Dramatisk morgon i hönsgården

Jag vaknade imorse, strax innan halv åtta (min väckare ringer halv åtta, därför vet jag det) av att det tjuter från hönsgården. Det är ett ljud jag aldrig hört därifrån, ett panikslaget läte.

Jag flyger upp ur sängen och det första jag tänker är ”räv”. Springer till fönstret i hallen och genom fönstret ser jag en ståtlig duvhök lyfta från hönsgårdens övre balk. Jag hade inte ens sett henne under de kanske 10 sekunder jag spanat ut genom fönstret, hon flöt in i omgivningarna.

Jag klär på mig och småspringer ut till hönsgården. Inne i hönshuset är det full kalabalik, tre höns har tryckt in sig i redet (en gammal transportbur för katt) och längst in ligger tuppen. De andra trampar runt runt längst bak i hönshuset och ger ifrån sig ljud som jag inte hört från dem förut. De är vettskrämda. Fullt rimligt.

Men alla lever. Även kycklingen Dotti som gömt sig bakom redet och inte säger ett knyst innan allt lugnat ner sig.

Jag inspekterar taket på hönsgården och det är helt. Inga skador någonstans. Jag har rådjursnät i plast (annonslänk) över hela hönsgården av just den här anledningen. Skönt att få bekräftat att det gör nån nytta.

Jag ger hönsen mat och tänker att jag är tacksam. Jag är lite trött på död bland hönsen just nu. Den här gången hade vi alla tur.

Det krävs inte så mycket

Det är lördag i början av oktober. Efter vad som känns som en evighet av regn och gråttgråttgrått visar sig solen äntligen och termometern ligger på stadiga 12 grader varmt. Jag tar min kopp kaffe, en filt och datorn och sätter mig på verandan.

Hönsen, som varit instängda i hönsgården i ett par veckor, sprätter runt och njuter av friheten. De går vanligtvis lösa men sedan en av kycklingarna försvann, i vad jag gissar var en skatnappning för några veckor sedan, har hela gänget fått hänga i hönsgården för att inte bli av med den andra lilla kycklingen.

Men nu är Dotti en hel månad och ganska stor och förhoppningsvis för stor för att bli skatbyte. Hennes mammor, Rosita och Doris, går runt henne hela tiden och håller koll när de för en liten stund lämnar hönsgården för att picka lite mumsigt gräs utanför. Kluckande hönor är så extremt lugnande.

Jag ser knappt datorn med solen i ögonen men det gör ingenting för jag har saknat den så. Gräset är långt och yvigt och borde nog klippas en gång till innan vintern kommer men det är blött och fuktigt och massvis med löv har ju blåst ner på gräsmattan. Vad gör man då? Får nog fråga mamma.

Ikväll kommer Carin på besök. Hon sa ”jag tar med bubbel och mat” och jag undrar om man kan få en bättre dejt? Så jag ska fokusera på att lukta gott och se till att huset är hyfsat städat, det blir mitt jobb.

En talgoxe satte sig precis på cykelstället på bilen och stirrade på mig. Som för att upplysa mig om att – hallå, nu är vi här! Dags att kirra fågelmat med andra ord. Och kanske styra upp det där fågelbordet som trillat omkull. Det flyger spindelnät överallt och man kommer inte 10 meter utan att gå in i ett. Kanske en mindre mysig grej men I'll take it.

Nu fryser jag om tårna (borde nog ha tagit på bättre skodon än fejkfoppatofflor från Rusta), kaffet är kallt och batteriet på datorn börjar ta slut. Och jag borde kanske äta frukost, klockan börjar ändå närma sig två. Leia sitter bredvid mig och hennes öron vibrerar lite, som de gör när hon fryser. Men hon flyttar bara sig ut i solen och sedan går nosen på henne. Sniffsniffsniff. Min egen lilla Ferdinand.

Ibland krävs det inte så mycket för att känna den där enorma tacksamheten över vad ens liv är. Ett par timmar på verandan och lite sol bara.

Augusti – härlig sommar är det då

Augusti. En månad full av bitterljuva känslor för mig. Dels exploderar ju verkligen sommaren här i norr i augusti, vissa blommor har inte ens blommat innan dess. Trädgården peakar och de ljuva sommarkvällarna är som bäst.

Å andra sidan börjar det redan bli mörkare. Och det är ett osvikligt tecken på att hösten är på väg. Och efter det vintern. Det där halvåret av mörker. Det längtar jag inte efter.

Men om man lyckas stanna i augusti och låta henne vara det hon är – då är hon ljuvlig.

Foto 2021-08-10 18 02 54

Dahliarabatten levererade och blev precis så vacker som jag hade tänkt mig. Dock borde jag nog planerat in lite växtstöd för hela skiten ramlade ju omkull och i slutändan växte dahliorna som krokiga fjällbjörkar. Så, nästa år – växtstöd.

Foto 2021-08-10 16 03 10

Mina hundar älskar Hugo och Celines hundglass. Jag har inte sett den på några matbutiker utan bara i Hemglassbilen! Så när man hör Hemglassbilen, då är det bara gå ut och ställa sig i vägen och vinka så då stannar den snälla chauffören och säljer hundglass till en.

Och – den bästa fryspizzan jag någonsin smakat finns hos Hemglassbilen – tipstips!

Foto 2021-08-10 22 28 06 (1)

En liten fördel (en av väldigt få) med att augusti blev mörkare var solnedgångarna i kombination med dimma.

Foto 2021-08-10 22 30 13 (1)

Har man tur kan man också få två modeller på vägen med lite backlight sådär. Magi.

Foto 2021-08-12 14 47 37

Augusti innebär som vanligt mycket spring och letande efter stolpar i ”Friska Örnsköldsvik”.

Som jag skrivit förut så har min familj traditionen att orientera varje sommar under projektet “Friska Örnsköldsvik“, ett initiativ av lokaltidningen som sätter upp kontroller och printar kartor i sin tidning och så får den som vill vara med och leta stolpar.

Jag hakar mest på för att få vara ute i skogen och umgås med min familj. Förra året plockade jag sjuka mängder blåbär men i år fanns nästan inga blåbär alls. Istället var det tydligen ett hjortronår i år? Har inte riktigt kommit så långt i mina naturanalyser att jag fattar varför men jag tycker det är sjukt intressant hur naturen beter sig.

Foto 2021-08-12 15 43 40

Det här var väl ungefär så många blåbär som jag plockade i år.

Foto 2021-08-12 15 02 45

På en av våra skogsturer hamnade vi i en skog i Gottne som var helt täckt med vit mossa på backen. I vanliga fall brukar ju sån här mossa mest växa på berg men här var den – överallt på marken. Så otroligt vackert, min bild gör det inte rättvisa.

Foto 2021-08-12 16 11 04

Vi skulle ned på nedre sidan av det här grustaget och jag föreslog att vi bara skulle sätta oss på rumpan och åka ned. Det förslaget blev nedröstat.

Foto 2021-08-13 12 52 40

Och så helt plötsligt en fredag var jag inne i stan och fick prova på Hälsobarens nya poké bowl! Ällllskar poké bowl så är väldigt nöjd att stans bästa lunchställe börjat med det. Dock – lite för mycket mango. Inte ett superstort fan av mango har jag insett? Nånting med strävheten.

Foto 2021-08-13 13 51 12

Hursomhelst – målet med min citytour var Originals och Sofia – det var dags för höstklipp! Och lite jobb uppenbarligen eftersom jag var mitt uppe i höstlanseringen av Social Brand Lab.

Foto 2021-08-13 15 35 03

Kolla så fint! Lite kortare och en uppfräschning av färgen. Jag är vansinnigt less på den här färgen men det är det enda som funkar eftersom jag har så mycket järn i vattnet hemma (egen brunn). Jag vill helst ha en kall blond färg men den blir missfärgad på en gång så det är som inte lönt.

Övervägar att bli rödhårig igen. Var ju det för typ 10 år sedan. Det var kul!

Foto 2021-08-13 15 40 09

Säg hej till Sofia och nya lokalerna för Originals. Så SJUKT fint de har det! Samt – massa jyckar! I approve.

Foto 2021-08-13 21 05 53

På tal om jyckar. Ibland har mina de roligaste sovställningarna. De är sådana små guldkanter i mitt liv.

Foto 2021-08-15 16 03 50

Inför SBL-lanseringen och alla webinar som skulle hållas ville jag göra om på kontoret. Jag ville vända på skrivbordet så att jag kunde få en mer neutral bakgrund och inte behöva städa inför varenda livesändning.

Sagt och gjort..

Foto 2021-08-15 19 46 15

Ta-da! Blev jättebra tycker jag! Också skönt att ha ryggen mot en vägg och inte ut mot rummet. Är lite känslig med sånt sen min utmattning, ett bra tag (egentligen fortfarande) kunde jag inte sitta med ryggen utåt på en restaurang eller liknande utan ville ha en vägg bakom mig.

Foto 2021-08-17 16 10 44

En tisdag vankades det surströmming. Här uppe är ju inte direkt kräftor en grej utan det är surströmmingen som är ”skiv-grejen”. Jag har dock aldrig varit ett fan. Testade en gång för många år sedan och sedan dess har jag suttit vid barnbordet och ätit köttbullar.

Foto 2021-08-17 16 20 56

Men så i år fick jag för mig att jag skulle testa igen. Och alltså, det är inte vidrigt. Det är mest salt och lite slemmigt. Men gott är att ta i. Håller mig nog till köttbullarna ändå.

Foto 2021-08-17 20 17 15

Det har ju varit ganska mycket upp och ner här på gården vad gäller hönsen. Glädje och sorg om vartannat.

Vi hade ju ett kycklingkläck i början av sommaren men två ägg blev inget och de andra två kycklingarna dog. Så då stod jag ändå där utan kycklingar i slutändan. Men så där i mitten av augusti så surade Rosita (la sig för att ruva) men eftersom jag inte hade någon tupp så var ju inga ägg befruktade.

Då frågade en av mina superfina följare om jag ville ha avelsägg av henne så då fick jag sex stycken som jag la under Rosita. Och sedan höll jag tummarna.

Foto 2021-08-18 09 38 16

Som du kanske redan har koll på så blev det ju lite glädje och sorg där med men nu har jag i alla fall EN pigg kyckling på ungefär en månad!

Foto 2021-08-19 10 34 53

Mitt underbara lanseringsteam, Mickan och Jackie – det var fullt ös med dem under några veckor för lanseringen. Den här bilden tror jag Jackie tog när min bild hade frusit? Jag är alltså inte FULLT så resting bitch face hela tiden.

Foto 2021-08-19 18 04 02

Här kommer några fina, kuliga bilder bara från augusti. En regnbåge. 🌈

Foto 2021-08-19 20 58 40

Lunas fantastiska stil när hon legat och spanat efter mig i fönstret och jag kommer in. Sån diva!

Foto 2021-08-20 10 07 16

Sixtenboll.

Foto 2021-08-20 18 53 56

En fredag kom Jenny på besök och vi åt middag och drack bubbel och firade att hon fått nytt jobb! 🎉

Foto 2021-08-21 09 22 07

Så här sover alltid Leia. Rumpan kloss mot mig för att veta att jag är kvar. Inte alltid med nyllet i en kudde, det var speciellt för den här dagen.

Foto 2021-08-21 09 32 10

😍

Foto 2021-08-22 14 39 46

Foto 2021-08-22 14 40 46

En till sväng i skogen! Här var vi i Västeralnö/Moliden typ, vid Moälven. Så sablarns vackert.

Foto 2021-08-22 14 54 44

Luna var med så klart. Man kan lugnt säga att hon gillar det här med skogen.

Foto 2021-08-22 15 30 12

Här försökte Leia gena under Luna. Såg så sjukt roligt ut.

Foto 2021-08-23 21 40 55

Så här glad var jag efter första webinaret under lanseringen av SBL! Den snygga bakgrunden och min ringlight hjälpte till att komplettera känslan.

Foto 2021-08-25 12 10 50

En studie i att jobba hemma med djur.

Foto 2021-08-26 15 47 02

Och så en torsdag kom mamma och syrran och min lilla ljuvlige systerson Vilmer och han fick prova en mössa jag köpt till honom. Perfekt va?!

Foto 2021-08-26 17 20 46

Vi skulle ut och plocka kantareller. Detta blev vår enorma skörd.

Vi hittade faktiskt lite till senare så vi fick varsin kantarelltoast. 😊

Foto 2021-08-26 19 06 03

Nej men alltså. Mitt mosterhjärta smälter ju.

Foto 2021-08-28 17 53 15

Lördagen efter fick jag feeling och styrde upp mitt kylskåp. Jag hade köpt en massa lådor för att strukturera upp och alltså, snacka om succé?! Ost i en, sylt och marmelad i en, öl i en (tre). Jag älskar det. Lådorna är från Amazon.

Foto 2021-08-29 16 03 53

I lanseringspresent köpte jag en MTB till mig själv. Det är en MTB Trek X-Caliber 8 och hon är så vacker. Och KUL!

Foto 2021-08-30 14 05 29

Vi avrundar augusti med en bild med den gosigaste hund som finns. Luna alltså – vilken tur att just hon hamnade hos mig.

Om hela din business ligger på Instagram – tänk om!

I måndags låg Facebook och Instagram nere i sex timmar. Till en början tänkte jag inte så mycket på det (förutom att det var lite störigt att inte kunna lägga upp stories) men ju längre tiden gick desto mer började tankarna spinna.

Vad hade hänt? Hade de blivit hackade? Fanns det nånstans en liten risk att konton skulle försvinna? Kanske till och med mitt eget konto..?

» Vill du veta vad som hände rent tekniskt? Kolla in Elins eminenta inlägg om det på Teknfik!

Sedan dess har jag tänkt ganska mycket på hur otroligt skört sociala medier är i många aspekter och hur många som faktiskt förlitar sig på dessa kanaler för hela sin försörjning.

Något som är helt vansinnigt vanskligt. Och extremt kortsiktigt.

Jag pratade också om detta i programmet Nordegren & Epstein i P1 igår, du kan lyssna på intervjun här (börjar 04.50).

Linda Hörnfeldt Foto: Hannah Philip

Instagram owes you nothing

Instagram – som ägs av Facebook – är ett mångmiljardbolag som drivs av sin egen agenda. De har i grund och botten noll skyldigheter till dig som användare (förutom det som står i villkoren) och definitivt inga skyldigheter gentemot ditt företag och dess försörjning.

Om du inte betalar för en tjänst så ÄR du produkten. Och eftersom du inte betalar en spänn för att finnas på Facebook så har du heller inga rättigheter till hur de väljer att utveckla sin affär. Du är produkten.

Men du och ditt innehåll är också vad som håller deras affär vid liv, och det ska jag så klart inte förminska. Instagram och Facebook behöver sina användare för att kunna fortsätta sälja annonser, så de vill rimligtvis inte mucka med de som faktiskt fyller plattformen med content – och således med trafik.

Men faktum kvarstår. Du har ingen som helst kontroll över vad Instagram hittar på härnäst. Härom dagen låg plattformarna nere i sex timmar och idag meddelar man att man lägger ner IGTV – formatet för längre video som skulle konkurrera med YouTube. Samma dag meddelar Aller Media att de ”för första gången i sin historia” gör en tv-serie helt skapad för IGTV. That’s gotta hurt.

Fler ägg – fler korgar

Instagram är en fantastisk plattform. Jag älskar Instagram och spenderar timmar där varje dag. Och ja – jag tjänar pengar på Instagram. Men långt ifrån alla mina pengar.

Vad vill jag säga med detta?

Du måste lägga dina ägg i fler än en korg. Du behöver ha mer en sätt att nå dina följare – och mer än ett sätt att tjäna pengar!

Om din enda inkomst är via annonssamarbeten på Instagram så skulle jag vara orolig på riktigt om jag var du. Instagram vet hur mycket pengar som florerar genom plattformen – som de inte får ta del av. Du tror inte de vill ha en del av den kakan?

Där kommer det hända saker, tro mig. Och när det gör det finns det risk att du tappar del av din försörjning.

Satsa på ägda kanaler

Bloggen är en av dina starkaste tillgångar i din onlinebusiness. (Sug på den meningen). Bloggen är också en av de få kanaler som du faktiskt äger. Du har full kontroll över både utseende och innehåll och du behöver inte heller konkurrera med annat innehåll som du annars på andra plattformar blandas med.

Många säger att bloggen är död och ingen läser bloggar. Samtidigt visar bloggportalen att Sandra Beijer haft 216 000 läsare senaste veckan. Det känns inte direkt som småpotatis?

Och även om du inte har 200 000 läsare i veckan och vill ”dagboksblogga” så finns det många möjligheter att bygga bloggen kring sin expertis som till exempel Elin på Teknifik har gjort helt lysande bra sedan hon lanserade 2015.

Och sedan vill jag slå ett slag för maillistan. Den kanalen där du egentligen kommer allra närmast din publik. Kanalen där du faktiskt når varenda en som prenumererar på ditt innehåll.

» Här kan du läsa ett inlägg jag skrev om varför du ska ha en maillista för två år sedan. Samtliga anledningar stämmer fortfarande.

Lyft blicken och tänk långsiktigt – hur tryggt är det att lägga hela din business i händerna på ett företag som inte har några skyldigheter till dig?

Första natten i hängmatta – att ”hänga” ute

Inlägget innehåller annonslänkar

Foto 2021-07-27 06 08 41

Sedan jag flyttade hem till Övik vill jag tro att jag har blivit en lite mer frilufsig person. Utvecklat en förkärlek för näräventyren och de små utflykterna. En eftermiddags promenad i skogen eller som denna ljuvliga dag i slutet av juli – ett natt i en hängmatta.

Just hängmatta verkar ha blivit lite av en trend bland frilufsare på senaste. Själv fick jag upp ögonen för det av mina bekanta Pia och Annica här i Övik som på olika håll upptäckt denna nya sovstil och tänkte att, det här verkar ju toppen! Inget hårt tältgolv, sova under stjärnorna, what's not to like?!

Sagt och gjort – köpte mig en hängmatta, testhängde hemma i trädgården och sedan var det dags för skarpt läge en måndagskväll med Annica.

Foto 2021-07-26 20 04 00

Vi valde minst sagt ett näräventyr (man hör E4:an från sjön 😅) till Bergsjön vid Högland. Efter sisådär 10 minuter var vi uppe på berget och efter en av årets varmaste dagar var jag genomsvettig. Så värdigt.

Men trots att vi bara skulle gå en kort bit så hade vi ju ändå packning på sisådär 15 kilo med eftersom vi skulle övernatta. Skyller på det.

Foto 2021-07-26 21 25 51

Vi kom iväg rätt sent så Annica satte genast igång med att göra middag när vi nådde platsen för vårt camp.

Vill ändå tillägga att jag gjorde upp eld på spritköket. Visserligen med ett tändstål men det var första gången så jag var mycket stolt.

Sedan gjorde Annica grönkålspasta på årets första grönkålsskörd. Jag bidrog med att öppna vinflaskan. Vi gör det vi är bäst på, okej?

Foto 2021-07-26 21 18 16

Vi hade det inte otrevligt. Näe.

Foto 2021-07-26 21 08 52

Foto 2021-07-26 21 22 05

Älskar min tröja. Den är väldigt mycket jag. ”Sloth hiking team – we'll get there when we get there”. Inköpt här (inte exakt samma men nästan.)

Foto 2021-07-26 21 19 54

Skål med vin i emaljmuggar. Klink!

Foto 2021-07-26 21 29 47

Foto 2021-07-26 21 40 24

Foto 2021-07-26 21 41 01

Och eftersom vi prioriterat att ta 100 bilder på solnedgången så hann solen gå ned innan det blev middag. Gjorde exakt ingenting.

Foto 2021-07-26 22 41 40

Och sen var det läggdags. Det mest spännande momentet. Jag hade köpt en hängmatta från samma märke som Annica hade – en Ticket to The Moon King Size som jag kompletterat med ett myggnät.

Anledningen till att det blev just den hängmattan var, dels för att Annica hade samma märke, men ärligt talat hade jag lite problem att hitta hängmattor med tillräcklig viktgräns. De flesta låg runt 110 kg vilket är gränsfall för mig och jag ville gärna ha lite marginal.

I övrigt så klämde jag dit ett liggunderlag och en sovsäck. Ett tips är att sova lite på diagonalen för då rätar hängmattan ut sig och det blir mindre ”banan”.

Foto 2021-07-27 06 08 37

Det var lite av en utmaning att hitta en skön sovställning eftersom liggunderlaget gled runt lite i hängmattan. Och eftersom min sovsäck är för liten (visste redan det men hade inte köpt någon ny) så frös jag rätt mycket där mellan typ 4-6 och sov lite halvskräpigt då.

Men sen, när solen började gå upp runt 06 och det började bli varmt, då blev det jätteskönt. Så då drog jag bara ner mössan över ögonen och sov som en stock till typ halv tio.

Foto 2021-07-27 09 50 59

Så – med en bättre sovsäck och ett lite tjockare liggunderlag  – eller ännu bättre, en ”under quilt” (typ en ”halv” sovsäck som man hänger under hängmattan för att inte kylan ska tränga igenom underifrån) – så är jag rätt övertygad att detta skulle bli en riktig toppenupplevelse.

Dock skulle jag lämna hundarna hemma då. Tror inte det var så kallt för dem men de var oroliga ute i mörkret, speciellt Luna. Det gick mycket bättre när vi sov i tält i Funäs, då var hon hur chill som helst. Får kanske ta med tält till dem och hängmatta till mig? 😁

Foto 2021-07-27 10 20 06

Jag krånglade mig ur hängmattan (hade hängt den liiiite för högt upp så kom inte riktigt ur och det slutade med ett rejält blåmärke på låret) och medan Annica kirrade frukost tog jag mig ett morgondopp.

Note to self – ta med de där jädra badskorna du köpt för att kunna komma ner i vattnet på ställen som inte är så snälla mot fötterna. Hemma gör de noll nytta.

Foto 2021-07-27 11 01 40

Annica slängde ihop glödkakor på spritköket och jag undrar om det kanske inte var det godaste jag ätit någonsin.

Foto 2021-07-27 11 00 36

Och sedan begav vi oss hemåt igen. Det behöver liksom inte mer avancerat. Det krävs inte fem dagars fjällvandring för att det ska ”räknas”. Nivån av njut är det enda som räknas!

Första – men absolut inte sista gången jag sov i hängmatta. Tack Annica och Bergsjön för en lyckad premiär!

Välkommen!

Jag heter Linda Hörnfeldt och hjälper soloföretagare och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier – och därmed sin business!

På min blogg kommer du få läsa om hur man jobbar som influencer, om entreprenörskap, plus size-mode och mitt liv på landet utanför Örnsköldsvik.

» Läs mer och kontakta mig här!

Sök

Poddar

Gratis guide!

Translate

Arkiv
Kategorier