109. Om vikten av integritet som influencer med Amilia Stapelfeldt

Du kanske känner igen henne från Big Brother eller hennes video om antivaxxers som gick viral på Instagram härom veckan? Trots detta ärAmilia Stapelfeldtallt annat än van att stå framför kameran.

Med en bakgrund som politiskt aktiv i Moderaterna Ungdomsförbundet och bakom kulisserna på YouTube-nätverkat Splay One var det längtan efter något nytt som gjorde att hon sökte till Big Brother och med det kom in i influencerbranschen.

Vi pratar om att komma ut ur Big Brother-huset mitt i brinnande pandemi (”Vad är Covid-19, är det en hashtag?”), att inte ta någon skit och att värna om sin integritet i sociala medier.

…och det faktum att hon trodde Zoom var en bar när folk bjöd in henne på Zoom-AW.

Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Clubhouse: vad, varför och hur?

Det är frågan på allas läppar just nu – vad är Clubhouse? Det nya sociala mediet har tagit Sverige med storm de senaste veckorna och jag tänkte reda ut det basics. Häng med!

Vad är Clubhouse?

Clubhouse är ett socialt nätverk helt baserat på ljudsamtal. Jag brukar jämföra det med en podd eller ett radioprogram du kan hoppa in i och lyssna på men även joina in i samtalet. Men det är bara ljud. Och bara live. Ingen text, inga bilder (förutom din profilbild), ingen video. Och inga repriser. Allt är live och missar du så missar du. Något som också skapar enorm fomo (fear of missing out).

Just nu finns appen bara för iOS (iPhone) och är ”invite only”, man måste alltså ha en inbjudan från en annan användare för att få tillgång till nätverket.

Hur funkar Clubhouse?

Får du väl en eftertraktad invite så skickas den till ditt telefonnummer, något som är lite annorlunda då de flesta tjänster baseras på mailadress. Du registrerar dig, väljer användarnamn och profilbild samt, om du vill, skriver en profiltext. Du kan även koppla Twitter och Instagram, något som uppmuntrar till vidare kontakt utanför plattformen eftersom man inte, som det ser ut nu, kan skicka direktmeddelanden på Clubhouse.

Sedan är det fritt fram att börja följa användare och klubbar utifrån dina intressen!

Vem som helst kan starta ett rum på Clubhouse. Antingen privata rum (med enbart inbjudna), ”sociala” rum (där alla du följer kan joina) eller helt öppna rum då alla på hela Clubhouse kan lyssna. I alla rum finns en ”scen” och en ”publik”. Eller ”talare” och ”lyssnare”. Den som startar rummet blir automatiskt moderator och kan bjuda in fler talare.

Som lyssnare hörs du inte. Din mikrofon är aldrig på och du behöver inte oroa dig för att någon lyssnar på dig när du för oväsen. Du har möjlighet att räcka upp handen och blir du uppbjuden att tala så slås din mikrofon automatiskt på så var noga att stänga av den om du inte vill höras hela tiden.

Vad är grejen med Clubhouse?

Jag har varit medlem på Clubhouse i ganska precis en månad nu och är otroligt fascinerad av vad som händer där. Min spontana känsla är att allt blir så otroligt mycket närmare när man får höra folks röster. Tänk ett telefonsamtal med en hel drös främlingar, så mycket mer intimt än bara till exempel en chat.

Det faktum att allt är live, att alla har exakt samma förutsättningar (förutom kanske moderatorn som får lite av en maktposition) gör att hierarkin bli väldigt platt och det som händer i stunden är det enda som spelar någon roll – eftersom inget sparas eller kan kommenteras i efterhand.

Detta tycker jag också gör att många vågar vara mycket mer sårbara. Jag har varit i rum där  människor har pratat om övergrepp, sorger och visat sårbarheter som de kanske aldrig ens berättat förut, för någon. Det känns som en gåva och ett privilegie att vara där, just då, i den stunden, och få ta emot den personens sårbarhet.

Det finns så klart ”klickar” redan nu. Vissa hörn känns lite som Twitter – mediabranschen och politiker i samtal som blir ganska elitistiska och Stockholmfokuserade. Men helt plötsligt hamnar man i ett rum där Isabella Löwengrip ger tips om hur man jobbar sig ur en utbrändhet eller Tiffany Haddish pratar om när hon bodde på gatan. Och man hade aldrig vetat att det var just hon om man inte kände igen rösten eller såg deras profilbild för det finns inte en kultur av att ”presentera” sig med namn och titel och hela harrangen på Clubhouse. Utan alla har, som sagt, samma förutsättningar.

Det finns också alla möjligheter att komma utanför sin egen filterbubbla. Att hoppa in och ut ur rum och lyssna in när folk pratar om att vara ”POC och framgångsrik” eller när en kvinna föder barn (ja, det hände i fredags!).

Vad kommer hända nu?

Det kan så klart uppstå problem när allt är live, oredigerat och relativt omodererat samtidigt som hur många människor som helst kan lyssna till samtalet. Och det kommer vi nog prata mycket om framöver. Alla samtal spelas in (av Clubhouse) så länge de är live så det finns möjlighet att anmäla om något går snett. Hur detta dock följs upp är fortfarande oklart.

I övrigt så ska det bli intressant att se hur det ska tjänas pengar, både PÅ appen och VIA appen. Clubhouse värderades i förra veckan till en miljard dollar och det går redan massor av rykten kring hur grundarna tänker kring reklam och intäktsgenerering för användarna.

Min känsla är att hypen nog kommer lägga sig, i alla fall när vi är vaccinerade och får lämna huset igen. Men just nu njuter jag av samtal om poesi, pepsi vs coke, prestationsångest och om mössor är en myt med massor av magiska främlingar.

Har du redan Clubhouse? Följ mig – @lalinda!

» Vill du ha en mer tekniskt detaljerad genomgång av Clubhouse? Kolla in Elins guide på Teknifik!

Min helg: solkatter, husfix och kristaller

Häng med på min helg (förra helgen) från fredag morgon till söndag kväll. Nu kör vi!

Foto 2021-01-29 08 41 38

Åhhhh helgmornar alltså (ja, jag räknar fredag som helg). Med sol som strömmar in genom fönstret och en katt på magen. Leia hoppar oftast ner på en gång när jag vaknar (eftersom hon förmodligen varit vaken i timmar) medan Sixten är en riktig sjusovare. Jag är mer på Sixtens lag.

Foto 2021-01-29 13 05 55

Det är SÅ underbart att solen börjar smyga in i mitt hus igen. Den har inte varit här inomhus sen oktober typ. Nackdelen med detta är att man nu ser all skit på fönstren och den lockar fram dammråttorna ur sina gömmor.

Foto 2021-01-29 15 15 08

Jag fick sällskap på mitt hemmakontor och nu har jag köpt mig en ny (fast begagnad) laptop och uppgraderat från 11″ till 15″ så att sitta vid köksbordet och jobba är numera relativt behagligt! Speciellt med sällskap.

Här hade jag ett möte med Jackie och hon var väldigt exalterad (eller upprörd) över något, jag minns inte riktigt vad.

Foto 2021-01-29 17 56 48

Sedan blev det mörkt ute så då flyttade vi undan datorerna och lagade mat (mest Jonas, jag hackade potatis och airfryade broccoli). Köttfärsbiffar med fetaost inlindade i bacon och gleeejsade med BBQ-sås. Omnonom.

Foto 2021-01-29 16 08 44

Exakt här spenderar Sixten sin mesta tid just nu. Varmvatten går genom den delen av gamla vedspisen eftersom man eldade där förut för att värma vattensystemet för elementen. Således är den varm hela tiden och mycket mysig att sova på.

Om jag har katthår i all mat? Säkert.

210131

På lördagen kom mamma och hälsade på för att jag skulle få tummen ur med en massa husfix. Det är mitt bästa tips för att få saker gjort – bjud hem en person för ”accountability”. Alltså som ser till att du får tummen ur. Och bjud personen på mat.

Således bytte jag vattenfilter i källaren, rensade avloppen i badrummet, gjorde grundarbete inför målning på dörrarna på vitrinskåpet och satte upp knopplister och hyllor i hallen. Det var många kryss på den to-do-listan kan jag säga!

Samt – pannlampa! Så bra grej när takbelysningen inte räcker för detaljarbete. 👌🏻

210131

TA-DA! Att halva hallen fortfarande inte är målad efter förra årets ”nu ska jag renovera hallen”-ryck behöver vi inte fokusera på.

På söndagen hade jag en take over på Oh La Moons Instagram story, något som verkligen gjorde att min söndag blev sådär mjuk och inkännande. Lyssnade på meditationsmusik typ hela dagen.

Och så fick jag feeling och städade skrivbordet! Jag skulle visa vilka kristaller jag hade där och det såg ut som skit så då fixade jag det. Efteråt hade jag problem med alla externa hårddiskar och skyller på Mercury Retrograde.

210131

Att vira in sig i en varm handduk direkt från torktumlaren när man är frusen en söndagskväll. Varsågod för life hack.

210131

Hejdå fullmånen och hejdå helgen!

Bakom kulisserna: Fotografering och redigering av min nya headerbild!

2020-10-29 - Varvsberget

För vad som känns som ett halvår sedan (i alla fall en vintertid sedan) hände det att ett par fotografer och en praktikant baxade upp ett skrivbord, en massa böcker och några mattor på Varvsberget i centrala Örnsköldsvik. Varför kan man fråga sig?

Jo, jag och en av de sagda fotograferna hade fått för oss att vi skulle skapa en ny profilbild till mig. Eller, as far as profilbilder goes så kanske det var lite att ta i. Men som grunden i mitt nya visuella varumärke kändes det minst sagt rimligt.

2020-10-29 - Varvsberget

Det var en solig och kall dag i oktober och solen var på väg ner. Jag hade kört livesändningar så hade inte varit med och riggat hela härligheten utan gled in som en riktig diva när det var dags för mig att ta plats på scenen.

2020-10-29 - Varvsberget

Jonas var med och skötte ljuset!

2020-10-29 - Varvsberget

Och bakom kameran stod mästaren Elin! Runt omkring låg en jädra massa rekvisita som blivit dissad och bland den fanns en stol som Jonas praktikant satt och var hundvakt på.

2020-10-29 - Varvsberget

Och så satt jag här och poserade till solen gick ner och jag frös rumpan av mig.

Och hur allt såg ut (samt fotograferandet av hönsen och redigeringen) kan du se i rörligt format här:

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Varför ska du ha ett personligt varumärke?

Vad är personligt varumärke för något? Vad består det av och varför ska man ha ett?

Vill du jobba som influencer eller marknadsföra ditt företag i sociala medier?

Då måste du också förstå att ditt personliga varumärke kommer vara en viktig del av det. Att du främst förstår vad det handlar om men också att du har en strategi kring det.

Vad är personligt varumärke?

Vad får du för tankar och känslor när du hör namnet Isabella Löwengrip? Eller Bianca Ingrosso? Eller Donald Trump?

Det är personligt varumärke. De tankarna och känslorna – den uppfattning du har av dessa offentliga personer, det är vad personligt varumärke består av.

Om dina följare tänker ”hon verkar snäll och ödmjuk” eller ”hon verkar osympatisk och oansvarig” (och så klart allt däremellan) kan göra all skillnad för din business i slutändan.

Det du också måste förstå är att alla har ett personligt varumärke. Om du finns i sociala medier och följs av människor som inte känner dig – då har du också garanterat ett personligt varumärke.

Personligt varumärke handlar alltså om hur människor du inte känner uppfattar dig genom vad du kommunicerar i offentliga kanaler, både dina egna och vad som skrivs om dig i andra kanaler (till exempel hur skvallertidningar skriver om kändisar).

Du äger inte ditt personliga varumärke

Det kan låta hårt och lite hopplöst, att du inte äger ditt personliga varumärke. Men det är ju så. Det är mottagaren som avgör vad ditt personliga varumärke består av. Självklart kan det också därför bestå av massor av olika åsikter och känslor beroende på vem du frågar – men också beroende på hur mycket du själv arbetat strategiskt med att fylla ditt varumärke med det värde du vill förmedla.

Har du kontroll över ditt personliga varumärke?

Du kanske inte äger ditt personliga varumärke men du kan vara mer eller mindre delaktig i hur du vill uppfattas av omvärlden. Detta genom att arbeta aktivt med ditt varumärke för att lyfta de värderingar som är viktiga för dig och fylla dina kanaler med värde.

Ett personligt varumärke kan man se från tre olika vinklar:

Identitet

Ditt varumärkes identitet är fakta. Så som det faktiskt är. Utan något lull-lull eller strategi utan bara rakt upp och ner sanningen. Vem är du? Det här har du faktiskt mest kontroll över.

Profil

Profilen är så som du vill uppfattas. Dit du strävar. Att vilja uppfattas som smart, exklusiv eller rolig till exempel. Det här har du kontroll över och det är här din strategi utformas.

Image

Image är så som omvärlden faktiskt uppfattar dig. Det är resultatet av ditt varumärkesarbete och också den delen av ditt varumärke som du i slutändan inte har kontroll över. Utan här får du bara hoppas att ditt grundarbete varit nog och faller i god jord.

Det enklaste sättet att skapa ett personligt varumärke som känns autentiskt? Att dessa tre delar ligger så nära varandra som möjligt. Att du inte försöker vara någon du inte är utan bara försöker förstärka de delar av dig som du vill skapa in business runt – din nisch.

» Läs mer om hur du hittar din nisch här!

Det viktigaste för att skapa ett personligt varumärke som har genomslag är att vara dig själv. Och att vara medveten om vem det är och vad det innebär. För det är när du är dig själv du lättast bygger en genuin relation till din publik.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier