Storstadsliv dag 2; podderi, Rosendal och kristallfest

Det blev tisdag i Stockholm (den 18:e närmare bestämt) och efter frukost lämnade jag hotellet och hoppade på bussen mot Östermalm.

Foto 2021-05-18 09 25 02

De kan symmetri på Östermalm, det är då ett som är säkert.

Foto 2021-05-18 11 11 23 (1)

Jag skulle nämligen spela in ett avsnitt av Ofiltrerat med Fia! Du kan lyssna på det här.

Foto 2021-05-18 11 22 53

Efteråt hoppade hon på sin supermoderna cykel (med noll växlar och där man måste sätta en hårsnodd runt byxbenet för att det inte ska fastna i kedjan) och jag tog spårvagnen tillbaka till Djurgården och hotellet.

Klockan blev tolv så jag och mamma checkade ut, men vi hade fortfarande ett gäng timmar att slå ihjäl innan vi skulle hämta upp Luna (!!!) så vi tog en promenad längre upp på Djurgården.

Foto 2021-05-18 12 41 32

Och landade här – i Rosendals trädgård! Ääääälskar den här uppställningen med småvaser och snittblommor, måste eventuellt göra något liknande här hemma.

Foto 2021-05-18 13 59 03

Vi åt lunch under äppelträd och sedan promenerade vi förbi den här installationen (?) där det står ”this is a corner of a larger field”. Vi heter ju Hörnfeldt i efternamn så det kändes som att en bild var ett måste. Jag har ju en bild på mig framför den från när jag var där med Sanna en gång men hittar den inte nu.

Foto 2021-05-18 14 01 34 (1)

Jag köpte med mig några plantor hem, blir spännande att se om de överlever sommaren.

Foto 2021-05-18 15 12 28

Och så fick jag feeling och körde åt helt fel håll (vi skulle till Älvsjö men hamnade i Häggvik) hemma hos Ebba och hennes fantastiska vind!

The Soul Pharmacy

Ebba driver The Soul Pharmacy och säljer hela maaagiska kristaller. Hon är också min elev så vi har snackat massor på Instahram och jag har kollat in hennes livesändningar så att få komma upp på vinden och tafsa på alla underbara kristaller var som julafton!

The Soul Pharmacy

Jag plockade på mig liiiite för mycket (eller kan det bli för mycket?) och sedan satt vi i bilkö i en halvtimme innan vi hämtade Luna! Men det får ni se i ett annat inlägg.

Bolagskvinnan – La Linda AB

Idag är ingen vanlig måndag. För idag är min första måndag som ägare till mitt alldeles egna aktiebolag. Tillåt mig presentera:

La Linda AB 🥳🥳🥳⁠

Det känns så himla stort! Även om det egentligen inte kommer bli någon skillnad på den dagliga driften av företaget så känns det ändå som en rejäl milstolpe. Bolagsägare liksom.

Jag startade min enskilda firma 2010 och har sedan 2013 drivit mitt företag på heltid. Men inte förrän på min födelsedag för en dryg månad sedan ansökte jag om att starta aktiebolag. Och förra veckan fick jag registreringsbeviset!⁠

Namnet kändes så klart självklart. Bloggen har hetat La Linda sedan 2009 och sedan dess har det blivit rätt inarbetat! Bara den blå bocken på Instagram som saknas för att göra det officiellt. 🙃

Var namnet kommer ifrån? För nej, jag är inte fullt så självgod att jag döpte mig själv till ”den söta”. (På spanska betyder ”la linda” = ”den söta”).

Back in the day hade ju alla med bloggar ett coolt bloggnamn. Blondinbella. Miashopping. Hotspot.

Jag hade testat bloggnamn fram och tillbaka i många år och inget hade riktigt fastnat. Det var Lindisen (jag är inte 12), det var No Regrets (pretto och emo), det var Sc3wed (emoooo), det var Absolut Glam (var modebloggare i en kvart och ville tydligen bli stämd?).

Men så fastnade jag för La Linda. Som i ”The Linda”. La är ju bestämd form för feminina substantiv på franska (blev det där rätt? Oklart). Men som i ”hon den där Linda, the ONE AND ONLY”. Är du med?

Så så blev det.

Och nu är hon den där one and only Linda bolagskvinna. Som det kan bli.

Tillskott till familjen!

Jag är så nervös! Så pepp och laddad och nervös!

För imorgon åker jag ner till Stockholm för att hämta hem vår alldeles nya familjemedlem – Luna!

Luna

Egentligen kommer hon inte förrän på tisdag men jag och mamma åker ner lite tidigare för att få en dos av storstan och jag ska passa på att fylla i några tatueringar hos Emilia och äta middag med Sanna.

Men ja, vi blir snart 9 i familjen (5 höns, Leia, Sixten, jag och Luna) – Leia och Sixten ska få en lillasyster!

(Egentligen hatar jag när folk refererar till djur som människor och barn men låt en kvinna leva lite.)

Luna – som hittills kallats Lady (men jag kände att Lady och Leia var upplagt för katastrof) – har bott hela sitt liv på ett shelter i Grekland. Jag har adopterat henne via föreningen Grekiska Gatuhundar och på tisdag kommer hon till Sverige tillsammans med ett gäng andra hundar som också fått nya hem. Lite kul är det ju att både Leia och Sixten också är från Grekland men helt andra platser och organisationer.

Du kommer så klart få lära känna Luna närmare men nu vill jag bara dela med mig av PEPPEN!

Så länge – om du har några frågor om att adoptera djur, ställ dem i kommentarsfältet så kan jag svara i ett framtida inlägg!

Vill du veta mer om hur det gick till när jag adopterade Leia, kika på den här videon!

Födelsedag, sorg och vår – första halvan av april

Idag tror jag faktiskt vi fick den allra första försommardagen! 13 grader och sol och spf 50. Plus – den första tulpanen slog ut i rabatten!

Och med det tänker jag att det är dags att se tillbaka på vad som hände i april egentligen. Häng med, nu hoppar vi in i tidsmaskinen!

Foto 2021-03-31 11 56 08

April började med att Sara var på besök! Jag älskar när frugan kommer och hänger i några dagar, det är alltid så kravlöst och avslappnat, som det ju är att hänga med familj. <3

Hon satt mest här, framför datorn och körde workshops och föreläsningar och utbildningar och Gud vet vad och när det var extra viktiga personer på skärmen åkte skärmväggen upp och den lila jumpsuiten på. Då vet man att man inte ska fnissa i onödan.

Foto 2021-04-01 07 35 51

Jag fyllde år! På skärtorsdagen. Den första april fyller jag år, för den som inte vet. Samma dag varje år och samma skämt om skämtet varje år. Ha. Ha. Ha.

Sara vet bättre än att dra aprilskämt, hon gör istället frukost på sängen och sjunger för mig! DET är en bra wifey, det ska ni veta.

Foto 2021-04-01 08 28 29

Och så fick jag en födelsedagspuss av Leia! Eller så fick jag pussa henne. Oh well.

210401

Skärtorsdag och påsk betydde gul tårta! Och matchande tulpaner. Undrar vilket år det var min familj gled över från prinsesstårta till Carl Gustav? Det var ett bra beslut i alla fall. Heja banan och choklad.

210401

Sara och Jenny kom och firade! Och Jonas som är bakom kameran (som vanligt).

210401

Och så Carin på FaceTime! En sak jag älskar med pandemin är att i princip alla (inklusive min mamma!) har vant sig vid videosamtal. Jag älskar videosamtal med mina vänner, man kan bara ”hänga” en hel kväll på det viset.

Foto 2021-04-03 18 16 38

I födelsedagspresent fick jag denna av mamma. Jag tror detta är den mest träffande present jag någonsin fått. Grundrecept på de mest basic rätter (jag är inte en frekvent matlagare för den som inte hänger med) och jag har redan använt den ett antal gånger. Inte vaniljsåsen om nån undrar.

Foto 2021-03-31 14 49 29

En eftermiddag fick jag och Sara feeling och spelade in den roligaste reelen som skådat internet. Du kan se den här. Varning för skoj.

Foto 2021-04-03 11 52 47

På långfredagen åkte Sara hem och på påskafton åkte jag och Anna och mamma till Umeå och hamnade i ett hav av penséer.

Foto 2021-04-05 16 06 20

Några av dem hamnade här, på min veranda.

Foto 2021-04-04 14 22 42 (1)

Och sen på påskdagen, då dog min morfar. Han var nästan 96 år gammal och mormor höll honom i handen när han lämnade. Ändå så fint att vi alla vara där, jag och mamma och mormor och min morbror. Men så konstigt. Jag har aldrig sett en död person förut. Men det var så tydligt att han inte var där längre. På ett sätt såg det ut som att han sov. Men det var inte han. Han var borta. Ljuset var släckt.

Vi gick alla ut från hans rum, fick kaffe och kaka, och så fick vi komma tillbaka när de hade gjort honom fin, bytt kläder på honom och så. De hade tänt ett ljus och öppnat fönstret på glänt. För att släppa ut själen. Ingen sa att det var därför men det var så tydligt att det var just så. Så fint.

Så flög han iväg till sina syskon. Hej så morfar.

Foto 2021-04-05 10 13 10

Och hemma i Eldsmark fortsatte livet som vanligt. Hönsen värper som galna nu, alltid fullt med ägg i kylen. Äter två om dagen men hinner liksom aldrig ikapp? Måste baka mer.

Foto 2021-04-06 18 44 01

Och precis när man trodde det var vår på riktigt kom jättemycket snö.

Aprilväder säger de. Själv blir jag lika förvånad varje år.

Foto 2021-04-07 11 59 55

Och vi åkte till begravningsbyrån för att ordna inför morfars begravning och jag lämnade Leia i bilen. När jag kom tillbaka låg hon och sov såhär. Så lycklig att hon är så trygg att hon kan somna sådär.

Foto 2021-04-07 12 10 57

Efter begravningsbyrån tog vi en liten promenad nere vid hamnen. Solen sken men det blåste isvindar.

Foto 2021-04-07 12 35 38

Jag och mamma gjorde något vi aldrig gör – vi åt lunch på lokal. Närmare bestämt The Chef. Mumsigt och mysigt och fint att göra något ihop en sån dag som den.

Foto 2021-04-06 11 20 42

En dag gick jag och satte mig på Espresso House och jobbade. Det var ju inte igår man gjorde nått sånt så då var jag så här glad!

Foto 2021-04-09 11 17 30

Just. Och så blev det vinter igen. IGEN.

Foto 2021-04-09 11 19 40

Mina stackars penséer alldeles ensamma ute i snön.

Foto 2021-04-09 10 09 18

Och så pratade jag så klart med Sofia (min coach) varje fredag. Jösses vad vi nystat i skit de senaste månaderna. En vacker dag ska jag berätta om det, måste bara ut ur det först.

Foto 2021-04-10 13 02 04

Och så fyllde brorsan år och då åkte vi till Kvaved för att grilla och fira utomhus. Mormor var med!

Foto 2021-04-10 13 03 36

Hon matade Leia med korv. Mormor är Leias bästa person, hon sätter sig alltid vid henne när vi ses och ”slår” henne på benet som mormor säger. Egentligen duttar Leia mest mormor med tassen lite för att få uppmärksamhet men jag har inte tolkningsföreträde i frågan.

Foto 2021-04-10 13 04 13

Åh kolla!! Så konstigt att det var Vilmer som var där inne hela tiden! Här var det ungefär tre veckor innan han kom till oss.

Foto 2021-04-10 14 39 28

Jag tryckte ned mig på träsoffan vid grillen och njöt av solen som för en gångs skull värmde. ÄNTLIGEN!

Om jag brände mig? Lite kanske. Hade inte kommit igång med SPF50 än.

Foto 2021-04-10 14 40 57

Soooool!

Foto 2021-04-11 09 27 02

Och tussilago. Massor, massor av tussilago är det längs vägen här i Eldsmark. Som små solar som möter en på promenaden, tacksam för dem varenda dag.

Och det var det var halva april, andra halvan tar vi en annan dag!

Jag har blivit moster!

Foto 2021-05-09 16 00 00

Jag har blivit moster! 

I onsdags kväll kom han, via akut kejsarsnitt (allt gick bra egentligen, han försökte bara komma ut på ett extra bökigt sätt, med näsan först) på Umeå sjukhus klockan 18.22. Min lillasysters förstfödde son och min första systerson, lille Vilmer.

Han var ”3425 g och 50 cm kärlek ❤” som Anna skrev på Facebook.

Igår fick jag träffa honom för första gången. Han är perfekt.

Foto 2021-05-09 11 53 56

Kolla liksom! Den lille överläppen. Den lille näsan. Den lille skrynklige handen.

210509

Mormor Lotta var också med så klart. Hon tog honom direkt när vi kom, han var lite ynkig och hon fick honom lugn på en gång. Magisk är hon, mormor.

Foto 2021-05-09 14 48 04

Sedan tog jag över och lämnade inte tillbaka honom på några timmar. Lade filten som mormor virkat över honom och han somnade som en stock. Mamma och Anna fixade i huset och jag låg på soffan med en sovande bebis på bröstet och det var helt helt magiskt.

De där små andetagen och de små fingrarna som skrapar lite på en. Min livmoder ajaj.

210509

Sedan skulle det bytas blöja och det var inte populärt. Men då fick vi mysa med små bebistår en stund så vi var nöjda.

210509

Tycker allt han är lite lik sin morfar.

Foto 2021-05-09 16 25 15

Efter att han hade legat hos mig och grissovit ett par timmar la jag ner honom här en stund och han låg där i säkert 10 minuter innan han kopplade att han inte låg någon och började gny igen.

Välkommen Vilmer. Jag är redan så himla kär i dig.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier