudtumörer (troligtvis inte elakartade) som vuxit sig rätt stora och som hon börjat tugga på så de blivit irriterade och infekterade. Så jag bestämde mig för att operera bort dem, blev typ nio stycken så Leia fick ha ufo-tratt i två veckor.

Vi fick med en sådan vanlig plasttratt från veterinären men de ser SÅ obekväma ut så jag köpte en mjukare version. Tror hon hatade den lika mycket ändå.

Foto 2021-04-21 13 21 57

Och så gick jag på Webbdagarna! Digitalt så klart. Bästa Sanna föreläste om kundupplevelser, sådan stjärna är hon!

Foto 2021-04-24 10 31 48

Det har blivit en del föreläsningar den här våren! Jag har inte riktigt tänkt på det som föreläsningar eftersom de varit digitala men det har det ju faktiskt varit. Här höll jag en halvdagsworkshop för ett par politiska partier här i Övik.

Foto 2021-04-25 18 48 36

Och så kom Anna och hälsade på och vi tog gravidfoton på henne! Typ en vecka innan lille Vilmer kom.

Hon lagade köttfärssås i alla fall! Jag plåtade, hon lagade mat. Mycket bra uppdelning.

Foto 2021-04-26 21 40 35

Och så var det fullmåne.

Foto 2021-04-27 22 18 59

Jag gjorde en fullmåneritual som rensade hela min själ. April var en jobbig månad för mig mentalt. Jag tog itu med ett trauma från långt tillbaka och det var plågsamt men otroligt förlösande. Och den här fullmåneritualen var mitt klimax eller mitt avslut. Jag släppte skammen och skulden som aldrig egentligen varit min men som jag ändå burit så länge.

Foto 2021-04-28 12 13 50

Dagen efter var det VÄDER. Ett regnmoln där man verkligen SER regnet. Och sol ovanför. Om inte det var talande för min mentala plats så vet jag inte vad.

Foto 2021-04-30 13 42 28

Och så blev det valborg och vi eldade. Förhoppningsvis bara ris och inga igelkottar.

Foto 2021-04-30 16 09 55

Och så byggde Roger en ny spång till bäcken och sen blev det maj. Men det var vi en annan dag! Tack för att du hängde med i april!

Välkommen Luna!

Foto 2021-05-18 17 03 01

Nu är det nästan en vecka sedan hon kom in i mitt liv. Lilla Luna. Fluffig och yvig och mild och så mycket kärlek.

Jag och mamma åkte ner till Stockholm förra helgen för att hämta upp henne och på tisdag eftermiddag var det dags att möta upp transporten från Grekland. De här bilderna tog volontären för adoptionsorganisationen av mitt och Lunas första möte!

Luna hade varit väldigt rädd och orolig och nervös, volontären som jag haft kontakt med sa till och med åt mig i förväg att hålla extra koll på henne för att hon hade försökt rymma innan. Hon fick lyftas ur bilen och bort till mig men det var som att vi bara klickade på en gång! Hon hoppade och skuttade och var en riktig mysboll från första stund!

Foto 2021-05-19 07 32 22

Tisdagskvällen ägnades åt bilresan hem från Stockholm, nästan 60 mil. Så vi var inte hemma förrän mitt i natten. Jag presenterade Leia och Luna för varandra ute på gården när vi kom hem och det gick jättebra så det var mest bara marsch i säng. Luna vandrade runt lite och vaknade skällande ur en mardröm några gånger men på morgonen hittade jag henne så här bredvid sängen. ❤️

Foto 2021-05-19 10 03 59

På onsdagsmorgonen tog jag in henne i badrummet och gav henne en välbehövlig dusch. Jag vet inte hur många gånger hon blivit badad under de år hon bodde i en bur men många är det nog inte.

Hon hade massor av tovor och tjock, ovårdad päls så jag spenderade en god timme eller två att försöka borsta ut den (med den lilla borsten jag har till Leia och Sixten). Så nu är den lite bättre men jag tror ändå vi ska gå och få ett proffs att ta en titt på hennes päls och borsta ur den ordentligt.

Angående rumsrenheten så har det gått över förväntan! Hon gjorde både nr 1 och 2 inne första dagen men sedan dess har hon bara kissat inne en gång! Jag tror jag har Leia att tacka mycket för det för hon följer verkligen efter Leia när vi är ute och kissar där hon kissar så hon har nog lärt sig av storasyster hur det funkar. Man måste ju tänka på att hon förmodligen aldrig ens varit inomhus innan hon kom till mig så det är inte så lätt att veta var man får göra vad.

Foto 2021-05-19 16 32 41

Vi hängde ute ett tag och jag lät henne gå i långlina, något som visade sig vara mäkta komplicerat när hon virade in sig i den flera gånger och gjorde kullerbyttor runt sig själv. 😅

Men så kom hon fram till mig och ville klappas och så slickade hon mig i ansiktet och jag bara bröt ihop. Jag bara kände kärleken och tacksamheten och så grät jag över allt hon fått gå igenom.

Foto 2021-05-19 16 32 48

Titta, ser hon inte lycklig ut? 🥰

Foto 2021-05-19 16 53 05

Hon är ganska vaktig kring sin mat så hon och Leia får äta ur var sin skål en bit ifrån varandra så att hon kan ha uppsikt medan hon äter. Leia och Sixten har ätit bredvid varandra så när Sixten kom nära Lunas skål fick han en rejäl utskällning och det har även Leia fått när hon kommit för nära.

Jag nämnde det när jag chattade med föreningen (de har hört av sig och frågat hur det går) och nämnde detta och de sa att det kommer nog gå bort när Luna inser att hon faktiskt kommer få äta sig mätt varje dag. På sheltret där hon bodde fick de dela på maten och vissa dagar fick de knappt mat så det är ju förståeligt att hon tror hon måste slåss om den.

Det har för övrigt gått väldigt bra med både katten och hönsen. Hon får spel ibland och vill leka med dem men hon verkar i alla fall inte vilja äta upp dem? 😅

Foto 2021-05-19 18 32 40

Det här var första kvällen jag satt framför teven och hon somnade på mattan och jag kunde inte låta bli att undra om hon någonsin sovit på något mjukt innan.

Foto 2021-05-20 11 44 23

Hon sover fortfarande på golvet och har inte heller kommit upp i tv-soffan till mig men i torsdags klättrade hon upp i soffan på verandan och la sig på rygg i mitt knä. Hjärtat smälter ju alltså.

Foto 2021-05-20 09 40 28

Så det var vår första vecka tillsammans!

Jag tänkte jag skulle lägga upp lite svar på frågor jag fått upp Luna i ett annat inlägg så har du några frågor, lägg dem i kommentarerna så tar jag dem då!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier