Om min comfort zone och att krossa mitt eget glastak

”Life is what happens outside your comfort zone.”

Det här citatet är ord jag levde efter i många år. Det var mitt ”carpe diem”, du vet det där superklyschiga man sa när någon frågade om favoritcitat. Och även om jag fortfarande ställer mig bakom citatet till 100% så har jag på senare tid börjat omvärdera vad min ”comfort zone” innebär. Eller kanske bara kommit till djupare insikt. Ålder och visdom etc.

Förut var de sakerna större. Fysiska. Jag flyttade till New York. Jag hoppade fallskärm.

Nu handlar det mer om mentala hinder. Att sluta ställa mig i vägen för mig själv. Att förstå och acceptera mig själv.

Men okej. För att bryta ned det:

Min comfort zone är där jag är bekväm. Allt flyter på. Oavsett om det är bra eller dåligt så är det bekvämt. Det behöver inte betyda att allt är fine and dandy och livet är en räkmacka. När jag var deprimerad var jag också i min comfort zone – det var väldigt bekvämt och tryggt att vara sjuk, att försöka ta sig ur den situationen var att kliva ur den bekvämligheten. Därför tog det emot så fruktansvärt även om verkligheten i depressionen var hemsk.

Att växa gör ont liksom. Både fysiskt och psykiskt.

Det är väl egentligen det det kokar ner till. Det gör ont när knoppar brister. Förändring är obekvämt.

Så lägger vi till en nivå till på det – The Upper Limit.

Jag lyssnade på en podd för någon månad sedan där de pratade om just det här. ”The Upper Limit” är ett begrepp som Gay Hendricks myntade i boken ”The Big Leap”. Vad det hela handlar om i grund och botten är tanken om att vi människor har en inbyggd övre gräns för hur mycket framgång, lycka eller positivitet vi kan unna oss innan vi börjar sabotera för oss själva.

När jag introducerades för detta var det som att en jättestor peng trillade ner. Jag kände igen det så väl.

Alla de gånger som jag tänjt på gränser – med män, arbetsgivare eller kunder – som för att försöka bli ”påkommen” att jag inte är värd det jag har. Fast jag egentligen sänkt min normala nivå för att ”visa” att jag inte duger. Inte jag räcker till. Am I making any sense? 

Självsabotage.

Jag gör det här i min business nu med ibland. Jag är mer medveten om det men ändå är jag där och balanserar på gränsen ibland. För att slippa kliva ur min comfort zone.

Då ska tilläggas att min comfort zone är stor. Utbredd. Jag är bekväm med väldigt mycket. I många situationer och inför många utmaningar. Jag har tänjt på den litegrann hela mitt liv och nu när jag nästan är 41 är den jättestor. På vissa områden. Pytteliten på andra.

Därför blir det också så jädra tydligt när jag når glastaket. Trycker till det så det spricker och skär mig i händerna. Och det gör så jävla ont men luften blir lättare att andas utan glastak.

Och det är väl därför jag fortsätter. Fortsätter blöda och göra mig obekväm. För JAG ska inte vara den som står i min egen väg. Jag ska vara min egen största supporter och fangirl.

Och första steget till att sluta sabotera för sig själv är att se när man gör det.

Fram med pompomsen. Nu kör vi.

Aldrig nöjd eller aldrig nöja sig

Förra veckan var jag med i PT-Fias podd ”Ofiltrerat”. Fia (Sofia Ståhl) är även med i MIN podd ”We Are Influencers” den här veckan men det har inte med saken att göra (dock är det en väldigt bra intervju så den får du gärna lyssna på här!).

Fia är sedan ungefär ett halvår tillbaka min coach. Coach, terapeut, person-jag-öser-mina-tankar-över. Den personen. Det var henne jag precis börjat gå hos när jag hade mitt ”svärdet i stenen”-moment i höstas och vi har grävt i många delar av mitt psyke tillsammans. Vissa gånger är det stort och banbrytande. Sådär att man nästan känner själen växa i realtid.

Sedan har vi andra gånger. Som senast förra veckan då jag satt och grät större delen av vårt samtal och gnällde över att jag ”vill inte vara med” (i samtalet alltså, inte i livet). Så det är inte alltid man håller den där nivån av mognad som man kanske tänker sig att folk håller när det kommer till mental och känslomässig utveckling. Högt och lågt alltså, som livet är mest.

I alla fall. Tillbaka till podden.

Eftersom Sofia ju har rätt bra insikt i mitt känsloliv gick samtalet ganska snabbt in på djupare områden och ett ord som dök upp om och om igen i mitt vokabulär var ”nöjd”. Så pass till nivån att Fia frågade:

”Det ordet som återkommer väldigt många gånger när du pratar är ”nöjd”. Är du verkligen så nöjd?” (Eller något liknande i sann hjärnskrynklaranda.)

Det här är något jag tänkt på mycket. För jag känner ofta att många blandar ihop ”nöjd” med att ”nöja sig”.

Senast härom dagen i ett samtal på Clubhouse var det ett samtal om att vara nöjd och därför inte har motivation att sträva vidare.

Jag ser det som två helt olika saker.

Att vara nöjd handlar om just det. Att vara nöjd. Att vara tacksam. Att kunna luta sig tillbaka, se på allt man har och vad man åstadkommit och känna en stolthet, ett lugn och liksom kunna landa i det.

Att vara närvarande i livet där man är och inte känna en dragning därifrån eller en tanke av att ”jag hade varit lycklig bara jag hade /bott på den platsen/haft pengar/varit smal/haft en partner”. Att inte vilja vara någon annanstans. Jag antar att det är lite mindfulness fast i lite större penseldrag?

Att nöja sig är något helt annat. Att nöja sig är att sitta fast på en plats där man är allt annat än nöjd men kanske inte känna att man förtjänar bättre? Eller att man orkar ta sig an utmaningen det innebär att levla till nästa nivå?

Jag tänker att vi människor är byggda för utmaningar. Vi är inte byggda för att nöja oss. Vi vill vidare. Så utmaningen som jag ser den är att vara nöjd men aldrig nöja sig. Att hitta ett lugn och en tacksamhet i platsen där man är men ändå vilja sträva efter utveckling.

Sedan behöver det inte nödvändigtvis handla om materiella eller ytliga ting utan snarare om mental utveckling (i alla fall för mig). Även om jag gärna skulle vilja ha en gård med ladugård i framtiden. 😉

Det här citatet från ”The West Wing” har fastnat hos mig och jag tycker det stämmer så bra (väldigt amerikanskt men håll ut):

”'Cause it's next. 'Cause we came out of the cave, and we looked over the hill and we saw fire; and we crossed the ocean and we pioneered the west, and we took to the sky. The history of man is hung on a timeline of exploration and this is what's next.”

Så ja, jag är nöjd. På så många områden i mitt liv är jag djupt nöjd och tacksam. Det betyder inte att jag tänker nöja mig och stanna upp där jag är nu. Jag vill vidare, jag vill upptäcka och erövra och utvecklas. Och samtidigt landa på varje nytt trappsteg och vara skitnöjd där och då.

It's what's next.

110. Om att spräcka sitt eget glastak med Sofia Ståhl

Sofia ”PT-Fia” Ståhl är tillbaka som gäst i We Are Influencers för första gången sedan 2015. Sedan hennes förra besök, då hon precis kommit ur en utmattning och bara var i starten av sitt entreprenörskap har mycket hänt.

Fia kan idag kalla sig bland annat föreläsare, författare, coach, poddare och bloggare med en spännande och ambitiös businesstrategi. Hon har ett halvt dussin intäktsben och kalendern är alltid full. Men i detta är hon noga med att hälsa och välmående är det som genomsyrar allt hon gör. Detta är extra viktigt för henne med en utmattning i bagaget.

Vi pratar om att leda med mod, om vikten av trygghet (och att veta när man ska utmana den) och att ta ansvar för sina känslor. Vi pratar om när Fia spräckte sitt eget glastak och vågade ta ett stort och skrämmande steg strax efter vi träffades sist. Och om att ha fokus på det som får en att må bra.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

En vinterdag på havet

210214 - Gullvik

Denna söndag! Vilken söndag! Vilken dag! Vilket liv!

Ungefär så här euforisk kan man bli av en utflykt, en massa sol och en kaffetermos. Och ganska många procent av min familj.

Jag, mamma, Johan och Leia har idag varit på utflykt till Gullviks havsbad där kommunen har plogat upp en skridskobana men man kan också bara knalla runt på havsisen om man vill. Så det gjorde vi!

210214 - Gullvik

Vi var inte direkt ensamma om denna enastående idé. Parkeringen var KAOS, det stod bilar överallt och jag tror hälften av dem inte stod på platser som var ämnade för parkering. Men stämningen var ändå god. Om man inte räknar när fem bilar ska försöka backa 100 meter för att det är stopp. Men tycker ändå vi samarbetade bra!

Dock, tips från coachen: ska du åka hit på en helgdag då det är ljuvlig sol? Åk så du är där före 10 eller efter 14. Vi kom 12.15 och då var det kaoz.

210214 - Gullvik

Allt jag såg var skotrar överallt och jag blev så sjukligt avundsjuk. Jag sålde ju min skoter för några veckor sen. Den följde med huset när jag köpte det och jag har aldrig ens startat den för den hade inget batteri och jag kan inget om skotrar blablabla men nu känner jag att fan, man kanske borde ha en skoter?

210214 - Gullvik

Mamma pekar på Munkudden tror jag. Det var åt det hållet det var plogat i alla fall och den vändan vi gick. Nån kilometer eller så, väldigt överkomligt.

210214 - Gullvik

Sol, hav och Höga Kusten. Vad mer kan man önska liksom?

210214 - Gullvik

En glad mamma kanske? Det fick man också!

Mamma är väldigt svår att få bra på bild. Men så drog brorsan bara av en bild i förbifarten när han fotade mig och så blev den så här fin. Fina mamma! Så här ser hon ut på riktigt liksom.

210214 - Gullvik

Alla möjliga transportmedel fanns på isen. Skridskor, långfärdskridskor, skidor, spark, skoter – och cykel! Lite underligt men kör i vind.

210214 - Gullvik

Efter promenaden var det fikadags. Leia var Ferdinand som vanligt och spanade och njutade.

210214 - Gullvik

Kaffe, smörgås och bulle med sol på snoken. Inte dåligt.

210214 - Gullvik

Varför smakar allt SÅ mycket bättre utomhus?!

210214 - Gullvik

Och det var den alla hjärtans dagen. Så glad att det blev en sån dag då man fick tummen ur och faktiskt tog tillvara på dagen. Lite roligt att jag, förra året på alla hjärtans dag, också hade en utflykt på isen. Poetiskt liksom.

Hoppas du haft en fin dag. Puss!

Första veckan i februari

Äntligen är det slut på årets tristaste månad! Eller är januari lite som måndag? På ett sätt blääää men på ett sätt lite nystart och ny energi? Det skulle betyda att februari är som tisdag och tisdag är min sämsta veckodag. Förlåt tisdag, det är inte du, det är jag.

IMG_9715

Jag har hittills åkt spark nästan varenda dag i februari. Just nu är det sånt där perfekt sparkföre. Lite is men inte för mycket och så glider det alldeles utmärkt. Tills man kör på en av de 10 gruskorn som finns på vägen och då är det tvärstopp och så blir det heimlich över styret. Ej skönt.

IMG_9709

Jag har redan hunnit plöja en säsong av en ny serie på en vecka! Har slutat räkna hur många serier jag har sett det senaste året. Det är nog ett dussin i alla fall.

(Och om du undrar varför jag tittar på datorn och inte på teven så är det för att tv-dosan blev knäpp och ville inte sluta höja ljudet men nu har jag köpt en ny så crises averted.)

Nu senast var det i alla fall Snowpiercer och jag är mycket positivt överraskad. Hela den här post-apokalyptiska genren kan ju gå lite hur som helst men detta var riktigt bra! Blev väldigt sugen på att se om Westworld men har en HBO-paus till förmån för Viaplay. Känner att jag inte riktigt kan rättfärdiga mer än tre streamingtjänster samtidigt.

IMG_9750

Min nya obsession är suröl. Det är som surt godis i flytande form – jag älskar det!! Den här är en ny favorit tillsammans med bland annat ”How to tear down this wall”. Älskar namnen på suröl, de är liksom lite extra skojiga.

IMG_9754

En kväll var det norrsken som jag tog en bild på med mobilen från sovrumsfönstret. Den här formen har jag aldrig sett förut, var nästan som en rak kant rakt över himlen? Helt bananasvackert.

IMG_9756

Var tvungen att ta en bild på Leia här en morgon när jag satt och hade mediterat. När jag är i köket så lägger hon sig här, under bordet, med huvudet på brädan där under. Så sött och knäppt?

IMG_9759

Åkte till Gideå en kväll för att hämta ut ett paket och var tvungen att stanna och fota solnedgången. Är det inte fantastiskt hur man (jag) aldrig slutar förundras över hur vacker solnedgången är? Hur liksom moder natur bjuder på detta dagligen (när det inte är molnigt i alla fall). Så bjussigt.

IMG_9815

Kom hem med den här! Jag var ju så klart tvungen att beställa en inramad förstoring av den fantastiska bilden som Elin Nerpin skapat. Jag älskar den så mycket! Och nu hänger den på kontoret och gör mig glad varje dag.

IMG_9763

Men alltså titta på henne! Lilla gumman. Så kränkt.

I fredags var vi till slut till veterinären (efter att ha bokat om typ tre gånger pga sjukdom) för att Leia skulle ta bort tandsten. Ja, jag har varit väldigt dålig på att sköta hennes tänder så det blev tre små framtänder och en kindtand som de fick ta bort men nu är hon så fin i truten! Och jag nästan 6000 fattigare. 🙃🙃🙃

Men hon var lite medtagen efteråt. Och hade inte riktigt vant sig vid att vara tre framtänder kort så tungan stack ut där framme och så var hon lite vinglig. Min lilla älskling. Man ska inte skratta åt henne men hur skulle man kunna låta bli?

Och sen blev det helg men det tar vi en annan dag.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier