Årets första julbord

171130 - Julbord med Lidl

Jag älskar julbord. Så gissa om jag blev lycklig när jag blev medbjuden av Diadonna på årets första julbord anordnat av Lidl förra torsdagen. Vilken fantastisk kväll det var! Nya bekantskaper, gamla vänner, god mat och väldigt mycket skratt. Och otroligt mycket inspiration av magiska kvinnor.

Men det började trögt.

När vi skulle gå bordet runt och berätta om oss själva fick jag ett riktigt wake up call. Vi kvinnor är generellt vansinnigt dåliga på att skryta om vad vi är bra på. Vi satt alltså ca tio framgångsrika, kreativa kvinnor runt ett bord och i stort sett alla började med ”ja, mitt Instagramkonto är ju inte så stort” eller ”jag skulle ju kunna vara bättre på att uppdatera bloggen”, istället för att faktiskt berätta om vad vi lyckats med, priser vi vunnit eller bra business vi gjort.

Men vi blev bättre på det. Jag minns inte om det var jag eller någon annan som sa ”STOPP nu, varför klankar du ned på dig själv det första du gör?!” och så hjälptes vi åt att skryta istället. Och sedan applåderade vi och tjoade vilt för varandras framgångar. Så pass att de andra borden undrade vad i hela friden vi höll på med.

Det var SÅ befriande. Och SÅ inspirerande. Lektionen? Skryt mer.

Julbord med Lidl
Foto: Linus Pettersson

Men vi backar bandet och kikar på kvällen från början.

Vi åkte alltså ut till Värtahamnen och in på en gård som utifrån faktiskt såg rätt sunkig ut. En gammal lagerlokal som först kändes som ”ska vi in HÄR”. Men så kom vi in på gården och där brann eldar och det luktade jul. Så himla fint, wow!

Julbord med Lidl
Foto: Linus Pettersson

Och när vi sedan kom in i ”lagerlokalen” såg det ut så här. Vi tappade andan allihopa. HEL fantastiskt hur det lyckats göra om en sliten industrilokal till en helt fantastisk eventlokal. Vi bloggare ooooade länge och väl över fotomöjligheterna. ”Det är ju bara att lägga prylarna på golvet och gå loss!!”.

171130 - Julbord med Lidl

Det var alltså de här tre fina personerna som tillsammans med Lidl styrt upp kvällen och bjudit in var sitt sällskap. Fredrik Rosell bjöd sitt sällskap på traditionellt julbord, Flora på vegansk julmat och Diana på en fusionvariant.

Julbord med Lidl
Foto: Linus Pettersson

Diana bjöd på följande mumsigt; ugnsbakad rotselleri med brynt rosmarinsmör, brysselkål gratinerad i saffran- och vinsås, julpajer med västerbottensost och färska fikon, köttbullar med smak av kanel serverad med syrad rödkål och pepparkakscrostini med ädelostkräm och glöggkokta aprikoser. Maten lagades av två kockar och alla råvaror var från Lidl.

171130 - Julbord med Lidl

Julbord med Lidl
Foto: Linus Pettersson

171130 - Julbord med Lidl

En alldeles underbart ovanlig vanlig jul.

171130 - Julbord med Lidl

Sedan hamnade vi här någonstans och det var en helt perfekt avslutning. Tack Lidl och Diana för inbjudan!

Lucka nummer 9: ”En bild som symboliserar hälsa för mig”

Den här bilden la jag upp på Instagram i somras med texten:

Jag har suttit och redigerat den här bilden i en halvtimme nu. Försökt få magen och dubbelhakan att se mindre ut med skuggor och oskärpa. En hoppbild på en sådan här kropp lägger man väl inte ut för världen att se.

Sedan tänker jag på vad @lindamariie , @annikaleone och @juliaskott sa i Nyhetsmorgon igår. Om att se vanliga kroppar i rörelse. Och så tänker jag fuck it. 🖕🏻Den här kroppen bär mig. Den bar mig en kvart efter den här bilden togs upp på ett berg där jag fick njuta en makalös utsikt. Den bär mig varje dag. Och den är precis lika mycket värd som alla andra kroppar. Och den kan hoppa. Jag älskar den. Plus, jag ser jävligt glad ut! 😃✨

Låt ingen bestämma hur du ska klä dig och vad du ska få göra på grund av din kropp. Den är det bästa verktyg du har. 👊🏻💃🕺🏻

Det är hälsa för mig. Att kunna hoppa och samtidigt se sjukt glad ut. Att kunna gå i skogen en hel dag på ben som bär mig. Att lyfta tungt och äta gott. Att ta del av allt livet har att erbjuda.

Vad är hälsa för dig?

Detta är en del av Kajsons julklender.

Crazy Smoothie Workshop


Reklamsamarbete med Medborgarskolan


171130 - Crazy Smoothie Workshop

Ni som hängt här ett tag vet att jag inte är en fena på att laga mat. Jag är faktiskt ganska totalt ointresserad av det och kan med nöd och näppe få ihop söndagstacos och makaroner och korv.

Därför blev jag så himla glad när Medborgarskolan frågade om jag ville hålla ett frukostevent med dem där vi skulle lära oss göra matiga och nyttiga smoothies! Alltså, HUR perfekt? Jag är liksom den som går in till valfritt smoothieställe och ber dem ge mig ”flytande lunch”. Så detta var hand i handske.

Ulrika Hoffer, som är kokboksförfattare och lärare på Medborgarskolan sedan många år, höll i workshoppen som blev en riktig färgfest! Ulrika gjorde tre olika smoothies med helt olika karaktär och sedan fick vi göra våra egna.

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Vi fick lära oss en massa spännande saker om råvarorna, som att lingon är otroligt mycket mer nyttigt än acaibär – närproducerat superbär, I like it!

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Och CHILI i smoothies?! Jag var en aning skeptisk men blev helt såld. SÅ gott! Och ingefära, nomnomnom!

171130 - Crazy Smoothie Workshop</a >Bloggers gonna blog liksom. 😉

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Jossan visade på sina bästa jongleringsskills! Det ser himla snajdigt ut men när tredje limen skulle till då flög det limes över hela salen.

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Sedan var det dags för oss att gå bananas på smoothies själv! (Fattar ni, bananas, banan i smoothies, hehe.. I'll se myself out.)

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Jag teamade ihop mig med Fanny, hon vet ju ett och annat om det här med mat så det kändes tryggt!

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Ska erkännas att vår smoothie först smakade gräs rakt upp och ner. Men då var det bara att dra i mer äppeljuice och dadlar för att söta upp och HEPP så blev den finfin!

171130 - Crazy Smoothie Workshop

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Man tager vad man haver sa hon och använde silverbrickan som reflexskärm.

171130 - Crazy Smoothie Workshop

Titta så fint!

Spana in Medborgarskolans alla kurser här – jag vill varmt rekommendera Ulrikas kurser som du hittar här. Och okej, jag skulle kunna tänka mig en matlagningskurs med sällskap, får sånt här är banne mig roligt att göra med en kompis! Kanske Nordisk supermat (lingon!!) eller varför inte Stockholmsvegetarian, det vill säga att fokusera på plantbaserad kost med det animaliska som tillbehör.

Lucka nummer 7: ”En ofiltrerad bild från idag”

Datorn lever igen!! Jag tog den till datadoktorn på dStore i Skrapan och snubben där introducerade mig för det magiska kommandot cmd+R. Då hamnar man i något slags ur-rebootläge och kan välja att formatera dator, återställa från TimeCapsule eller ominstallera operativsystemet. Och det var ju där mitt krångel var!

Så nu har jag suttit på Espresso House i Skrapan i sisådär tre timmar medan datorn har ominstallerat OS (vågade inte stänga den) och äntligen är vi back on track! SÅ skönt att inte behöva panikköpa ny dator utan kunna fundera på det i lugn och ro. Jag skulle dock vilja ha en starkare dator för bildbehandling och filmredigering som komplement till min Macbook Air.

Men då så, då går vi vidare från den fadäsen och in i dagens lucka i Johanna Kajsons julkalender!

Dagens lucka är alltså en ”En ofiltrerad bild från idag”. Och den här bilden på mig och Jossan kan tyckas vara filtrerad men det är den faktiskt inte! Jag har ökat på ljuset och kontrasten lite eftersom det var regnmolnigt men inget annat. Vi är bara så snygga, haha! OCH jag ÄR ju faktiskt osminkad. Eller. På ögonen i alla fall. No make up make up look, hehe.

Det kan också bero på eventet jag var på. Jossan hade styrt upp en superhärlig lunch tillsammans med hudvårdsmärkena Ole Henriksen och Philosophy och innan lunchen så ledde Jossan hela girlbossgänget i en meditation inklusive shaking! Det var helt fantastiskt och efter det kände jag att jag hade orken att ta tag i mitt datakrångel.

Vi höll till på i alldeles ljuvlig lokal på Södermalm precis vid Skrapan med utsikt över taknockarna.

Innan lunchen ledde Jossan som sagt oss i en meditation där vi både fick sjunga mantran och fick ett powerboost-tal av Jossan själv!

Efter meditationen fick vi dra var sitt affirmationskort och jag fick ”I choose love no matter what”. Jag tycker att det här passar väldigt bra på mig faktiskt, jag har en grundläggande optimistisk syn på livet.

Sedan bjöds det på vegansk lunch med pumpasoppa med mandlar. SÅ GOTT.

Grymma Ida Warg var också på plats (du har väl inte missat min poddintervju med henne här?).

Sedan blev det efterrätt, grapefrukt och jag satt mest och grimaserade som en seriefigur pga SURT.

Och så fick vi spana på göttiga nyheter från båda märkena (och fick med mig en massa härligheter hem att testa så återkommer till det) innan jag drog vidare. Tack Jossan & co för idag!

Min dator har kraschat!

Igår satt jag och skulle uppdatera till senaste operativsystemet på min MacBook Air från stenåldern (ca 2014). Det tuggade på fint tills det plötsligt en timme in i processen slutade tugga alls.

Och sedan hände det ingenting. På 15 timmar. Så jag stängde skärmen och tänkte ta med den till datadoktorn. Öppnade skärmen och då var det svart, så när som på en muspekare som dansade runt. Och nu ser det ut så här.

Så nu ska jag till datadoktorn. Håll tummarna.

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier