Juli

Det spöregnar och blåser storm ute och jag känner att hela den här sista sommarmånaden har regnat bort? För augusti ska ju vara en sommarmånad? Säg det till 20 mm regn och 13 grader där ute.

Jaja, nu ska vi inte vara bittra utan nu tittar vi på varma goa juli istället!

Foto 2021-07-07 15 32 52

Den sjunde juli blommade pionen som bara den! Den hade fått lite vit målarfärg på sig efter målningen av fönsterkuporna men det matchade ju liksom.

Åh, tänk att den ändå var så nyligen den blommade. Jag trodde det skulle dröja mycket längre innan den blommade, vi flyttade ju hit den för två år sedan från Kvaved och pioner brukar vara kinkiga på att flyttas så det gjorde mig väldigt glad.

Foto 2021-07-09 16 32 54

Jag påbörjade det något, såhär i efterhand, ambitiösa projektet att måla om huset. Tänkte ju bara testa lite. Så nu har jag en halv vägg målad och det regnar hela tiden. Men jag måste ju ha något att göra nästa sommar med tänker jag?

Foto 2021-07-09 19 16 45

När jag hade mäklaren här för att värdera huset (ville låna upp för att baka in topplån och få lite renoveringspengar) så sa hon att det kändes lite ”rörigt” och inte så ”enhetligt”.

Nämen jag förstår inte vad hon menar. Det är ju bara ett hus med två olika sorters fasad, olika färger och sen ett grönt jävla plåtgarage? Jätteprydligt ju!

Så jag jobbar på att åtminstone få färgen på huset enhetlig – därav målar jag eterniten (som jag börjat gilla??) i samma ljus ljus gul som är på träpanelen som förra ägarna började slå på men inte kom så långt.

Jag vet hur det känns med halvfärdiga projekt, om man säger så.

Foto 2021-07-10 13 04 12

Ni minns lilla kycklingen som kläcktes där i slutet av juni? Den blev bara tre veckor sedan avslutades Agdas lilla liv abrupt när Luna skulle busa eller leka eller jag vet inte vad. Men det slutade att hon råkade bita ihjäl den lilla kycklingen.

Jag stod bredvid när det hände och skrek i panik åt Luna. Hon tittade på mig helt skräckslagen och såååå skamsen med den lilla kycklingen i munnen. Jag bände loss den ur hennes käkar och den slöt ögonen och dog i min hand.

Fan vad jag grät. Hulkgrät i en halvtimme och kände mig som världens sämsta människa. Men fick landa i att olyckor händer och livet går vidare. Så begravde jag kycklingen med den lilla jag fick avliva förra sommaren.

Två somrar och fyra kycklingar och en tupp har strukit med. Det här med att ha djur är en brutal lektion om döden ibland alltså.

Foto 2021-07-10 13 04 45

Mammorna gick omkring och letade kycklingen förvirrat i nån dag men sedan gick de också vidare.

Foto 2021-07-10 17 49 27

Första lördagen på semestern gick jag på lokal! Man hade precis ändrat restriktionerna så vi fick sitta åtta personer vid samma bord och jag var fullvaccinerad och detta var nog första gången jag kände att livet kanske skulle kunna bli som vanligt till slut ändå.

Foto 2021-07-10 17 49 43

Linn och jag gick i parallellklass genom högstadiet och gymnasiet och sedan bodde vi i Stockholm en stund samtidigt men nu bor hon i Lund och vi ses typ en gång om året men det är lika roligt varje gång. Linn är en av de roligaste personer jag känner och har behållit den platsen i typ 25 år. Ändå bra gjort!

Foto 2021-07-10 18 00 36

Jenny. <3

Foto 2021-07-10 18 02 29

Jag tyckte att jag var så smart som tog två förrätter istället för en huvudrätt (färskpotatis och råbiff) men insåg sedan att jag åt EXAKT samma sak för ett år sedan när vi var på samma restaurang. Ett geni är vad jag är. Två gånger om. Dock fick jag mer än en potatis denna gången.

Foto 2021-07-10 19 35 22

Efter sisådär två timmar var vi tvungna att lämna vårt bord men lyckades haffa typ hela bardelen istället. Regeln om att inte få stå upp och ”hänga” i baren var dock svår för vissa efter några drinkar och till slut fick en i vårt gäng (inte jag) uppmaningen ”om jag måste säga till dig en gång till får jag be dig att gå”.

Efter det satt alla snällt ner.

Foto 2021-07-11 11 36 39

Mamma hade odlat majs med gamla popcorn och de växte så de knakade. Nu är de högre än mamma OCH har lila hår.

Jag som faktiskt köpte ”majsfrön” har inte alls lika höga och de har inte lila hår så mitt tips: odla popcorn.

Foto 2021-07-14 14 52 48

Juli bjöd på en hel del loppisar – som sig bör! En onsdag då det var sådär bisarrt varmt åkte jag och mamma och Anna och Vilmer på en runda.

Den bästa biten av den rundan var nog AC:n i bilen. Och när jag träffade en följare på den lilla matbutiken i en liten by här i krokarna och hon sa att hon blev ”starstruck” av mig. Jag blir så sjukt ödmjuk och lite awkward när sånt händer. Jag är ju bara jag liksom? Det var i alla fall himla fint och gjorde mig jätteglad!

Foto 2021-07-14 15 55 40

Vi avslutade rundan på gräsmattan utanför caféet i Moliden då också Vilmer fick sprattla av sig lite.

Foto 2021-07-14 16 08 04

Han hade finaste tröjan på sig! ”Min moster är min bästis, så det så!” står det på den. ÄLSK.

Foto 2021-07-14 16 09 21

Älskade unge.

Foto 2021-07-14 12 06 14

Det bästa med loppisar på landet är att många har djur! På en av gårdarna fanns dessa magiska varelser – mohairgetter! Det är sådana här eller alpackor jag ska ha när jag köpt en större gård. Är de inte magiska?!

Foto 2021-07-16 11 05 09

Min lyxiga tomatplanta växte och frodades! Såg lite knorrig ut men den mådde ändå fint?

När jag köpte den på en växtmarknad var den redan ganska stor. Kvinnan jag köpte den av sa att just den här sortens tomat i Italien var en statussymbol, betydde att man var rik!

”I Polen är parabolantenner status – i Italien är det dessa tomatplantor!”. Jag antar att hon var från Polen? Eller var det Rumänien? Jag minns banne mig inte. Poängen var i alla fall solklar – tomaterna gjorde mig dyr.

Foto 2021-07-16 15 58 48

Jag var hos Sandra och gjorde brow lift och lash lift (sååå bra) och fick Margaretas palett av henne. Den är magiskt fin och nånstans här började min kärlek för färgglad ögonskugga göra comeback!

Foto 2021-07-17 13 39 53

En lördag åkte jag och mamma till Grundsundas hembygdsgård och åt våfflor! Alltså dessa magiska sommarställen, jag måste bli bättre på att utflykta dit. Det ÄR ju så mysigt.

Foto 2021-07-17 14 02 58

Och mamma sprang på två kvinnor som hon gick i skolan med! Man kan ju lugnt säga att de slungades tillbaka i tiden på en gång. Kolla mamma, har knappt aldrig sett henne så lycklig och glad. Det var fint.

Foto 2021-07-19 18 17 07

Och så kom Frida och hennes kids på besök! Frida var ju med på midsommar om du kanske minns.

Foto 2021-07-19 18 15 45

Jag tog med dem till Skeppsmalen, min bästa plats. Pojkarna blev bästisar med mina tjejer. Så fint.

Foto 2021-07-19 18 28 47

Luna ser mer skeptisk ut än hon var.

Foto 2021-07-19 21 46 42

Och så kom Jonas och åt middag med! Han ser ut som nån tagen ur en Astrid Lindgren-film här.

Foto 2021-07-22 16 17 23

Mer utflykt! Den här gången var vi till Umeå och Smultronstället bland annat.

Foto 2021-07-22 17 37 15

Jag fick låna babybjörnen och bära Vilmer. Alltså detta måste ju vara den ultimata nivån av mys?!

Foto 2021-07-22 16 34 01

Älskar Smultronstället! Det är alltså en handelsträdgård och café och man sitter liksom och fikar mitt i trädgården – som man kan shoppa.

Foto 2021-07-22 19 43 23

Lille Ville. Mosters ögonsten.

Foto 2021-07-24 12 35 53

En eftermiddag regnade det och Luna gjorde mig sällskap i soffan för första gången. Kärleken och tryggheten och tillgivenheten hon ändå visat så snabbt, det värmer hjärtat.

Foto 2021-07-25 17 33 33

Och sedan, innan de varma dagarna tog slut, tog jag min SUP på en vända i Skillingen. Alldeles för få gånger fick vi vara ute ihop men de få gångerna var ändå värda varenda krona den kostade.

Foto 2021-07-25 17 36 30

Tack juli. Du var lite för varm men ganska fin ändå.

En dag i och vid forsarna

Det är fredag kväll och jag sitter ute på verandan och skriver detta. Har suttit här mest hela dagen medan regnet vräkt ner, hönsen virrat ut sig på vägen och temperaturen legat runt humana 17 grader.

Är sommaren slut nu undrar många? Det tror jag inte. Men om den är det är jag sjukt nöjd med hur jag spenderade sista sommardagen.

Igår åkte jag och mamma nämligen på utflykt! Målet var Näsåker, sisådär 12 mil inåt landet från Övik. Det var närmare 30 grader varmt och efter nästan två timmar i bilen (och ett spontant men fruktlöst besök hos Jonna som inte var hemma) var vi framme och mötte vi upp Mirijam och hennes två trollungar och tillsammans avnjöt vi lite tveksam thaimat på hembygdsgården.

Efteråt haffade vi isglass på campingen (som är anlagd i en tallskog? Så coolt!) och promenerade bort till festivalområdet där Urkult brukar hålla till. Jag har själv aldrig varit på Urkult och nu har det ju varit uppehåll i två år pga The 'Rona men är sugen på att åka nästa år.

Sedan var det dags för ett av huvudmålen för besöket – nämligen Nämforsen och hällristningarna! Nämforsen är Sveriges största enskilda hällristningsplats med 2595 hällristningar bevarade, de äldsta en sisådär 6000 år gamla.

Hällristningarna ligger nere vid forsen så man har byggt en rätt avancerad spångkonstruktion så att man ska kunna komma ner för att få se dem på nära håll.

Lovar – jag satt/stod/gick inte PÅ hällristningarna. Satt bara bredvid som en riktig turist!

Hundarna förmedlar den egentliga känslan den här dagen – svett svett svett.

När vi hade tagit förtielva turistbilder och jag försökt tyda hällristningarna som INTE var älgar (det var välllldigt mycket älgar) så gick vi upp igen.

Luna vägrade att gå över bron och la sig helt sonika ner mitt på vägen så jag fick bära henne över. Gissar att det var höjden som inte var så kul för nere vid forsen hade hon inga problem och därför så tänker jag det inte var ljudet?

I alla fall. Sedan åkte vi vidare mot vad som nog kommer arkiveras som min favoritstund på hela sommaren. Att få bada i den här forsen vid Åkvisslan. Alltså. DRÖM. Så varmt, så vackert, så härligt!

Och från början var jag också skitsnygg – sminket satt och kablam vilken babe liksom!

Sedan skulle jag in i forsen och mäckla runt..

Mascaran var ej vattenfast om man säger så…

Men vad gör det när man har KUL! Och tror inte Mirijams kids blev skrämda av tanten med smink fulla nyllet för de skulle prompt in och leka i forsen med mig.

Och sedan så låg vi bara och guppade en stund. Eller – jag guppade och Juno rullade runt runt med sin flytväst och gapade ”JAG ÄR EN KORV SOM GRILLAS”. Oklart.

Är det 30 grader bör man alltid avsluta dagen så här.

Kenzas fällande dom: En milstolpe för influencer marketing och en lärdom för hela branschen

I många år var den generella samförståndet i influencerbranschen när det kom till annonsmärkning och betalda samarbeten att det enbart var de inlägg som omfattades av avtalet för det aktuella samarbetet som skulle märkas ut. Detta sticker en dom från 2021 mot Kenza Zouiten Subosic hål på och påstår istället att fler inlägg än det som avtalats mellan influencer och annonsör kan omfattas av kravet på annonsmärkning.

Nyckeln – men också faran – med influencer marketing är att gränserna mellan redaktionellt innehåll och reklam suddas ut allt mer. På grund av detta blev Kenza Zouiten Subosic, en av Sveriges största influencers, en del av ett rättsfall 2021 som kom att påverka hela branschen.

Tvisten, som till slut hamnade i Patent- och marknadsöverdomstolens, rörde totalt 31 inlägg på Kenzas blogg och sociala medier där Konsumentombudsmannen (KO) ansåg att drygt hälften av dem, 17 stycken, borde ha märkts som reklam. Kenza och hennes bolag hävdade att bara två inlägg faktiskt var en del av reklamen som omfattades av avtalet mellan henne och annonsören Chimi Eyewear, medan KO menade att även inlägg utan direkt betalning kunde räknas som marknadsföring om det fanns ett kommersiellt syfte bakom.

I den här stämningen var till exempel en resa till Zanzibar, som bekostades av glasögonmärket Chimi Eyewear, central. Under och efter resan publicerade Kenza bilder med Chimis produkter, något domstolen senare ansåg borde ha markerats som reklam eftersom resan i sig var en form av ersättning för samarbetet.

Ur domen:

Sammantaget är det därför Patent- och marknadsöverdomstolens bedömning att avtalet mellan Chimi och Kenza Zouiten inte, som Patent- och marknadsdomstolen funnit, kan anses ha varit begränsat till enbart de två inlägg som parterna skriftligen hade kommit överens om att Kenza Zouiten skulle publicera. I stället har uppdraget omfattat även andra inlägg som är att bedöma som avsättningsfrämjande för Chimis produkter och som Kenza Zouiten publicerade i samband med resan.

Fler inlägg än de som omfattas av avtalet utgör reklam

Patent- och marknadsöverdomstolen gick i slutändan på KO:s linje och dömde Kenza Zouiten AB till ett vite på 500 000 kronor. Domstolen fastslog att 15 inlägg, utöver de två som redan omfattades av avtalet, hade ett kommersiellt syfte och därmed krävde tydlig reklamidentifiering enligt marknadsföringslagen. De inlägg som var annonsmärkta var bristfälliga i sin märkning, något som också var en faktor i domen.

Avgörande var att även indirekta förmåner, som resor, kan räknas som ersättning i samarbeten. Det spelar alltså ingen roll om pengar byter händer – så länge det finns en överenskommelse mellan influencern och företaget om exponering, ska det märkas som reklam.

Ett av inläggen som ansågs utgöra reklam enligt Patent- och marknadsöverdomstolen.
Detta då Chimi Eyewear är taggade i bilden även fast de inte nämns i texten.

Ett av inläggen som inte ansågs utgöra reklam då det ej framgår att solglasögonen
på bilden är från Chimi Eyewear.

Här nedan är ett utdrag ur domen kring vitet:

Patent- och marknadsöverdomstolen ändrar Patent- och marknadsdomstolens domslut på så sätt att Kenza Zouiten AB förbjuds vid vite av 500 000 kr att medverka till marknadsföring av solglasögon genom att på Instagram, Facebook respektive bloggar, inklusive sådana som innehåller videologgar, utforma marknadsföringen på sätt som skett enligt Patent- och marknadsdomstolens domsbilagor 1–4, 6, 8, 9, 18–21, 23, 24, 26–29 och domsbilagorna B och C till denna dom, eller på väsentligen samma sätt, så att det inte tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

Detta betyder i grund och botten att Kenza inte får göra reklam för Chimi (eller andra glasögon) utan att det annonsmärks korrekt. OM hon gör det kan hon få böter på 500 000 – men den här domen resulterar inte i faktiska böter (viten).

Vad innebär detta för dig som influencer eller marknadsförare?

Domen är inte bara en varningssignal för enskilda kreatörer, utan också en tydlig påminnelse till hela branschen om vikten av transparens. Här är de största lärdomarna:

1. Allt som innebär ersättning ska reklammärkas

Om du får något i utbyte mot exponering – oavsett om det är pengar, produkter eller en betald resa – ska det framgå tydligt för dina följare att det är reklam.

2. Tydlighet är nyckeln till trovärdighet

Många influencers verkar fortfarande oroa sig för att det ska minska deras trovärdighet om de annonsmärker. Men det är ju precis tvärtom. Dina följare uppskattar ärlighet, och att du öppet visar vilka samarbeten du gör stärker förtroendet för både dig och ditt varumärke.

3. Granska dina avtal och samarbeten noga

Har du och företaget du samarbetar med en gemensam förståelse för vad som faktiskt ska reklammärkas? Detta gör ni bäst i att diskutera i förväg och inkludera i avtalet. Det är också viktigt att du själv håller koll på riktlinjerna – du kan inte förlita dig på att annonsören gör det åt dig.

4. Lagen är tydlig: lägg inte ansvaret på dina följare

Enligt marknadsföringslagen är det influencerns (och annonsörens) ansvar att se till att reklamidentifieringen är så tydlig att den inte kan missförstås. Du kan alltså inte förvänta dig att dina följare ”förstår ändå” att ett inlägg är betalt. Märk alltid dina samarbeten tydligt i början av inlägget och på ett sätt som inte går att missa.

Hur ska du tänka kring annonsmärkning?

Reklammärkning handlar inte bara om att följa lagen – det handlar om att bygga ett långsiktigt förtroende. Här är några praktiska tips för att undvika problem:

  • Använd tydliga ord som ”Reklam”, ”Annons” eller ”Betalt samarbete” – och placera dessa i början av ditt inlägg, inte längst ner.
  • Var transparent med alla former av ersättning. Får du en resa, en hotellnatt eller en produkt som betalning? Märk inlägget som reklam, även om ingen direkt betalning sker.
  • Markera visuellt. Om du arbetar med video eller stories, använd tydliga etiketter eller lägg på text som indikerar att innehållet är reklam.

Vad innebär det här för branschen?

Domen mot Kenza Zoutien AB är ett tecken på att influencer marketing börjar bli vuxen – och att både influencers och företag behöver bli mer professionella i sina samarbeten. Det här handlar inte om nya lagar eller regler på något vis – det handlar bara om att vi börjar lära oss hur juridiken är applicerbar till just vår bransch.

Sedan görs alltid en sådan här bedömning i varje unikt fall så det är omöjligt att säga exakt var gränsen går för vad som ska annonsmärkas eller inte. Där får du lita på att titta på domar – som den här – och sedan gå på sunt förnuft.

För oss som arbetar i branschen är detta en möjlighet att höja standarden och visa att influencers är seriösa aktörer som tar sitt ansvar. Det är också ett wake-up call för företag att ta större ansvar i att utbilda och vägleda sina samarbetspartners om vad som krävs enligt lagen.

Den här domen handlar inte bara om regler, utan också om förtroende. Dina följare följer dig för att de gillar dig – och att vara ärlig och transparent är det bästa sättet att vårda den relationen.

Så låt oss lära av det här och tillsammans skapa en bransch där både influencers och företag är öppna, ärliga och professionella. Transparens är inte bara en skyldighet – det är den ultimata vägen till förtroende och därmed en närmare relation mellan dig och din publik. ✨

Om att känna sig lite speciell

Reklamsamarbete med

Foto: Jonas Forsberg


 

Som tjockis har jag ofta i mitt liv känt mig exkluderad. Och gör det fortfarande – speciellt när det kommer till kläder. Onlineshoppingen har förändrats mycket bara de senaste fem åren men fortfarande, den där känslan av att gå in i en butik, få personlig hjälp och känna sig sedd och förstådd, den existerar nästan inte för oss tjockisar.

Att våga prata om att något sitter tajt över magen eller överarmarna utan att skämmas (som man så ofta får göra i butiker, fler än jag som fått ”vi gör den inte i större storlekar”?), det gör man liksom inte i vanliga butiker.

Om du är plus size vet du nästan garanterat vad jag pratar om. Tyvärr.

När jag upptäckte , det var som att en liten storm lyckliga fjärilar exploderade i hjärtat. På riktigt alltså. Glädjen över att känna sig speciell, den var liksom too much to handle. Om du följer mig på Instagram kanske du redan är bekant med företaget eftersom jag gjorde en live med dem för ett tag sedan. För er andra:

Låt mig berätta om AnnoAnno.

Det är ett danskt företag som fokuserar på personal shopping online för plus size-kvinnor. Bara för oss tjockisar alltså. Bara! Smalisar, släng er i väggen (eller gå till de andra 2819348 butikerna som bara riktar sig till er).

Jag kan liksom inte förklara hur det känns i hjärtat att ett företag på riktigt ser styrkan i den målgruppen som är tjocka kvinnor som inte vill gömma oss. Vi som också vill synas! Vi som också vill klä oss trendigt och snyggt och inte vill gömma oss i något svart tält bara för att samhället tycker vi ska gömma oss.

Så hur funkar då AnnoAnno?

Hela processen börjar med att på företagets site. Med detta förbinder du dig inte till något utan det är helt gratis. Poängen med quizet är att din personliga stylist (jupp, det är nästa steg!) ska få en bättre bild av vilken klädstil du har, vilka slags plagg du gillar och hur mycket du är villig att gå utanför din comfort zone. Du får även frågan vad du vanligtvis betalar för dina kläder så att du ska få plagg som ligger i din budget!

Sedan kan du – om du vill – få ta ett samtal med din personliga stylist för att gå igenom de förslag hon tagit fram till dig. Vill du inte det får du förslagen via sms. Jag rekommenderar verkligen att snacka med stylisten för då kan du få extra små tips som vilken typ av skor eller accessoarer du kan styla till (skor och accessoarer finns inte hos AnnoAnno).

Min styling kan du se här, jag gjorde den live med grymma stylisten Stella på Instagram!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Linda ✨ Influencercoach (@lalinda)

Vad kostar det?

Första stylingen är gratis (vanligtvis kostar den 149 kr)! Leverans, retur och byte av storlek är alltid gratis och efter varje styling mottar du en box med klädesplagg, utvalt till dig, av din stylist. Du betalar inte för kläderna på förhand utan kan returnera om du inte vill ha något efter du provat hemma. Priserna startar vanligtvis från 149 kr per plagg. Inget fuffens – inga dolda avgifter. Bara en sjukt bra service!

Majoriteten av märkena som finns hos AnnoAnno är danska (eftersom det är ett danskt företag), AnnoAnno ÄR alltså inte ett klädmärke. Mina kläder kom bland annat från Kaffe Curve, Only Carmakoma och Vero Moda Curve.

Läs svar på fler vanliga frågor om tjänsten här!

Vad tycker jag?

Alltså. Jag älskar detta. Jag älskar känslan av att bli ompysslad och att få någon annans ögon på mig, min stil och vad jag passar i. Stella tog också en kik på mitt Instagramkonto innan hon valde ut kläder så att hon kunde få en liten känsla av min stil och hon nailade i stort sett vartenda plagg.

När jag fick hem boxen och började prova så utbrast jag ”woooow” efter nästan varje plagg. Vissa funkade inte på min kropp eller så var färgen konstig mot min hy men majoriteten av plaggen var perfekta, både i storlek och i stil. Mest av allt kände jag mig så FIN! Jag hade mina vänner Carin och Jenny här när jag provade, de kan intyga mitt ooohhande och ahhhhande. Det var mer än EN ”DEN HAR FICKORRRRR!!”. Ni som fattar fattar.

Men okej – ska vi kika på mina styles nu eller?!?

Först ut – den här underbara röda kjolen MED FICKOR tillsammans med en lite tjockare vit topp. Otroligt fint material på toppen. Och så fejkskinnjackan. DÖR för den. Ett rött läppstift, stora glajjor och mina sprillans nya Nike Cortez Basic som Stella tipsade om.

Kände mig som tagen rakt ur Grease i den här looken. Klädde mig mycket så här för ett gäng år sedan men har kommit ifrån den. Men älskar den!

Meooow!

Den här klänningen kan vara något av det skönaste jag någonsin ägt. Älskar den för slappa sommardagar när man vattnar blommorna för postis liksom?

Stella stylade den med en crossbody-väska (aka midjeväska?) och det hade jag aldrig tänkt på. Men blev så coolt? Speciellt tillsammans med casual sandaler.

Den här klänningen var jag typ lite rädd för. Den är liksom tajt och med snöre (som på mig aldrig sitter på rätt ställe). Men alltså, får jag säga att jag är sjukt het i den?? Rött läppstift med väskan och jackan och det blir liksom sexy schoolteacher? Kände mig välklädd men sexig, underbar kombo!

Skinnjackan (samma som i första outfiten) gjorde det mindre skolfröken men fortfarande hot? (Ödmjukheten bara osar ur mig.)

Och så den här lite mer sommarbusiness-outfiten! Jag har länge velat ha ett par lite ”roligare” jeans så när Stella plockade fram dessa med lite slitningar och fransar längst ner blev jag helt till mig! Så sköna är de också och satt perfekt i min vanliga storlek.

Älskar också kavajen – man kommer inte ofta undan med en kortärmad kavaj men denna funkar bra för till exempel en föreläsning mitt i sommaren. Tischan under är samma som i första outfiten.

Fransarna är liksom pricken över i som gör en businessoutfit lite mer casual och cool – perfekt för mig!

Jag är supernöjd med AnnoAnno och rekommenderar dig verkligen att testa! Ingen bindningstid och du måste inte behålla kläderna så egentligen har du inget att förlora. Men du har en så mycket roligare garderob att vinna! 😉

Ja det var en massa kvällar i juni

Foto 2021-06-16 23 41 18

Det är numera officiellt – juni är min favoritmånad.

Det här är något jag kommit fram till sedan jag flyttade hem till Norrland, i Stockholm är det inte lika tydligt hur underbart juni faktiskt är! Men ljuset, grönskan, att det ploppar upp saker ur jorden vart man än går – det gör det till min absoluta favoritmånad. Den bara skriker LIVET ÄR ÅTER!

Nu är juni över så jag tänkte vi skulle kika tillbaka lite på favoritmånaden. Och försöka att inte deppa över att det är helt år till nästa gång.

Foto 2021-06-16 23 40 54

Som sagt – sådana här solnedgångar mer eller mindre varje kväll och dikesblommor så långt ögat kunde se.

Jag tänkte också skriva att vi hade väldigt många soldagar i juni och skulle leta statistik på detta. Landar på detta på SMHI:

”I exempelvis Örnsköldsvik med 80-årig mätserie har man med 108,1 mm haft sin näst blötaste junimånad efter 1991. Detta trots att man hade uppehåll både den första och den sista juniveckan.”

Jahopp. Men det där med uppehåll stämde ju i alla fall!

Foto 2021-06-15 19 16 15

Jag och mamma hakade på Friluftsfrämjandet upp på ett berg en kväll. Höga Kusten alltså. <3

Foto 2021-06-16 19 56 28

På kvällarna kom myggen (vilket jääävla myggår det är alltså) så då smög jag in i vardagsrummet och plöjde serier, bland annat nya Loki på Disney+. Så. Bra. Tacos till är sen gammalt.

Foto 2021-06-24 23 02 03

Luna börjar komma till ro. Så pass att hon knödde ner sig i Leias fåtölj och somnade. SÅ SÖT.

Foto 2021-06-18 11 28 32

Sen ska ni få höra vad jag gjorde där den 18 juni. Jag föreläste! LIVE! Bland folk!!

Majoriteten av de ca 60 närvarande var dock på länk (se teven där till vänster) så jag försökte alltså föreläsa både för livepersoner och en webbkamera. Det var inte helt lätt och jag var ganska stolpig. Inte min bästa föreläsning men då är man ju också liiiite ringrostig nu vad gäller att showa live.

Foto 2021-06-18 11 55 45

Så här såg jag ut! Hittade den här västen med dubbelknäppning från H&M och äääälskar den. Mer västar till folket.

Noterade precis nu också att jag har citroner både på telefonen och i öronen. Hihi!

Foto 2021-06-21 10 58 47

Och så röstade riksdagen ner Löfvén (och två veckor senare var han tillbaka igen typ). Bakom Jimmie Åkesson sitter min kompis Emma med visir och munskydd – ordning och reda!

Och jag frågade varför hon sitter bakom Åkesson – hon är ju miljöpartist! Hon svarade att man sitter tydligen områdesvis i Riksdagen, inte per parti. Så nu vet ni det!

Foto 2021-06-22 19 09 56

Och så en kväll hände det här!

Foto 2021-06-22 19 09 41

Jenny och Carin kom på besök! Detta är ju lyx på hög nivå eftersom Carin bor i Lund och pluggar till vardags. Jenny kunde inte ta instruktionen ”ta det lugnt” utan, när hon fick uppmaningen att dra ihop en GT så var hon tvungen att gå och plocka lite harsyra och rabarber och göra rolls royce-versionen.

Men hon vore ju inte Jenny om hon inte hade gjort det. Och glada var vi för det!

Foto 2021-06-22 19 14 27

Glad som en mussla!

Foto 2021-06-22 23 54 59

Jag bäddade om i sängen och Leia gillade tydligen också det nya bäddsetet från H&M. Tvättad bomull är alltså the shit. Samt – redan skrynkligt så behöver inte ångesta över bristen på en mangel.

Foto 2021-06-23 19 37 03

Och sen byggde jag och Carin ihop mitt bästa köp eventuellt någonsin – min hammock! Från Ellos (annonslänk).

Foto 2021-06-24 17 03 32

Inte nog med det! Jag har också investerat i en SUP! Alltså en sån där paddelbräda man ska stå på och paddla. För mig har det hittills varit mest en Sit Down Paddle Board men tänker det funkar med. Det är ju ingen tävling i njut.

Foto 2021-06-27 20 16 23

Och sen var det midsommar och när jag kom hem hade jag Frida på besök en kväll och vi grillade resterna från midsommar. Om alla ”rester”-middagar kunde se ut så här?

Foto 2021-06-27 15 53 34

Och så upptäckte jag dessa ljuvliga under vinbärsbuskarna som jag helt klart inte planterat där men de var underbara?! Hoppas de kommer tillbaka nästa år och tar med sig kompisar.

Foto 2021-06-22 23 38 49

Och det var juni. Tack för värmen, tack för badet, tack för ljuset.

Behåll myggen nästa gång är du snäll.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier