Tillskott i hönshuset!

I samma veva som tuppen togs bort blev två av hönorna  – Mumin och Doris – ”sura”. Det innebär helt enkelt att de lägger sig för att ruva. Varför det kallas att en höna ”surar” är oklart, tycker det låter lite otrevligt? Men jaja. Vi behöver inte gå in på filosofiska biten just nu.

Foto 2021-06-23 10 28 05

Det tog några dagar för mig att fatta vad som hände så jag hann plocka bort en massa ägg från dem, något som resulterade att de i slutändan bara låg på tre ägg, de sista tre som var befruktade (eftersom att tuppen sedan försvann).

Men sedan fick de ligga där. Var ute nån gång per dag för att äta och dricka och sandbada och sen in igen och ruva.

Foto 2021-06-23 10 27 38

Och typ 18 dagar efter att tuppen gick vidare så hittade jag hål i två av äggen på förmiddagen runt halv elva. Att hålla i ägget och höra hur kycklingen piper där inne, det är magiskt!

Anledningen till att det är ett kryss på ägget är för att jag skulle veta vilka ägg som de ruvade på. De andra hönorna fortsatte nämligen att klämma in sig och värpa i samma rede och då snodde de ruvande hönorna åt sig det ägget och började ruva på det med. Men det var ju fruktlöst eftersom jag inte har nån tupp och de äggen skulle ändå blir övergivna eftersom hönsen troligtvis lämnar okläckta ägg när de första kycklingarna kläckts. Och eftersom de äggen låg flera dagar efter i ruvningstid (de ska ruvas på i 21 dagar) så hade de inte blivit något.

Sorry för förvirrande förklaring. Hoppas nånting made sense.

Foto 2021-06-23 15 21 06

Och sen samma dag, på eftermiddagen runt klockan tre den 23 juni, hade två kycklingar kikat fram ur äggen, fluffiga och pipiga! Sååå underbara!

Jag fick lite bannor för att jag plockade upp kycklingarna eftersom hönorna då kan bli förvirrade av min doft och i värsta fall förskjuta kycklingarna så sedan dess har de snällt fått ligga kvar hos mammorna.

Sedan åkte jag iväg över midsommar och min granne (och urmamman till alla mina höns eftersom jag fick äggen som jag kläckte från henne) Jennifer kollade till dem på lördagen. Då hade tyvärr en av kycklingarna dött, blivit mosad. Ingen aning vad som hänt men det är väl naturens gång. Som Jennifer sa, om den hade varit frisk och stark hade den kunnat ta sig ur situationen. Sorgligt men det är bara att gå vidare.

Den tredje ägget blev ingenting alls så det åkte i soporna. Jag lät det ligga kvar några dagar men efter två-tre dagar tappar hönsen helt fokus på ägget då fokus nu flyttat till att vara mamma.

20210628_JF_LaLinda-1427

Den lille som blev kvar döpte jag till Agda! Man måste ju ha en Agda när man har höns. Här är lilla Agda fem dagar.

20210628_JF_LaLinda-1505

En morsk liten kyckling som redan fått små fjädrar på vingarna och pyttesmå stjärtfjädrar. Teckningen i ansiktet är så otroligt vacker!

20210628_JF_LaLinda-1462

Redan efter nån vecka så tog mamma och mamma höna ut lilla Agda på promenad ut på gården och lärde henne picka och sprätta.

Det är så gulligt, de tar båda hand om kycklingen, det brukar kunna bli bråk om det är flera hönor som ruvat fram kycklingar, speciellt om det bara blir en, men inte här. De samarbetar och tar hand om den tillsammans.

Det är ju speciellt intressant i och med att man inte vet alls vems ägg kycklingen kommer från egentligen, det kan ju vara någon av de andra också eftersom de alla värpte på samma plats. Men det spelar ingen roll, de som ruvar tar ansvaret. It takes a village liksom. Så fint.

20210628_JF_LaLinda-1563

Min första naturruvade kyckling, kan inte förklara hur pepp jag är på detta! Välkommen Agda!

Hej hej semester!

Jag har semester! Det är dag fyra och jag tycker faktiskt jag glidit in i semesterlunken alldeles utomordentligt i år.

Foto 2021-07-04 14 23 28

Jag har badat! Det hjälper alltid för att få semesterfeeling. Det har varit bisarrovarmt här senaste veckan (27-30 grader varje dag) så för att hjärnan inte ska koka bort måste man nästan doppa den nån gång om dagen.

I söndags tog jag med mig SUP:en och så mötte jag upp Jenny och hennes barn för att paddla, bada och fika. Jag tänkte jag skulle vara borta nån timme, slutade med att jag var borta mest hela dagen. Så ljuvligt var det!

Foto 2021-07-04 14 41 52

Vi paddlade/simmade ut till flotten där vi dukade upp fika och Ove dubbade flotten ”Oves ö” dit alla var välkomna.

Foto 2021-07-04 14 46 29

<3

Foto 2021-07-04 15 06 21

Sedan ville Jenny testa SUP:en och det tog typ tre försök sedan paddlade hon på utan problem. Själv kan jag fortfarande inte stå upp mer än fem sekunder. Men jag är inte kränkt eller missunnsam eller så. Nej då. 🙃

Foto 2021-07-04 20 05 48

Det har kommit en liten kyckling! Naturruvad och kläcktes för ganska precis två veckor sedan. Och redan sover den under mammas (en av dem) vinge uppe på pinnen. Imponerande! Vilmer (syrrans son) är två månader och kan varken sitta eller stå, än mindre flyga upp på en pinne. Vi människor är värdelösa som släkte alltså.

Foto 2021-07-06 18 36 59

Och så har jag badat mer! Härom dagen efter att jag haft familjen här på ett målarpass åkte jag iväg och tog ett kvällsdopp i en sjö i närheten (där vi städade för nån månad sen om du minns?)

Foto 2021-07-06 21 13 10

Och sen kom Carin igen! Hon har varit i Skellefteå och hälsat på sin mamma och är nu på väg söderut igen så passade på att stanna här och dricka en massa vin och äta middag. Ljuvligt.

Foto 2021-07-07 10 44 01

Och det är semestern hittills. Rätt lojt och lugnt och så. Alldeles precis perfekt.

Sommarens husprojekt – måla fönster och vindskivor!

Hej och välkommen till sommarens stora husprojekt – att måla vindskivor samt fönstren på övervåningen!

Mitt hus är ju byggt på 1880-talet. Det är så klart renoverat ett par vändor sedan dess men det finns också en hel del ställen som skulle behöva en liten uppiffning, bland annat vindskivorna och fönstren på ovanvåningen.

IMG_2156

Fönstren på nedervåningen byttes för ett par år sedan till 3-glasfönster (förmodligen i samma veva som man påbörjade en fasadrenovering som aldrig blev klar) och jag övervägde att göra detsamma på övervåningen men jag är ärligt talat inte så sugen. Jag tycker om de där gamla 2-glasfönstren, tycker de är charmiga och om de är hela och okej ser jag ingen anledning att byta ut dem.

Många motiverar ett fönsterbyte med att det ska spara på elkostnader eftersom isoleringen blir bättre och värmen inte sipprar ut men som jag förstår det är den besparingen så liten att det krävs väldigt många år för att investeringen ska återbetala sig. Samt man kan få problem med ventilation eftersom att de nya fönstren är just det – täta.

IMG_2166

Beslutet föll alltså då på att helt enkelt måla om de gamla fönstren och i samma veva även måla vindskivorna högst upp (du ser före och efter här ovanför mitt sovrumsfönster).

På ett ”vanligt” hus hade detta blivit relativt enkelt då de flesta hus bara har två kupor (kortsidor? Ändar?) Mitt hus är ju dock lite speciellt och har således fyra kupor = dubbelt så mycket jobb. Kul!

IMG_2169

Jag är dock både höjdrädd och livrädd för stegar så min käre morbror Roger tog sin an målningsuppdraget! Han snodde dessutom ihop knäskydd då det annars blev väldigt obekvämt att stå på en stege med knäna mot ett steg under lång tid.

Snajdigt va? Vad gjorde man utan silvertejp alltså?!

IMG_2163

Mormor har varit med också, hon är arbetsledare och säger till om man missar en fläck. 😎 Tycker det är så mysigt att hon vill vara med och umgås! Hon är så glad och munter, men det fattar man ju, 92 bast, man kommer ju inte ut så mycket.

IMG_2167

Rullatorn är med så hon är på hugget när det vankas fika.

Fika är för övrigt ett måste när det ska målas. Generellt när det gäller gårdsarbete tycker jag faktiskt.

IMG_2176

Har man riktigt tur så blir det kanske lite korvgrillning också! Vi gör liksom en heldag av det.

Tycker så mycket om de här dagarna, då gården är full med folk och det surrar av liv. Så mysigt.

IMG_2200

Vindskivor och fönsterkarmar färdigmålade! Fönstren blir alltså vita, precis som nere, och så är tanken att göra röda foder så att det matchar uppe och nere.

Foto 2021-07-06 15 22 37

Igår målade Roger på framsidan så nu är det bara västra sidan kvar, över garaget (den sidan man aldrig ser). Och jag håller på med näst sista fönsterparet.

Så snart kanske vi kan ta tag i att måla själva huset. Eller så blir det nästa år. Den som lever får se.  🙃

Jag är vaccinerad!!

Jag är fullvaccinerad! Tog andra dosen idag och det känns SÅ BRA.

Jag har lite huvudvärk och är lite öm i armen men det är ju inget att orda om. Så var det ju när man tog stelkrampssprutan i sexan med.

När jag klev in i curlinghallen på Skyttis idag, där vaccinationerna sker i Övik, kändes det lite läskigt och lite högtidligt. Läskigt för att uppställningen av det hela kändes väldigt militärsjukhus eller naturkatastrof eller något liknande.

Men högtidligt för att det är ändå historiskt. Vi är med när historia skrivs. Och efter allt vi kollektivt gått igenom de senaste 18 månaderna så är det snart över. Hoppas jag. Jag var så pepp att jag sjöng för full hals hela vägen hem i bilen!

Foto 2021-05-20 14 19 34

Foto 2021-05-20 14 25 09

Jag fick första dosen för sex veckor sedan, den 20 maj. Och så andra dosen idag!

Är kanske lite för tidigt att uttala mig om biverkningar men förutom nämnda huvudvärk och ont i armen vid sticket så har jag haft noll sådana. Kanske beror det på att jag ju faktiskt haft covid, eller så blev det bara så. Vem vet med allt det här. Jag tackar och tar emot i alla fall.

För mig var det aldrig något att fundera på, om jag skulle vaccinera mig eller inte. Det är en sjävklarhet. Kan man så bör man. Och inte bara för sig själv utan för alla där ute som faktiskt riskerar att dö av sjukdomen.

Och för att jag vill kramas igen.

Midsommar på Ulvön

Hej och välkommen till årets midsommarinlägg!

Midsommarhelgen spenderades enligt tradition (tre år i rad är ändå tradition va?) på Ulvön. Dock hängde vi i år i Ulvöhamn istället för Sandviken som tidigare. Det gjorde att vi på lördagen kunde gå ut på lokal och äta middag – något som är lite svårt när man bor i ett fiskeläge långt från.. well.. allt.

Men vi kommer till det. Vi börjar på fredag förmiddag då vi anlände till ön.

Foto 2021-06-25 12 05 36

Vi bodde i den här sjöboden (och grannen – båthuset) som jag och Jonas besökte i början av juni förra året om du minns. Hela gänget bara ramlade ner på den lilla bryggan (Verandan? Bron? Altanen?) utanför på en gång och landade mentalt inför en helg av noll måsten och massa härlighet.

Foto 2021-06-25 13 37 08

Vi satt där nån timme eller så och bara hade det gött innan vi tog oss samman och började fixade midsommarlunch – och oss själva. Så här såg jag ut!

Eftersom Sara inte var med (😢) så blev det ingen midsommarkrans tyvärr. Men jag vägde upp med sol i klänningen!

Foto 2021-06-25 14 07 27

Sedan dukades det upp midsommarlunch på gräsmattan mellan bodarna! Bockar och en gammal dörr med ett lakan på blev bordet och så dikesblommor i tillbringare som piff.

Älskar att alla tjejer var så low maintenance och tog allt som det kom och gjorde det bästa av allt. Kolla på dem bara! Jenny, Linda, jag, Carin och så Frida på kanten som inte kunde vänta utan gick på nubben dirrrrekt!

Foto 2021-06-25 14 50 13

Hej Jenny! Hej färjan! Det är lag på att vinka till färjan när den åker förbi va? Vi gjorde det i alla fall. Varje gång.

Foto 2021-06-25 16 55 04

Efter lunchen så badade vi! Det var svinkallt men rosévinet värmde.

Foto 2021-06-25 16 13 43

Kan det bli mer drömmigt? Nja.

Foto 2021-06-25 16 17 55

Jag har inte träffat Frida på typ 10 år men hon är en kvinna efter mitt eget hjärta. Så cool och stark och ball.

Foto 2021-06-26 13 06 59

På lördagen gick allt lite långsamt till en början. Vi låg mest här och var.

Foto 2021-06-26 11 01 53

Åt en massa frukost. Äggröra och mumsigt bröd och vattenmelon och granola. MUMS.

Foto 2021-06-26 14 30 12 (1)

Tårtan som vi glömde på fredagen blev eftermiddagsfika på lördagen istället. Självklart var det Jenny som varit framme och skapat denna magi.

Foto 2021-06-26 18 40 28

Sedan piffade vi oss igen för att göra lördag på byn!

Foto 2021-06-26 19 18 33

Jag hade med mig min drönare så flög ut den och tog en gruppbild på oss! Leia var inte så pepp på att vara med.

Foto 2021-06-26 19 39 51

Sen promenerade vi längs med hela hamngatan, längst bort till hotellet där vi skulle äta middag.

Foto 2021-06-26 20 05 02

Till fördrink blev det Bellas kreativa geni, bland annat denna supersura drink.

Foto 2021-06-26 20 31 13

Varmrätten blev en fjällko med rostad potatis. Älskar att de helt enkelt kallar rätten ”fjällko” och sedan använder olika styckdetaljer varje kväll för att maxa användandet av djuret.

Foto 2021-06-26 21 29 23

Till efterrätt minns jag inte vad jag åt (och hittar inte menyn på deras sajt) men det var någon typ av glass med typ kaksmulor till. Och så en version av en Old Fashioned med norrländsk touch som var helt magisk!

Ulvö Hotell är en riktig upplevelse ur en gastronomisk synvinkel så gillar du att äta och dricka gott rekommenderar jag det starkt! Och ja, jag känner dem som driver hotellet. Men fortfarande sjukt bra mat.

Foto 2021-06-26 21 56 46

Och så upptäckte Carin läppstift och så här glad blev hon över det!

Foto 2021-06-26 22 48 21

Sedan gick de andra på fest och jag gick hem. Strosade i solnedgången helt själv längs med hela hamnpromenaden och sommaren bara spratt i mig.

Foto 2021-06-26 23 07 30

Köpte en sten på vägen (som Carin fick i present).

Foto 2021-06-26 23 54 51

Och så myste jag ner mig med de här damerna i natten som aldrig blev mörk.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier