Vlogg: Renoverar mitt sovrum!
Hej och välkommen till mitt nyrenoverade sovrum! Häng på från utriven garderob till ny tapet och ny platsbyggd klädplats. Nu åker vi!
Hej och välkommen till mitt nyrenoverade sovrum! Häng på från utriven garderob till ny tapet och ny platsbyggd klädplats. Nu åker vi!
Mars räknas väl ändå som första vårmånaden? Hittills har jag varit lite skeptisk men härom dagen satt jag UTE och jobbade, tog ner kuddarna till utesoffan på verandan och åt lunch ute. Hurra!
Mars är redan snart slut (hur gick det till??) men jag tänker att vi kikar på det två första veckorna till å börja med?
Jag städade ur hönshuset efter vintern och så fick hönsen nytt strö och rengjorda mat- och vattenbehållare. Se så lyckliga de blev!
Jag behöver göra något åt ”pinnarna” också. De som satt där från början blev alldeles för smala ganska fort och nu har den nedersta till och med gått av. Vad har ni i era hönshus?
Zoom-AW kan ju vara något av det bästa som finns ändå i dessa tider. Och när man bor aslångt från sina kompisar. En kväll hängde jag med Sara och Mira och pratade om killar. Det var mysigt.
En dag när jag tittade ut hade en traktor tagit bort alla gamla telefonstolpar längs min väg. Jag blev lite snopen, vet inte varför. De hade också tagit bort telefonledningen som gick in i mitt hus. Utan att nån sagt nått. Så snopen.
Och så tittade jag på Vasaloppet för en kille jag gick på några dejter med åkte. Han förbättrade sin personbästa med typ 1,5 timme. Sedan visade det sig att han hatade djur (eller djurhår i alla fall) så det var ju dömt att gå åt skogen.
På tal om skogen! Jag blev inspirerad av Vasaloppet och drog själv ut i skogen med mina skidor från 90-talet och fem storlekar för stora pjäxor. Lika delar asmysigt, svinjobbigt och skitläskigt.
Jonas kom och hälsade på och lagade färgglad mat. Han är en sån där ”kylskåpsrensare” som bara kan öppna kylskåpet och trolla. Jag har inte den egenskapen. Jag behöver ett recept och en inköpslista. Och mod.
Leia gick i cirklar på promenad. Lite skojigt ändå.
Och så kom min mocca master till slut!! Jag beställde den på nyårsafton och den kom i början på mars. Såatteee…
Jonas klippte video till Social Brand Lab och Torsten sov i hans knä. Han är definitionen av knähund och man dör så söt han är.
Sen åkte vi till lokala pizzerian och jag fick feeling och åt vattendelaren med ananas och banan och curry. Mums!
Jag har tidigare skrivit om annonsmärkning i sociala medier, vad som ska annonsmärkas och hur det ska se ut. I förra veckan kom Konsumentverket med en ny rapport där de granskat 50 av Sveriges största influencers med fokus på just reklamidentifiering.
Ärligt talat tycker jag inte det är jättemycket som är nytt här i den information som KV kommer med i form av riktlinjer men eftersom kunskapen fortfarande verkar brista rätt rejält i influencer-Sverige när det kommer till annonsmärkning så tar vi det en gång till.
Kontentan av granskningen är denna:
”Av utredningen framgår att flera av inslagen riskerar att inte vara så pass tydliga att inläggen uppfattas som marknadsföring redan vid en flyktig kontakt, vilket ställer höga krav på inläggens övriga utformning. Granskningens resultat har härmed påvisat potentiella brister i inläggen som på olika sätt gör att de riskerar att inte uppfylla kravet på reklamidentifiering. – Konsumentverket”
Det är mycket ”kan vara så”, ”riskerar” och ”potentiella” överallt i granskningen, vilket inte är speciellt tydligt utan allt är öppet för tolkning.
Så det tänker jag göra nu. Tolka. Utifrån min erfarenhet, kunskap och tidigare rekommendationer från Konsumentverket.
Men vi börjar från början.
» Vill du läsa hela granskningen så hittar du den här!

Därför att dold marknadsföring är olaglig enligt marknadsföringslagen.
“Inlägg som har både ett kommersiellt syfte och innehåll är marknadsföring och omfattas av marknadsföringslagens regler. – Konsumentverkets vägledning”
I grund och botten betyder det att alla typer av inlägg som du kan ha ekonomisk vinning av är reklam. Detta oberoende om du faktiskt får betalt i rena pengar, om du är delägare i företaget du gör reklam för (eller din make/maka är delägare där vilket gör att du indirekt tar del av vinst) eller om du får potentiell provision på produkter som säljs via en länk från dig.
» Läs mer om vad som ska annonsmärkas här.
”När marknadsföring blandas med personliga inlägg i sociala medier ska genomsnittskonsumenten som huvudregel kunna uppfatta marknadsföringen redan vid en flyktig kontakt… Vid användning av uttryckliga reklammarkeringar, såsom ”reklam för [företag]”, ställs det inte enbart krav på vilket ord eller begrepp som används, utan även på markeringens layout, såsom placering och textstorlek.” – Konsumentverket
Annonsmärkningen ska alltså:
Poängen är att man som konsument ska ha möjlighet att välja bort marknadsföring som man inte vill ta del av.
Detta gjordes klart redan i vägledningen som kom förra året men förtydligas i den här granskningen. Att bara skriva ”I samarbete med X” räcker inte för att det ska vara en tillräcklig annonsmärkning.
De uttryck som jag istället skulle rekommendera är:
För att göra det än mer tydligt kommer här några exempel.

Inlägget fyller inte kraven på tydlig reklamidentifiering. Annonsmärkningen sker inte direkt och ”i samarbete med” räcker inte som annonsmärkning.

Inlägget fyller inte kraven på tydlig reklamidentifiering. Även fast det är först i inlägget så är det inte nog. #samarbete räcker inte som annonsmärkning.

Inlägget fyller inte kraven på tydlig reklamidentifiering. Har vi inte kommit längre? SIST och #samarbete? Bakläxa.
Om man inte kan se annonsmärkningen så spelar det ingen roll om man använder rätt ord eller uttryck. Således blir det inte toppentydligt om annonsmärkningen hamnar bakom ens profilbild eller är i ungefär samma färg som bakgrunden.

Inläggen fyller inte kraven på tydlig reklamidentifiering. Ser du dem? Om du letar lite? Nä, inte jag heller. De ligger gömda där bakom profilbilderna. Inte jättetydligt.
När vi började prata om annonsmärkning för sisådär 6-7 år sedan fanns inte Instagrams egen annonsmärkning och när den kom tänkte vi nog allihopa att den skulle bli standard, alla skulle bli nöjda och det skulle vara frid och fröjd. Nja, inte riktigt.
Från Konsumentverkets granskning:
”Inlägg med en standardmarkering av aktuellt slag kan, sett till ordalydelsen, visserligen indikera att inläggen utgör marknadsföring, men det föreligger samtidigt en risk för att markeringens grafiska utformning inte uppfattas tillräckligt snabbt av en genomsnittskonsument tagen ur det allmänna konsumentkollektivet.”
”Markeringen får anses vara en omständighet som är relevant för bedömningen, men det går inte att dra någon generell slutsats om att inlägg som försetts med en sådan markering, såsom den var utformad vid tidpunkten för granskningen, alltid uppfyller kravet på reklamidentifiering.”
”Risken för att sådana inlägg inte uppfyller marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering kan härmed anses öka.”
Slutsats? Vi ska inte räkna med att Instagrams egen annonsmärkning räcker. Dessutom syns inte Instagrams egen annonsmärkning för Stories i webbläsare/på desktop. Det är ett problem.
Enligt Konsumentverkets rekommendation ska annonsmärkning utformas så här:
Sociala medier:
Blogginlägg:
Konsumentverket tar ju inga risker här, det är tydligt. Att ha annonsmärkningen i bild och blogginlägg som är formgivna på helt andra sätt (en teknisk mardröm) känns ganska långt ifrån att få igenom på bred front.
Men vi borde omgående kunna hitta en gyllene medelväg?
Jag tänker som så: Instagrams standardmarkering är främst för företagets skull – så att de får tillgång till all data. Medan den ”manuella” annonsmärkningen är för publiken.
Se vad enkelt det var!

De senaste dagarna har internet svämmat över av stressade YouTubers som fått beskedet att de måste skicka in information till YouTube på grund av deras ändrade skattepolicy. Jag läste på om detta lite kvickt och fyllde i formuläret själv och tänkte i det här inlägget göra mitt bästa för att guida dig igenom hela kalaset.
👉🏻 Jag kommer alltså visa exakt hur jag gjort. Det är inte 100% säkert att detta är korrekt för just dig. Så fortsätt på egen risk. 😜
Vad detta går ut på i korthet är att du som kreatör som tjänar pengar på YouTube, måste skicka in skatteuppgifter till dem. Om du inte gör det innan den 31 maj 2021 kan Google (som äger YouTube) bli tvungen att dra upp till 24% av alla dina globala intäkter från YouTube i skatt.
Disclaimer! Jag inte är skattejurist eller rådgivare och kan inte ge råd i skattefrågor. Ta hjälp av en skatterådgivare eller revisor om du behöver hjälp att förstå din personliga skattesituation.
Vad detta handlar om är att Google är skyldiga att lämna in skatteuppgifter till IRS (Amerikanska Skatteverket) och dra av skatt om du har intäkter från tittare i USA. Men även om du inte har det så bör du fylla i formuläret. Annars kan, som sagt, Google bli tvungna att dra av upp till 24 procent av de totala, globala intäkterna enligt amerikansk lag.
Läs mer information hos Google här!

Välkommen in i gästrummet! Det här rummet ligger ovanför köket och har varit lite av ett ”ställ-all-skit-som-inte-får-plats-nånstans”-rummet sedan jag flyttade in i huset för 1,5 år sedan. Och jag har liksom inte orkat ta tag i det. För jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Rummet är skitsvårt att möblera pga lite underliga vrår samt två dörrar till kattvindar som är helt oinredda och inte används (mamma säger att hon hör möss där men jag tror hon hittar på. Sixten har inte hittat några i alla fall).
Men så fick jag en nygammal säng av syrran som jag tänkte att jag skulle placera här (och således kunna ha fler gäster samtidigt) och då kändes det som att det var dags att styra upp det litegrann.
Leia hjälpte till så klart.
Ja ni ser ju. Brå-te.
Steg ett var att skruva ihop en sängram som jag fått av brorsan och lägga i resårmadrassen från en säng jag redan hade.
På något magiskt vis lyckades jag och mamma glaaaajda ner sängen i ramen så att den hamnade under ramen. VEM lyckas med detta?!
Jag låg dubbelvikt och asgarvade en kvart av detta.
Putt och dra och fixelifix och helt plötsligt var rummet beboeligt igen! Det är ju ingen inredningsdröm men nu känns det mysigt och inte som en soptipp och det är ju ändå en rejäl förbättring eller hur?
Och så fick mitt gamla matbord komma in hit och bli ett ”fixbord”. Första projektet blev att måla hyllor till vitrinskåpet men senare i vår tänker jag att det blir förodling här!
Och äntligen har den magiskt fina skrivmaskinen som följde med huset fått komma upp från golvet. Den vill jag banne mig ha en hedersplats för egentligen men måste suga lite på den karamellen.
Gammal säng med nygammal sängram, blev himla bra tycker jag! Oklart varför jag hängde upp reflexvästen och inte tog bort den för bilderna? Oh well.
Och så en lite större säng i det här hörnet. Och Tivolitavlan som hängde i mitt kök i Stockholm har fått komma upp här! Det är som att vara på Tivoli när man hälsar på La Linda. 🥳
Välkommen!
Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!
På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.
Senaste kommentarer