Så dubblade jag antalet följare på Instagram på ett år

En av de vanligaste frågorna jag får är ”hur får jag fler följare på Instagram?”. Och även fast antalet följare inte säger någonting hur bra business du kan göra på din kanal (utan egentligen mest är till för att stryka ditt ego medhårs) så är det så klart så att ju större publik du har, desto bättre förutsättningar har du för ökade intäkter.

I höstas gjorde jag en högst medveten och väldigt tydlig ändring i min strategi för Instagram. Och det gav resultat. I slutet av april 2020 hade jag ca 7500 på Instagram. När jag spelade in den här videon hade jag 14500, alltså en ökning på nästan det dubbla på ganska precis ett år.

Under det här året har jag implementerat ett antal nya strategier för att förtydliga mitt varumärke för att nå den publik som är intresserad av vad jag har att säga. Men vad gjorde jag? Det ska jag berätta för dig.

1. Nischade ner mig – ännu mer

Mitt första steg var att bli solklar över min målgrupp och vad jag vill hjälpa dem med – min kärna. Och min kärna är att jag vill inspirera fler till att våga satsa för att få leva ett liv de älskar. Med sina egna styrkor och förutsättningar. I grunden handlar det väldigt mycket om att hitta just de styrkorna och våga kliva ur sin egen väg. Det är ju oftast vi som lägger krokben för oss själva.

Många ser dock inte det här målet så tydligt för sig utan tänker att de vill jobba med sociala medier, som influencers eller på något annat sätt med sitt personliga varumärke. Så det pratar jag om. Samtidigt som jag också visar och pratar om hur mitt eget drömliv ser ut. Och mitt drömliv innefattar inte några privatjets eller lyxvillor på Marbella utan en liten villa på den norrländska landsbygden och några höns. Ganska mycket mer relaterbart för de flesta.

Detta betyder också att jag inte bara pratar om sociala medier i mina kanaler. Men det är där jag fokuserar på att dra in nya följare – så att det är tydligt vad de får.

2. Skapa delbart innehåll

Om du hänger med mig på Instagram har du säkert märkt att jag lagt upp mycket mer grafiska inlägg där det senaste halvåret. Detta är något som gör att folk delar och sparar mina inlägg i en mycket högre utsträckning än tidigare. För när jag bjussar på ett inlägg där jag lär ut något eller ger tips, om du delar det till dina följare så har ju du i din tur bjussat dem på något värdefullt – utan att själv behöva skapa något.

Och tänk själv – vad är större chans att du delar? En grafisk bild med ett tips eller citat – eller en bild på mig? Jag tror svaret är ganska självklart (lovar, jag blir inte kränkt 😉).

3. Satsa på Reels

I genomsnitt når inläggen i mitt flöde ca 70% av mina följare. Men om du tittar på mina Reels så är antalet visningar ofta det dubbla av antalet följare jag har, alltså 200%. Jag har Reels som sträcker sig ända till 180 000 visningar! Därför bör du satsa på Reels.

Instagram trycker alltid lite extra på sina nya funktioner. Och även fast vi haft Reels nu i nio månader (lanserades brett den 5:e augusti) så är det många fler som tittar på de korta videoklippen än som producerar dem – alltså finns fortfarande en stor möjlighet här till att synas för en ny publik och därmed knipa nya följare!

Fokusera på utbildande eller väldigt nischat innehåll med en humoristisk twist så kommer det gå finfint!

4. Haka på aktuella händelser

En anledning till att jag växte mycket i december/januari var att jag var väldigt aktiv i diskussionen kring NAKD och hur de behandlat sina influencers och anställda. Mitt inlägg om #nakdgate fick enorm spridning och visades för över 50 000 människor.

Men det är bara ett exempel. Att engagera dig i aktuella händelser och prata om sådant som gör dig förbannad, det engagerar folk! Folk som kanske blir lika förbannade över samma sak men inte har lust/ork/privilegiet att kunna prata ut om det på samma sätt.

Så, säg vad du tycker, det kommer dra till sig personer som brinner för samma sak som du – och rensa bort de andra.

5. Använd alla Instagrams funktioner

Instagram vill ju hemskt gärna att du använder alla funktioner de har byggt till dig. Flödet, stories, live, IGTV, reels – har jag glömt något?

Och förutom att algoritmen kommer uppmärksamma dig lite extra om du sprider ut ditt innehåll över de olika funktionerna så kommer du förmodligen nå olika personer med dem. Vissa gillar Reels jättemycket medan andra helst kollar på livesändningar. Så se det som att du helt enkelt möter dina följare där de är!

Och det var det! Är det något tips du kommer testa redan idag? Let me know!

Odlingssäsongen 2021 är igång!

Luktärtssådd 210503

Äntligen är odlingssäsongen för 2021 igång! 🌱🌱🌱

Idag åkte luktärtorna ner i jorden och dahliorna växer så det knakar uppe i gästrummet. Jag fick en fröleverans härom dagen och blev lite chockad över hur mycket jag hade klickat hem. Men det känns också lite som att det lätt blir så? Man sitter där och klickar runt och hjärnan ba ”nämen klart vi ska ha lite majs! Och sockerärtor är ju så gott! Och en JÄTTEPUMPA HUR COOLT?!” och helt plötsligt har man köpt fröer för 600 spänn.

Men det finns ju värre saker att lägga pengarna på tänker jag?

Luktärtssådd 210503

I år har jag köpt luktärtor från hon som i Instagrams luktärtsvärld är QUEEN – Cecilia Wingård. (Om du vill veta hur jag sår mina luktärtor så följer jag hennes råd till punkt och pricka. Du hittar dem här!)

Sorterna jag satt i år är:

  • Monarch’s Diamond
  • Aurora Borealis
  • Earl Grey
  • Kingfisher
  • Prima Donna
  • Royal Rose

Luktärtssådd 210503

Förra året försådde jag massor och det mesta dog. Typ alla kålplantor strök med och de som överlevde hann knappt ikapp det jag direktsådde.

Så min strategi för i år är – gör det du tycker är kul, skit i resten.

Jag odlar ju inte för att jag måste. Jag är ju så pass priviligerad att jag kan gå till ICA och köpa min mat och behöver inte odla den själv. Så alla typer av tvång och måsten associerade med odlingen går liksom bort i år. Det ska vara mysigt och skrota runt. Ska anamma Brita Zackaris ”radgard” lite mer.

👉🏻 Hur min första odlingssäsong gick kan du läsa här!

Luktärtssådd 210503

Om jag köpte luktärten ”Aurora Borealis” bara för namnet? Japp.

Luktärtssådd 210503

Snön är snart borta och påskliljorna blommar snart. Allt det bästa är framför oss. 😍

Luktärtssådd 210503

Så här glad är jag för det!

När jag sa hej då till vintern på skoter

Foto 2021-03-21 13 03 30

Ändå sjukt hur bisarrt cooll en skoter kan göra en. Det är nånting med hjälmen som gör att man ser ut som en alien och en wrestlingsnubbe samtidigt. Oklart.

I alla fall. För ungefär en månad sedan åkte jag och mamma upp till syrran som bor i Lögdeå. Det var sista riktiga vinterhelgen tror jag och vi gjorde det bästa av den. Annas sambo är gammalt skoterproffs så det är mycket skoter där uppe. De har typ ett dussin (inte riktigt men ändå) så vi tog var sin och åkte ut på tur!

Foto 2021-03-21 11 28 00

Det var första gången jag körde skoter förutom på skotersafari så det var lika delar väldigt spännande och sjukt läskigt. Jocke åkte först och skuttade runt på plogkanter och över hopp (ser enkelt ut men HJÄLP), efter kom Anna med mamma på bönpallen och sedan jag.

En tanke jag återkom till flera gånger var att jag velat ha ett bälte eller i alla fall ett ryggstöd! Nu skulle liksom underarmarna göra hela jobbet att hålla mig kvar på skotern och efter ett par mil av att tjurhålla sig fast och försöka gasa och bromsa samtidigt så kan jag lova att träningsvärken dagen efter inte var att leka med.

Foto 2021-03-21 11 45 32

Så hård.

Foto 2021-03-21 11 45 45

Lite då och då fick vi stanna och ösa upp lite snö på kylaren för att skotern blev för varm (?). Något med att snön i vanliga fall sprutar upp och gör det själv men på vårvintern när det mest är is så blir det inte så.

Tror jag.

Foto 2021-03-21 11 57 37

Vi åkte från Lögdeå och upp på ”Ava-fjället” som inte alls är ett fjäll egentligen men ett berg där man har placerat sisådär ett dussin vindkraftverk. Så där snurrade vi runt.

Jag vet att många har åsikter om vindkraftverk men jag gillar dem på något underligt sätt? De är liksom så stillsamma och monstruösa på samma gång. Kan inte riktigt förklara det.

Foto 2021-03-21 12 11 50

Till slut kom vi fram till den här lilla stugan! Det blåste storm så det var helt omöjligt att sitta i ett öppet vindskydd och elda så detta var helt fantastiskt!

Foto 2021-03-21 12 23 46

Så nöjda personer! Syns det att de är släkt?

Foto 2021-03-21 12 36 53

Vi fick fjutt på brasan och la mackjärnet vi hade med oss ovanpå. Grillade mackor måste ju vara den bästa utflyktsmaten ändå.

Foto 2021-03-21 12 40 04

Mamma var rackarns nöjd i alla fall!

Foto 2021-03-21 12 48 19

Hejhej där borta är havet!  👋

Foto 2021-03-21 12 12 28

Och just! Nånstans längs vägen flög jag av skotern när jag tog i lite för mycket när jag skulle över en plogkant och jag åkte åt ena hållet och skotern åt andra hållet. Minns att det enda jag tänkte när jag flög genom luften var ”måtte skotern inte gå sönder den är inte min!!”.

Men inget gick sönder, varken jag eller skotern även fast jag landade på de enda tre meterna grusväg som var på de två mil vi körde. Jag hade ett fett blåmärke över halva underarmen i några veckor och har fortfarande inte riktigt fått tillbaka känseln helt men det kunde gått värre!

Mamma lyckades också halka på isen, halvt gå ner i spagat och smälla knät i isen. Inte heller jätteskönt men inga trasiga ben! Då får man ändå vara nöjd.

Det syns inte så bra på bilden men jag gjorde två hål rakt igenom benfickan på mina byxor när jag föll. Där i hade jag min telefon! Som tur är hade jag fodralet utåt och skärmen inåt, annars hade den nog varit ett minne blott.

Foto 2021-03-21 12 12 31

Och det var vinterns sista helg. Så himla bra dag. Det gör vi om nästa vinter! Minus blåmärken och livets träningsvärk tack på förhand.

Jag mår inte så bra just nu.

Jag har inte bloggat på 10 dagar. Ännu längre om man tänker på att det senaste inlägget var en vlogg. Och alltså, den här prestationsångesten man får när man inte skrivit på länge, blir man någonsin av med den? Vet att man inte ska ursäkta sig varenda gång man inte skrivit på ett tag men förlåååååt. Åh herregud jag är en sån klyscha.

I alla fall.

Jag mår inte så bra just nu. Hjärnan är grumlig och allt är lite svajigt. Det känns som att allt händer samtidigt fast mest inuti. Vissa dagar känner jag mig deprimerad. Andra bara nollställd. Och ibland är jag jätteledsen.

Min morfar dog på påskhelgen. Vi hade begravning för honom i fredags. Halva begravningen grät jag inte alls medan folk snörvlade runt mig. Undrade om det var något fel på mig, jag gråter ju jämt. Men så när vi skulle gå fram till kistan brast det helt. Lilla moffa med de bästa kramarna. Jag tänker mycket på mormor som är ensam efter 65 år och på mamma som tar hand om mormor och undrar om hon hinner sörja själv.

Det är väl ”det enda” som ”hänt” egentligen. Utåt i alla fall. Men inuti har det varit världskrig den senaste tiden. Jag har äntligen på riktigt bearbetat det trauma jag var med om i tonåren och samtidigt kommit till insikter om beteenden jag har som inte alls är sunda. Riktigt destruktiva faktiskt. Och allt det medan det också händer en massa saker i min business och kring andra professionella uppdrag.

Så det är stormigt. Och min energi går verkligen upp och ner som en bergådalbana. Den tröttaste av klyschor men det känns verkligen så. Ena stunden är jag en duracallkanin och nästa sitter jag bara och stirrar tomt ut i luften.

Jag önskar jag kunde säga mer. Berätta mer så att du skulle förstå allt som händer. Men ärligt talat har det knappt landat i mig än, jag är mitt i twistern, så det vore inte rättvist mot varken mig eller nån annan att gå in på detaljer nu. Men det är mycket som vill ut, så förr eller senare kommer jag nog släppa ut det i världen. Bara inte nu.

Våren är nästan här nu. Jag har två stora snöhögar kvar på gården men om vi får en varm vecka så är de nog borta också. Jag längtar efter att få sätta nävarna i jorden, sitta ute och äta frukost och vara i skogen igen. Vi får en sommar till. Snart är livet tillbaka.

113. Minisode: Det största misstaget nya influencers gör

DET STÖRSTA MISSTAGET NYA INFLUENCERS GÖR / Jag har jobbat med digitala influencers i över 10 år och det är en sak som fortsätter komma upp om och om igen när det gäller för nya influencers att börja tjäna pengar på sina kanaler.

Eller rättare sagt – INTE tjäna pengar.

Det misstaget är att ta emot produkter som betalning för samarbeten. Gör det INTE! Varför berättar jag i dagens avsnitt.​

Hur ska du gå till väga för att ta betalt för dina samarbeten?

Ladda ner min gratis guide här: https://www.lalinda.se/tabetaltguide/

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier