VLOGG: loppisfynd, odling och en tråkig nyhet…
Jag, mamma och Anna tar en tur till Umeå för att gå på loppis, shoppa blommor och ett par eldfat..
Jag, mamma och Anna tar en tur till Umeå för att gå på loppis, shoppa blommor och ett par eldfat..

I veckans avsnitt av We Are Influencers blir det personligt. Eller nä, inte egentligen MEN min gäst är en av mina bästa vänner – Sara Öhman. Sara är nämligen väldigt bra på det här med data.
(Insert valfritt ”jobbar med daaata”-skämt här.)
Min kärlek till data är ganska nyfunnen. Jag är en visuell person så jag tyckte mest det lät krångligt och svårt (growth hacking liksom?!) med en massa siffror. Men som Sara säger handlar det ju om vad vi kan lära oss om våra kunder och vår business genom att analysera siffror – så egentligen handlar det om beteende. Och om det är något jag tycker är spännande så är det mänskligt beteende. Och när man kan omsätta det i excelark, DÅ blir det sexigt. 😋
I avsnittet nämner Sara tre KPI:er (Key Performance Indicator = nyckeltal) som du kan mäta för att hålla lite koll på hur bra det går för ditt Instagramkonto.
Växer du stadigt eller har du planat ut? Enligt Sara ligger en bra tillväxt per vecka på 1%. För mig betyder det ungefär 145 följare i veckan, något jag faktiskt tar – de flesta veckorna (långt ifrån alla). Den här statistiken kan du hitta på bland annat Social Blade men även i din IG-statistik.
Hur många når du ut till som inte följer dig? Detta handlar om att träffa intressealgoritmen för att hamna på ”utforska”-sidan genom att använda vissa element i dina bilder eller olika hashtags. Den siffran bör enligt Sara ligga på över 20% och den hittar du i statistiken för dina enskilda inlägg:

PS. Det gör mina oftast inte. Jag fick leta för att hitta ett som funkade. 🙊
Hur ofta ser dina följare dina inlägg per vecka? Denna siffra är viktig för att veta hur intresserade dina existerande följare faktiskt är av ditt innehåll och tar del av det. Om du har en massa följare men ingen ser dina inlägg (eller vill se) så är ju inte det toppen.
Denna siffra får du fram genom att gå till din övergripande Instagram-statistik och klicka på siffran som anger hur många ”konton som nåtts”. Sedan delar du exponeringar med ”konton som nåtts”. I mitt fall 268 875/34 396 = 7,8.

Enligt Sara bör du ligger över 7 ggr här. 7-10 är bra med 10-15 är väldigt bra. Så just den här veckan såg det helt okej ut för mig!
–
Ser dina siffror inte ut som du vill? Fundera på vad det är som inte funkar.
Lyssna på hela poddavsnittet med mig och Sara i din poddapp eller här nedan.
Gillade du det här inlägget? Klicka hemskt gärna på hjärtat!
Sara Öhman jobbar som konsult och utbildare inom digital marknadsföring och growth hacking och har tidigare varit med i We Are Influencers och pratat om hur man kan använda Facebookannonsering som influencer (avsnitt 83).
I det här avsnittet gräver vi ner oss under huven på Instagram och analyserar data, innehåll, statistik och försöker hitta svaret på frågan: ”Hur kan jag hitta siffror som gör att jag kan agera?”
Vi pratar om varför frekvens är viktigt, hur ofta du bör posta på Instagram och vilka mättal du borde följa – varje vecka.
Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Ironin i att jag tänkte mig sätta och skriva detta härom dagen då det var VÅR. Och så nu dumpar molnen snö över mig och det är klass 1-varning över Ångermanland. Tji fick jag.
Men då passar det ju bra att titta tillbaka på vad andra halvan av mars hade att bjuda på?
Pippifåglarna hälsade på på verandan. Små pippifötter gör mig bara innerligt själaglad. I'm a simple human.
Jag, Jackie och Eliotte hade ”FUN(nel) DAY” och planerade säljtrattar. Låter sjukt osexigt men var SÅ kul! Mitt mål är ju att i år automatisera fler delar av min business och detta är ett steg i den riktningen. Att få ruljans på hela systemet från freebie till sälj utan att jag ska behöver lägga mig i manuellt. Drömmigt va?
Vad tycks förresten om alla kloka ord på post-it-lapparna? Det är blandade smartheter som mina terapeuter och coacher sagt till mig och de behöver jag påminnas om med jämna mellanrum, därav lapparna. Synd bara att de suttit där så länge att jag inte längre ser dem.
Jag gjorde TikTok-pasta! För dig som tänker ”wtf?” så är det alltså en trend som gick på TikTok där folk visade upp när de lagade den här maträtten – vilket helt enkelt är allt i ett. Släng i pasta, tomater, fetaost och kryddor, in i ugnen en halvtimme och sen är det klart! Min nivå av matlagning. Mumsigt var det också!
En annan dag gick inte matlagningen lika bra. Jag skulle göra hamburgare och lyckades bränna inte ett, inte två utan TRE hamburgerbröd i brödrosten. Måste vara nån slags rekord i dumhet?
Vi firade min morbror som fyllde år! Mormor var med, nu är hon vaccinerad och klar så det kändes så härligt att kunna klappa på henne igen. Hon klappade mest på Annas mage dock, tanten är helt vansinnigt taggad på att få ett barnbarnsbarn. Personligen är jag rätt taggad på att bli moster med. 😍
Mer djurspår! Denna gång en ekorre. Göllnivån, I can't take it!
Och så målade jag färdigt mitt vintrinskåp! Det här är en klassisk Billy (tror jag) bokhylla från IKEA som syrran hade till övers. Den var dock i någon hemsk träfärg så jag drog fram målarfärgen och målade om hela kalaset, samt bytte knoppar. Tog också bort hela baksidan så man ser väggen igenom. Tycker det blev så fint!
Jag köpte nya glashyllor till skåpet eftersom de gamla hade försvunnit. Dock var de nååågra millimeter för korta (så konstigt?!) vilket betydde att de skruvar och beslag som följde med var för korta. Så jag fick leka MacGyver och fixa en alternativ lösning!
Morbror Roger hittade några skruvar som var rätt tjocklek och kapade av dem i en bra längd. Sedan surrade jag tejp runt för att metallen inte skulle ligga direkt mot glaset. Och voila så var problemet löst!
Jag plöjde väääldigt många serier. Kanske borde göra en sammanställning här på bloggen? Leia var inte lika exalterad över detta utan tupplurade istället mest hela tiden.
Men så en dag kom VÅREN! Så pass att jag kånkade fram soffkuddarna (som nu ligger under snö..) från förrådet och satt i solen och drack kaffe! Alltså DETTA. Det här är ju det man drömt om hela vintern. Låt oss bara pausa lite och ta in att den bästa tiden är framför oss.
Hönsen började lägga ägg igen efter vinteruppehållet! Nu lägger de nästan ett per dag allihopa vilket betyder att jag är självförsörjande på ägg. Det här är lyx på riktigt.
Jag bakade bullar (mamma översåg processen men jag bakade själv!!) inför min födelsedag. De blev banne mig helt perfekta, har aldrig varit mer stolt tror jag.
Och så hade jag muraren på besök som skulle kolla läget på min vedspis. Den är inte godkänd eftersom skorstenen är lite trött så tanken är att dra ett rör i skorstenen för att kunna elda igen. Längtar!
Sixten hade kanske den bästa arbetsplatsen på ryggstödet av min kontorsstol. Ändå skönt med kollegor.
Just. Och så ramlade jag av skotern vid en liten utflykt till Ava-fjället. Men mer om det en annan dag.
Sista dagen i mars hade vi en liten baby shower för Anna (bebis om bara tre veckor people!!!) och Sandra kom över och färgade fransar och bryn på oss. Så mysig kväll!
Och det var mars! Sen kom födelsedagsmånaden!
Vill du tjäna pengar på Clubhouse? I ett blogginlägg igår meddelade Clubhouse att man nu sjösätter sitt första betalprogram. Tillsammans med betaltjänsten Stripe ska man göra det möjligt för användare att skicka pengar – donationer – till sina favorittalare och moderatorer på appen.
Alla intäkter ska tillfalla kreatören, Clubhouse tar ingenting. Stripe kommer dock ta en liten avgift för att hantera betalningen.
Det här är den första i raden av betalningstjänster appen kommer att erbjuda, något som det varit tal om ändå sedan jag signade upp mig i januari. Dock är den bara tillgänglig till en mindre testgrupp i början för att se till att allt funkar innan de rullar ut tjänsten brett.

Som jag förstår det är inte detta någon form av ”betalvägg” utan en frivillig donation. Och det är rimligt att börja i den änden även om jag tror att de avgiftsbelagda rum ligger ganska högt på deras priolista.
Sedan är ju den stora frågan – hur ska Clubhouse tjäna pengar? De har tidigt sagt att de inte vill dra in annonsering på plattformen och då återstår egentligen två alternativ – 1) att ta betalt för att vara på appen eller 2) att ta en cut på de pengar som strömmar omkring på appen. Högst troligt lutar de åt alternativ två.
Egentligen inte, som det ser ut nu. Den kanal som erbjuder donationer – men samtidigt erbjuder möjligheten att ta del av innehållet gratis – i nuläget är endast Twitch (och i vissa fall Patreon). YouTube, Patreon och Facebook erbjuder i sin tur möjligheter att prenumerera eller betala för enstaka event för att ta del av premiuminnehåll.
Vad tycker du om att Clubhouse introducerar betalprogram?
Välkommen!
Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!
På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.
Senaste kommentarer