En kväll i Umeå med kollegorna

I tisdags tog jag bilen och åkte på utflykt till Umeå. Här i norr duggar inte möjligheterna att träffa en massa härliga bloggkollegor på samma ställe samtidigt supertätt så när eXpression (en accelerator för kulturella och kreativa näringar) hade bjudit in Krickelin-Kristin för att föreläsa vid kickoffen för deras nya program ”Future Retail Lab” så var jag snabb på att anmäla mig.

190827 - Expression Umeå

Den här fina salen på Rex var fylld till bristningsgränsen och 100% luftfuktighet och noll AC gjorde det extremt varmt men jag glömde som av det när Kristin kom igång med sin föreläsning. Hon sa så bra saker och jag skrev under på ungefär alltihopa.

Det här med skärmtid och vår besatthet av våra mobiler får ofta orimligt mycket skit men Kristin sa en så himla fin sak om det och sociala medier. Hon sa ”även om jag gillar att vara själv och jobba själv så har jag alltid mina vänner i fickan”. Det gjorde mig varm i hjärtat.

190827 - Expression Umeå

”Det bästa med mitt jobb är att jag har möjlighet att förändra”, sa hon också. Och det är ju så sant.

Med vårt jobb har vi möjlighet att inte bara förändra våra egna liv och designa dem som vi vill ha dem, vi har också möjlighet att påverka andras liv och ge dem pepp och verktyg för att kanske förändra sina egna liv. Fint. 🌟

190827 - Expression Umeå

Efteråt fick jag möjlighet att krama på lite fina kollegor, som Jennie och Anna som också kommit från Övik för att lyssna på Kristin. De i sin tur hade lagt vantarna på Claras lilla juvel Ulf. Vilket gull!!

190827 - Expression Umeå

Jennie har exakt samma min medan Ulf överlät nappen till tyngdlagen till Annas förtret. 😅

190827 - Expression Umeå

Själv fick jag sno mig en kram från mamma Clara (en till person som jag blir total fangirl inför – fortfarande). Hon sa att hon tyckte eternitfasaden på mitt hus var snygg och att jag borde behålla den. Så då var det klart! Clara har sagt sitt och vem är jag att invända? Eterniten stays.

190827 - Expression Umeå

Sprang på Nina och fick ösa lite komplimanger över Kristin efter föreläsningen!

190827 - Expression Umeå

Och det var inte nog med fangirlande där, nejdå! Var också tvungen att hugga tag i Fröken Frida och tacka henne för hennes inspirerande bilder och hennes fantastiska texter. Jösses vad hon kan måla upp med ord som känns i hjärtat!

Den alltid ljuvliga Johanna var också med på ett hörn. Också en person man alltid blir glad av. 😊

Och sen åkte jag vidare och kramade på en person som jag tycker om men kanske inte vågar prata så mycket om än. Men om du läst hit så vet du att det är så. Håll gärna en tumme för mig och mitt hjärta.

Drygt åttio timmar i Stockholm

Foto 2019-08-20 20 50 11

Förra veckan rände jag runt i Stockholm under sisådär åttio timmar. Jag var en riktigt bloggig person och sprang på event och möten och blev helt tokslut i bollen. Men det var så himla kul att få återse en hel drös härliga personer jag träffar sällan och få klä upp sig lite! Hemma är det ju liksom lite samma hemma-kontors-kostym som gäller mest varje dag.

Ska vi kika på vad jag hittade på?

Foto 2019-08-20 20 46 50

Jag började med Sandras releasefest med den här underbara personen, min mumin, min Sannalainen! Det går liksom inte att vara deppig i hennes närhet, det är så mycket jävlar anamma och positivitet i den här personen. Bättre bästis får man faktiskt leta efter.

Foto 2019-08-20 20 51 33

Du ser ju liksom!

Foto 2019-08-20 21 52 03

Sedan gick vi vidare till Saga Beckers bokreleasefest där jag fick kramas med de här två fina personerna, Rebecka och Paulina. Dessa starka, inspirerande, fantastiska kvinnor jag har runt mig, jag är tacksam för dem varje dag.

Foto 2019-08-21 17 31 13

På onsdagen hade jag dragit ihop en liten AW där den som ville fick ramla förbi och säga hej. Jag älskar att jag kan göra detta och folk faktiskt dyker upp och vill kramas med mig!

Innan hade jag varit på möte med min redovisningsbyrå och tänkte att jag kanske behövde en kram eller två efteråt men jag var faktiskt orimligt pepp efter mötet och kände för att fira istället! Så det gjorde jag, med bland annat Fredrik och hans galet goda dotter Evy!

Foto 2019-08-21 17 31 31

Han är en sån där person som bara inte kan se normal ut på bild men håller man kameran framme tillräckligt länge så kan han inte hålla sig och blir normal igen. Tålamod är en dygd och ger bättre bilder!

Foto 2019-08-21 18 45 51

Titta vilket fint gäng som kom till Folkbaren och hängde med mig! Blir alldeles varm i hjärtat.

Foto 2019-08-21 20 57 49

Ju senare kvällen blev, desto suddigare blev den också. Men bubbelglasen var ytspända och Sanna och Irena fann varandra!

Foto 2019-08-21 20 59 53

Kolla liksom. <3

Foto 2019-08-21 21 01 42

Och Fredrik! Han har precis gjort en helomvändning i sin karriär och börjat sin drömutbildning. Så modig, så smart, så bra.

Foto 2019-08-22 09 58 45

På torsdagen blev det frukost på Stockholms mest instagrammade ställe just nu – Mahalo.

Foto 2019-08-22 10 12 11

Och jag fattar grejen. Deras smoothie bowl var både mumsig och väldigt instagramvänlig.

Foto 2019-08-22 18 31 26

På eftermiddagen (efter att ha halvsovit i en fåtölj på Saras kontor för att jag var så vansinnigt trött efter två dagars all-in-mode och en massa alkohol som denna kropp ej är van längre) samlade jag mig och gick till Clarion vid Skanstull för att fira Elin och Annas nya bok ”Stor och stark”.

Är SÅ pepp på att läsa denna då Elin sa att hon skrivit boken till mig (Elin är då min fd PT som jag hade innan jag flyttade från Stockholm. Så magisk person).

Var också bara en liten aning starstruck för att Stina Wollter var där.

Foto 2019-08-23 12 51 00

<3

Foto 2019-08-22 19 57 00

Sedan mötte jag upp Sara och Sanna på Bleck och åt färskpotatis och burrata och drack öl och krämade ur det sista ur uteserveringssäsongen. Vi pratade pojkar och aktier och business, som man gör.

Foto 2019-08-22 20 11 31

Sanna var hundvakt åt Emilias bättre hälft Selma så jag fick ta ut min hundabstinens på henne.

Foto 2019-08-23 19 35 30

Sedan hamnade jag på Trädgården och livepodd med ”Alla våra ligg” där temat var fitta (japp) och sen åt jag middag med en fin gammal vän och drack vin på mitt hotellrum till klockan blev två. Och sen åkte jag hem igen.

Snipp snapp slut!

Vem överlever i influencerbranschen?

Inlägget innehåller en annonslänk för Amy Porterfield – läs mer om vårt samarbete här

Foto: Elin Nerpin

Jag får ofta frågan om influencerbranschens framtid. Vilka kommer överleva i en bransch som förändras så snabbt, där konkurrensen blir hårdare varje dag och där källan till den primära inkomsten för många – annonsören – fortfarande inte riktigt har fattat styrkan i influencer marketing.

Min mest nedladdade freebie här på bloggen är ”Så tar du betalt för samarbeten”. Men även om det gör mig väldigt glad att ni är många som lär er respektera er produkt, era följare och er närvaro i sociala medier – och ta betalt därefter – så kan jag inte låta bli att tänka på att fokuset på annonsörer och reklamsamarbeten är lite snedvridet. Låt mig förklara.

En målgrupp för mycket

När du som influencer lägger hela ditt inkomstfokus på reklamsamarbeten måste du hantera två målgrupper – annonsörerna som betalar din lön, men också de som bör vara din primära målgrupp, dina följare. För det är ju så – om dina följare inte betalar för ditt innehåll så måste någon annan göra det, och här kommer annonsörerna in (det är absolut inget fel i att ha reklam i sin blogg, vikten av detta har jag pratat om många gånger förut men tycker att det inte är en bra strategi att ha dem som enda inkomst i sin business).

Resultatet av att ha en annonsörsdriven inkomst i sin business blir nämligen lätt att dina följare kommer på en inte lika eftertraktad andraplats när det gäller ditt fokus och din tid. Självklart behöver det inte vara så men det är lätt att man fokuserar på den som betalar ens lön.

Vilka överlever i längden i influencerbranschen?

1. De med ett starkt personligt varumärke

Vad är du känd för? Vad associerar dina följare (och även folk som inte följer dig men känner till dig) till ditt namn? Det är vad personligt varumärke handlar om. Att fylla sitt namn med de värderingar, den kunskap och den känsla som du vill göra ditt varumärke känt för, det kommer att stärka din business på alla nivåer.

2. De som förstår sin målgrupp

Vet du vilka dina följare är? Vet du vad som skaver hos dem, vilka drömmar de har eller hur du kan hjälpa dem i deras vardag? De influencers som faktiskt fokuserar på sin målgrupp, lär känna dem, bryr sig om dem och anstränger sig för att tillgodose deras behov, de kommer att kunna bygga den livsviktiga relationen som är helt avgörande för att en influencers business ska överleva i längden.

3. De som tänker långsiktigt

Att sälja ut sitt varumärke och sin trovärdighet för några tusenlappar här och där är det dummaste du kan göra om du vill överleva i branschen. Visst, du kan tjäna lite snabba pengar men sedan är du och ditt varumärke urvattnat och det enda folk kommer se är en reklamtavla utan innehåll. Don't do it.

4. Entreprenörerna

De influencers som inte bara ser sina kanaler som ”en liten blogg” eller ”gör lite grejer på Instagram” utan som med ett helikopterperspektiv kan se vad deras kanaler kan erbjuda världen. Vilka problem kan de lösa med sin kunskap och hur kan de bygga upp detta på flera olika inkomstben över tid? Dessa kommer lyckas.

Om du bara tänker samarbeten tänker du för litet. Tänk stort, skala och börja litet. Och tänk alltid varumärke och värde.

5. De som skalar sin affär

Vi hör ofta om det här med passiv inkomst och att skala sin affär. Vad betyder det egentligen? Jo, så här är det. Att skala sin affär handlar om att sluta jobba 1-till-1 och istället jobba 1-till-flera. Som till exempel konsult, coach eller influencer med ett lågt följarantal (allt är relativt men om du tar mer betalt för arbete än trafik) kommer du aldrig kunna tjäna mer pengar än du kan sälja tid. Och vi har alla bara 24 timmar om dygnet.

Att skala sin affär handlar alltså om att sälja något du kan skapa en gång – men sälja tusentals gånger. Som en app, en e-bok – eller en onlinekurs.

Därför är en onlinekurs framtiden för dig som vill jobba online!

I början av 2019 lanserade jag min egen onlineutbildning Social Brand Lab efter att ha gått Amy Porterfield's utbildning Digital Course Academy och det var det bästa jag gjort för min business. Helt plötsligt kunde jag lägga mycket av föreläsningarna och coachingsamtalen på hyllan och istället hjälpa hundratals bygga sitt personliga varumärke – samtidigt!

Så har du någonsin funderat på om en onlinekurs kanske vore något för dig, ladda ner Amys ”The Ultimate Course Creation Starter Kit” här. I den blir du vägledd genom:

  • Hur du ska komma fram till vad i hela friden din kurs skulle kunna handla om?
  • Olika kurstyper – passar en Starter Course, en Spotlight Course eller en Signature Course dig bäst?
  • Hur kommer du på det perfekta namnet på din kurs?

Amy Porterfield - Course Creation Starter Kit

Vill du veta mer om mitt samarbete med Amy Porterfield? Klicka här!

Häng med på onlinekurs-resan – det är det bästa jag gjort!

Klimatfrukost på Formex

Inlägget innehåller reklamlänkar till Bokus.

Klimatfrukost-Caroline_Frankesjo_2019-07958
Foto: Caroline Frankesjö @carolinefrankesjo

Vilka hjältar de är, de här tre brudarna. Maria, Emma och Johanna som för ganska precis snart ett år sedan startade Klimatklubben, ett instagramkonto som nu blivit en rörelse av klimatpeppiga personer där ute som vill göra sitt bästa för att rädda för älskade jord. Och nu står de här grymma tjejerna här med sin gemensamma BOK i händerna. Bananas.

Men boken kommer det pratas mer om senare, den kommer inte ut förrän om några veckor (även om du kan förbeställa den här redan nu!). Nej, den här onsdagen (i onsdags) var det dags för klubbens tredje Klimatfrukost (jag var på den första i juni om ni minns) som denna gång skulle handla om inredning och äga rum på Formex!

Min dejt för morgonen var livets bästa Elin! SÅ glad att jag fick hänga med henne lite extra den här Stockholmresan, så himla bra och fin person som bara osar kreativitet men också sårbarhet och värme. Älskig person.

Klimatfrukost-Caroline_Frankesjo_2019-07676
Foto: Caroline Frankesjö @carolinefrankesjo

På plats sprang vi på Ellinor och Fanny! Älskar när man blandar personer från HELT olika delar av denna influencerbransch. Blir så drömmigt.

Foto 2019-08-21 09 06 01 (1)

Så HÄR pepp var Ellinor på Klimatfrukost! Fanny hade cyklat jättejättefort till mässan så var inte riktigt där än.

Klimatfrukost-Caroline_Frankesjo_2019-07752
Foto: Caroline Frankesjö @carolinefrankesjo

Foto 2019-08-21 09 20 11

Den veganska frukosten var sjukt mumsig och jag kom åter igen fram till att ett liv utan avocadotoast inte vore värt att leva. Och att Ellinors ring-game är starkt.

Klimatfrukost-Caroline_Frankesjo_2019-07789
Foto: Caroline Frankesjö @carolinefrankesjo

Äntligen fick jag träffa Frida Ramstedt som driver Trendenser och skulle sitta med i dagens panelsamtal. Så jävla ball brud. Vi återkommer till henne.

Foto 2019-08-21 09 56 18

Vid 09:30 var det dags för panelsamtal med Maria Soxbo som moderator. Med i panelen satt Frida Ramstedt, Trendenser, Sebastian Welling, team manager på IVL Svenska MiljöinstitutetTero Marjamäki, pressansvarig på Blocket och Ulrika Sjövall, design manager på Ellos.

Foto 2019-08-21 09 34 29

Ellinor var vansinnigt flitig och antecknade vad det pratades om på scenen. Det gjorde inte jag. Men kontentan var egentligen att vi konsumerar för mycket. På alla håll och kanter. Återbruka, återanvänd, köp begagnat och tänk på hur länge det du köper ska hålla. Investera! Jag som står inför att inreda ett helt hus och dessutom renovera fick en hel del tankeställare.

Jag tycker att detta som Frida sa är så himla klockrent och snor därför citatet rakt av från Emmas blogg:

Vi håller på att bygga kulisser för vårt liv och vi sätter normen för alla som följer oss. De ser våra härliga frukostar, de fantastiska vardagsrummen och vi skapar ju så mycket begär hos våra läsare och följare. Vi löser inte behoven utan vi skapar nya begär. Där har vi alla ett jättestort ansvar att ifrågasätta vad vi visar, och VARFÖR vi gör det vi gör. VARFÖR köper jag den där stolen…? Vi behöver vara mycket mer kritiska mot oss själva!”.

Så jäkla bra sagt, just det här att vi influencers ju faktiskt har ett jädra ansvar. Inte bara för våra läsare utan också vår planet! Jag säger som jag alltid sagt – gör som du vill men gör det medvetet.

Foto 2019-08-21 09 11 35

Efteråt fick jag äran att träffa Erika Åberg, byggnadsvårdare och programledare för ”Det sitter i väggarna” på SVT (som jag började plöja på tåget på vägen hem, jösses vad jag har att lära!). Hon gav mig råd om mitt innertak och sen vill jag gärna tro att hon ska bjuda in mig att vara med i ett avsnitt av programmet. Vi får väl se. 😊

Klimatfrukost-Caroline_Frankesjo_2019-07998
Foto: Caroline Frankesjö @carolinefrankesjo

Gulligaste Övikskollegan Jennie var också på plats! Blir alldeles varm i hjärtat över alla dessa braiga personer jag har i mitt liv. Och SÅ glad att jag har möjligheten att får vara med på sådana här tillställningar och tanka inspiration från dem.

Foto 2019-08-21 11 17 07

Jag passade också på att köpa Fridas nya bok ”Handbok i inredning och styling”, en bok som också kommer väldigt lägligt till pass för mig just nu. Fick den också signerad, lyx!

Foto 2019-08-21 11 18 18

Kan vi bara nämna lite snabbt att Frida har en FET monter på Formex som är brandad med ”Scandinavia's leading interior blog”. Hur ballt är inte det? Att en bloggare – ett yrke som så länge var något att se ner på – har en monter på vår största inredningsmässa, en bok som ska översättas till 10 språk och bara rockar skiten ur branschen? Älskar det.

Söndagen som försvann

Sådana här dagar går inte till historien. Det är sådana dagar man faktiskt typ inte minns alls. För jag sover mig igenom dem, alternativt tittar på skräp-tv. Just den här söndagen mådde jag dessutom helt vansinnigt illa mest hela tiden. Inte på grund av hoolabaloofestande igår utan av den trista anledningen att jag glömde ta min medicin igår kväll. 🙄

Som många av er vet äter jag ju fortfarande anti-depressiva (venlafaxin) sedan min senaste sjukskrivning för utmattningsdepression 2011. Jag har inte slutat för att.. tja.. det har väl aldrig varit läge. Jag har aldrig varit ”på topp” och det har känts som att jag behövt vara på topp för att kunna sluta. Min läkare påpekade senast jag var där att många som varit deprimerade två gånger äter antidepressiva hela livet ut eftersom risken för återfall är så stor.

Samt att det är en jävla process att sluta med den här typen av medicin då abstinensbesvären inte är att leka med. Något jag blev plågsamt påmind om idag. Igen.

Jag kom hem från Stockholmsresan igår kväll runt 20. Kom inte längre än till sängen där jag totaldäckade av trötthet och låg kvar till ungefär lunchtid idag. Jag glömde således att ta medicinen igår kväll. Runt 16 idag började de välbekanta blixtrarna komma framför ögonen och yrseln och sedan kom illamåendet som ett brev på posten. Visst i fan.

Sedan dess har jag åter igen legat i sängen. Nu är jag uppe och försöker fixa lite käk så att jag inte blir ännu mer illamående av hunger.

Jösses vilket fantastiskt inlägg. Inte mycket som slår realtid.  Men du fick i alla fall se utsikten från mitt nya sovrum!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier